Jump to content

nya sambandsmedel i nationella skyddsstyrkorna

Recommended Posts

jag tror vi har kommit till vägs ände vad gäller för "radiosystem 2000/norrland"

åtminstone tills vi får se vad det handlar om egentligen.

jag håller dock allan widman aka strilaren II som bättre vetande i frågan.

tror inte han hade tagit upp systemet om han tyckt det var ett hempulat "radioshack"-elände.

RAKEL tänker jag mer generellt på, vad gäller HV.

och då främst för oss som verkar söder om dalälven.

"norrland" har väl alltid haft och kommer alltid att ha mer speciella krav på samband och annan utrustning i hela firman.

där har du helt rätt vad gäller RAKEL.

den infrastruktur som existerar där gör det systemet mer till en "objektsradio", än något du tar med ut på kalfjället.'

som "walkie talkie" har TETRA/RAKEL kortare räckvidd än ra180.

och det grp-radio system jag nämde är inte RAKEL-handapparaten i sig, utan ett IGR-liknade system, med små "beltpacks" och sänder på korta räckvidder.

dessa drivs på vanliga AAA-batterier.

de kan samköras med vanliga GSM-telefoner också.

jag har tom för mig att systemet är svensk utvecklat.

vi kommer aldrig att få se RAKEL som grp-radio, på sin höjd plutonsradio i händerna på Plutonchef, men mest troligt på kompnivå i första skedet.

det kommer att finnas en militär del av RAKEL som kommer att skötas av FMTM, och ha en centralt styrd växel.

de skall fixa all koppling mot blåljuset när HV eller resten av FM har de behoven.

jag startade tråden på jakt efter vad som kan bli HV/NSS sambandssystem i framtiden.

RA146 och RA763 + 195 systemet är vad vi har i dag.

det är bra system som håller ett tag till.

problemet som jag ser det med HV och samband just nu är att, detta är det enda sambandsmedlet vi har i dag.

som med mycket annat står HV still i organisationen, någonstans mellan två kapitel i operation garbo.

vi har inte möjligheterna ens att koppla upp oss mot PTN, även om vi vill det.

kunskapen finns, men hindras av att organisatoriskt dravel.

däremot är sambandet anpassat för detta.

men det vi är hänvisade till blir då mobil.

radiosamband är inte hundraprocentigt, och när skiten slår i fläkten, så vet ju de flesta av oss att murphy är snabbt framme.

"teknik förstörs oftas i förhållande till dess värde"

detta är inget jag skyller varken på FRO eller FM.

har en stark misstanke om att man helt enkelt glömde bort, att HV ej har kompetensen att koppla i fasta nätet, när man lade ner televerkets driftvärn.

frågan är om att det enda resevsambandet HV har just nu är ordenans?

trådsamband existerar inte, officiellt iaf.

vi är helt enkelt hänvisade till mobil.

• BlåGul -1

Allan Widman är inte insatt i sambandsledning, han är politiker, som försöker vinna väljare på detta sätt.

Vad HV behöver är RA180 och RA195X. Det är vad HV dessutom kan hantera.

Att folk måste använda sig av GSM är oftast ett uttryck för:

-Bristande planering

-Bristfällig order

-Britsfälligt förtroende för underlydande

-Bristfälligt självförtroende

Det ersätts inte av ett nytt sambandssystem.

/K

• Like 1

4.3.2.2 Sambandssystem

Hemvärnsbataljon ansluter till högre chef genom i första hand befintliga publika eller militära telenät (PSTN/FTN). I andra hand utnyttjas radio (HF), vilken alltid upprättas och betjänas på stabsplats.

Bataljonen ansluter i FM-gemensamt IS med för detta fastställt sambandsmedel.

Inom bataljonen upprättas samband i första hand befintliga publika eller militära telenät (PSTN/FTN). I andra hand genom radiosamband (HF), vilken alltid upprättas och betjänas på stabsplats.

Radiosamband (VHF) kan då avstånden så medger upprättas för komplettering av samband inom bataljonen.

Bataljonen skall också ha möjlighet att med radio ansluta i TS9000.

Ny materiel tillförs efter hand som den utvecklas och tillgången medger införande.

Möjligheten att ansluta till PTN skall finnas iaf. Vad är det som saknas?

Det man behöver är ett uttalat förbud att ringa annat än nödsamtal på sin mobil. Gruppchefen behöver inte radio för att leda sin grupp - att kunna ta allt över radio leder tyvärr ofta till att man gör detta och då tappar helhets bilden av läget... Det samma gäller Plutonchef och uppåt - visserligen så är det fel att använda egna lösningar men när FM inte kan tillhandahålla Ra135 så måste man lösa detta på någotvis. Dock så tillhandahåller FM med Ra146 och Ra195 till Plutonchef och uppåt... dock har det blivit så att man ofta väljer bort att använda dessa och istället använda PMR / mobil telefoner...

Kontentan blir då:

Gruppchef - FM har inte Ra135 så det räcker, vi ersätter för egna pengar med PMR som ersättare

Plutonchef - PMR för att ha samband neråt och Ra146 / Ra195 för samband uppåt.

Kompanichef - Endast av FM tilldelad sambands materiel.

Samtliga - mobil telefon för att larma 112 om det går åt helvete...

Ska man ersätta något av våra befintliga system så ska dom ersättas med militära motsvarigheter och inte något civilt system som behöver basstationer eller dylikt...

Allan Widman är inte insatt i sambandsledning, han är politiker, som försöker vinna väljare på detta sätt.

Vad HV behöver är RA180 och RA195X. Det är vad HV dessutom kan hantera.

Att folk måste använda sig av GSM är oftast ett uttryck för:

-Bristande planering

-Bristfällig order

-Britsfälligt förtroende för underlydande

-Bristfälligt självförtroende

Det ersätts inte av ett nytt sambandssystem.

/K

har nog aldrig vart så 100% inne på din linje som just nu!!

tänkte inte ens i linje med att den gode strilaren widman är politiker, läser inte hans blogg allt för ofta märker jag.

och helt rätt, HV behöver RA180 och 195, helst i förrgår.

och hanteringen, ja självklart,

just nu känner jag fler folk som kan hantera RA180 med utb från GU, än vad jag känner de som är utbildade på RA146.

det problem HV har på sambandssidan i dag, är det samma som på sjv-sidan.

även om du är sjuksköterska med trauma-utbildning eller yxa från signalC på camp victoria, måste du gå RK och FRO's kurser för att få handha sjv-väska 6 eller RA195.

hur mycket erfarenhet du än har, möter du motstånd från folk som redan pissat in reviret.

sedan handlar det om att vi fortfarande har föreningssystemet i frivillig-försvaret.

det handlar mer om den lokal föreningens överlevnad, än om soldaterna i ledet får ett fungerande samband.

@skoog:

mest är det kompetens, som saknas.

visst jag kan säkert med hjälp av en komp-uppställning, skaka fram tre pers ur ett komp på 80-100 pers, som kan koppla i PSTN.

dvs att de kan koppla in en fältapa med nummer skiva till ett befintligt telefonjack.

då alltså bygla på rätt sätt, så man ej förstör det lånade huvudjacket, och ev utrustning inkopplad på detta.

enklast är ju bara att hitta ett jack i väggen, med befintlig telefon.

det föresätter dock att man hamnar i bebyggda områden.

att däremot dra ut tråd från en utgrening 6 m upp i en stolpe, eller koppla in sig i en "korea-stolpe"* mitt ute i skogen, kräver en utbildning som försvann ur FM när televerket/telia införde AXE-systemet.

det var här televerkets driftvärn kom in.

de skulle fixa ut uppkopplingar, efter sambandsC tagit kontakt med "telianen"**

FRO sysslar inte med tråd, det finns inte på kartan att de skulle klättra i stolpar, eller bära mes.

nu är det inte bara ovilja som spelar in.

vi snackar om ca en månads utbildning, för att få licensen från FM's sida, och det var i det gamla mekaniska systemet.

AXE kräver förmodligen ännu mer, men det var få befäl som fick den utbildningen.

nu vet jag inte ens om den ens finns kvar inom firman heller.

vi utnyttjade mina gamla kunskaper under NBG, men det var mest pga att vi surade ihop över att inte fått ut rätt sambandsutr.

vi drog tråd till närmsta enhet med uppkoppling helt enkelt.

HV och FTN är också en rätt stor motsägelse.

vem i HV har utbildning i detta? kom inte och slå i mig att FRO skulle ha hand om detta.

även om så är fallet, skulle det bli så stor pannkaka av detta, att det är rent löjligt.

min lokal avd skulle iaf få "james bond-hybris" för att det är så hemligt så.

ett annat problem är arbetsfördelning.

både PSTN och FTN kräver en hel del fysiskt arbete, vem skall utföra det? och när?

99% av alla inom FRO och lotta-kåren som jag träffat på i staber, vill komma till ett dukat bord, de vägrar tom att resa tält.

det fåtal som kan tänka sig att jobba fysiskt, springer redan bakom plut eller Kompanichef med ra146 på ryggen.

HV klarar att använda PSTN, om vi sitter på ett objekt där det finns på plats.

FTN har vi inte utrustning som kan koppla upp oss mot, åtminstone ej ute i förråden iaf.

*korea-stolpe = en ca en meter hög grå stolpe i plast, vanlig i sommarstugeområden fortfarande, innehåller en kopplingsplint med oftast 20 par tfn-nr.

namnet kommer av dess svarta lock, och det fatum att koreaner behöver stolpskor för att koppla i dem.

**telian = person på telia som hade jour mot FM under större övn from 1991-92 och framåt.

främsta uppgiften var att se till att inte FM förstörde mer än brukligt.

Edited by bushman

*snip*

även om du är sjuksköterska med trauma-utbildning eller yxa från signalC på camp victoria, måste du gå RK och FRO's kurser för att få handha sjv-väska 6 eller RA195.

*snip*

Vi använder Ra195 i vårt insats kompani, utan utbildning från FRO, sä jäkla avancerad är inte radion. Man måste inte kunna allt om atmosfäriska störningar mm för att få samband... Varför måste folk göra det svårare än det behöver vara? Ingen lusläser sin instruktionsbok till mobilen - ändå så lyckas man använda dom flesta funktionerna... Personligen tycker jag att Ra195 är en lättarbetad och intressant apparat... tycker att man ska använda den mer än vi gör idag...

FM tilldelar HV den utrustning som krävs för att HV ska lösa tilldelad uppgift. Just nu består den mtrl av 146 och 763 och HV tycks lösa uppgifterna med den mtrl, varvid HKV säkerligen drar slutsatsen att det är tillfyllest, för ingen är väl så jävla dum och köper egen utrustning?

Nej, dra ner på de egna initiativen och lös uppgiften med de tilldelade resurserna så att systemet får klart för sig hur läget egentligen är. Först då kan HV få ökad tilldelning på nyare mtrl.

fan i mig det bästa jag läst på etta forum NÅGONSIN avseende HV och dessa mtrl elelr ja upplevda material brist...

hur mycket erfarenhet du än har, möter du motstånd från folk som redan pissat in reviret.

sedan handlar det om att vi fortfarande har föreningssystemet i frivillig-försvaret.

FRO sysslar inte med tråd, det finns inte på kartan att de skulle klättra i stolpar, eller bära mes.

Jag har av olika anledningar inte tittat in här så ofta, men nu när jag läser forumet igen så verkar tiden ha stått still med Bushmans ständiga nästan sjukliga trätande på FRO.

De platser FRO har bemanningsansvar för i HV är signalister och en sambandsgruppchef i kompanistaben samt signalister och en sambandsgruppchef i bataljonsstaben, samt ett sambandsbefäl och sambands/data-mekaniker på bataljonen. I övrigt finns det plutonsignalister som handhar Ra195 helt utan FRO´s inblandning, och det är väl inget fel med det!? Att vi som är FRO-signalister måste gå grundutbildningen trots att man redan kan signalera är väl bara bra. Repetition är alltid bra och något nytt lär man sig alltid.

Och att FRO inte drar tråd och bär mes!? Jag förstår ärligt inte varför du vill översätta dina erfarenheter av din lilla lokala illa fungerande FRO-avdelning till en smutskastningskampanj som aldrig verkar ta slut som riktar sig mot alla FRO-anslutna.

Skulle du byta ut FRO mot "kvinnor", "män i turban", "homosexuella" så skulle det inte vara okej att dra alla över samma kam. Men med detta går det tydligen bra. Lägg din energi på den stora frågan om frivilligrörelsen i HV på ett högre plan, istället för att bara smutskasta.

Edited by SweSold

@swe-sold:

1. läs min inte allt för smikrande titel, under min avatar.

jag har fått veta att jag inte skall gå på er förening allt för hårt, fast jag fortfarande anser att ni borde rensa rätt friskt i era led.

2. har du läst hela denna tråd, eller bara skummat igenom den för att hitta kritik mot FRO?

resten av din kritik tänker jag ta upp med dig via PM.

förvänta dig en inkorg med svavel-doft....

@krille-GB1:

det är ju så allt annat funkar inom hv i dag.

man behöver inte åka på vecko-kurser till fårö för att lära sig en radio, som är vida brukad i resten av firman.

finns kompetensen inom plutonen utnyttjar man den, om det så gäller att lära sig "korridor" från en kosovo-yxa med gu från LG, till att man råkar ha en gnist från flottan, som jobbat med kortvåg på sin skuta.

viss kursverksamhet har överlevt sitt eget syfte och borde ses över.

hur rätt känns det pengar går till överdrivna samkväm varje kväll i en vecka?

Edited by bushman

FTN har vi inte utrustning som kan koppla upp oss mot, åtminstone ej ute i förråden iaf.

Har ni inte DL-tråd i förråden??? Mer krävs inte... i alla fall för den fysiska förbindelsen. Sedan är det en annan sak att beställa förbindelser.

dl finns det så det räcker och blir över.

det är mer nyare utrustning som fiber-kabel och dyl som saknas.

hur som helst en del utb och kompetens saknas.

men får man bara stöd från resten av firman, så klarar vi nog oss.

är bara rädd att det blir för mycket "lekstuga" om vi tillförs ny teknik.

alla vill ha allt nytt först.

FTN är ju inte vara det mest akuta iaf.

PSTN känns som det tråd samband som borde vara HV's första alternativ.

ett problem är PSTN och telias uppdelning.

förr fanns det ju förberedda nr för militärt bruk, men tror ej dessa finns kvar, då televerket nu är kommersiellt och privatiserat.

förmodligen lär man inte som förr kunna ringa ETT telefon-nr, för att få loss ett obrukat par i en utgrening.

troligen är även nätet sämre rustat än förr också, och känsligare för "mekanisk åverkan" dvs oförsiktiga vpl eller hv-män.

varken telia och deras "hangarounds" , PTS eller FMTM vill ha amatörer röjandes i sina anl. och frekvenser.

och utbildningen av tekniker kostar lika mycket, som när en stridsvagn gör centrum-sväng på en landningsbana, med special-asfalt, eller en röntgen-apparat på en kirurgi-tropp, så det har ju inte firman råd med.

å andra sidan är det ju egentligen inga svårigheter.

i dagens samhälle lär få hv-förband kunna gömma sig, i "mörka skogen" någon längre tid.

ordern "från denna del av jordens yta försvinn" har blivit ytterst svår att utföra i dagens teknologi samhälle.

tiden då vi drog till skogs och bodde i tält är snart förbi.

med lite planering under valet av grupperingsplats löser man de problemen.

vilket krook har påpekat.

man har lite för lätt att lyfta mobilen när inte sambandet blir löst.

tyvärr är det väl så att antalet med befäl med ledningskunskaper i utbildnings-grp är försvinnade litet.

gissningsvis är denna lilla handfull av utbildade befäl inom firman, ute på tjänsteresa och har dåligt med tid att vara tränare till korplaget.

vilket leder till att egna lösningar.

min personliga gissning är att kfö-veckor är ett bra koncept, för utbildnings grp att inse bristerna i lednings och underhålls-leden.

hoppas bara att man från regementenas sida inser, att det oftast inte är på mtrl-sidan bristerna sitter.

det är inom utbildning och kompetens.

dl finns det så det räcker och blir över.

det är mer nyare utrustning som fiber-kabel och dyl som saknas.

hur som helst en del utb och kompetens saknas.

Fiber och dylikt behövs som sagt inte för att koppla upp enstaka förbindelser mot en FTN-punkt, där är faktiskt DL att föredra. Kräver inte något ändutrustning och är lättare att bygga ut och underhålla. Så länge det är tal och inte 2Mbit dataförbindelse som behövs, vill säga.

ett problem är PSTN och telias uppdelning.

förr fanns det ju förberedda nr för militärt bruk, men tror ej dessa finns kvar, då televerket nu är kommersiellt och privatiserat.

förmodligen lär man inte som förr kunna ringa ETT telefon-nr, för att få loss ett obrukat par i en utgrening.

troligen är även nätet sämre rustat än förr också, och känsligare för "mekanisk åverkan" dvs oförsiktiga vpl eller hv-män.

Detta är heller inget problem egentligen. Nej, FM får inte längre koppla i Telias nät eftersom vi inte har kvar de avtalen. Däremot så finns det upparbetade kanaler för att beställa abonnemang i form av "två trådar ur kopplingsplint" där FM sedan kan skarva på. Det kräver lite mer framförhållning än förut, men eftersom övningar osv torde planeras i god tid så ska det inte vara något problem. Problemen är snarare att kunskapen om detta inte är så stor hos utbildningsgrupperna.

FM tilldelar HV den utrustning som krävs för att HV ska lösa tilldelad uppgift. Just nu består den mtrl av 146 och 763 och HV tycks lösa uppgifterna med den mtrl, varvid HKV säkerligen drar slutsatsen att det är tillfyllest, för ingen är väl så jävla dum och köper egen utrustning?

Nej, dra ner på de egna initiativen och lös uppgiften med de tilldelade resurserna så att systemet får klart för sig hur läget egentligen är. Först då kan HV få ökad tilldelning på nyare mtrl.

Jag tänker inte säga några organisatoriska ord. Det behövs inte.

/K

Det här har jag försökt att driva i flera år men blivit stämplad som "oflexibel" och fått bannor för att "man måste ju se till att det löser sig". Dessutom är jag fientlig till att soldater inte får det så bra som dom som är intresserad får det.

Det här är inget specifikt HV problem utan det är något som hela firman dras med. Allt detta fix & trix och positiv rapportering i flera led så kan man ju få en basbataljon i FV att fungera med en fältapa, ett jägarkök, grannens älgstudsare och biltemas mellanstora verktygssats. :-P

Nu när vi skall anställa folk i skiten så är det än viktigare att folk är lojala mot systetet och påvisar bristerna så att systemet kan fungera.

J.K Nilsson

• 3 months later...

Nu verkar det vara officiellt. Insats får RA180 på plutonsnivå, RA180+DART till kompledning. Så till alla som pm'at mig efter mitt inlägg som låstes, det här är en av nyheterna som är med på utr.lista 2010.

Ifall det andra godiset som står med på utr.listan skickas ut i närtid (inom några månader) så kommer det nog bli en hel del glada gossar i plutonerna.

Edit: Just det, RA195 är också med på listan.

Edited by hajjper

Hajjper:

Fi tjorven vad glad jag blir! Har saknat den där förbannade klumpen som jag delade sovsäck med i 11 månader! Ra180 (speciellt fordonsmonterad) var kanske inte min första kärlek men nog kommer den alltid äga en del av mitt hjärta. Fram med handmickarna och mongo-snäckorna, här ska sadlas om till signalist!

In other news kan vi läsa att farbror blå har problem med sina radiolas. Tydligen är inte gräset grönare på den andra sidan (ge mig en 180 och jag kommer sjunga till nästa år).

http://www.dn.se/sthlm/poliser-i-nodlage-k...a-larm-1.978760

Rikshemvärnsrådet delar motionärens grundförslag och hänvisar till de försök med IGR-systemet (RA 1031 och RA 1183) som har genomfört med mycket gott resultat.

Systemet kommer att tillgodose vårt behov av en effektiv grupp- och plutonsradio. Införandet av detta system beräknas vara slutfört inom en 3-års period. Materielen har en högre kvalitet och användbarhet än ett civilt kommunikationssystem som förslagsställaren hänvisar till.

Motioner 2009

Kan ju bli intressant detta... Men tror att jag tar och spekulerar lite i att I:et i IGR inte riktigt kommer uppfyllas inom NS/HV.

//Skäggot

• 2 years later...

Tjo.

Tänkte leverara lite info angående sambandsmtrl som jag fått reda på.

Målbilden som jag fått förklarat för mig per 2011-09-29 är som följer.

Plutonsnät.

Bevakningsplutoner planneras att tilldelas någon form av plutonsradio på Chefer + stf - nått åt 1183 hållet.

Insatsplutoner planneras att tilldelas soldatradio på soldat samt soldatradio + plutonsradio på chefer + stf.

Kompaninät (oavsett insats/bev)

Bärbar RA180 (prel dubbel PTT lösning mot soldatradio på signalist på insatspluton).

RA195X (alt Ra 195A) – ENDAST i hvbat typ Norr.

Att tänka på är att FMV gör en helt ny upphandling. Det kan i sin tur innebära att det inte blir just det fabrikat och modell som idag känns igen som "IGR", dock kompatibla med den lösningen.

Leverantör avgörs troligen under nov/dec 2011.

När slutleverans kan ske går inte att ange, men delleveranser BÖR kunna påbörjas 3-4 kv 2012 (initialt för utbildning).

Dvs leverans som motsv behovssättning till IO-12 är INTE att möjlig – mer realistiskt IO-13 + IO-14.

//Fjellot

• 5 months later...

Litet nekroposting...

Verkar som FMV är inne på sista veckan av en upphandling av "HV/IGR": grupp- och plutonsradiosystem. Specen ser ut att vara en uppdaterad version av IGR1/RA1031 (SELEX PRR) samt RA1183 (Motorola GP328) - plus fordonsmonterade versioner av desamma och en massa tillbehör: https://www.e-avrop....t.aspx?id=15338

Med leverans enligt följande:

1. Group Radio Handheld Kit; 2012-11-30 - 3700 ea
  2. Group Radio Handheld Kit; 2013-09-30 - 5000 ea
  3. Group Radio - Platoon Radio Remote PTT Kit; 2012-11-30 - 920 ea
  4. Group Radio - Platoon Radio Remote PTT Kit; 2013-09-30 -1150 ea
  5. Group Radio - RA 180 Remote PTT Kit; 2012-11-30 - 230 ea
  6. Group Radio - RA 180 Remote PTT Kit; 2013-09-30 - 300 ea
  7. Group Vehicle Radio Kit; 2012-11-30 - 50 ea
  8. Platoon Radio Handheld kit; 2012-11-30 - 3200 ea
  9. Platoon Radio Handheld kit; 2013-09-30 - 3350 ea
  10. Platoon Radio Vehicle kit; 2012-11-30 - 120 ea

(Jag har utelämnat listan på alla tillbehör då det är huvuddelarna som torde vara mest intressanta.)

Edited by Yxa

Om man räknar på att Nationella Skyddstyrkorna skall utgöra 17000 av Hemvärnets totala antal på 22000 Soldater, så ser det ut som om man i detta läget lagt en beställning som täcker hälften av behovet? Eller tänker jag helt fel?

/07

Om man räknar på att Nationella Skyddstyrkorna skall utgöra 17000 av Hemvärnets totala antal på 22000 Soldater, så ser det ut som om man i detta läget lagt en beställning som täcker hälften av behovet? Eller tänker jag helt fel?

/07

Officern som utbilda mig i Signalskydd skaka bara på huvudet och undra hur de hade tänkt när soldatradio kom på tal. Sen blev de filmen där orten Ekeby förekommer.

/07

Tja, HV kanske inte har råd att köpa in fler i dagsläget än vad som är specat i upphandlingen?

Tjo.

Plutonsnät.

Bevakningsplutoner planneras att tilldelas någon form av plutonsradio på Chefer + stf - nått åt 1183 hållet.

Insatsplutoner planneras att tilldelas soldatradio på soldat samt soldatradio + plutonsradio på chefer + stf.

//Fjellot

Det här verkar ju vara rimligt??

/07

Just signalskyddet ser jag som en mycket intressant fråga att lösa för Hemvärnet i framtiden. Det ligger en del kryptomateriel i pipen, men hur den ska hanteras har jag inte sett så mycket om. Förhoppningsvis får man tillräckligt mycket personal på de regionala G6:orna för att kunna hantera sina HV-bataljoner, och sedan kanske möjligen kan utse biträdande signalskyddschefer på S6 i bataljonerna.

Det finns även optioner i upphandlingen. Så det totala antalet kan bli högre än 3700+5000.

Sen går faktiskt sånt där sönder också, så man kan ju tänka sig att en del av utrustningen kanske kommer att finnas uppbunden i UH-kedjan (i Arboga kanske) eller delas allt ut till förband?

Hur många äldre IGR finns det idag att dela ut är det tillräckligt för att täcka gapet eller ska man fortsätta att ha radio på "några"?

Eller så blir det så att man från jättehögdjurens håll säger att... vänta nu... HV kan ju inte ha bättre radios än insatsförbanden/SOF mfl. Det går ju inte, pga signalskydd, prestige, m.m. Därför lägger vi in veto och tar hand om IGR "gen2" och låter HV i vanlig ordning "ärva" IGR "gen1".

Sen att allt kommer ta ohemuliskt med tid än hur dom gör vet vi ju alla... hur länge är det vi ska få ut nya vapenremmen igentligen?