Jump to content

nya sambandsmedel i nationella skyddsstyrkorna


Recommended Posts

Hur fungerar det när man har ett lättvikts headset av Bowmantyp men har två enheter uppkopplade, får den ena apparaten prioritet? Eller får man mottagning från båda enheterna?

/07

 

Beror lite på vilken version av dubbel PTT enheten man har. Sänds det på både plutonsnätet och gruppnätet så har jag fått för mig att man hör båda samtidigt. Om man sänder på gruppnätet och någon samtidigt sänder på plutonsnätet så får man en signal (tre korta pip) som indikerar att det är trafik på plutonsnätet. Har man den brittiska versionen så är den även gjord så att när man sänder på gruppnätet så är det en signal som återkommer (en låg och en hög ton) som indikerar att man just sänder på gruppnätet.

 

//Skäggo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så ni som har kollat närmare på upphandlingen i vad man köpt in och i vilken mängd. Hur tror ni tilldelningen kommer bli för ett vanligt insatskompani i norr? Radio till alla plutoner, grupper? Fordonsenheter mm?

Link to comment
Share on other sites

Tro inte rykten. Sprid inte rykten.

Meningen med SoldF Forum är att diskutera olika militära ämnen. Därför har "tro" och bedömningar en viktig funktion.

REALINs fråga är relevant och det är upp till var och en att hantera information, så länge som forumets regler följs.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Jag citerar mig själv. Detta är vad som upphandlats - och det är nu fastslaget att det blir RA1031 och 1183:

Litet nekroposting...

 

Verkar som FMV är inne på sista veckan av en upphandling av "HV/IGR": grupp- och plutonsradiosystem. Specen ser ut att vara en uppdaterad version av IGR1/RA1031 (SELEX PRR) samt RA1183 (Motorola GP328) - plus fordonsmonterade versioner av desamma och en massa tillbehör: https://www.e-avrop....t.aspx?id=15338

 

Med leverans enligt följande:

  1. Group Radio Handheld Kit; 2012-11-30 - 3700 ea
  2. Group Radio Handheld Kit; 2013-09-30 - 5000 ea
  3. Group Radio - Platoon Radio Remote PTT Kit; 2012-11-30 - 920 ea
  4. Group Radio - Platoon Radio Remote PTT Kit; 2013-09-30 -1150 ea
  5. Group Radio - RA 180 Remote PTT Kit; 2012-11-30 - 230 ea
  6. Group Radio - RA 180 Remote PTT Kit; 2013-09-30 - 300 ea
  7. Group Vehicle Radio Kit; 2012-11-30 - 50 ea
  8. Platoon Radio Handheld kit; 2012-11-30 - 3200 ea
  9. Platoon Radio Handheld kit; 2013-09-30 - 3350 ea
  10. Platoon Radio Vehicle kit; 2012-11-30 - 120 ea

(Jag har utelämnat listan på alla tillbehör då det är huvuddelarna som torde vara mest intressanta.)

Link to comment
Share on other sites

Fordonsmonterad radio; vet ej om det är fast montage eller flyttbart från ett fordon till ett annat. Nu vet jag dock inte hur viktigt det är att ha en fordonsmonterad radio annat än i ledningsfordon när samtliga i gruppen bär minst en radio?

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Group Vehicle Radio Kit; 2012-11-30 - 50 ea: Exakt vad är det där? 50st lär ju inte räcka så långt oavsett? Eller ska varje bataljon få en var?

 

Eller så är det så många fordon som lär hinna levereras och vara operativa under radiosystemets förväntade livslängd.

 

Oavsett vilket tycker jag det låter underligt, både antalet och konceptet.

Någon med bättre förstå-sig-på som kan förklara hur det är tänkt att nytjas?

Link to comment
Share on other sites

Vilket "koncept" är det du avser?

Interngruppradio har ju funnits ett tag. Gruppnät körs på 1031 (IGR1) och plutonsnät (ibland även kompnät vid små avstånd) på 1183 (IGR2).

Link to comment
Share on other sites

Gruppnät: alla i skyttegruppen har varsin radio för att kommunicera inom gruppen

Plutonsnät: alla gruppchefer har varsin radio för att kommunicera med övriga gruppchefer och plutonsledningen

 

Verkar funka i USMC och UK.

Link to comment
Share on other sites

Vad det består av för delar och hur det är tänkt att nytjas i systemet? Och av vilken personal?

Inte den blekaste, men det lär väl visa sig. Personligen anser jag dock att just den fordonsmonterade RA-enheten är den minst viktiga.

Link to comment
Share on other sites

Det är dock lätt att bli bekväm med mycket radio, 4.dagars eller inte, så bekväm att man glömmer att öva utan systemen ibland.

Stridsledning med ordonans/repetition mellan grupper, tecken och signaler är grunder som övas för lite.

 

För att inte tala om allt tjatter som gärna uppstår i radio under framryckning/förberedelse, sällan någon som beordrar "radiotystnad intill ..." enligt min erfarenhet.

 

Nää... Genomför var 3:e (?) övning/genomförande/motsv. med ett av någon anledning "havererat" nät, så vi inte glömmer grunderna.

 

Slut OT.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det är dock lätt att bli bekväm med mycket radio, 4.dagars eller inte, så bekväm att man glömmer att öva utan systemen ibland.

Stridsledning med ordonans/repetition mellan grupper, tecken och signaler är grunder som övas för lite.

 

För att inte tala om allt tjatter som gärna uppstår i radio under framryckning/förberedelse, sällan någon som beordrar "radiotystnad intill ..." enligt min erfarenhet.

 

Nää... Genomför var 3:e (?) övning/genomförande/motsv. med ett av någon anledning "havererat" nät, så vi inte glömmer grunderna.

 

Slut OT.

 

Att öva på att inte ha radio är inte så dumt, däremot att det är tjatter under frr är ett trupproblem på samma sätt som dålig vapenhantering är det.

Mina 2 ören

Link to comment
Share on other sites

Samband är helt avgörande för framgång. Man får i och med det inte lura sig till att tro att man vinner bara för att man kan prata obehindrat i radion.

Grunden är att ge ordentliga order och sedan lösa ut förutbestämda/förutsedda skeenden eller omfall med kort radiosignalering.

 

Sammanfattningsvis är samband och radiotjatter inte samma sak!

 

IGR är inte Guds gåva till gruppchefen men det kan rätt använt korta ner tiden det normalt tar att springa mellan EST eller andra chefer till ett minimum.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

En tanke på mängden beställda apparater, är väl att även stab/tross plutoner har räknats bort också.

Det blir ju lite att kasta pärlor till svin, att ha IGR inom tex kokgrp eller på förbandsplats(ROLE1) hv-style.

 

Iom att plutonerna får egna stridssjv, belastar de inte S/T-plutonen längre, så ev kanske de olika grpC kan behöva var sin, och signalisten har en till dem, för att snabbt nå dem.

Tror nog att om S/Tplut skulle hammna i strid, kommer att ha en QRF eller en hel pluton i närheten.

Men alla soldater har har inte behov i staben.

 

Märk väl att en batstab har mycket tveksamma behov av IGR, men jag hyser tron att de kommer vara de första som kommer att bära dem.

 

Är tanken att plutC skall hålla samband mot den fordonsburna enheten som håller samband uppåt, eller skall de ha RAKEL eller RA180 via plutsign. till kompC?

Finns ju tex kompanier som jobbar inom objekt, där plutonerna ligger förlagda inom tre km gränsen.

Finns det då flexibilitet i systemet för detta?

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Såhär ser tänkte ut :

Soldaterna i skyttegrupperna har Ra 1031 (IGR)

GrpC + Stf grpC har Ra1031 med dubbel PTT knapp samt 1183 ( Motorola) för plutnät

PlutC + Stf plutC har 1183

Plutsign har Ra180 mot Kompaniet

Varje fordon skall ha en fordonsmonterad 1183 station.

På stab/tross samt Kompledn så har man endast 1183 till grpC, dvs inga IGR .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Såhär ser tänkte ut :

Soldaterna i skyttegrupperna har Ra 1031 (IGR)

GrpC + Stf grpC har Ra1031 med dubbel PTT knapp samt 1183 ( Motorola) för plutnät

PlutC + Stf plutC har 1183

Plutsign har Ra180 mot Kompaniet

Varje fordon skall ha en fordonsmonterad 1183 station.

På stab/tross samt Kompledn så har man endast 1183 till grpC, dvs inga IGR .

 

Låter ung som jag förstått det hela.

Saknar egentligen bara två saker.

Någon form av medlyssning för plutsign på 1183.

Och få veta om 1183 är den nya RAKEL.

 

har hört lite dubbla budskap om att vi skall få si och så många RAKEL på kompaniet.

Vore även trevligt att få veta om det finns möjlighet, att gå någon kurs på denna nya materielen?

 

Jo jag vet att vi skall ha en sign-mek på bat-stab, men om inte han existerar, vet jag att soldaterna kommer att komma in med div fel och Barnsjukdommar på sina nya radios, till oss på Kompstab.

Och jo visst prylarna skall funka, men murphy bor i skogen...

 

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar kurs via FM/FRO.

utb, allmänanvändare på Ra144/Ra544 (RAKEL för HV-pers)

  • Rakelnätet
  • Metoder vid FM nyttjande
  • Metod vid samverkan med annan org.
  • Handhavande
  • Grundläggande teknik

Kurselever var från HV,FM,Blåljusmyndigheter. Instruktör fr FM.

Gick denna vid LedR 2011.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...