Jump to content

Framtidens eldhandvapen för FM


404 Skenberg

Recommended Posts

Som det såg ut sist jag kollade var planen att byta vapen mellan 2025-2030 så mycket kan hända innan dess men jag är mest orolig för att det beslutas för att ta en kostsam interim lösning(typ livstidsförlängning av AK5) eller en klassisk egen anpassning som resulterar i dåligt eftermarknads utbud(FNC -> AK5).

 

Angående värmen är det ett problem på dom hylslösa testerna som pågår men inte såpass att det är ett hinder på teleskop am genom en ytbeläggning fast vi får se hur det funkar i bredare test. Den ligger snart på TRL 7 så vi får "snart" se

http://www.textronsystems.com/sites/default/files/resource-files/TS US LSAT Datasheet.pdf

Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2017 at 11:39 AM, Recon said:

Låter väldigt udda med ett fast bajonettfäste eftersom det bara används vid cermoni. Speciellt om det är baserat på en enstaka händelse i modern tid då det inte ens var bajonett användandet som vann striden utan aggressivt agerande med eldgivning. Vi skulle nog även behöva en ny bajonett då den gamla är... gammal.

Jag är skeptisk.

 

On 9/26/2017 at 10:39 AM, Källberg said:

Vad jag har hört så skall det tillföras nytt RPS samt nya magasin. Inget annat.

 

 

Har fått den infon från någon som inte är direkt involverad i framtagandet av det, så det kan såklart bara vara rykten. Själv så känns det som om det tilläget bara skulle lägga på onödig vikt å ett redan för tungt vapen.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-26 at 3:41 PM, Recon said:

Det är intressant att testerna utfördes i kvarn och jag blir nyfiken om FMV har har nån tanke på att ha det som alternativ till AK6 om det fyller kravspecen.

http://www.popularmechanics.com/military/research/news/a27414/plastic-ammo-textron-cased-telescope/

 

Utredningen om ny automatkarbin breddades för något år sedan till att omfatta alla skyttegruppens vapen. LSAT är säkert en del av det. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Queen-of-Battle said:

 

Utredningen om ny automatkarbin breddades för något år sedan till att omfatta alla skyttegruppens vapen. LSAT är säkert en del av det. 

Alla skyttegruppens vapen är lite luddigt, innebär det ersättare för AK5C, AK4B/C, KSP90B/C, KSP58 samt PSG90A/B då dom finns på grupp? Finns det en ny eldhandvapenutredning utöver MSS 2014-04-04 23 250:801 bilaga 1, slutrapport eldhandvapenutredningen?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-29 at 10:53 AM, Recon said:

Alla skyttegruppens vapen är lite luddigt, innebär det ersättare för AK5C, AK4B/C, KSP90B/C, KSP58 samt PSG90A/B då dom finns på grupp? Finns det en ny eldhandvapenutredning utöver MSS 2014-04-04 23 250:801 bilaga 1, slutrapport eldhandvapenutredningen?

Precis! Man tittar "större" på skyttegruppen. Ska vi ha kulsprutor på gruppnivå eller ger ett skarpskyttegevär mer effekt? Borde KSP58 ersättas av någon typ av granatvapen osv osv. 

 

Vill minnas rapporten skall vara klar mitten 2018. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Queen-of-Battle said:

Precis! Man tittar "större" på skyttegruppen. Ska vi ha kulsprutor på gruppnivå eller ger ett skarpskyttegevär mer effekt? Borde KSP58 ersättas av någon typ av granatvapen osv osv. 

 

Vill minnas rapporten skall vara klar mitten 2018. 

 

 

Väldigt intressant, om du får reda på nummer på skrivelsen när den är klar får du gärna meddela mig!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Vapenofficeraren pratade till skaran förra veckan. Det nämndes en del om nya vapen.

 

- Nytt vapen runt år 2024

- En hel vapenfamilj med PDW, AK kort/lång pipa, Kulsprutegevär, DMR.

- Kommer med stor sannolikt ha kort pistong som funktion

- Kommer sannolikt vara en AR-modell

- Det har sneglats en del lpå jänkarna med deras .300 Black Out och kommer fortsätta att sneglas

- Det sneglas även en del mot tyskarna, deras nästa inköp och HK433

 

Det pratades även en del som inte kanske bör diskuteras öppet här på forumet. Dock så ser framtiden lovande ut. =)

Link to comment
Share on other sites

Kan hoppas att de släppt tanken på att ett vapen passar alla tjänster eller att de går att göra versioner av samma vapen så de passar alla. Sen är frågan om FM skall ha PDW, AK kort, AK lång, Kulsprutegevär och DMR vilka skall ha samma kaliber och vilka kalibrar blir det. förhoppningsvis blir de någon möjlighet att justera kolvlängden. de är trotts allt väldigt stor skillnad mellan vilken kolv den kortaste i FM behöver och den längsta behöver.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Harzdorf said:

Har hört snack om MP7 till fordonsbesättning, nån som hört något om detta?

Det är snack om det ja. Men tanken är att alla vapen skall komma från samma familj. Så om de väljer FN SCAR eller HK416 så får vi FN SCAR-PDW eller HK416C.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, employed said:

Vapenofficeraren pratade till skaran förra veckan. Det nämndes en del om nya vapen.

 

- Nytt vapen runt år 2024

- En hel vapenfamilj med PDW, AK kort/lång pipa, Kulsprutegevär, DMR.

- Kommer med stor sannolikt ha kort pistong som funktion

- Kommer sannolikt vara en AR-modell

- Det har sneglats en del lpå jänkarna med deras .300 Black Out och kommer fortsätta att sneglas

- Det sneglas även en del mot tyskarna, deras nästa inköp och HK433

 

Det pratades även en del som inte kanske bör diskuteras öppet här på forumet. Dock så ser framtiden lovande ut. =)

Befäl har en tendens att sprida obekräftade rykten även om dom jobbar med relevanta saker så jag väntar på "slutrapport studie avseende skyttegruppens beväpning" vilken inte är klar än.
Att titta på .300 BO verkar väldigt mystiskt då det är motsatsen mot vad västvärlden tittar på nu, en patron som funkar ur korta pipor, är långsam och lätt signaturdämpas vore korkat att välja. Det som dom flesta västländer tittar på i patron alternativ(av dom som vill byta) är mer flackskjutande patroner i 6-6.5mm.
En AR plattform vore logiskt då det finns stor marknad av tillbehör så dom inte skjuter sig själv i foten med FN FNC/AK5 där dom fick utveckla nästan allt själva.
Sätter dom som krav att PDW ska komma från samma familj som AKny är dom korkade rent ut sagt men konstigare saker har hänt. Ett exempel är "framtiden är elförsörjda rälsar, det kommer vara det viktigaste!" :-P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fast detta var ju från en sammanställning från en möte med alla vapenofficerare ang "Slutrapport...". Jag uppfattade det bara observerar vissa saker som tex .300BO och HK433. Är ju alltid intressant att se vad andra länder har på G. Varför anser du att det är korkat att en PDW kan komma från samma familj? Både HK och FN har gjort ett helt familjeträd i deras system utöver de PDWs de redan har så någon slags efterfrågan finns.

Link to comment
Share on other sites

On 6/18/2018 at 7:37 PM, employed said:

Vapenofficeraren pratade till skaran förra veckan. Det nämndes en del om nya vapen.

 

- Nytt vapen runt år 2024

- En hel vapenfamilj med PDW, AK kort/lång pipa, Kulsprutegevär, DMR.

- Kommer med stor sannolikt ha kort pistong som funktion

- Kommer sannolikt vara en AR-modell

- Det har sneglats en del lpå jänkarna med deras .300 Black Out och kommer fortsätta att sneglas

- Det sneglas även en del mot tyskarna, deras nästa inköp och HK433

 

Det pratades även en del som inte kanske bör diskuteras öppet här på forumet. Dock så ser framtiden lovande ut. =)

Låter udda att man snöat sig in på hur vapnet ska fungera, men är obestämd på konkreta saker som t ex ergonomi och kaliber.

Har inte klämt på bössorna, men känns som att AR och HK433 är väldigt olika att hålla i.

 

Sedan är jag tveksam till att försvaret skulle skaffa en ny DMR när man precis börjat bygga om AK4 för att fylla just denna funktion. Har försvaret verkligen råd med en modernisering de kommer börja fasa ut inom sex år?

 

Och kulspruta baserad på automatkarbin... utöver att jag hört att det ska vara dåligt, hur många kandidater finns det då kvar? L85? Stoner 63? Kalashnikov? Mig veterligen inget AR-relaterat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, darkjak said:

Låter udda att man snöat sig in på hur vapnet ska fungera, men är obestämd på konkreta saker som t ex ergonomi och kaliber.

Har inte klämt på bössorna, men känns som att AR och HK433 är väldigt olika att hålla i.

 

Sedan är jag tveksam till att försvaret skulle skaffa en ny DMR när man precis börjat bygga om AK4 för att fylla just denna funktion. Har försvaret verkligen råd med en modernisering de kommer börja fasa ut inom sex år?

 

Och kulspruta baserad på automatkarbin... utöver att jag hört att det ska vara dåligt, hur många kandidater finns det då kvar? L85? Stoner 63? Kalashnikov? Mig veterligen inget AR-relaterat.

Många länder och enheter använder kort pistong. Tom svenska SOG och NI. Det ger en mindre profil och vikt samt är renare enligt vissa källor. En ny AR med kort pistong som 416 är rätt så lik 433 i funktion.

 

Att kalla "bygga om" AK4 är att ta i. 

 

Kulsprutegevär, inte kulspruta. dvs en AK med tyngre pipa. FN har sin SCAR variant HAMR och HK M27. Ultimax 100, LWRC M6A4 mm. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, darkjak said:

Låter udda att man snöat sig in på hur vapnet ska fungera, men är obestämd på konkreta saker som t ex ergonomi och kaliber.

Har inte klämt på bössorna, men känns som att AR och HK433 är väldigt olika att hålla i.

 

Sedan är jag tveksam till att försvaret skulle skaffa en ny DMR när man precis börjat bygga om AK4 för att fylla just denna funktion. Har försvaret verkligen råd med en modernisering de kommer börja fasa ut inom sex år?

 

Och kulspruta baserad på automatkarbin... utöver att jag hört att det ska vara dåligt, hur många kandidater finns det då kvar? L85? Stoner 63? Kalashnikov? Mig veterligen inget AR-relaterat.

är de inte snarare rätt ordning att bestämma först vad vapnet skall användas till, sen fundera över lämpligaste kalibern och ergonomin, skall vi inte bygga något eget blir den lite vad som finns.

 

Angående AK4 modifieringen. problemet är att FM behövde en NU. så de fick se till att skapa något dugligt av de som fanns. När tänkte du AK4an skulle fasas ut. Jag är personligen ingen större fan av kulsprutegevär, då jag ser gruppens vapen för understöd med automateld som ett yttäckande vapen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, employed said:

Många länder och enheter använder kort pistong. Tom svenska SOG och NI. Det ger en mindre profil och vikt samt är renare enligt vissa källor. En ny AR med kort pistong som 416 är rätt så lik 433 i funktion.

 

Att kalla "bygga om" AK4 är att ta i. 

 

Kulsprutegevär, inte kulspruta. dvs en AK med tyngre pipa. FN har sin SCAR variant HAMR och HK M27. Ultimax 100, LWRC M6A4 mm. 

 

Nu kan jag inte de tekniska specifikationerna på hur olika vapen funkar, men har inte alla AR samt derivat problemet att de har en rekylbuffert som sticker ut bak, som innebär att man inte kan ha fällbara kolvar?

Okej, jag har alltid trott att Ksg är en gammalmodig beteckning på Ksp.

 

22 hours ago, speculatores said:

är de inte snarare rätt ordning att bestämma först vad vapnet skall användas till, sen fundera över lämpligaste kalibern och ergonomin, skall vi inte bygga något eget blir den lite vad som finns.

 

Angående AK4 modifieringen. problemet är att FM behövde en NU. så de fick se till att skapa något dugligt av de som fanns. När tänkte du AK4an skulle fasas ut. Jag är personligen ingen större fan av kulsprutegevär, då jag ser gruppens vapen för understöd med automateld som ett yttäckande vapen.

Sant.

Link to comment
Share on other sites

On ‎6‎/‎20‎/‎2018 at 8:42 PM, darkjak said:

men har inte alla AR samt derivat problemet att de har en rekylbuffert som sticker ut bak, som innebär att man inte kan ha fällbara kolvar?

 

Många ja men inte alla. Vissa anser tex inte att HK416 är en AR då den har kort pistong och inte direktgas som funktion. 

 

Ska bli intressant att se vilken livslängd nästa bössa får med tanke till återkomsten av värnplikt. Den svenska AK4an vägrar att dö, AK5an gick OK till man började med ny ammo och bygga om den till ett frankensturmgevär.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, employed said:

Många ja men inte alla. Vissa anser tex inte att HK416 är en AR då den har kort pistong och inte direktgas som funktion. 

 

Ska bli intressant att se vilken livslängd nästa bössa får med tanke till återkomsten av värnplikt. Den svenska AK4an vägrar att dö, AK5an gick OK till man började med ny ammo och bygga om den till ett frankensturmgevär.

Ja skulle säga att de är politiskt hur länge ett vapen existerar i försvarsmakten. för att ge ett definitivt historiskt exempel så hängde Gevär M/96 med långt efter den borde varit ersatt.

 

När de gäller Ak5 är nog snarare problemet att behoven eller ansedda behov kom snabbare än viljan att byta vapen. modifieringsviljan slog till. Nu har vi i och för sig frankensturmgervär 4 och frankensturmgevär 5 tills nästa Ak6 kommer till de sista. förhoppningsvis med insikten att behoven olika tjänster har skiljer sig så stort att en version inte kan fylla dem alla.

 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur vi kommer ha både vpl och yrkessoldater i framtiden, funderar jag på hur det är tänkt med anskaffning.

Kommer försvaret köpa automatkarbiner för ett kvartssekel framöver på ett bräde som sedan "ärvs" över tid? Eller kommer man göra som i USA och ge varje soldat en "egen" automatkarbin som de får från ny?

 

Generellt sett känns det som att vi med de förväntade kvantiteterna skulle kunna göra det ekonomiskt fördelaktigt att licenstillverka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/19/2018 at 10:14 PM, speculatores said:

Angående AK4 modifieringen. problemet är att FM behövde en NU. så de fick se till att skapa något dugligt av de som fanns. När tänkte du AK4an skulle fasas ut. Jag är personligen ingen större fan av kulsprutegevär, då jag ser gruppens vapen för understöd med automateld som ett yttäckande vapen.


Jag är mycket road av Ian McCollums och Karl Kasardas mycket lättsmälta och humoristiska program ang. vapen och vapenutveckling. I den bifogade videon nedan så presenteras konceptet och fördelarna med kulsprutegevär både underhållande och populärvetenskapligt.
 


"gruppens vapen för understöd med automateld som ett yttäckande vapen."

Diskussionen om magasinmatade vapen resulterar i mindre eldkraft är en mycket het potatis, och det kommer den alltid att vara. Min uppfattning är att lösningen på något yttäckande med automateld är Kulspruta 58B/F. Förutom den behagliga eldhastigheten, mekaniska precisionen och tillförlitligheten så får du även en tyngre patron vilket kan tugga sönder terrängen som motståndaren tar skydd i. Skall du absolut ha ett yttäckande vapen så bör även en laddar och observatör ingå i servisen. 

Däremot så finns det fortfarande en plats och ett syfte för Kulspruta 90 för patruller och jägarförband vars verkansdelar t.o.m. är så små som omgångar, men för förband som strider inom plutons ram så erbjuder kulsprutegevären många fördelar i vikt och manöverförmåga.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I min värld är eldkraft den kula som träffar det som skytten faktiskt siktar på och vill träffa.

Om KG gör att skyttegruppen kan leverera fler kulor på platser där skyttarna vill träffa, jämfört med lätt kulspruta, så har det iallafall i min bok lett till en ökning av eldkraften :)

Link to comment
Share on other sites

On ‎7‎/‎7‎/‎2018 at 11:31 PM, Nestor said:

I min värld är eldkraft den kula som träffar det som skytten faktiskt siktar på och vill träffa.

Om KG gör att skyttegruppen kan leverera fler kulor på platser där skyttarna vill träffa, jämfört med lätt kulspruta, så har det iallafall i min bok lett till en ökning av eldkraften :)

I min värld räcker det med att fiendens vilja att strida upphör. hela dess tankeförmåga är upptagen med att söka skydd. behöver den nya underkläder är de bra, är några av fienden skadade är det än bättre och bäst är givetvis att någon/några fiender är försatta ur stridbart skick permanent. tid som tas upp av att ladda om gör ingen nytta. den ökade vikten ett magasin har jämfört med samma mängd bandmatade patroner gör ingen nytta.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/10/2018 at 6:33 PM, speculatores said:

I min värld räcker det med att fiendens vilja att strida upphör. hela dess tankeförmåga är upptagen med att söka skydd. behöver den nya underkläder är de bra, är några av fienden skadade är det än bättre och bäst är givetvis att någon/några fiender är försatta ur stridbart skick permanent. tid som tas upp av att ladda om gör ingen nytta. den ökade vikten ett magasin har jämfört med samma mängd bandmatade patroner gör ingen nytta.

1. Syftet med automateld är inte att ge fienden bruna byxor. Syftet med automatelden är att tillfoga fienden så stora förluster som möjligt under den korta tid som denne exponerar sig. Punkt.

 

2. Kulsprutegevärens stora problem är inte ett tekniskt problem. Det är organisatoriskt och stridstekniskt, i klartext: att folk tror att de måste ha lika mycket ammunition med sig för att lösa samma eld- och stridsuppgifter som med kulsprutor.

 

Till kulspruta 90 så väger varje kassett 3 kg. För enkelhetens skull så räknar jag med att ett magasin till en 5.56-karbin väger 0,5 kg och innehåller 30 patroner. Är vårt fokus att skytten skall få med sig 600-900 patroner, ja, då är det en plåga att få med sig motsvarande mängd ammunition fördelade i magasin. Tittar vi sen på danskarnas erfarenheter av sitt understödsvapen Diemaco LSW/LSV m/04 som användes med de fruktansvärt dåliga 100-skottsmagasinen från Beta-C, då blir det väldigt lätt att dra slutsatsen att kulsprutegevär är en katastrof. 

 

Vänder vi däremot på steken och tittar på de beprövade erfarenheterna och tester som redan har gjorts så blir frågan: Varför skall understödsskytten bära på 3 kg ammunition och göra av med i medeltal 180 patroner i eldskurar när ett kulsprutegevär kan lösa samma uppgift med 90 patroner fördelade på 3 magasin och 1,5 kg, då skytten kan växla mellan automateld och enkelskott, beroende på målens avstånd, täthet och exponerad yta?

 

Kulspruta 90 är ett exempel på ett vapen som har en hög eldhastighet och ett klent benstöd. Det gör att eldskurarna bör vara 4-6 patroner långa, därefter så måste du rikta om. Detta gör att även om du får verkan i yt- och punktmål på 300 meters avstånd, så är det inte många hål i målen. Inom 30 till 200 meter så skiner vapnet och automatelden kommer till sin rätt. Det här är inget ammunitionsrelaterat ”problem”, det här är resultatet av kompromisserna som blev FN MINIMI.

 

På vilka avstånd förväntas en skyttegrupp/-pluton då att verka? Ja, det finns ju platser även i det här landet där vi kan behöva skjuta på 500-600 meters avstånd, men helst så vill vi på de avstånden använda granatgevär med spränggranat, en medeltung kulspruta eller prickskyttegevär (eller ännu hellre, stridsfordonet som bär något över centimetern :rocketl: ).

Gruppernas och plutonernas understödsvapen väger och tar plats, de skall bäras och försörjas med ammunition.

Ett kulsprutegevär ska vara ett stadigt men samtidigt lättmanövrerat vapen som är utrustat med bra optiska riktmedel är inte en "automarkbin som bara kan använda automateld ut till 30 meter". KG:t ligger i gränslandet mellan ett skarpskyttevapen (200 till 500 meter) och en lätt kulspruta (inom 200 meter). På en skyttepluton så kan ett sådant vapen helt ersätta lätta kulsprutor då skyttegruppen inte skall uppträda ensam, utan den skall skapa synergier inom plutonen.

 

Men ett kulsprutegevär är inte lösningen på alla problem, särskilt inte för förband med utpräglat patrulluppträdande, för vilka kulspruta 90 från början köptes in till Flygvapnet och Marinen. Agerar man inom en grupp med autonomt uppträdande, möter en motståndare och behöver dra sig ur, ja, då är du inom den lätta kulsprutans domäner (< 200 meter), där den är en självklar och obestridd kung! Där kommer även kompromisserna mellan buren mängd ammunition, hög eldhastighet, ett ”tillräckligt bra” benstöd och mycket oväsen till sin rätt. En annan av förutsättningarna för att scenariot ovan skall fungera är att ingen av parterna har tillgång till förberedda stridsställningar. När motståndaren har förberett skydd mot finkalibereld så blir det betydligt svårare och då börjar kulsprutegevärens fördelar att visa sig igen.

 

Vad är nedhållande eld? Eller ”suppressive fire” som är det engelska uttrycket. När har vi uppnått nedhållande eldgivning?

Även på detta så har det gjorts studier och försök, det har gjorts intervjuer och dragits erfarenheter. Stridserfaren personal som befinner sig i bra skydd och som har möjlighet att jobba i eldställningen och verka från olika gluggar, nischer eller på olika sidor av stenar m.m. utan att träffas när de flyttar på sig, dom är otroligt svåra att trycka ner. Där kan det skjutas hur mycket som helst medans de begär eget artilleri eller granatkastareld mot de förberedda eldlägena framför sig.

Den näst intill matematiska formeln för att trycka ner en motståndare är 2-3 projektiler som slår ner väldigt nära framför eller passerar inom centimetrar från motståndaren med några enstaka sekunders mellanrum. Efter att ha uppnått den första, nedhållande effekten, så behöver denna underhållas med några enstaka projektiler som slår ner eller passerar inom metern från den nedtryckta motståndaren. Tre-fyra gånger per minut brukar tydligen räcka.

 

Att uppnå detta med en lätt kulspruta motsvarande kulspruta 90 bortanför 200 meter är inte det lättaste och det finns britter som påstår att övergången från L86A2 Light Support Weapon till FN MINIMI innebar att skytteplutonernas förmåga till nedhållande eldgivning minskade och gjorde det svårare att ta anfallsmålen.

Brittiska L86 LSW är en väldigt påtaglig anledning till kulsprutegevärens dåliga rykte. Världens bästa, medeltunga kulspruta (MAG 58), ersattes med ett kasst kulsprutegevär som inte bara slutade skjuta för att man var tvungen att byta magasin ofta, utan även för att skytten var tvungen att åtgärda eldavbrotten. Att L86 LSW misslyckades där BREN (oaktat .303 eller 7.62) misslyckades hävdar jag beror mera på vapnens tillförlitlighet än något annat.

Britternas hängde senare på skyttegrupperna hela vapengarderoben för att lyckas uppnå önskad eldkraft (räckvidd, nedhållande verkan och dödlighet):

Två MINIMI:s och två LSW:s tillsammans med granattillsatser, Gimpies (General Purpose Machine Gun = MAG 58) och ett skarpskyttegevär ger ganska mycket eldkraft, men det blir ganska tungt och påverkar rörligheten negativt.  

 

Ett kulsprutegevär som gått emot trenden och som inte gett vapenfamiljen ett dåligt rykte, är ryssarnas RPK och vid det här laget i inlägget så kanske deras gruppbeväpning med en medeltung PKM-kulspruta, skarpskyttegeväret Dragunov och ett par RPK-kulsprutegevär tillsammans med automatkarbiner känns ganska så framsynt...

 

Efter detta fantastiska oggande om vad som hänt för 20 respektive 30 år sen, så är det dags att titta på nuläget, innan vi tittar framåt:

 

Danska försvarsmakten som hade kulsprutegevär (jag vet inte om de fortfarande är i tjänst) och världens snabbast skjutande kulspruta (MG42/59?) har anskaffat M60E6, som har en förhållandevis låg eldhastighet (550-600 skott/min) och bara väger 9 kg. Den låga eldhastigheten ökar precisionen även på långa avstånd och det blir lättare att rita kontinuerliga 8:or i terrängen. Hög precision förväntas resultera i en lägre ammunitionsförbrukning och även om personalen bär på den tyngre 7.62-ammunitionen så bör de inte behöva bära fullt lika mycket.


Knight’s Armament Company har utvecklat sin "Light Assault Machine Gun" enligt samma linje (550-600 skott per minut):
- Artikel på bloggen Soldier Systems,
- Knight's hemsida ang 5.56-sprutan,
- Knight's hemsida ang. 7.62-sprutan,

- Youtubelänk: In Range TV ang. LAMG

 

Belgarnas bestämde sig för att byta ut sina MAG 58 mot FN Herstal 7.62-version av MINIMI Mk.3 som väger strax under 9 kg, men som fortfarande har en ganska så hög eldhastighet (~800 skott/minut). Däremot så är bufferten i Mk.3 tydligen något i hästväg och de kollegor som fått provskjuta dessa sprutor säger att det är en fantastisk upplevelse där rekylen verkligen inte stör. 

 

 Jag vill hävda att vi har tre alternativ på hur vi kan lägga upp skyttegruppernas egna understöd:
- Hög eldhastighet med tekniska lösningar och ergonomi som underlättar omriktning mellan eldskurarna,
- Låg eldhastighet som medger hög precision och minskar behovet av buren ammunition, eller den gyllende medelvägen:
- Ett understödsvapen som kan välja om det ska skjutas enkelskott eller automateld beroende på situation.

 

Ett vapensystem är inte bara en massa teknik och god marknadsföring, det handlar också om mot vilken motståndare dessa skall brukas.

Det vi ser i kristallkulan är motståndare som har kroppskydd med plattor som kan ta enstaka träffar av pansarbrytande 7.62. AG 90 är lite för otympligt att släpa omkring på, och pansarbrytande ammunition på bredd blir en väldigt dyr affär. På två gissningar så lär de flesta även lista ut vilket land som exporterar huvuddelen av världens volfram.

 

Då kan lösningen vara att skjuta runt skyddet/plattorna, antingen med spränggranater eller finkaliber. Automatvapen är en del av lösningen för träffar i plattor, armar och ben kommer att påverka och sinka motståndaren tills dess att vi kan sätta en kula i huvudet på honom eller att han ger upp (oaktat om det är p.g.a. blodförlust eller andra yttre faktorer).

 

Kulsprutegevär är en möjlig väg framåt när skyttegrupperna skall ombeväpnas. Bevisen för detta är den amerikanska marinkårens M27 IAR och ryssarnas RPK:er som tillsammans med förbandets övriga vapen skapar bidrar till elden och rörelsen.

 

Jag hoppas även att jag lyckats illustrera varför britterna och danskarna gett hela vapenfamiljen ett väldigt dåligt rykte.

Edited by Adeptus Bellum
Knight's Armament Corporations LAMG är även den ett spännande vapenprojekt.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

"Eld måste alltid avges med syftet att döda. Då kan den också verka nedhållande" - Gösta Borg

 

Intressant i sammanhanget är att Sovjet (som Adeptus Bellum är inne på ) utredde i princip samma problematik och gjorde övergången från lätt kulspruta till kulsprutegevär på skyttegruppen på 50 och 60 talet.
Det finns för och nackdelar med båda system. Min farhåga är dock att det mynnar ut i att alla får allt enligt "garderobsprincipen" där man väljer vapen efter uppgift. Jag tror majoriteten av förband i Sverige inte gynnas av det. 

 

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...