Jump to content

Framtidens eldhandvapen för FM


404 Skenberg

Recommended Posts

Ni måste våga vara lite mer visionära. ;)

 

2.5-3mm hylslös flechette i kompositmaterial, förfragmenterad, ~1500 m/s utgångshastighet. Soppar igenom det mesta i kroppsskyddsväg, splittras i tusen bitar i mjuk vävnad för bra stoppeffekt (Svenska Freds får väl frispel men vem bryr sig). Flechetten väger i princip ingenting, så vapnet blir i stort sett rekylfritt. Hög magasinskapacitet, mycket flack kulbana, etc.

 

Paras ihop med en förenklad lite mindre pretto version av OICW:s granatdel, 20mm kaliber, magasin för ~5 granater, alternativt flechettehagel för närstrid.

 

Vad sägs?

Link to comment
Share on other sites

Låter som om MP och V skulle få krupp.

 

Men det finns ju blended metal kulor i standard kalibrar, men dom bryter antagligen mot något av krigets lagar båda två. Ger ganska otrevliga skador.

Link to comment
Share on other sites

G36 med vanlig (480 mm lång) pipa i 6.8mm SPC + bättre sikte (Aimpionthybrid som går att justera till olika avstånd och ammo på ett enkelt sätt).

 

Voilá - lösningen på allt! :P

 

*edit* 480 mm skall det vara...

Edited by BertilXerxes
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det hända saker här i diskutionen

Trevligt trevligt.

 

Det som jag ser är att de flesta av er önskar ett vapen med gasomladdning.

 

Och det finnes tendenser mot G36 eller ett vapen baserat på G36

 

Kalibervalet verkar vara en svår nöt att knäcka

 

För att underlätta diskutionen så skiter vi fullständigt i vad ev Svenska fred, V och Mp skulle anse om vapnet dess funktion och det viktigaste verkan i målet.

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

Kalibervalet verkar vara en svår nöt att knäcka

Den enda kaliber som känns realistisk i närtid är 5,56. Så länge den är NATO-standard så har jag svårt att se att Sverige skulle gå en egen väg.

 

G36 verkar vara ett bra alternativ, även om min personliga uppfattning (baserad på ett provskjutningstillfälle) är att konfigurationen med rödpunktssikte ovanpå 1,4x-siktet är otymplig. Då skulle jag hellre se versionen med bara rödpunktssikte.

 

En annan trevlig sak med G36 är att den redan finns i kortare versioner och med olika kolvar, så FMV skulle inte behöva uppfinna hjulet igen. Duger det åt norrmännen så vore det väl själva f-n ifall det inte skulle fungera i Sverige också.

Link to comment
Share on other sites

Kalibervalet verkar vara en svår nöt att knäcka

Den enda kaliber som känns realistisk i närtid är 5,56. Så länge den är NATO-standard så har jag svårt att se att Sverige skulle gå en egen väg.

Personligen så är jag mer intresserad av 7,62

Det beror på att jag vet om att den har god stoppverkan och att det finnes bra möjligheter att vidarutveckla amo till den.

 

Sen är det lite pga det som jänkarna har upplevt i olika oroshärdar där de har märkt att 5,56 vid vissa tillfällen har för liten stoppverkan mot målet som beskjutes.

 

Det som jag anser är viktigt är att amon som brukas har fullgod stoppverkan mot den typen av obj eller personer som vi kan möta i ev oroshärd eller i en konflikt.

 

Jag är själv lite nyfiken på Fn Scar Heavy eller kanske en moddad G36 i 7,62 kunde vara av intresse.

 

Jag har en misstanke om att gasomladdning minskar lite av den upplevda rekylen av 7,62.

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

Personligen så är jag mer intresserad av 7,62

Jag antar att du främst tänkte på 7,62x51, men är du även intresserad av 7,62x39 och/eller 7,62x54? Vad gäller vikt, så kan det vara intressant att veta att ett finskt plastmagasin till stormgevär, fyllt med 30 stycken 7,62x39, väger 0,8 kg.

Link to comment
Share on other sites

Nej, behålla 5.56mm som standard men utveckla skarpskytt konceptet, och skaffa ett semiautomatisk gevär i 7.62x51mm till skarpskyttarna. Alltså ett vapen som SVD, inte som rent prickskyttegevär, utan för att ge skytteförband ökad räckvidd.

(Designated Marksman Rifle)

 

http://world.guns.ru/sniper/sn27-e.htm

 

http://world.guns.ru/sniper/sn18-e.htm

 

http://world.guns.ru/sniper/sn09-e.htm

 

(bara exempel på DMR)

 

Detta borde öka skytteförbands effektivitet utan att man behöver anskaffa nytt standardvapen i grövre kaliber.

 

Edit: Vid eftertanke skulle man kunna anskaffa en modern variant av SVD, eftersom 7.62x54 redan finns inom FM.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

Nej, behålla 5.56mm som standard men utveckla skarpskytt konceptet, och skaffa ett semiautomatisk gevär i 7.62x51mm till skarpskyttarna. Alltså ett vapen som SVD, inte som rent prickskyttegevär, utan för att ge skytteförband ökad räckvidd.

På vilken organisationsnivå vill du ha dessa skarpskyttar? Som jag ser det, så är det en väldigt väsentlig fråga när man ska välja vapen åt dem, då ett vapen som SVD är direkt olämpligt i närstrid, något som en skarpskytt på gruppnivå bör räkna med att råka ut för. Jag tycker själv att skarpskyttar i de flesta förbandstyper bör finnas på pluton- eller kompaninivå. De enda fall jag kan komma på där jag tycker det verkar lämpligt med skarpskyttar/prickskyttar på grupp- eller patrullnivå är jägarpatruller av fskj-typ.

Link to comment
Share on other sites

På vilken organisationsnivå vill du ha dessa skarpskyttar? Som jag ser det, så är det en väldigt väsentlig fråga när man ska välja vapen åt dem, då ett vapen som SVD är direkt olämpligt i närstrid, något som en skarpskytt på gruppnivå bör räkna med att råka ut för. Jag tycker själv att skarpskyttar i de flesta förbandstyper bör finnas på pluton- eller kompaninivå. De enda fall jag kan komma på där jag tycker det verkar lämpligt med skarpskyttar/prickskyttar på grupp- eller patrullnivå är jägarpatruller av fskj-typ.

Jag tror att att en eller flera på plutonsnivå skulle fungera. Det är enligt det amerikanska konceptet. Jag tror att alla skytte förband som är stridande förband skulle kunna använda det konceptet. Amerikanarna använder DM i stridspar och beväpnade med pistol. Deras uppgift är tex countersniper, kulsprutenästen etc, för att ge skytteplutonen en extra kapacitet. Det ger skytteplutonen kapaciteten att bekämpa mål 300-800m, med annat än ksp.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att att en eller flera på plutonsnivå skulle fungera. Det är enligt det amerikanska konceptet. Jag tror att alla skytte förband som är stridande förband skulle kunna använda det konceptet. Amerikanarna använder DM i stridspar och beväpnade med pistol.

I vilka amerikanska förband är skarpskyttar organiserade på det sättet? Ta för övrigt gärna en titt på mitt inlägg från "Jan 30 2004, 14:17" i den här tråden:

 

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9434

Link to comment
Share on other sites

http://www.answers.com/topic/u-s-marine-co...-marksman-rifle

 

http://www.angelfire.com/art/enchanter/dm.html

 

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_..._93/ai_n6123994

 

Amerikanska infanteriet använder M21(M14+andra) i den rollen just nu i irak och afghanistan. Det är egentligen inte faststält i organisationen utan har börjat utvecklas nu under kriget, eftersom behovet fanns. Olika förband har använt dom olika, därför har man startat "Squad Designated Marksman course".

 

http://air-defense.net/index.php?cat=23&num_art=160

Link to comment
Share on other sites

"The award-winning shooters of the Army Marksmanship Unit's Service Rifle Team will teach the Squad Designated Marksman course."

 

OT: Jag har från flera oberoende källor hört syrliga kommentarer om att både U.S. Army Marksmanship Unit's Service Rifle Team och U.S. Army Marksmanship Unit's Service Pistol Team ska vara för inriktade mot sitt tävlingsskytte, istället för praktiskt militärt fältskytte, vilket yttrar sig i de båda enheternas åsikter om både materiel och skyttetekniker.

Link to comment
Share on other sites

Nej, behålla 5.56mm som standard men utveckla skarpskytt konceptet, och skaffa ett semiautomatisk gevär i 7.62x51mm till skarpskyttarna. Alltså ett vapen som SVD, inte som rent prickskyttegevär, utan för att ge skytteförband ökad räckvidd.

(Designated Marksman Rifle)

.

Skarpskytten har enligt min mening absolut en plats i gruppen. Dock skall han inte ha ett utpräglat prickskyttevapen. AK 5B ser jag som ett skarpskytte vapen så även ett gevär modell jaktgevär med kikarsikte. Skarpskytten skall verka till högst 600m och med strävan till "ett skott en träff" på 300m och huvudmål.

 

PC har med skarpskyttar i grupperna fler möjligheter till anpassning i olika situationer. Plutonens skarpskyttar kan plockas ut och användas för sig när ett läge lämpat för skarpskyttar uppstår. Likaså har Gruppcheferna fler möjligheter.

 

En skarpskytt utrustad med repetergevär utrustas lämpligast med ett par extra hgr för närstrid. Alternativt grupperas han bakom gruppen då risk för närstrid föreligger.

Link to comment
Share on other sites

Till jaktvapen har ju istort sett alla kikarsikten variabel förstoring, skulle man inte kunna ha något typ av sikte med 2 lägen? Tex ingen eller 4x förstoring. Ingen förstorings-läget andvänds som grundläge och kommer då att användas vid snabba lägen, är det mer förberedda lägen, kan man om det behövs knäppa om till 4x förstoring, och verka med bättre presition på längre avstånd.

 

Detta då för gruppens skarpskytt.

Link to comment
Share on other sites

Varför jag vill ha just G36 beror på dess gassystem som jag tycker verkar väldigt genomtänkt...M 16 / AK 47/74 och Ak 5 har ju en tendens att få in en massa sot och krutslagg i mekanismen..något som tydligen skall kunna avhjälpas med detta gassystem:

 

SL8gas.jpg

 

Vad sedan gäller kaliber så får man komma ihåg att realistiskt (även om det är tråkigt att vara realistisk i den här diskussionen!) så är 5.56 det som kommer att finnas mest av i närtid. För att den skall fungera tillfredställande så måste man ha en piplängd som är över 16"...helst lite längre. Korta pipor och 5.56 går alltså fetbort! HK G 36 har 480 mm som standard på sin karbin. Kolven är fällbar (vikbar..) - kortare vapen än så skall inte en riktig soldat springa runt med i betäckt terräng. Möjligtvis i SIB.

 

@A2...7.62x39....vad är den stora skillnaden till 7.62x51 vad gäller prestanda? Det måste ju finnas någon anledning till varför hela västeuropa kör x51 och inte x39...?

Utgångshastighet? Räckvidd?

 

*edit* - 480mm skall det vara..

Edited by BertilXerxes
Link to comment
Share on other sites

Det måste ju finnas någon anledning till varför hela västeuropa kör x51 och inte x39...?

Historiska skäl. 7,62x51 togs fram som en ny enhetspatron som skulle fungera både i automatkarbiner och kulsprutor. Ryssarna som gjorde som tyskarna och tog fram 7,62x39 för automatkarbiner medan de behöll den kraftigare 7,62x54R för kulsprutor.

Link to comment
Share on other sites

Varför jag vill ha just G36 beror på dess gassystem som jag tycker verkar väldigt genomtänkt...M 16 / AK 47/74 och Ak 5 har ju en tendens att få in en massa sot och krutslagg i mekanismen..något som tydligen skall kunna avhjälpas med detta gassystem:

SL8gas.jpg

Intressant poäng med gas systemet.

Men jag måste då ställa frågan om varför i så fall Socom väljer ett vapen som är basserat på Fnc/Ak5´s omladdnings system. Vad är det de ser som vi ej ser i fördelar/nackdelar?

En annan fråga när det gäller det sys

Finnes det möjlighet att det sys skulle kunna klara av 7,62*51 eller kanske "7,62*45" eller 7,62*39 eller 7,62*54R

Hur är omladdnings cykeln med det sys kontra Ak5´s

Är det snabbare eller kännes det som om vapnet laddar om mjukare?

Stryktålighet, väderkänslighet och fältmässighet?

 

Sen så slänger jag in en snöboll här när det gäller amo och ballistik.

Jag fick en tanke i skallen om att skala ner en 7,62*51 till 7,62*45.

Vad skulle det ge för fördelar/nackdelar?

Ballistiskt sett och praktiskt sett?

En tanke om fördel borde att vi borde teoretiskt sett kunna bruka samma 30 skotts magasin till den amon. Sen att det kan finnas möjligheter att bruka samma vapenbas för både 5,56*45 och 7,62*45. Det man måste i så fall göra är att byta slutstycket pipan och ev en annan del.

 

Bara ngr tankar.

 

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

Hur klarar sig själva gaskammaren från skit? Kan man ta isär den och vårda den?

Jake

Man kan ta isär den mekanismen och rengöra den ordentligt.

Om du kollar in videona på den länken som jag bjuder på så visar en herre från H&K Usa hur man tar isär vapnet och lite smått och gott annat

 

Videos

 

Kolla längst ner på sidan under XM8

 

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

Jag gillar bildtexten till denna bild:

bolt.jpg

 

G36 Bolt and Carrier. This picture above might as well have been pulled from a rifle that has had 5000 rounds shot. This is what the bolt carrier will look like. The gun just does not get dirty. A huge attraction for even die hard M16 fans, whose greatest design flaw is that the gas used to operate the rifle is vented directly back into the receiver and to the working parts. Not so with the G36. The forearm is where the gas is vented.

Link to comment
Share on other sites

Men jag måste då ställa frågan om varför i så fall Socom väljer ett vapen som är basserat på Fnc/Ak5´s omladdnings system. Vad är det de ser som vi ej ser i fördelar/nackdelar?

En annan fråga när det gäller det sys

Finnes det möjlighet att det sys skulle kunna klara av 7,62*51 eller kanske "7,62*45" eller 7,62*39 eller 7,62*54R

Hur är omladdnings cykeln med det sys kontra Ak5´s

Är det snabbare eller kännes det som om vapnet laddar om mjukare?

Stryktålighet, väderkänslighet och fältmässighet?

 

Sen så slänger jag in en snöboll här när det gäller amo och ballistik.

Jag fick en tanke i skallen om att skala ner en 7,62*51 till 7,62*45.

Vad skulle det ge för fördelar/nackdelar?

Ballistiskt sett och praktiskt sett?

En tanke om fördel borde att vi borde teoretiskt sett kunna bruka samma 30 skotts magasin till den amon. Sen att det kan finnas möjligheter att bruka samma vapenbas för både 5,56*45 och 7,62*45. Det man måste i så fall göra är att byta slutstycket pipan och ev en annan del.

 

Bara ngr tankar.

 

Mvh

404 Skenberg

Nu ska vi se,

 

SCAR programet är fortfarande i försökstadiet så vi får se om det blir nåt av det, vaför? Jag gissar att FN's nya jättefabriker i USA där dom tillverkar M16 till amerikanska militären kan ha med saken att göra ;)

 

Amerikanarna försöker få fram ett vapen som kan skjuta både 7.62x51 och 7.62x39 med små modifieringar. Vet inte hur det fungerar mm, men kraven är ganska tuffa. Problemet är skillnaden mellan kort och lång mekanism och matningen in i pipan.

 

Hur olika kalibrar presterar är ganska komplicerat, det krävs rätt krutblandning mm, så det går inte att förutse på rak arm. Jag har själv modifierat om .300WM till .375AI det går ibland att göra underverk med rätt kaliber och rätt krutblandning. Personligen litar jag på Ackley om att 6.5mm är ett av dom kalibrar med bäst potential. Skulle heldre satsa på en varaiant av 6.5mm.

Link to comment
Share on other sites

Vad skulle SVD ha för plats när AK4 Med 4X Hensoldt finnes?

SVD har ju absolut INGENTING som är bättre än AK4.

 

Eller tror ni den är bättre därför att den inte finns i Försvaret.

 

MVH Technika

Trots att den är runt 40 år gammal så ska man inte underskatta den. SVD nytillverkas fortfarande i ett antal nya verisioner.

 

Fördelar:

Billig.

Den nytillverkas.

Klarar 100m 5 skott grupper på 1/2 moa.

Känd för att ha extremt tillförlitlig mekanism.

Tillåter snabb uppföljning av första skott.

 

AK4 i all ära, men dom exemplar sverige inehar har snart levt hela sin livslängd.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jag det som JAG funderar på inom en snar framtid

 

För att klargöra tankesättet. På gruppnivå finns i grunden ak, ksp (ev. lsw) i en kaliber (förslagsvis 5,56), och grt 40mm. Ev. skarpskytt använder även den 5,56.

 

Organiserat i understödsgrupper tyngre vapensystem i kalibrar 7,62, 12,7 samt grsp. Prsk använder någon av nämnda kalibrar. Sedan är det ju tacksamt om det är flexibelt, med tillgång till vapensystem efter uppgift (sidearm, hagel, non-lethal, 7,62 på gruppen osv).

 

Jag vill ha en AK som är "ren" i grundutförandet. Vapen med ställbart axelstöd, bra vapenrem, "ambidextriöst", samt rails. Vapensystemet skall finnas med olika piplängder, "conversion-kit" för kaliberbyte är kanske inte helt förkastligt? Sistaskottspärr samt stryktåligt och lättanvänt.

 

Förslagen på grundvapensystem AK blir: Diemaco SFW, G36, SCAR/SOFCAR.

 

Sedan tillkommer lämpliga tillbehör beroende på befattning. Obligatoriskt för i stort sett SAMTLIGA karbiner borde vara rps samt flip-up reservriktmedel.

 

Självklart medföljer bilder ;)

 

Diemaco SFW:

sfw2.gif

 

H&K G36K:

G36krail.jpg

 

FN SCAR (Snett avlad sk5cf...?)

scar_l-2.jpg

 

Flame away :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Obligatoriskt för i stort sett SAMTLIGA karbiner borde vara rps samt flip-up reservriktmedel.

Räknar du in sikten av typen EOTech HOLOgraphic Weapon Sight i rps? Baserat på vad jag läst om praktiskt militärt bruk av dem, så tycker jag att de verkar väldigt vettiga.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är inte stoppkraft något som den svenska försvarsmakten verkar ägna en tanke åt över huvud taget. Den nya "miljöammunitionen" med kärna helt i stål ger till exempel klart mindre verkan i "mjuka mål" än den gamla med bly/stålkärna, enligt utsago från en man på FMV som jag diskuterade saken med. 5.56mm är ju redan rätt marginell om den inte fragmenterar, så att ladda den med en kula som har ännu mindre stoppverkan verkar ju minst sagt tveksamt. AK5D + stålammunition = inget jag skulle vilja förlita mig på i strid.

 

Den perfekta militärpatronen rent ballistiskt är för övrigt uppfunnen för mer än hundra år sedan. Den heter 6.5x55. Varför arméer runt om i världen envisas med att utrusta sina soldater med större eller mindre kalibrar är något av ett mysterium. 6.8mm SPC är ett steg i rätt riktning, men gör egentligen inget annat än att uppfinna hjulet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Den perfekta militärpatronen rent ballistiskt är för övrigt uppfunnen för mer än hundra år sedan. Den heter 6.5x55.

Frågan är dock om hylsan fortfarande behöver vara 55mm lång. Rimligtvis borde det idag finnas moderna krut som kan leverera samma "oomf" i en kortare hylsa, så att man kan spara utrymme = vikt.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är inte stoppkraft något som den svenska försvarsmakten verkar ägna en tanke åt över huvud taget. Den nya "miljöammunitionen" med kärna helt i stål ger till exempel klart mindre verkan i "mjuka mål" än den gamla med bly/stålkärna, enligt utsago från en man på FMV som jag diskuterade saken med. 5.56mm är ju redan rätt marginell om den inte fragmenterar, så att ladda den med en kula som har ännu mindre stoppverkan verkar ju minst sagt tveksamt. AK5D + stålammunition = inget jag skulle vilja förlita mig på i strid.

Hur är det med genomslagskraften då? Borde inte rimligtvis stålkulan ha bättre förmåga att slå igenom tex kroppsskydd än bly/stålkulan?

Link to comment
Share on other sites

@AdamKalle

Jo den nya ammunitionen har bättre genomslag i kroppskydd. Det är en orsak till att svensk polis fått se över sina skyddsvästar och införskaffa bättre.

 

Men tittar man krasst på konflikter runt om i världen i dag. Så är det sällan behov av projektiler med förmåga att penetrera tunga västar. Det tycks vara fler mjuka än hårda mål.

 

 

Sen är det bara nys att byta till sk miljöammunition. Blyammunitionen skadar ju inte miljön som vissa politiker tycks tro. Jävla idioter är dem :lol:

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...