Jump to content

Artillerisystem 08 - Archer FH 77 BW L52


903Lew

Recommended Posts

Kollade upp FMV's sida och det visar sig att Sverige och Norge, i takt med att den eviga freden är kommen, köper in Archern (fi fan vad coolt). Frågan är bara hur bra detta rimmar med att förband ska vara lätta nog att transporteras i pappersflygplan.

 

 

Källa:

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4551

Link to comment
Share on other sites

Kollade upp FMV's sida och det visar sig att Sverige och Norge, i takt med att den eviga freden är kommen, köper in Archern (fi fan vad coolt). Frågan är bara hur bra detta rimmar med att förband ska vara lätta nog att transporteras i pappersflygplan.

 

 

Källa:

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4551

 

Har man utvecklat något i X antal år så känns det som att man måste sedan köpa det. Men har dom inte redan fått Archer till A9? Träffade en lyrisk officer vintern 07 som då hade börjat utbildningen på den.

Link to comment
Share on other sites

24st lät mycket, räkna med att minst häften kommer att skrotas oanvända i försvarsbeslut 2012. >:-(

 

 

Tja vem vet. Men de 47 pjäserna vi har idag ligger nog risigt till då skulle jag tro. (men de kanske redan är planerade att fasas ut pga olika orsaker?)

Link to comment
Share on other sites

vi har idag 48 (+2) FH77B (2st är reserv och står till bofors förfogande för tester och utveckling)

 

det är 24 av dessa pjäserna som skall modifieras och byggas om till ARCHER, övriga 26 vet jag inte vad som händer med, antagligen går de till export vagnarna.

 

år 2003 när jag gjorde lumpen och var på en mässa där ARCHER förevisades sade en av "teknikerna" på vagnen att del eldkraftsmässigt ersatte ca 6 dragna FH77B (det betyder alltså att vi ökar artilleriets förmåga ganska rejält)

 

FH77B som system kommer mao att fasas ut och ersättas/byggas om till ARCHER

 

planen från början (dvs 2003) var då att 24st ARCHER skulle köpas och 24st FH77B skulle behållas, men det kan vi nog glömma idag (den senare delen alltså)

Link to comment
Share on other sites

vi har idag 48 (+2) FH77B (2st är reserv och står till bofors förfogande för tester och utveckling)

 

det är 24 av dessa pjäserna som skall modifieras och byggas om till ARCHER, övriga 26 vet jag inte vad som händer med, antagligen går de till export vagnarna.

 

år 2003 när jag gjorde lumpen och var på en mässa där ARCHER förevisades sade en av "teknikerna" på vagnen att del eldkraftsmässigt ersatte ca 6 dragna FH77B (det betyder alltså att vi ökar artilleriets förmåga ganska rejält)

 

FH77B som system kommer mao att fasas ut och ersättas/byggas om till ARCHER

 

planen från början (dvs 2003) var då att 24st ARCHER skulle köpas och 24st FH77B skulle behållas, men det kan vi nog glömma idag (den senare delen alltså)

 

 

Jo, det kan nog stämma. Men vad hjälper de tom 24 pjäser kan skjuta som bara den om de inte kan vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Ja, jag vet att mobiliteten är bättre än de pjäser vi har idag, men 24 pjäser är nästintill ingenting i ett land av Sveriges geografiska storlek. Men jag får tyvärr nöja mig med att kompetensen kan bibehållas/utökas om nu detta blir verklighet. Jag räknar i alla fall inte med något art.understöd för min hemvärnspluton.. Jaja, är nog bara grinig och en smula bitter på att vi inte anser oss ha råd att betala försäkringen.

Link to comment
Share on other sites

eftersom 2 ARCHER är lika effektiva som 1 bataljon med FH77B så behövs det färre pjäser på varje plats.

 

och med allt färre stridande bataljoner så blir resultatet att varje bataljon får större möjlighet till understöd.

 

ARCHER måste inte strida 12st i varje bataljon utan kan uppträda hyggligt enskilt (i par med ammunitionstransportfordon)

 

 

skulle vi tex skicka 1st ARCHER i utlandstjänst har vi då skickat motsvarande 1 pjäskompani och med nästan dubblad räckvidd mot FH77B (40+km jämfört med 28km)

 

vad som händer när vi får 24st ARCHER är altså att vi mångfaldigar artilleriets räckvidd och effektivitet till ett kraftigt reducerat personal och resurs behov.

så om man frågar mig finns det ingen som helst anledning att INTE köpa ARCHER nu när försvaret reduceras.

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Det man måste tänka på är antalet eldberda enheter och inte bara eldkraft.

Även archers behöver underhåll/TOLO och besättningen behöver sina stopp. Sen behöver man omgruppera archers också.

 

Därav skulle jag säga att runt 1:3 -1:4 känns mer rimligt. Det skulle också innebära att en FH77A bataljon kan ersättas med tre pjäs där då varje pjäs ersätter ett helt haubitskompani.

Link to comment
Share on other sites

Det man måste tänka på är antalet eldberda enheter och inte bara eldkraft.

Även archers behöver underhåll/TOLO och besättningen behöver sina stopp. Sen behöver man omgruppera archers också.

 

Därav skulle jag säga att runt 1:3 -1:4 känns mer rimligt. Det skulle också innebära att en FH77A bataljon kan ersättas med tre pjäs där då varje pjäs ersätter ett helt haubitskompani.

 

Hur menade du där, på ett positivt sätt eller ett negativt (ingen större skillnad) sätt? :)

Link to comment
Share on other sites

Men har dom inte redan fått Archer till A9? Träffade en lyrisk officer vintern 07 som då hade börjat utbildningen på den.

 

Samma har jag hört, till viss del. Skillnaden var att värnpliktiga skulle få utb på archer först med början i Juli 09, samt att de först också skulle bli utbildade på de existerande dragna pjäserna, som en slags grund. Militärt C-kort skulle också vara aktuellt för samtliga var också något jag hörde.

Jag skall själv ligga där med början till sommaren och är ute efter så mycket info som möjligt. Tillrättavisa mig gärna, för det jag hör är bara rykten från halvintresserade NBG:are.

Link to comment
Share on other sites

Men har dom inte redan fått Archer till A9? Träffade en lyrisk officer vintern 07 som då hade börjat utbildningen på den.

 

Samma har jag hört, till viss del. Skillnaden var att värnpliktiga skulle få utb på archer först med början i Juli 09, samt att de först också skulle bli utbildade på de existerande dragna pjäserna, som en slags grund. Militärt C-kort skulle också vara aktuellt för samtliga var också något jag hörde.

Jag skall själv ligga där med början till sommaren och är ute efter så mycket info som möjligt. Tillrättavisa mig gärna, för det jag hör är bara rykten från halvintresserade NBG:are.

 

Inryckande på A9 sommaren 09 skall nog inte vara allt för hoppfulla när det gäller Archer. Leveranserna kommer inledas 2011.

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4551

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Men har dom inte redan fått Archer till A9? Träffade en lyrisk officer vintern 07 som då hade börjat utbildningen på den.

 

Samma har jag hört, till viss del. Skillnaden var att värnpliktiga skulle få utb på archer först med början i Juli 09, samt att de först också skulle bli utbildade på de existerande dragna pjäserna, som en slags grund. Militärt C-kort skulle också vara aktuellt för samtliga var också något jag hörde.

Jag skall själv ligga där med början till sommaren och är ute efter så mycket info som möjligt. Tillrättavisa mig gärna, för det jag hör är bara rykten från halvintresserade NBG:are.

 

Det finns för närvarande 2 stycken ARCHER-försökspjäser och dessa används bland annat i Boden.

Inga serie- eller ens prototyppjäser är färdigställda än. "Fått Archer" är alltså en sanning med modifikation..

Link to comment
Share on other sites

Det jag menade var att man i reklamen hävdar att en archer kan ersätta 6 st FH77B.

Jag tror att en mer rimlig siffra är att man ersätter 3-4 FH77B med en archer.

 

Med 77B kunde man tex ha 2 eldbereda, 2 under förflyttnig och två som grupperar. Archer är snabbare att omgruppera men i transport så är det ungefär samma fart och i de lägena är man inte eldberedd och därmed krävs det minst en archer till för att kunna få bly i mål. Sen att archer kan leverera mer bly på kort tid hjälper inte om det inte finns ett rör som kan skjuta för tillfället

Link to comment
Share on other sites

Nu är det bara kvar att få till några AMOS vagnar också.

 

Kollade på när de sköt (vid pjäs plats och observerade nedslagen) samt fick någon timmas utb. på vagnen under Värnplikten. Som eldledare var jag väldigt imponerad. Skulle vara än otroligt bra resurs. Synd att Försvaret skrotade projektet.

Link to comment
Share on other sites

Archer är snabbare att omgruppera men i transport så är det ungefär samma fart och i de lägena är man inte eldberedd och därmed krävs det minst en archer till för att kunna få bly i mål.
Å andra sidan kan Archer trycka på bromsen och brösta upp mitt på vägen och alltså komma till skott betydligt fortare.
Link to comment
Share on other sites

Archer är snabbare att omgruppera men i transport så är det ungefär samma fart och i de lägena är man inte eldberedd och därmed krävs det minst en archer till för att kunna få bly i mål.
Å andra sidan kan Archer trycka på bromsen och brösta upp mitt på vägen och alltså komma till skott betydligt fortare.

 

Visst kan den det men det tar ändå lite tid plus att man ska vara på en sådann plats att man kan skjuta rätt bäring och elevation också. Befinner man sig längs skogsbilvägar är ju inte det alltid helt görbart.

Sen behöver även en archer stanna och tanka ibland ;)

Link to comment
Share on other sites

ja, ARCHER lär aldrig operera ensamma, mer troligt då i 2-3 pjäser per "enhet"

 

fördelen med ARCHER blir ju dock att man kan tillföra tex MekBat 2-3 pjäser utan att behöva släpa dit en hel haubitsbat med 12 pjäser, tross, stab och allt vad det nu kan tänkas behövas...

 

och då kan ju ARCHER även hänga med väl i MekBats framryckning (förutom det faktum att den skjuter 4 mil)

 

och då har de ändå samma eller större verkan än en haubbat med 12 pjäser (4 grupperade, 4 under förflyttning och 4 som grupperar om man räknar med 2 komp och den modell vi körde 2003-04)

Link to comment
Share on other sites

Japp.

 

Tror också på att man kommer att försöka få till rätt självständiga kompanier med 3-4 archer i varje plus kanske en arthur och en vädergrupp.

 

Ett sådant kompani kan leverera en massa eldkraft och klarar sig självt i nått dygn innan det behöver besöka en logistiksvans

Link to comment
Share on other sites

Ett sådant kompani kan leverera en massa eldkraft och klarar sig självt i nått dygn innan det behöver besöka en logistiksvans

På villkor att kompaniet inte behöver skjuta så värst då, eftersom varje pjäs inte har mer än 20+20 bulor...

Link to comment
Share on other sites

men varje pjäs följs ju av en am dumper med tror det är 360 kompletta skott

 

så 360 + 40 = 400 pang innan påfyllning

 

och dumpern kan ju dessutom dra iväg själv då även den skall vara bepansrad och ha OWS beväpning. (är det sagt iallafall)

Link to comment
Share on other sites

Borde inte Archern kunna ha en högre eldhastighet än 9 skott per minut? FH77 kan ju skjuta 3 skott på 8 sekunder (Enligt Soldf iallafall). Med en automatladdare borde man väl kunna skjuta minst lika fort. En källa jag hittade påstod att Archern sköt 3 skott på 15 sekunder, hur kan eldhastigheten bli lägre?

Edited by Saerdna
Link to comment
Share on other sites

det är fler moment som skall göras...

 

laddningar skall pusslas ihop osv...

 

så automatladdare innebär inte automatiskt högre eldhastighet...

 

 

när man skjuter med FH77B så har man ju gjort iordning laddningarna i förväg så det är bara ladda, men med ARCHER så görs det först vid laddning = 1 moment extra.

altså får man lägre hastighet.

 

 

och till darkjaks fråga.

 

man får räkna på hur stort försvaret är.

 

med den storlek det beräknas få nu är 24 pjäser faktiskt ganska vettigt.

men räknar man för 10-15 år sedan vore det en piss i havet.

allt handlar om tillgänglighet.

idag skall vi inte ha försvaret utspritt över hela landet utan det skall sättas in där det gör mest effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Artillerisystem Archer - FH-77 BW/155 mm Haubits Archer

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...