Jump to content

Framtidens eldhandvapen för FM


404 Skenberg

Recommended Posts

Nedhållande eld var ett begrepp som åtminstone fanns tidigare inom FM - syftet var inte att tillfoga skada på eller döda fi utan kort och gott se till att de inte sköt tillbaka. Detta genom att överösa deras ställning med bly så att det blev omöjligt att sticka upp huvudet för att besvara elden. Under den tid som man höll Fi nedtryckt kunde man omgruppera, söka skydd framrycka, eller retirera beroende på omständighet. 

On 7/11/2018 at 6:53 PM, Adeptus Bellum said:

1. Syftet med automateld är inte att ge fienden bruna byxor. Syftet med automatelden är att tillfoga fienden så stora förluster som möjligt under den korta tid som denne exponerar sig. Punkt.

 

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, martinator said:

Nedhållande eld var ett begrepp som åtminstone fanns tidigare inom FM - syftet var inte att tillfoga skada på eller döda fi utan kort och gott se till att de inte sköt tillbaka. Detta genom att överösa deras ställning med bly så att det blev omöjligt att sticka upp huvudet för att besvara elden. Under den tid som man höll Fi nedtryckt kunde man omgruppera, söka skydd framrycka, eller retirera beroende på omständighet. 

 


Du har inte fel.

Nedhålla är en av elduppgifterna. Nu jobbar jag direkt ur minnet, men syftet med att nedhålla är att tvinga motståndaren att tillfälligt avbryta sin verksamhet och att tvinga dem att ta skydd. Hur chefen sen väljer att lösa uppgiften, det är upp till denna.
Nedhållande verkan kan uppnås genom ett kreativt nyttjande av kulspruteskyttar, prick-/skarpskyttar eller som i Afghanistan-doktrinen, överflygning med jaktflyg.

Även jag trodde en gång i tiden att det var rätt att kräva av truppen att "det ska vara en så tät blymatta fram till målet att jag kan gå på den". Det lät coolt, men det är fel. @Queen-of-Battles Gösta Borg-citat är träff mitt i: "Eld måste alltid avges med syftet att döda. Då kan den också verka nedhållande".

När jag läser mitt tidigare inlägg igen så ser jag att jag skrivit lite galet:
Bren light machine gun och dess senare version, L4 Bren (i 7.62 och som kunde matas med SLR-magasin) var inga misslyckanden, och konceptet med L86 LSW var inte fel, det var vapnet som inte höll måttet.

Nu har det blivit väldigt mycket nuvarande- och gamla vapen här ett tag. Jag kommer inte på hur jag ska vända det här till att bli mera framtid just nu, men det som är ganska så uppenbart avseende framtiden, det är att det kommer att skjutas en hel del "heliga kor" i närtid :/
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var det dags igen. Britterna förändrar sin beväpning på skyttegrupperna. Både kulsprutegeväret L86 (som använts som något skarpskyttesubstitut) och L110A3 (Ksp 90/FN MINIMI) läggs på hyllan.

Skyttegruppernas beväpning blir fortsättningsvis en 7.62x51 mm L7A2 /FN MAG, ett L129A1 7.62x51 mm skarpskyttegevär (från Lewis Machine Tools), två av L85A2:orna (jämfört med tidigare en) förses med 40 mm granattillsats (H&K:s AG36). Övriga skyttesoldater fortsätter att nyttja 5.56x45 mm L85A2 (ev. uppgraderade till A3). Det skrivs även om hur gruppchefer nu skall få möjligheten att välja vilka vapen som skall medföras, jämfört med en ganska så strikt RU.

Artikel i Soldier (September 2018) är väldigt "populärvetenskaplig" och jag vet inte riktigt hur analysen gjorts där britterna kommit fram till beväpningen, men den känns relevant för framtiden när motståndaren förväntas ha en motsvarande, teknologisk nivå, plus att man vill ha flexibilitet att kunna bekämpa mål inom 500 meter. Men mycket handlar nog också om att spara pengar. Ksp 58 är ett väl fungerande vapen, men när bl.a. FN Herstal erbjuder lättare vapen med bättre ergonomi i 7.62, det känns lite snålt.

Jag tycker att det är en ganska intressant utveckling när en medeltung kulspruta ersätter både en lätt kulspruta och kulsprutegevär.

Link to comment
Share on other sites

On ‎9‎/‎12‎/‎2018 at 7:22 PM, Adeptus Bellum said:

Ksp 58 är ett väl fungerande vapen, men när bl.a. FN Herstal erbjuder lättare vapen med bättre ergonomi i 7.62, det känns lite snålt.

Jag tycker att det är en ganska intressant utveckling när en medeltung kulspruta ersätter både en lätt kulspruta och kulsprutegevär.

Varför köpa nya vapensystem när man kan använda de man har. Antagligen så behövde britterna också köpa nya minimi pga skiten de får utstå.

 

Vi är i stort sett samma situation i Sverige där den äldre ak4an överlever den nya moddade ak5c som knappt har reservdelar kvar.

Link to comment
Share on other sites

On ‎9‎/‎15‎/‎2018 at 9:23 AM, employed said:

Varför köpa nya vapensystem när man kan använda de man har. Antagligen så behövde britterna också köpa nya minimi pga skiten de får utstå.

 

Vi är i stort sett samma situation i Sverige där den äldre ak4an överlever den nya moddade ak5c som knappt har reservdelar kvar.

Nu följer jag en Youtube kanal där de berättar om vapnen som användes under första världskriget, Nu är inte utvecklingen så dramatisk på vapenfronten som då. Men att damma av ett femtio - sextio år gammalt vapensystem, för att ersätta klart yngre tyder på Inte bara ett problem. byggde AK5C/L86 på ett stort fel tänk och ersätts de med något som redan finns för att personerna i bestämmande ställning skall hinna gå i pension innan behovet av något nytt blir akut. allt för att de mindes framtagandet av de nu ersatta vapnet som något de inte vill göra om. Snarare än att de är de bästa vapnet för nuvarande förhållandet.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, speculatores said:

Nu följer jag en Youtube kanal där de berättar om vapnen som användes under första världskriget, Nu är inte utvecklingen så dramatisk på vapenfronten som då. Men att damma av ett femtio - sextio år gammalt vapensystem, för att ersätta klart yngre tyder på Inte bara ett problem. byggde AK5C/L86 på ett stort fel tänk och ersätts de med något som redan finns för att personerna i bestämmande ställning skall hinna gå i pension innan behovet av något nytt blir akut. allt för att de mindes framtagandet av de nu ersatta vapnet som något de inte vill göra om. Snarare än att de är de bästa vapnet för nuvarande förhållandet.

Vilken kanal?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ersättandet av MINIMI/M249 på sina håll snarare är kopplat till bl.a. följande frågor mer än kostnad för nyinköp/reparation:

 

Vad är nedhållande eld?

Vilken uppgift löser MINIMI på gruppen?

Hur kan vi kapa vikt på skyttesoldaten mht att majoriteten bär mer än vad som är hållbart?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det rör på sig i arbetet att omsätta EHV-beståndet. i FMVs årsredovisning (bilaga 1, sidan 25) kan man läsa följande;

Quote

[....] förberedelser för anskaffning av ett nytt eldhandvapensystem och omfattar förberedelsearbete inför ersättning av nuvarande vapensystem med ett nytt system till hela Försvarsmakten. Systemet är planerat att bestå av automatkarbin, självskyddsvapen, skarpskyttegevär, kulspruta, automatgevär, granatvapen och ett prickskyttesystem.

https://fmv.se/Global/Dokument/Om FMV/Informationsmaterial/FMV ÅR19 Bilaga 1 Uppföljning av pågående större anskaffningar SLUTLIG.pdf

 

Ska onekligen bli intressant att se vad detta utmynnar i. Klart verkar iallafall vara att omtaget som gjordes för något år sedan har vuxit till något betydligt större och ambitiösare än bara automatkarbin-beståndets omsättande.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/24/2020 at 10:14 PM, Nestor said:

Det rör på sig i arbetet att omsätta EHV-beståndet. i FMVs årsredovisning (bilaga 1, sidan 25) kan man läsa följande;

https://fmv.se/Global/Dokument/Om FMV/Informationsmaterial/FMV ÅR19 Bilaga 1 Uppföljning av pågående större anskaffningar SLUTLIG.pdf

 

Ska onekligen bli intressant att se vad detta utmynnar i. Klart verkar iallafall vara att omtaget som gjordes för något år sedan har vuxit till något betydligt större och ambitiösare än bara automatkarbin-beståndets omsättande.

Ett fel är att de vill ha ett prickskyttevapen i 8.6 LM eller 8.6 NM. För att även  kunna skjuta med 7.62x51 mm. Då det utvecklas mellantunga KSP 338 där 338 NM ska användas. Så är det bättre att anpassa sig för framtiden. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, madman said:

Ett fel är att de vill ha ett prickskyttevapen i 8.6 LM eller 8.6 NM. För att även  kunna skjuta med 7.62x51 mm. Då det utvecklas mellantunga KSP 338 där 338 NM ska användas. Så är det bättre att anpassa sig för framtiden. 

Anledningen till att man vill ha möjlighet till 7,62 är för att den sliter avsevärt mycket mindre på vapnet, är billigare och att man blir en bättre skytt av att ha sin grundträning med den kalibern. De insatta som jag har pratat med säger att det 7,62 inte kommer vara kalibern som används vid insats eller stora fosterländska kriget.

 

En KSP i 338 kommer för övrigt bli mumma!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kilo3 said:

Anledningen till att man vill ha möjlighet till 7,62 är för att den sliter avsevärt mycket mindre på vapnet, är billigare och att man blir en bättre skytt av att ha sin grundträning med den kalibern. De insatta som jag har pratat med säger att det 7,62 inte kommer vara kalibern som används vid insats eller stora fosterländska kriget.

 

En KSP i 338 kommer för övrigt bli mumma!

Dubbelt inlägg

 

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, madman said:

Användning med 7.62 för skjutträning etc förstår jag. Men i kravspecifikationen har de skrivit att vapnet ska kunna ta 8,6 Laupa Magnum eller 8,6 Norma Magnum. Där de är beredda att välja Laupa Magnum om de tycker sådant prickskyttevapen är bättre eller billigare med 8.6 LM. Så inte ens där har man tagit någon ställning på kalibern.

 

Då USA redan har testad dem och valt 8.6 NM. Där de har begärt ca 5000 st LMMG 338. Den senaste från HK KSP338 har också presenterats. Där skjuthastigheten har ökat från 500 till 600 skott/min och räckvidd 1700 m till 2000 m. Med den nya ammunitionen 338 NM slår det hål på en tung skyddsväst som skyddar mot 7.62 på upp till 1000 meter. Den bedömdes ha bra träffbild upp till 1670 m. Den är ett komplement mellan vanlig KSP och en  TKSP. Enda nackdelen är vikten på ammunitionen.

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, madman said:

Användning med 7.62 för skjutträning etc förstår jag. Men i kravspecifikationen har de skrivit att vapnet ska kunna ta 8,6 Laupa Magnum eller 8,6 Norma Magnum. Där de är beredda att välja Laupa Magnum om de tycker sådant prickskyttevapen är bättre eller billigare med 8.6 LM. Så inte ens där har man tagit någon ställning på kalibern.

 

Då USA redan har testad dem och valt 8.6 NM. Där de har begärt ca 5000 st LMMG 338. Den senaste från HK KSP338 har också presenterats. Där skjuthastigheten har ökat från 500 till 600 skott/min och räckvidd 1700 m till 2000 m. Med den nya ammunitionen 338 NM slår det hål på en tung skyddsväst som skyddar mot 7.62 på upp till 1000 meter. Den bedömdes ha bra träffbild upp till 1670 m. Den är ett komplement mellan vanlig KSP och en  TKSP. Enda nackdelen är vikten på ammunitionen.

 

Nej det vore såklart olyckligt att gå emot vad stora länder som USA gör och välja LM istället för NM. För att förtydliga så är det amerikanska specialförbanden som beställt den nya KSP:n så det är inget breddvapen än. Har du någon länk till HK:s nya? Kunde inte hitta den på deras hemsida.

 

Min förståelse av systemet är att det till stor del (inte helt) blir en ersättare för M240 och TKSP då den fyller bådas roll på ett tillräckligt bra sätt (för de förband som köpt in den). För icke fordonsburna förband som mitt eget skulle den definitivt vara en ersättare och inte ett komplement till KSP58 om den infördes. Hur stor är viktskillnaden på ammunitionen? Är det möjligt att klämma in brandspräng i en 338-kula eller är den för liten?

Slutligen så är det ju såklart fint att den kan slå igenom kroppsskydd med plattor på långa håll, jag ställer mig dock skeptisk till att så många kommer ha plattor i sina västar vid stora fosterländska kriget.

Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2020 at 1:09 PM, Kilo3 said:

 

Nej det vore såklart olyckligt att gå emot vad stora länder som USA gör och välja LM istället för NM. För att förtydliga så är det amerikanska specialförbanden som beställt den nya KSP:n så det är inget breddvapen än. Har du någon länk till HK:s nya? Kunde inte hitta den på deras hemsida.

 

Min förståelse av systemet är att det till stor del (inte helt) blir en ersättare för M240 och TKSP då den fyller bådas roll på ett tillräckligt bra sätt (för de förband som köpt in den). För icke fordonsburna förband som mitt eget skulle den definitivt vara en ersättare och inte ett komplement till KSP58 om den infördes. Hur stor är viktskillnaden på ammunitionen? Är det möjligt att klämma in brandspräng i en 338-kula eller är den för liten?

Slutligen så är det ju såklart fint att den kan slå igenom kroppsskydd med plattor på långa håll, jag ställer mig dock skeptisk till att så många kommer ha plattor i sina västar vid stora fosterländska kriget.

Har inte svarat tidigare då jag varit bortrest. Skrev fel då det var SigSauer som har den nya KSP:N. Finns video på den. 

https://www.tactical-life.com/news/sig-mg-338-machine-gun-first-look/

Usa:s modell ska vara lättare än en äldre M/240 och dryg ett kilo tyngre än deras lättare versionen M/240L? Så den väger under 12 kg. Jämför man skjuthastighet 500 vs 800 skott. Så är vikten på ammunitionen drygt 3 kg tyngre. Den ska vara ett mellanting mellan KSP och TKSP. Att tänka på är att vissa skarpskyttar bär både AK5 och PSG90.

 

Vad det blir för ammunitionsalternativ vet jag inte. Men tror att det har stått på någon amerikansk sida. Projektil 300gr, Boll, AP, SRTA, RRA.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

I periferin när vi tittar på och spekulerar om framtida svenska vapensystem så dök den här artikeln upp i mitt flöde.
The Firearms blogg har intervjuat "programledarna" för den amerikanska arméns Next Generation Squad Weapon ang. hur programmet fortskrider och vilka överväganden som gjorts.

Plus om inte annat, så är det är trevligt med nya och fräscha bilder på vapnen under utprovning:

https://www.thefirearmblog.com/blog/2020/07/30/exclusive-interview-us-army-ngsw/

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir en del att släpa på när det gäller ammon; "An individual round is twice as heavy (45.5 grams compared to 24 grams), as are each belt link (8 grams compared to 4 grams). For each weapon to fire for one minute, the standard LWMMG weighing 10.8 kg (24 lb) plus a belt of 500 .338NM rounds would weigh 37.6 kg (83 lb), while an M240B weighting 12.5 kg (28 lb) plus a belt of 800 7.62 NATO rounds would weigh 34.9 kg (77 lb)."

 

Att ta i beaktande är skadestatistiken avseende muskel/skelettskador från USAs försvarsmakt; "2007 Department of Defense
statistics about military injuries:
There were 2.1 million injury-related medical visits, affecting 900,000 service members.
Injuries were the second cause of hospitalizations, accounting for almost 110,000 days in hospital.
Injuries were, and are, the leading cause of outpatient clinical visits.
Musculoskeletal injuries accounted for 68 percent of all limited-duty days and medical profiles; they add up to an estimated 25 million limited-duty days per year." Att släpa tungt sliter på kroppen, jag vet inte riktigt hur det här kan översättas till svenska förhållanden med värnpliktiga och anställda soldater, men något bekymrande är det. 

 

Vi får väl hoppas att polymerhylsor blir branschstandard så vi kan spara vikt

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Renown said:

Det blir en del att släpa på när det gäller ammon; "An individual round is twice as heavy (45.5 grams compared to 24 grams), as are each belt link (8 grams compared to 4 grams). For each weapon to fire for one minute, the standard LWMMG weighing 10.8 kg (24 lb) plus a belt of 500 .338NM rounds would weigh 37.6 kg (83 lb), while an M240B weighting 12.5 kg (28 lb) plus a belt of 800 7.62 NATO rounds would weigh 34.9 kg (77 lb)."

 

Att ta i beaktande är skadestatistiken avseende muskel/skelettskador från USAs försvarsmakt; "2007 Department of Defense
statistics about military injuries:
There were 2.1 million injury-related medical visits, affecting 900,000 service members.
Injuries were the second cause of hospitalizations, accounting for almost 110,000 days in hospital.
Injuries were, and are, the leading cause of outpatient clinical visits.
Musculoskeletal injuries accounted for 68 percent of all limited-duty days and medical profiles; they add up to an estimated 25 million limited-duty days per year." Att släpa tungt sliter på kroppen, jag vet inte riktigt hur det här kan översättas till svenska förhållanden med värnpliktiga och anställda soldater, men något bekymrande är det. 

 

Vi får väl hoppas att polymerhylsor blir branschstandard så vi kan spara vikt

Visst är vikten ett problem. Men de nya LWMMG 338NM  väger mindre än de äldre ksp. De hänger även med när man gör standard ksp lättare. Det stora problemet är ammunitionens vikt. Därför är den mer lämplig att kunna transporteras/användas på fordon, hkp och båtar/fartyg. Då de har bättre penetrering än en 7.62 och med längre räckvidd. Men den kan ändå bäras med, vilket också är en fördel. Till skillnad mot en TSKP.   

 

SIGSAUER 338MG väger ännu lättare 9.1 kg och kan skjuta upp till 600 skott/minuten. Den har även tre olika gastryck. Den kan vara vänster eller höger matad. Inom fem minuter kan den byggas om för 7.62 också. Sedan behöver den minst ett tillbehör som också väger.

 

Pratar man generellt om vikt. Så kan det inte vara lämpligt att samma person bär både PSG90 och en AK5.

Andra bär GRG och AK5 eller AT4 etc. Radion på min tid var tyngre än en ksp. AK5 ansågs generellt vara tung. Med förändring och tillbehör så blev inte det heller en förbättring. De som bär ksp90 använder väl också en AK5. Sedan har vi alla ammunitionsbärare med tillhörande AK5.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

En fråga som följdaktligen kommer nu i och med att Sverige rustar upp för fullt och verkar prioritera försvaret samt uppgiften att försvara Sverige är om det inte kommer på fråga att köpa in större kvantiteter än vad som tidigare var tänkt.

 

Sedan kommer även frågan om vi kommer göra som förr i tiden och lägga en jätteorder som pågår i ett antal år, eller om man som i USA kommer ha löpande beställningar, så att alla nya rekryter har "sin" bössa.

 

Vidare kan vi undra att om vi i norden nu håller på att ta fram nya, delade uniformer med i princip enbart mönster som skiljer, är det inte vettigt att titta på en ny, delad och nordiskt utvecklad automatkarbin? Känns udda att vi, som det talats om innan, kollar på en tysk upphottad kopia av en 70 år gammal amerikansk bössa som amrisarna själva vill fasa ut.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, darkjak said:

En fråga som följdaktligen kommer nu i och med att Sverige rustar upp för fullt och verkar prioritera försvaret samt uppgiften att försvara Sverige är om det inte kommer på fråga att köpa in större kvantiteter än vad som tidigare var tänkt.

 

Sedan kommer även frågan om vi kommer göra som förr i tiden och lägga en jätteorder som pågår i ett antal år, eller om man som i USA kommer ha löpande beställningar, så att alla nya rekryter har "sin" bössa.

 

Vidare kan vi undra att om vi i norden nu håller på att ta fram nya, delade uniformer med i princip enbart mönster som skiljer, är det inte vettigt att titta på en ny, delad och nordiskt utvecklad automatkarbin? Känns udda att vi, som det talats om innan, kollar på en tysk upphottad kopia av en 70 år gammal amerikansk bössa som amrisarna själva vill fasa ut.

Vad skulle fördelarna med det vara?

Norge och Danmark har nyligen omsatt sina ehv-system, så det skulle väl vara vi och Finland isåfall.

Vilken karbin är det förövrigt som avses? Det som finns är många rykten, gissningar och antaganden.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Nestor said:

Vad skulle fördelarna med det vara?

Norge och Danmark har nyligen omsatt sina ehv-system, så det skulle väl vara vi och Finland isåfall.

Vilken karbin är det förövrigt som avses? Det som finns är många rykten, gissningar och antaganden.

Fördelen är ju att om man köper stora kvantiteter, så blir det billigare att tillverka inhemskt. Och även att om skiten skulle träffa fläkten, så blir man garanterat inte en nerprioriterad kund. Sedan är det ju bra att få exakt det vapen man behöver, istället för en kompromiss.

Och vad gäller Danmark och Norge så är ju frågan om de tänker ha kvar sina Stoner-derivat i längden, eller om de ser det som en interimlösning i väntan på nästa generations automatkarbiner börjar komma. Med tanke på hur lång tid det tar att utveckla de gemensamma uniformerna, så skulle en gemensam automatkarbin inte börja närma sig produktion förränn ca 2030 och då skulle gissningsvis Sverige, vars vapen kommer bli mest utslitna och föråldrade att ha mest bråttom med inköp.

Det jag hört är att många vill att vi bör skaffa HK416.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 9/15/2020 at 1:39 PM, madman said:

Flera länkar påstår att Tyskland har föreslagit Haenel MK556.

Så frågan vad det blir i 7.62. Då de bara har köpt in 600 st HK417 tidigare.

De har även RS 29 (G29) från Haenel som prickskyttevapen.

 

https://sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/efter-lang-kamp-har-man-bestamt-sig-for-ny-automatkarbin/
 

Vet dock inte om det överför till oss då det tidigare uttryckligen nämnts att vi vill kunna beställa en hel vapenfamilj med samma handgrepp osv och Haenel verkar inte ha någon 7,62-karbin i det militära spåret.

Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2020 at 4:06 PM, Kilo3 said:

https://sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/efter-lang-kamp-har-man-bestamt-sig-for-ny-automatkarbin/
 

Vet dock inte om det överför till oss då det tidigare uttryckligen nämnts att vi vill kunna beställa en hel vapenfamilj med samma handgrepp osv och Haenel verkar inte ha någon 7,62-karbin i det militära spåret.

Väldigt udda. 

Men samtidigt verkar ordern väldigt liten. 120'000... inte mycket mer än vad Sverige antagligen kommer beställa. Kan detta ses som en interimlösning i väntan på en riktig next-gen bössa? Känns väldigt märkligt att köpa en upphottad version av en bössa som kommer tas ur bruk i sitt hemland.

Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2020 at 12:50 AM, darkjak said:

Väldigt udda. 

Men samtidigt verkar ordern väldigt liten. 120'000... inte mycket mer än vad Sverige antagligen kommer beställa. Kan detta ses som en interimlösning i väntan på en riktig next-gen bössa? Känns väldigt märkligt att köpa en upphottad version av en bössa som kommer tas ur bruk i sitt hemland.

Blir också ett rätt högt styckpris... Över 21.000 kronor/vapen.
När jag gjorde lumpen kostade en AK5 4.500 kronor - eller det var det priset som stod på lappen över vad bortslarvad materiel kostade.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...