Kaparn Posted February 1, 2009 Report Share Posted February 1, 2009 För er som har minnen från hjortarna förutom bajset på uniformen efter någon frr övning kan jag meddela att detta lite exotiska inslag kommer att vara ett minne blott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted February 1, 2009 Report Share Posted February 1, 2009 Vad gör man med dom? Omplacerar man hjortarna eller skjuter man dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted February 1, 2009 Report Share Posted February 1, 2009 Vad gör man med dom? Omplacerar man hjortarna eller skjuter man dom? De skjuts rakt av via jaktsällskapet. /G.L. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Varför? De var ett ganska pitoreskt och trevligt inslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeblad Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Fy fan va trist! Hjortarna var ju det enda som livade upp den annars ganska dystra stämningen på den huvudsakligen nedlagda garnisonen. Har dom ställt till med problem på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Visst talar vi om gamla KA4? Det var ju några år sedan RadaR gjorde lumpen... Men trots att jag vid ett tillfälle satte mig i hjortbajs så tycker jag att de livade upp, inte minst då jag fick hjortbajs på uniformen medan en kompis satte handen i det. Rätt coolt att vakna på morgonen och se ett gäng hjortar precs utanför fönstret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Fy fan va trist! Hjortarna var ju det enda som livade upp den annars ganska dystra stämningen på den huvudsakligen nedlagda garnisonen. Har dom ställt till med problem på något sätt? Jag tror det var länge sedan (80 talet?) det var så mycket folk i rörelse och i sängar vid Göteborgs garnision. Hur som helst. Kan bara hålla med, trist att man beslutat att skjuta av dom till sist. Förståligt dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Varför? De var ett ganska pitoreskt och trevligt inslag. Har för mig att det snackades om det sista jag var där (hösten 2007), vill minnas att en av anledningarna var inaveln det blev i stammen, har dock ingen källa och bara ett svagt svagt minne av det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 FM chefsveterinär var på besök på garnisonen för ett par år sedan och då sa denna att det är ohygieniskt att ha dem på där, varpå han beordrade att de alla skulle arkebuseras enskilt. Vet inte om någon finns kvar nu men jag tror att alla är borta. Trist, för jag tycker det var glädjande och vackert att se dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 När jag var på garnisonen förra lördagen var jakt sällskapet i full färd med att jaga dem. Tycker också att det är tråkigt att man har skjutit av dem. Får väll hoppas att rådjuren får leva kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Varför? De var ett ganska pitoreskt och trevligt inslag. Tror att det ställdes krav från ngn 'veterinärmyndighet' om att hjortarna måste genomgå någon typ av vaccination (TBC?, salmonella?) eftersom dessa gick i hägn. Kostnaderna för detta skulle blivit ganska stora och därför togs beslutet att avliva istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaparn Posted February 2, 2009 Author Report Share Posted February 2, 2009 (edited) Orsaken är helt enkelt att de efter anmälan av chefsveterinären till länsstyrelsen konstaterade lst att de räknas som hjortar i hägn och hjortar i hägn skall ha vaccinationer á 5-8000kr/st. Detta blev för dyrt för ägarna (jaktsällskapet) och de skjuts nu av så fort man kan. Idag fanns det fyra kvar som dom inte lyckats skjuta. TVÅA Edited February 2, 2009 by Kaparn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Fy fan va trist! Hjortarna var ju det enda som livade upp den annars ganska dystra stämningen på den huvudsakligen nedlagda garnisonen. Har dom ställt till med problem på något sätt? 'Nedlagda garnisonen'? 350 FM-anställda, 250 vpl/år (ej 2009), 80-100 sjukvårdsvpl/12 veckor om året, 2800 avtalssoldater och en omfattande ungdomsvht...och det är bara den militära delen innanför grindarna. Tillkommer också då ett antal civila myndigheter med verksamhet inne på området: Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Pliktverket, Fortverket, Polisen, m.fl... Ryktet om Göteborgs garnisons nedläggning är betydligt överdrivet, min vän... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Haha, kommer ihåg de små liven från min mönstring. Jag blev lagom förvirrad när man vaknar på morgonen och ska knalla i väg o käka frukost o ser de där. Men det är väl lika bra o skjuta av dom, hjortar inne i ett skyddsobjekt, de är säkert spioner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Haha, kommer ihåg de små liven från min mönstring. Jag blev lagom förvirrad när man vaknar på morgonen och ska knalla i väg o käka frukost o ser de där. Men det är väl lika bra o skjuta av dom, hjortar inne i ett skyddsobjekt, de är säkert spioner Bah! Hjortarna var en del av vaktstyrkan! De genomförde rondering, spaning och agerade figuranter i gruppchefsutbildningen. För att bli vaktgruppchef/stf var man tvungen att fälla en hjort med bara händerna. Jag kommer sakna dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Jag må säga att jag kommer att sakna dom, flera tillfällen man började springa av ren skräck när dom stormande med sina horn, men en underbar syn på dagtid. Men dom tillhörde, dom kommer vara saknade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Hässleholms Garnison hade också dovhjortar, och jag kan bara instämma att det alltid var en trevlig syn. Dom hade den goda vanan att hålla sig ur vägen för stridsfordon och skjutbanorna inne på området. Vilka fler regementen/garnisoner har eller har haft hjortar inom området? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Brist på hjprtar på Gardet, men det dräller av kor på övningsområdet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Brist på hjprtar på Gardet, men det dräller av kor på övningsområdet... Jotack... Rinkaby - kor. Revingehed - kor. Ravlunda - får. I mängder dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts