Jump to content

Recommended Posts

det är fler moment som skall göras...

laddningar skall pusslas ihop osv...

så automatladdare innebär inte automatiskt högre eldhastighet...

när man skjuter med FH77B så har man ju gjort iordning laddningarna i förväg så det är bara ladda, men med ARCHER så görs det först vid laddning = 1 moment extra.

altså får man lägre hastighet.

...

Betyder det att man med Archer inte måste bestämma i förväg vilken laddning som skall användas för varje granat när man fyller på magasinet?

• Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I dagsläget finns det inget rimligt alternativ på brigadnivå. Att ha i åtanke är att studien "Framtida understöds- och bekämpningskoncept" som blev klar 2018 sträcker sig fram till tidsperioden 2035.

Man tittar just nu väldigt mycket på raketartilleriförband på divisionsnivå, dels för att kunna nedkämpa prioriterade mål på djupet, men även för att förhindra en motståndares utbredning med hjälp av

ja...

ARCHER använder en ny form av karduser som består av "burkar" som pusslas ihop till rätt vikt.

det är altså det pusslandet som tar tid (FH77B använde påsar istället)

mao innehåller magasinet ett antal av dessa "burkar" (vet inte om det är papp eller brännbar plast, dock förbränns de helt vid avfyrandet).

3 Granater/8 sekunder är 77A. Inte en chans att 77B fixar det. Laddsystemet på 77B tar mer tid än 77A.

Lite beroende på elduppgift förståss men normalt sett är det inte så viktigt hur många granater man kan avfyra på kort tid utan hur många man kan "landa" inom en väldigt kort tidsrymd

Detta begrepp kallas MRSI=Multiple Rounds Simultanius Impact, anledningen till att detta är viktigt är ju att beskjuten trupp tar betäckning och därmed vill man ha in granterna innan de hinner ducka då det är en kraftig skillnad i mängden amm som krävs för att slå ut stående respektive liggande mål om vi pratar infanteri.

• 6 months later...
Försvaret köper in 24 st archer!

Då var det spikat :):rolleyes:

Sjukt bra!

Hoppas bara att det gödslas med SSG120 för 24 st såna där räcker väl inte så jättelångt?

SSG120 projektet lades ner för svensk del förra året.

så några SSG120 eller GrkPBV lär det inte bli tal om på ett bra tag (dvs förrän det antingen startas ett nytt projekt eller det gamla dammas av)

förresten så skall 24 ARCHER motsvara ca 12 bataljoners eldkraft med de gamla dragna FH77B

nu kommer det förvisso bara bli 2 bataljoner, men med vansinnigt mycket större eldkraft, räckvidd och precision än förut.

jo, detta räcker gott och väl för vad sverige behöver just nu.

Edited by Skuggan

Då var det spikat :D:banghead:

Sjukt bra!

Hoppas bara att det gödslas med SSG120 för 24 st såna där räcker väl inte så jättelångt?

så några SSG120 eller GrkPBV lär det inte bli tal om på ett bra tag (dvs förrän det antingen startas ett nytt projekt eller det gamla dammas av)

förresten så skall 24 ARCHER motsvara ca 12 bataljoners eldkraft med de gamla dragna FH77B

nu kommer det förvisso bara bli 2 bataljoner, men med vansinnigt mycket större eldkraft, räckvidd och precision än förut.

Det är ju en Hyberisräkning som försvarsmakten kör med men vi kan åtminstånne utgå från att 24 archer mer än väl ersätter 50 FH 77B.

Man måste ju fortfarande serva en Archer, den ska på Tolo och även den kan köra sönder däck osv. Därmed kan man inte bara räkna teoretisk förmåga till plugg i mål även om det är frestande

Joda, det blir säkert mycket större eldkraft. I alla fall där dessa 24 pjäser befinner sig.. Jaja, verkar som om vi får 24 bra pjäser i alla fall, får trösta mig med det. Hoppas bara vi nu har pengar att utbilda folk på dem och att de finns i närheten av mig om det skiter sig :banghead:

Edited by Proto

Då var det spikat :D:banghead:

Sjukt bra!

Jo jag fått förklarat för mig vad en sådan där ARCHER klarar av, lite sjuk pjäs faktiskt. Sedan för att gå lite OT så skulle jag inte bli förvånad om NEMO kan komma att bli ett framtida motköp om Finland köper fler Cv90 och om AMV blir det fordon som blir nytt AWV.

Jo jag fått förklarat för mig vad en sådan där ARCHER klarar av, lite sjuk pjäs faktiskt. Sedan för att gå lite OT så skulle jag inte bli förvånad om NEMO kan komma att bli ett framtida motköp om Finland köper fler Cv90 och om AMV blir det fordon som blir nytt AWV.

Ingår bekämpning av rörliga sjömål i ARCHERS kompetensbibliotek fortfarande?

15.5cm PROBOS skulle vara fint :lol:

EDIT: rensade lite citat

Edited by Tjex

Har Archers eldrör samma precision som 12/70 el 12/80?

Jösses, det var ju minst hundra år sedan KA tittade på snarlik lösning med "halvrörligt" KA, dvs rörliga pjäser som skjuter från tunnelsystem.

KARELIN och TRIKA var ju the shit som skulle bli Sveriges säkra hänglås...eller inte.

Tja, i och med att Excalibur(GPS-styrd granat) ingår i Archersystemet så är precisionen inget problem. Problemet är väl snarare måluttaget som skall göras, och att målet rör sig.

Jösses, det var ju minst hundra år sedan KA tittade på snarlik lösning med "halvrörligt" KA, dvs rörliga pjäser som skjuter från tunnelsystem.

KARELIN och TRIKA var ju the shit som skulle bli Sveriges säkra hänglås...eller inte.

KA var före sin tid när det gällde precisions bekämpning med artilleri. Synd bara att argumentet 'precisions bekämpning med artilleri utomlands' inte användes för ca 9 år sen. Förhoppningsvis finns det lite rysk brottare i bågskytten ifrån Karlskoga.

Tja, i och med att Excalibur(GPS-styrd granat) ingår i Archersystemet så är precisionen inget problem. Problemet är väl snarare måluttaget som skall göras, och att målet rör sig.

Arte 740 finns dock så förutsätter att den är kompatibel med Archersystemet.

http://www.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/Sensorer/ArtE-740/

Med tillräckligt måldata så visst kan excalibur svida på fartyg men Skulle jag villja göra hål i en pråm så rekommenderas Bonus varmt. RSV tar utmärkt på fartygsskrov

Problemet med pv-granater mot fartyg, i synnerhet granatkastarskjutna sådana är att de slår uppifrån samt att de är specialicerade på att slå igenom pansar och oskadliggöra små mål. RSV-laddningen kommer vara alldeles utomordentligt bra på att slå hål på däcket, men sen då? Ska vi hoppas på en riktigt kraftig regnstorm som vattenfyller fartyget?

Ska man allvarligt skada ett fartyg tror jag mer på vanliga artillerigranater. Fast jag skulle föredra att använda torped eller sjömålsrobot, eftersom de vapensystemen faktiskt har en realistisk chans att sänka fartyget jag skjuter på.

/E

En enkel frågeställning från en kille vars maritima bildning sträcker sig till kanot och optimist-jolle.

Skulle det gå att leverera torped/motsv med hjälp av eldrör på marken?

Scenario: Archer är grupperad ca 5 km in från kusten. En E-grupp ser ett fientligt flytetyg som guppar runt och radierar ondska i vårt vackra kustband. E-signalisten skickar ungefärliga koordinater varefter Archern fyrar av ett skott torped-art. Torpeden dimper ner i plurret (fallskärmsbromsad?) och påbörjar där aktiv sökning i området som E-gruppen har angivit. Torpeden låser på den ondskefulla och ogudaktiga fienden, skurkens köl knäcks och di svenske har vunnit åter igen.

Fördelarna med detta jämfört med att nyttja egna flyetyg borde väl rimligtvis vara att man slipper exponera egna resurser för den ondskefulla fienden. Dessutom borde det vara lättare att rikta om en Archer än att skicka dit en egen ubåt/kustkorvett. Om det hela är möjligt så är det ju en smal sak att ha 1-2 'torpeder' i Archers magasin, om uppdraget är 'understöd förband i kustnära miljö'.

Möjligt? Kanske redan utvecklat?

...

Nja, en torped som kan knäcka skurkens köl väger väl 1500kg och är 5 meter lång så det blir nog svårt att få in den i eldröret, fast någon mindre variant som plumsar i vattnet 100 meter ifrån målet kanske skulle fungera?

Eller en granat med bildalstrande målsökare som riktar in sig på vattenlinjen i slutfasen? Signalsökande granat som slår ut antenner, finns de?

Eller en granat med bildalstrande målsökare som riktar in sig på vattenlinjen i slutfasen? Signalsökande granat som slår ut antenner, finns de?

Vanliga zonrörsgranater är bra på att slå ut antenner och annan känslig utrustning. De behöver inte vara signalsökande heller eftersom "vanlig" precision räcker gott för ändamålet.

Scenario: Archer är grupperad ca 5 km in från kusten. En E-grupp ser ett fientligt flytetyg som guppar runt och radierar ondska i vårt vackra kustband. E-signalisten skickar ungefärliga koordinater varefter Archern fyrar av ett skott torped-art. Torpeden dimper ner i plurret (fallskärmsbromsad?) och påbörjar där aktiv sökning i området som E-gruppen har angivit. Torpeden låser på den ondskefulla och ogudaktiga fienden, skurkens köl knäcks och di svenske har vunnit åter igen.

Fördelarna med detta jämfört med att nyttja egna flyetyg borde väl rimligtvis vara att man slipper exponera egna resurser för den ondskefulla fienden. Dessutom borde det vara lättare att rikta om en Archer än att skicka dit en egen ubåt/kustkorvett. Om det hela är möjligt så är det ju en smal sak att ha 1-2 'torpeder' i Archers magasin, om uppdraget är 'understöd förband i kustnära miljö'.

Har du tittat på ASROC?

Edited by eskil
Med tillräckligt måldata så visst kan excalibur svida på fartyg men Skulle jag villja göra hål i en pråm så rekommenderas Bonus varmt. RSV tar utmärkt på fartygsskrov

Problemet med pv-granater mot fartyg, i synnerhet granatkastarskjutna sådana är att de slår uppifrån samt att de är specialicerade på att slå igenom pansar och oskadliggöra små mål. RSV-laddningen kommer vara alldeles utomordentligt bra på att slå hål på däcket, men sen då? Ska vi hoppas på en riktigt kraftig regnstorm som vattenfyller fartyget?

Ska man allvarligt skada ett fartyg tror jag mer på vanliga artillerigranater. Fast jag skulle föredra att använda torped eller sjömålsrobot, eftersom de vapensystemen faktiskt har en realistisk chans att sänka fartyget jag skjuter på.

/E

Det brukar ju finnas ett och annat under däck som reagerar i högsta grad negativt på värme och tryck från en PV granat. :lala:

OT. Jag mötte en Archer i Borås nu i veckan. på väg 42 i riktning mot Skövde. Den kom ensam med rotella mitt i lunchtrafiken. Kanske ett besök på SP i Borås eller bara på genomresa. Han aldrig se något regnr tyvärr. Nu är jag långt utanför trådens ämne och snurrar men det var en mäktig syn att möta på vanlig landsväg. OT.

• BlåGul -1
OT. Jag mötte en Archer i Borås nu i veckan. på väg 42 i riktning mot Skövde. Den kom ensam med rotella mitt i lunchtrafiken. Kanske ett besök på SP i Borås eller bara på genomresa. Han aldrig se något regnr tyvärr. Nu är jag långt utanför trådens ämne och snurrar men det var en mäktig syn att möta på vanlig landsväg. OT.

Stämmer bra, köldprov hos SP.

• 6 months later...

Kontraktet påkritat:

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5102

48 system för 1,4 miljarder. Ger ett styckepris på drygt 29 millar. Tillkommer gör ju naturligtvis utvecklingskostnaden, men jag tycker ändå att det var förvånansvärt billigt. Om nu inte FMV menar att Norge och Sverige får punga ut 1,4 miljarder vardera. Finns visst litet utrymme för egna tolkningar i texten.

Som det ser ut kommer en Archerpluton bestå av:

2x Archer

2x Ammunitionsfordon

1x Patgb 203A + släp.

• BlåGul -1
Så hur mycket finns nu i slutändan i varje Archer faktiskt kvar av varje pjäs som Archer blott var en liten REMO av?

Det som kan återanvändas återanvänds, men i stort handlar det om vaggan samt bakstycke och mekanism.

• BlåGul -1
Det som kan återanvändas återanvänds, men i stort handlar det om vaggan samt bakstycke och mekanism.

Finns det någon öppen uppgift på hur slitna de återanvända delarna var/är?

Önskar jag kunde svara något bättre än "ingen aning", men tyvärr.. Om jag förstått det rätt så är de delar som accepteras för återanvändning i utomordentligt bra skick.

Det är nog min uppfattning också då 77B systemet utnyttjades väldigt lite för GU.

Iom avvecklingen av 77A förband så fanns det ju pjäser och mycket stora mängder nollad am.

Man tog därmed fram varianten 77AP, dvs en 77A med pos på för att kunna tränna 77B beteende med 77A pjäser som ändå skulle "slitas ut"

Om inget har hänt så var det i alla fall tänkt att flytta pos systemen för att få en gps oberoende nav. källa

• 4 months later...

FJÄRRSTYRD VAPENSTATION

Är det någon som vet något om den fjärrstyrda vapenstationen på Archer, från början skulle ju svenskutvecklade Lemur användas men i och med att Norge gick med i projektet byttes systemet till ett motsvarande utvecklat i Norge. Finns det några tekniska fördelar med det norska systemet eller är det bara för att Norge skulle få leverera något?

Jag hoppas det är ok att ställa denna fråga här då det var det enda om Archer jag hittade.

:baskerPa::baskerHV:

• henke changed the title to Artillerisystem 08 - Archer FH 77 BW L52