Jump to content

nya sambandsmedel i nationella skyddsstyrkorna


Recommended Posts

Hittade följande bild på hemvärnet.se...

Trevligt att HV verkar börja köra med IGRen :baskerHV: . Ser fram emot att fler får prova på :navy:.

 

//Fjellot - som så klart är på det klara att hemvärnet troligen inte kommer att få ut IGRen under överskådlig framtid, men man kan ju hoppas.

Ska väl testas inom hemvärnet också. :navy:

Link to comment
Share on other sites

Äh, säkert något privat (Går ju att köpa dom på eBay liksom) eller "lånat", antagligen inte alls tilldelat på något sätt...

 

hört talas om försöksverksamhet?

 

finns andra som kan berätta mer tror, men fallet är att P4 lånat ut IGR för att låta en insats-pluton testa.

slut frågor?

Link to comment
Share on other sites

IGR-lånet var ett officiellt lån som ingår i ett försöksuppdrag som BohusDal-gruppen har.

 

Det följdes upp av ansvarig från MSS och det kommer att genomföras fler försök med annan typ av utrustning också.

 

 

För övrigt har vi nu fått hem de första RAKEL-instruktörerna på regementena och stationer landar in om någon månad...så nu ska vi sparka igång planering för utbildning med mera.

 

 

 

Off topic: Tack till alla inblandade i förra veckans Hemvärnsövning! Kul att jobba med engagerade människor och man inser hur lite man kan om HF!! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

IGR-lånet var ett officiellt lån som ingår i ett försöksuppdrag som BohusDal-gruppen har.

 

Det följdes upp av ansvarig från MSS och det kommer att genomföras fler försök med annan typ av utrustning också.

 

 

För övrigt har vi nu fått hem de första RAKEL-instruktörerna på regementena och stationer landar in om någon månad...så nu ska vi sparka igång planering för utbildning med mera. *1

 

 

 

Off topic: Tack till alla inblandade i förra veckans Hemvärnsövning! Kul att jobba med engagerade människor och man inser hur lite man kan om HF!! :-( *2

 

*1 hell yeah var tar man kölapp?

 

*2

och vi vill tacka alla instruktörer(blågul) från skaraborgsgrp!!

har aldrig jobbar med så mycket info, och har aldrig sänt så mycket under 20 års övande i hela firman.

rent tekniskt sett funkade sambandet till 90% vilket är ca 85 mer än vad jag förutsatte att det skulle göra, när jag ryckte in.

 

att det sedan finns en massa att jobba med på komp och bat-nivå, står nog klart...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja, det är ju kul att ni fick testa IGRen. Vissa har ju tur :P

 

Vad är det för väska han har till RA180'n på någon bild där? Är det den där radiobärväska 08?

 

det är ju tyvärr ej mitt komp, det är grannen.

men den ser rätt lättantändlig ut = ej m-nr.

 

fördelen med ra 180 jämfört med 146, är att den går ner i de flesta militär-inspirerade ryggor över 25L.

själv brukar jag en maxpedition falcon för detta endamål.

men finns både billigare och dyrare alt ute i handeln.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte en reconväska, nått liknande sidofickorna till Berghausäcken som är ihopkopplade. Ska ordna bild.

Själv körde jag 180 i stridssäcken med extra acc och tillbehörspåsen. Funkade det med.

 

// Bodin (signalist AS under KFÖ:n)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju kul att ni fick testa IGRen. Vissa har ju tur :P

 

Vad är det för väska han har till RA180'n på någon bild där? Är det den där radiobärväska 08?

 

det är ju tyvärr ej mitt komp, det är grannen.

men den ser rätt lättantändlig ut = ej m-nr.

 

fördelen med ra 180 jämfört med 146, är att den går ner i de flesta militär-inspirerade ryggor över 25L.

själv brukar jag en maxpedition falcon för detta endamål.

men finns både billigare och dyrare alt ute i handeln.

Är ra180 så mycket mindre än en ra146? Jag har nog aldrig sett dem bredvid varandra när jag tänker efter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju kul att ni fick testa IGRen. Vissa har ju tur :P

 

Vad är det för väska han har till RA180'n på någon bild där? Är det den där radiobärväska 08?

 

det är ju tyvärr ej mitt komp, det är grannen.

men den ser rätt lättantändlig ut = ej m-nr.

 

fördelen med ra 180 jämfört med 146, är att den går ner i de flesta militär-inspirerade ryggor över 25L.

själv brukar jag en maxpedition falcon för detta endamål.

men finns både billigare och dyrare alt ute i handeln.

Är ra180 så mycket mindre än en ra146? Jag har nog aldrig sett dem bredvid varandra när jag tänker efter.

 

ra 146 är bredare och mer fyrkantig än ra180.

även "tjockare", skulle säja att 180 tom är ergonomisk i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Känns ju lite B med buntband dock.

 

Säkert milsvid förbättring mot mesen dock.

 

tja fast om du tänker dig att det vart en RA146 i den där ryggan istället, så har du nog en förklaring till buntbandet.

jag tycker det ser ut som någon har tänkt till rejält och sytt något eget.

och att det egna kanske inte helt blev klart till övn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

gillar inte att dubbelposta men vad skall man göra.

 

läser strilaren II's blogg.

hittar en intressant rad om "radiosystem 2000"

finns det någon som kan ge oss lite mer upplysning?

 

när jag läser kompani-chf, blir jag lite lycklig över att jag åtminstone får hoppas på att detta ra-system är utvecklat av militärer för militärer, och inte av radioamatörer för radioamatörer som vill ha kontroll på allt samband i försvarsmakten.

 

att man utvecklar eget system i just norrlands inland är fullt förståligt för mig.

att det sedan verkar vara utvecklat så att även skoter-sarri, skall klara handha utr låter underbart.

norrut har man ju oftast en helt annan vana vid radio än vad vi teknikbundna sörlänningar har.

Link to comment
Share on other sites

gillar inte att dubbelposta men vad skall man göra.

 

läser strilaren II's blogg.

hittar en intressant rad om "radiosystem 2000"

finns det någon som kan ge oss lite mer upplysning?

 

när jag läser kompani-chf, blir jag lite lycklig över att jag åtminstone får hoppas på att detta ra-system är utvecklat av militärer för militärer, och inte av radioamatörer för radioamatörer som vill ha kontroll på allt samband i försvarsmakten.

 

att man utvecklar eget system i just norrlands inland är fullt förståligt för mig.

att det sedan verkar vara utvecklat så att även skoter-sarri, skall klara handha utr låter underbart.

norrut har man ju oftast en helt annan vana vid radio än vad vi teknikbundna sörlänningar har.

Radio 2000 är nog = HF2000 som nu kommer att införas inom FM marinen är väldigt långt fram med installation av pryttlarna

Link to comment
Share on other sites

@ Dustoff

 

Nej, om du läser inlägget som bushman skrev så ser du att Radiosystem 2000 är ett egenutvecklat system anpassat för de lokala förhållandena i Norrland.

Det jag highlightat är det jag reagerar på och mot. Vadå anpassat för de lokala förhållandena i Norrland? Är det speciella elektromagnetiska förutsättningar där som kräver en speciell sorts utrustning?

Vad är egentligen "Norrland" i sammanhanget? Är Gävleborg Norrland? Elektromagnetiskt så tycker inte jag att det är några större skillnader mellan Gävleborg, Småland eller Västerbotten. Den egentliga skillnaden jag ser är norrskenets påverkan på i första hand kortvåg. Det är det enda jag ser på det.

 

För inte är det väl avstånd som avses? Är det skillnad på norrlandsavstånd och andra avstånd? Är inte mil det samma som mil?

 

Jag köper att en HV-bat i Norrbotten har större avstånd mellan enheterna än en HV-bat i Stockholm och för det kan de behöva kortvåg. Den kortvågen finns i FM och är bara att plocka fram.

FM håller på med HF2000 och RA1512 har just börjat komma ut så smått. Utöver dessa så finns både RA763 och 195-serien. Varsågoda.

Det är riktigt illa när hemmasnickrare trollar med knäna. Det bidrar inte till Hemvärnets utveckling eller interoperabilitet.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

@krook:

 

jag håller fullständigt med dig om att det är skit ner det måste till hemmasnikeri, för att lösa uppgiften.

effekten det ger är att ansvariga för mtrl i det berörda området, ser att "de fixar ju allt själv" och det dröjer ytterligare till leverans, för de ra-system som man borde vart tillförd.

 

men du får också räkna med att vi talar om avstånd till närmsta TSF är rätt stora i "norrland", de är fö ofta för långa i ca 80% av landet numera.

allt funkar tyvärr inte lika bra överallt.

eget exempel från kfö i slutet av april, är att all ra-mtrl åkte på GT, och av det som kom tillbaks var 50% kass.

vi fick kortvågsstn för att kunna samverka med marina enheter, både ra763 och 195:or.

alla var lappade.

 

kan tänka mig att frustrationen över att få tillbaks trasig mtrl, från ett förråd kanske 30 mil bort, kan spela in i hemmasnikeriet.

även handhavande är nog en källa.

ra 763 och ra 195 kräver viss lärotid, "norrlands-radio 2000" kan vara ett system som är användarvänligt, vad vet jag.

men är man inte radio-amatör utan enbart intresserad av stridssignalering, blir man lätt ringrostig i handhavandet i kortvågsradio, om man kanske bara brukar det kanske tre gånger om året.

 

eventuellt kommer kanske RAKEL kunna lösa en del av problemen, vad gäller längre avstånd.

men ev behövs kanske tom tillgång till TS 9000 också.

ra 146 är iaf IG som enda RA system, och med erferenhet från FRO, så brukar inte de heller tilldelade kortvågsapparater med m-nr, speciellt ofta.

det brukar mer se ut som starship enterprice, när de är i farten, vilket i min mening är jävligt IG.

men oftast är det ingen som klagar på detta.

Link to comment
Share on other sites

För det första så går det alldeles utmärkt att ha sambandsutrustning fungerande trots avstånd till truppserviceförråd (som inte är de som har sambandsmtrl ändå). Sambandsmtrl går sällan sönder om den är rätt hanterad.

För det andra så är det inga fel på den sambandsmtrl som finns i FM, funktionsmässigt när det kommer till HVs krav

För det tredje så har inte HV behov av RAKEL till annat än att samverka med blåljusmyndigheter. Lär dig leda utan mobiltelefonmöjligheter för tusan. TS9000 begravs från och med nyss så glöm det som system.

 

FM tilldelar HV den utrustning som krävs för att HV ska lösa tilldelad uppgift. Just nu består den mtrl av 146 och 763 och HV tycks lösa uppgifterna med den mtrl, varvid HKV säkerligen drar slutsatsen att det är tillfyllest, för ingen är väl så jävla dum och köper egen utrustning?

Nej, dra ner på de egna initiativen och lös uppgiften med de tilldelade resurserna så att systemet får klart för sig hur läget egentligen är. Först då kan HV få ökad tilldelning på nyare mtrl.

 

Jag tänker inte säga några organisatoriska ord. Det behövs inte.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

@ Dustoff

 

Nej, om du läser inlägget som bushman skrev så ser du att Radiosystem 2000 är ett egenutvecklat system anpassat för de lokala förhållandena i Norrland.

Det jag highlightat är det jag reagerar på och mot. Vadå anpassat för de lokala förhållandena i Norrland? Är det speciella elektromagnetiska förutsättningar där som kräver en speciell sorts utrustning?

Vad är egentligen "Norrland" i sammanhanget? Är Gävleborg Norrland? Elektromagnetiskt så tycker inte jag att det är några större skillnader mellan Gävleborg, Småland eller Västerbotten. Den egentliga skillnaden jag ser är norrskenets påverkan på i första hand kortvåg. Det är det enda jag ser på det.

 

Jag har inte den blekaste aning, jag fick det ur blogginlägget.

 

I övrigt så verkar Ra763 var ett jäkla härke som man behöver vara inbiten FROare för att förstå sig på.

Link to comment
Share on other sites

RA763 är en hyffsat lätt radio att begripa men en tung att bära.

Det är sällan som det är det maskinella som strular när det gäller HF.

Men det är faktiskt så att man får göra taktikanpassningar om man måste ha samband med chefen på längre avstånd.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

fast å andra sidan krook....

 

senaste kfö var mobilen det främsta sambandsmedlet, och detta på order från övns-ledning.

iofs var ju detta en säkerhetsfråga, då vi inte heller övade i de bästa av terräng-förhållanden.

men rent övningsmässigt rent förkastligt, då vissa enheter ej brydde sig om att ens få igång radiosambandet, på hela övn.

 

tro mig när jag säjer det, jag är inte det minsta mobilberoende.

jag är förmodligen den som skriker högst om att använda tråd-samband, i hela P4's hv-kretsar.

 

jag bryr mig föga om det är miloverkstäder eller förråd som skall ha hand om sambandsmtrl.

skickas den på beordrad GT innan övn, förväntar man sig att den kommer tillbaks i bättre skick än vad man fyller pallen med när man, skickar iväg den.

så var tyvärr inte fallet för vår del.

 

och vi står inte och hoppar på vår sambandsutrustning i hv, om du tror det.

vi har tillräckligt med ra 146:or för att lösa uppgiften, ra180 är på väg ut, åtminstone på insatskomp.

men 146:orna börjar bli gamla, även om de säkert klarar 30 år till vid rätt hantering.

men urvalet blir mindre och mindre av väl fungerande apparater.

 

och jag tycker att du skjuter lite på fel budbärare.

jag vill helst inte se egeninköp sambands-mtrl heller, men på något sätt måste vi lösa uppgiften.

 

det handlar ju om att folk har en vilja att öva, och göra det fullt ut.

har man 72 timmar per halvår att öva på, vill man få ut så mycket som möjligt.

i det läget bör man ha lite förståelse till att man köper eget.

man vill inte stå still pga att man fått ut ett par kassa ra135, då köper man hellre ett gäng PMR på clas i sjön.

 

jag håller fullständigt med dig om att vi måste köra med den tilldelade mtrl vi har tills den rasar, och HKV upptäcker att det finns ett problem.

tyvärr så är det svårt att få med skyttefolket i det tänket.

 

det kvittar ju hur mycket jag som stabs-sign kramar min 146:a, när Plutonchef plockar upp sin mobil och leder striden via den.

å andra sidan framförde jag en hel del synpunkter till sambandsansvariga blågula från P4, under vår kfö i våras.

de är väl medvetna om problemen så de är väl antingen i pipelinen eller i stora runda arkivet.

 

hv lever ju tyvärr kvar lite i kalla kriget.

då allt i hela samhället var krigsplacerat, och hela telenätet på tråd ingick i totalförsvaret.

den möjligheten är starkt begränsad i dag.

och vi har egentligen bara som du säjer, den tilldelade sambandsmtrl.

vi kan inte skicka in en skyttegrp på teknikmagasinet, och plocka på sig alla deras scannrar, samt lämna ett kvitto till HKV,

med den glada hälsningen "ni få tebacks dem när kriget e över".

 

om du kollar lite i tråden så är RAKEL tänkt för lite mer än bara blåljus-kontakter.

därav inte sagt att den skall in och ersätta kortvågs-radion.

det som jag gillar med RAKEL/TETRA är att det finns ett grp-radio system till dessa.

och det faktum att du faktiskt kan använda handapparaten som "walkie-talkie"utan att vara kopplad mot basstn.

inga längre sträckor, men det funkar.

 

i slut ändan är det ju soldaternas säkerhet det handlar om.

om jag som Kompanichef fixar ett eget radiosystem, som bygger på beprövad teknik bland renskötare och andra som jobbar ute på fjället, så måste det ju ses från den horisont de jobbar på.

vad vet jag det är kanske det enda system som funkar hos dem.

villhelmina ligger ju rätt ocentralt till, och gissningsvis är mobiltäckningen dålig på deras objekt.

Link to comment
Share on other sites

om du kollar lite i tråden så är RAKEL tänkt för lite mer än bara blåljus-kontakter.

därav inte sagt att den skall in och ersätta kortvågs-radion.

det som jag gillar med RAKEL/TETRA är att det finns ett grp-radio system till dessa.

och det faktum att du faktiskt kan använda handapparaten som "walkie-talkie"utan att vara kopplad mot basstn.

inga längre sträckor, men det funkar.

Jag tycker inte att RAKEL är en bra grp-radio och jag tycker inte att det är motiverat med en grp-radio i HV. Och räckvidden för en TETRA-station utan basstation är inte längre än för en RA180 utan tvärtom. Den är alltså sämre för norrlandsförbanden.

 

i slut ändan är det ju soldaternas säkerhet det handlar om.

om jag som Kompanichef fixar ett eget radiosystem, som bygger på beprövad teknik bland renskötare och andra som jobbar ute på fjället, så måste det ju ses från den horisont de jobbar på.

vad vet jag det är kanske det enda system som funkar hos dem.

villhelmina ligger ju rätt ocentralt till, och gissningsvis är mobiltäckningen dålig på deras objekt.

Om soldaternas säkerhet hänger på kompanichefens egenpulade radiosystem så är man låååååååångt utanför rätt säkerhetstänk, helt fel.

Det ska ses utifrån en horisont av att de inom ramen för Försvarsmaktens verksamhet ska använda sig av rätt prylar på rätt frekvenser.

Både PTS och HKV är lite petiga när det gäller vilka frekvenser som används till vad och på vilket sätt och faktiskt var. Det är inte fritt blås i etern, inte ens på militärt tilldelade frekvenser. Det är noga reglerat och uppstyrt. Detta ur ett större säkerhetsperspektiv, eller horisont om du hellre vill det.

Hur säkert är det att det hemmapulade systemet inte slaskar på flygfyrs-frekvenser? Vem tar ansvaret för om samhällsvitala funktioner störs av hemmasnickeriet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...