Jump to content

nya sambandsmedel i nationella skyddsstyrkorna

Recommended Posts

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Trevligt att få ut grejerna, nu ska bara gruppcheferna öva in förmågan att sålla bort det som sägs i radion när jag pratar med dom mellan fyra ögon... Tror tyvärr att många utbildas och ser fel sätt att använda IGR på.

• 4 months later...

Det som är mest irriterande med att vi inte fått tillgång till systemet än. Är att vi varje gång vi har övning så brister det på radiosidan. Inte för att jag tror att igr är det bästa som finns. Men ra135 är ett av mina hatobjekt. Fungerar kasst helt enkelt. Skräp! Och innan någon tar upp det så, jo nya batterier och apparater direkt från GT. Fungerar kasst ändå. Och stor som en tegelsten och kass att fästa på västen. Och slippa allt jäkla spring för minst lilla. Ska tjata mer på kompaniet så att de får ut tummen på utbgruppen.

På tal om att fästa på västen... Att få en bra placering av både ra 1183 (Motorola/Pluton) och ra 1032 (Selex/Grupp),känns lite trickigt. Speciellt om man, som jag, endast kört med oket och bältet.

Hur är det att bära ra 1183 på ryggen? Med ryggsäck?

Någon som har fått lite fälterfarenhet?

Det som är mest irriterande med att vi inte fått tillgång till systemet än. Är att vi varje gång vi har övning så brister det på radiosidan. Inte för att jag tror att igr är det bästa som finns. Men ra135 är ett av mina hatobjekt. Fungerar kasst helt enkelt. Skräp! Och innan någon tar upp det så, jo nya batterier och apparater direkt från GT. Fungerar kasst ändå. Och stor som en tegelsten och kass att fästa på västen. Och slippa allt jäkla spring för minst lilla. Ska tjata mer på kompaniet så att de får ut tummen på utbgruppen.

Ersätter inte IGR gruppcehfens skrikande snarare än att vara ett radio system såsom man kanske normalt tänker på det? Effekten är verkligen löjligt låg på IGR.

Ersätter inte IGR gruppcehfens skrikande snarare än att vara ett radio system såsom man kanske normalt tänker på det? Effekten är verkligen löjligt låg på IGR.

Jo, IGR ersätter gruppchefens skrikande och mer därtill.

Behöver jag lite lätt koordinera min skyttegrupps framryckning kan jag använda IGRen.

Behöver jag samverka med sidogruppen, närstridsledare eller avsutten plutch kan jag använda IGRen.

Behöver jag ge en EOBUSARE eller OBO lite snabbt och snärtigt kan jag använda IGRen.

Är det oväsen och (stridsbuller) är det givetvis mycket lättare att prata "rätt in i" mina soldaters huvuden än att försöka överrösta larmet.

Räckvidden är inte särskilt begränsande med hänsyn till en skyttegrupps bredd och plats i plutonen. Har man soldater som är drillade i hur man använder systemet (och framför allt förstår när och hur man pratar - C-signalering) så är systemet guld värt, och fungerar som det ska. Jag vet inte riktigt om jag tycker att högre uteffekt hade varit värt nackdelarna som medföljer.

Jo, IGR ersätter gruppchefens skrikande och mer därtill.

Behöver jag lite lätt koordinera min skyttegrupps framryckning kan jag använda IGRen.

Behöver jag samverka med sidogruppen, närstridsledare eller avsutten plutch kan jag använda IGRen.

Behöver jag ge en EOBUSARE eller OBO lite snabbt och snärtigt kan jag använda IGRen.

Är det oväsen och (stridsbuller) är det givetvis mycket lättare att prata "rätt in i" mina soldaters huvuden än att försöka överrösta larmet.

Räckvidden är inte särskilt begränsande med hänsyn till en skyttegrupps bredd och plats i plutonen. Har man soldater som är drillade i hur man använder systemet (och framför allt förstår när och hur man pratar - C-signalering) så är systemet guld värt, och fungerar som det ska. Jag vet inte riktigt om jag tycker att högre uteffekt hade varit värt nackdelarna som medföljer.

Jag håller inte alls med om att radion ersätter någons skrik. I min värld är skrik endast ok när det skjuts. Det kommer fortfarande att behövas. Om soldaten utan radio skriker utan att det smäller gör han i regel fel. Han ska istället förflytta sig så att han kan prata med normal ton.

Radion är ett komplement. Det är en fara att chefer och soldater förlitar sig för mycket på systemet och glömmer av grundläggande verktyg som att chefen springer mellan soldater, gör tecken och skriker när det väl börjat smälla.

Radion är ypperlig för kommunikation innan striden brutit ut för ex orientering och förberedande order. Den kan även nyttjas under framryckning för att styra gruppen och för soldater att orientera om upptäckt fi. För EOBUSARE fungerar det ibland. Dock är det ofta bra för gruppchefen att röra sig bland gruppen för att få en uppfattning om vad soldaterna ser och hur de kan verka, få grepp om hur soldaten mår och kontrollera så att soldaten ex förstått rätt gällande UPM:er. När det väl smäller är radion otillräcklig. Då gäller i första hand skrik och tecken.

Jag håller inte alls med om att radion ersätter någons skrik. I min värld är skrik endast ok när det skjuts. Det kommer fortfarande att behövas. Om soldaten utan radio skriker utan att det smäller gör han i regel fel. Han ska istället förflytta sig så att han kan prata med normal ton.

Radion är ett komplement. Det är en fara att chefer och soldater förlitar sig för mycket på systemet och glömmer av grundläggande verktyg som att chefen springer mellan soldater, gör tecken och skriker när det väl börjat smälla.

Radion är ypperlig för kommunikation innan striden brutit ut för ex orientering och förberedande order. Den kan även nyttjas under framryckning för att styra gruppen och för soldater att orientera om upptäckt fi. För EOBUSARE fungerar det ibland. Dock är det ofta bra för gruppchefen att röra sig bland gruppen för att få en uppfattning om vad soldaterna ser och hur de kan verka, få grepp om hur soldaten mår och kontrollera så att soldaten ex förstått rätt gällande UPM:er. När det väl smäller är radion otillräcklig. Då gäller i första hand skrik och tecken.

Ja, det var det jag menade med mer därtill - radion används istället för skrikande när man normalt hade behövt skrika, och används istället för att springa runt när man normalt hade sprungit runt bland soldaterna. Givetvis finns det undantagsvisa situationer där det är klart bättre att skrika och där det är klart bättre att löpa runt, men jag upplever att radions fördelar oftare överväger.

Ja, radion är ett komplement och en lyx, men jag ser ingen fara med det så länge som det är erfarna grupper som ska använda systemet. Grundförfarande 1A bör vara utan radio, så att säga. Efter det kan man bygga på med IGR. För att förhindra kronisk lättja kan/bör ÖL ibland styra gruppen så att IGR inte får användas. En annan anledning till att inte använda IGRen hela tiden och över tiden är EW-hotet (EOB), även om uteffekten är låg tror jag att man lätt kan utveckla en ovana att rapa allt på radio när det kanske inte behövs. Just det gör att jag känner precis tvärtom. Förberedande order (fempunktare m/gedigen) ger jag hellre face-to-face, dels för att inte sända i onödan men också för att det är lättare att kontrollera huruvida mina soldater/DUC har uppfattat ordern, visa på terrängskiss, osv.

Jag tycker inte att det är några problem att använda IGRen när det väl smäller, åtminstone inte i försvarsstrid. Vid anfallsstrid är det oftare smidigare att använda tecken, dels därför att det sparar tid men också för att gruppen ofta är tätare grupperad jämfört med försvarsstrid. Jag har haft rätt stor nytta av radion i SIB/MOUT också, trots låg uteffekt.

Ja det ena utesluter inte det andra. Jag ser IGR systemet som ett modert och riktigt bra komplement för mig som chef. Att lättare få tag i plutonsledning och att de där med mobiltelefoner och tillfälliga icke tilldelade radioutrustning inte behövs i den utsträckning som det är idag.

• 4 months later...

FK satan: övar inte Lasse i ledet, hur de förväntas använda IGR, utan stridsmoment. är risken för hönsgård ganska överhängande. Jag tror problemen med IGR kommer lösa sig så snart inte tom instruktörerna tycker IGR är nytt och häftigt längre.

Man kan vända på det också, öva jävligt mycket radio först, sen lägger man på striden. Då blir radion en del av normala bilden. Vi övade ganska mycket radio torrt under GU, sen var det inget man tänkte på. Jag har haft diskussionen på kurser om det går att använda radio i HV och en del har varit helt inställda på att det bara kommer bli bajs. Instruktörer har varit förvånade när man både kan ge och ta order på radio samtidigt som annat händer runt omkring. Allt är en vanesak, och ja det är rövtråkigt att torrsignalera.

Vi har övat en jävla massa utan radio. För vi har i stort inte haft något fungerande radiosamband när vi övat. Men som med all vår utrustning så behöver vi öva på den. Och när nu utrustningen finns, på pappret i varje fall. Så ska den ut till oss. Så att vi kan öva. Och sluta att använda ursäkter som att den är utlånad till tex Mali 01. Sedan är min åsikt att man behöver införa det i steg först endast IGR i gruppen. Sedan chef radion.

Hej Vi har haft IGR i snart ett år. Var inte förens under kfön i våras vi fick använda den under lång tid.

Kan säga att det var ett gissel i början med både grupp och plut nät. Men sen så kom vi överens om att gruppchefen lyssnar på plutnät och jag skruvar ner det och leder gruppen,

Men vi tyckte att vi hade hjälp av systemet med snabb ordergivning osv. Men vi gjorde klart för soldaterna att det bara är o hålla käft när vi har tjänst. Det är väl olika för alla

Men vi hade en stor hjälp av det

kanske börjar bli läge att koppla på EW på framtida hemvärnsövningar. Skulle vara klart intressant att se falsksignalering, bred- och smalbandsstörningar.Börjar planera övningar....

kanske börjar bli läge att koppla på EW på framtida hemvärnsövningar. Skulle vara klart intressant att se falsksignalering, bred- och smalbandsstörningar.Börjar planera övningar....

Ja, varför inte.

• BlåGul -1

hä hä lätt gjort, bara ställa in min egna privata radio på rätt frekvens och skicka bärvåg, lagom hög effekt och jätteproblem i närområdet.

För att bedriva telestörning i FM:s regi krävs tillstånd. Det är ett antal instanser som ska orienteras. Läs Handbok FM Frekvens.

hä hä lätt gjort, bara ställa in min egna privata radio på rätt frekvens och skicka bärvåg, lagom hög effekt och jätteproblem i närområdet.

För att bedriva telestörning i FM:s regi krävs tillstånd. Det är ett antal instanser som ska orienteras. Läs Handbok FM Frekvens.

Ja helt rätt, men tyvärr utbudet på internet gällande diverse mer eller mindre regelvidriga saker är lätt uttryckt rätt stort! telestörning förekommer rätt friskt ute i samhället, stöter på det mellan varven i mitt yrke.

• BlåGul -1

Ja helt rätt, men tyvärr utbudet på internet gällande diverse mer eller mindre regelvidriga saker är lätt uttryckt rätt stort! telestörning förekommer rätt friskt ute i samhället, stöter på det mellan varven i mitt yrke.

Jo men det ger ju inte carte blanche för att göra fel i kronans regi.

Det är klart obra att oreglerat och osanktionerat utföra störning.

Finns uppenbar risk att själv hitta på störning under övning som är ej sanktionerad, kan uppstå behov att kalla på sjukvård. Låt bli!

Däremot är kunskapen att det inte är särdeles svårt att för en utomstående att störa vår kommunikation för ett brottsligt syfte bra att veta. Lita inte bara på radio ha med alternativ och helst undvik radio när det går och dra tråd istället.

Samma sak gäller även våra smarta mobiltelefoner, de är otroligt lätta att följa i real tid, även att fiska på information. Stäng av automatiska uppdateringar, positioneringstjänster, Wifi och bluetooth/blåtand när ni övar.

Och åker vi ut på skarpa uppdrag, stäng av telefonen helt. Ett gäng mobiltelefons som färdas tillsammans sänder signaler till olika tele basstationer är mycket lätta att spåra, utrustnings som krävs är lätt att få tag i och relativt billig. Sådan utrustning finns även hos olika grupperingar här i Sverige kriminella som intresserade ammatörer, och högst troligen så kartläggs vi inom hemvärnet, vem vi är var vi bor och befattning, och vilka uppdrag vi är ute på.

• 3 weeks later...