Jump to content

Hjälp: Kylfläkt löper amok?

Ringo

Recommended Posts

Jag sitter på en Dell laptop, Inspiron 6400 för att vara mer exakt. Har haft den i ganska exakt två år och har egentligen aldrig haft något problem med den. Nu har dock kylfläkten till processorn(?) fått för sig att alltid stå på. Det tar inte lång tid från det man starta den till det att fläkten drar igång och sen går den hela tiden. Har vid upprepade tillfällen "gjort rent" vi kylflänsarna och fläkten med svag tryckluft och damsugare och dår blir det bra ett kortare tag innan den drar igång igen.

Vet ni någon mer hållbar lösning som gör att man får fläkten att förbli tyst. Kan man skruva sönder datorn och göra en mer grundlig rengöring? förslag emottas tacksamt!!

/Ringo

Byt fläkt.

Går det att köpa nya dellfläktar och byta ut själv. Fläkten i sig låter helt ok det är snarare bar omaket med att ha den gående hela tiden som stör. Antar att det måste sitta en termostat någonstans som styr fläkten. Någon som vet hur det funkar?

Frågan är ju om det är fläkten det är fel på, eller om det den kyler blir varmare än det borde, eller varamare fortare än tidigare av någon anledning?

Att bara byta fläkten kanske bara fixar symptomen, inte felet? Hur styrs fläkten? Är de tgivaren som är kass? Sitter den på fläkten eller kan den bytas separat?

Inte vet jag, kan kan inget om datorer men har dock skruvat bil en del.

Byt fläkt.

Går det att köpa nya dellfläktar och byta ut själv. Fläkten i sig låter helt ok det är snarare bar omaket med att ha den gående hela tiden som stör. Antar att det måste sitta en termostat någonstans som styr fläkten. Någon som vet hur det funkar?

Du kan ju alltid kolla med Dell om de kan byta fläkten åt dig. Har du köpt datorn ny av dem så kan du ju hävda att reparationen ska falla under Konsumentköplagen, som numera gäller i 3 år. Att en fläkt pajar efter 2 år låter som en undermålig komponent tycker jag vilket i sin tur innebär att datorn i så fal varit behäftad med felet sedan början.

• 2 weeks later...
Byt fläkt.

Du kan ju alltid kolla med Dell om de kan byta fläkten åt dig. Har du köpt datorn ny av dem så kan du ju hävda att reparationen ska falla under Konsumentköplagen, som numera gäller i 3 år. Att en fläkt pajar efter 2 år låter som en undermålig komponent tycker jag vilket i sin tur innebär att datorn i så fal varit behäftad med felet sedan början.

Tänk på att det är en reklamation mot dell han kommer att göra, alltså en tvist mellan honom som konsument och storföretaget. För det första får man stå för transportkostnader till serviceverkstaden själv (vilket man ofta ej får tillbaka vid en godkänd reklamation) samt om dom inte tar reklamationen får betala undersökningsavgift och ev reperationskostnader via kostnadsförslag. En Reklamation har ingen speciell tidsbegränsning på sig samt att det ända sättet att få felet validerat som fabrikationsfel måste undersökas av DELL licenserad serviceverkstad, därav ev kostnader. Ingen jobbar som sagt gratis.

/JBP

Hade samma problem på en laptop som var kopplad till extern skärm tgb och mus och det visade sig att den inte fick tillräckligt med fritt utrymme efter en ommöblering på skrivbordet då datorn hamnade inklämd mellan andra saker och då fick kylfläkten gå oavbrutet för att hålla lagom temp, problemet försvann när datorn placerades mera fritt och det blev ett naturligt luftflöde runt den.

Kolla sånt först då det är gratis, sen finns det ju enkomma kylanordningar för laptop som man ställer datorn på och som funkar som en extra kylfläkt "laptop cooler" men med en vettig placering ska det inte behövas.

Sista åtgärd är att lämna in då det som nämts ovan kan bli en dyr historia, men att byta fläktpaket på en laptop fixar vilken datormek som helst men Du förverkar garantin iom att Du gör det på eget bevåg!!

• 2 weeks later...
Testa att stoppa in laptopen i kylen ett kort tag och se om den tystnar. Då har du i alla fall steg ett i felsökningen avklarat.

Ja jo jag har nog testat detta. Datorn brukar stå vid fönstret och om det står på glänt brukar fläkten lugna ner sig. Den är dock riktigt känslig och får lätt för sig att varva upp.

Lurar lite på var termostaten sitter på en dell. Är det precis vid fläkten eller vid processorn? Är sugen på att skruva isär och göra rent ordenterligt men det är fasligt många skruvar på baksidan och jag tror inte att det bara är att skruva på.

Skall testa att ladda ner speenfan och se om man kan dra några slutsatser...

Edit:

Installerade speedfan och fick denna bild. Någon som har förmåga att bedömma temperaturerna. Är min burk normal? :lala:

utsnitt.jpg

• Forumsledning

Många Laptops suger in luften underifrån och blåser ut den på sidan.

En del brukar lägga den i soffan, sängen och framför allt hemma-datorer brukar då bli mer fyllda med damm än de som står dagarna i ända på skrivbord och konferensbord som företagsdatorer

Just cpu-kylaren alldeles invid utblåset brukar vara en ganska finmaskig kylfläns som dammet samlas i.

OM man läser servicemanualen brukar det inte vara så svårt att skruva isär om man är noggrann, följer manualen och har rätt verktyg.

När du känner dig osäker ska du avbryta och skruva ihop igen.

Gör så här.

1. Införskaffa rätt verktyg. Torx mejlslar om sådana krävs. Ladda ner servicemanual från nätet, handlovsrem för att jorda dig själv med datorn samt städa en yta att mecka på. En burk tryckluft från Kjell/Clas Ohlson/Teknikmagasinet är i princip ett måste.

2. Börja sedan studera servicemanualen med vilka skruvar som måste skruvas upp för att kunna ta bort tangentbordet och topplocket för att frilägga kylflänsarna.

3. Börja sedan skruva bort de skruvarna som krävs och lägg varje typ på en post-it lapp där du antecknar antal, storlek och en minnesanteckning om vart de satt. En ny post-it lapp för varje typ av skruv.

4. När du hittat dammansamlingen blåser du rent och skruvar sedan ihop.

SERVICEMANUALEN FRÅN DELL HITTAR DU HÄR!

http://support.dell.com/support/edocs/syst...en/sm/index.htm

Läs deras instruktioner om hur du bör arbeta i datorn.

En annan killes guide till hur man plockar isär en Dell 6400

http://www.ahwee.com/how-to/how-to-disasse...laptop-insp6400

LYCKA TILL!

• Forumsledning

Killen som skrev guiden att plocka isär 6400 svarade i sina kommentarer så här:

No, cleaning your 6400 would only help restoring the speed that you had when it’s new.

FYI, the hole that allows air intake towards your processor and your graphic card is just approximately 30(width) x 3(length), in millimeter.

When I opened my laptop, the hole I was explaining above was clumped by a lot of dust. I cleared that part and the heat sink located at the back of your laptop. And now my laptop does not lag like a month ago anymore. In fact, I think it’s as fast as when it was new…well maybe not 100% as fast.

Det låter därför troligt att du har samma problem.

• 3 weeks later...

No, cleaning your 6400 would only help restoring the speed that you had when it’s new.

FYI, the hole that allows air intake towards your processor and your graphic card is just approximately 30(width) x 3(length), in millimeter.

When I opened my laptop, the hole I was explaining above was clumped by a lot of dust. I cleared that part and the heat sink located at the back of your laptop. And now my laptop does not lag like a month ago anymore. In fact, I think it’s as fast as when it was new…well maybe not 100% as fast.

Så repade jag äntligen mod att skruva sönder min bur i smådelar. Lite pilligt men långt ifrån omöjligt. Å jäklar vad med dam det satt mellan fläkten och kylflänsarna. Inte grovt utan snarare som ett pulver. Pillade bort allt och nu efter att man skruvat ihop allt igen lyser fläkten med sin frånvaro även om tempen stigit till 45. Av allt att döma skulle jag nog behöva formatera datorn ochså då lite väl mång processer sysselsätter CPUn mest hela tiden. Hur som helst verkar fläkten vara ok nu iaf - tack för all hjälp allesammans!

/Ringo

Kapar tråden lite.

Min dator (inte laptop) för ett välldans oväsen, har den igång på nätterna... lite störande när man ska somna.

Jag skruvade isär dator o lokaliserade att det är en lite fläkt som sitter på (tror jag) nordbryggan. Fläkten är pyteliten ca 35mm. Den låter som f_n.

Vad kan jag göra för att få tyst på åbäket.

Min dator.

Moderkort.

Kapar tråden lite.

Min dator (inte laptop) för ett välldans oväsen, har den igång på nätterna... lite störande när man ska somna.

Jag skruvade isär dator o lokaliserade att det är en lite fläkt som sitter på (tror jag) nordbryggan. Fläkten är pyteliten ca 35mm. Den låter som f_n.

Min dator. Moderkort.

Köp en ny 40mm fläkt. De kostar inte många kronor. Eller köp en sån här

Kapar tråden lite.

Min dator. Moderkort.

Köp en ny 40mm fläkt. De kostar inte många kronor. Eller köp en sån här

Hade inte en tanke på en kylfläns :)

Kostar ju inte många kronor... värt att testa :)

Så repade jag äntligen mod att skruva sönder min bur i smådelar. Lite pilligt men långt ifrån omöjligt. Å jäklar vad med dam det satt mellan fläkten och kylflänsarna. Inte grovt utan snarare som ett pulver. Pillade bort allt och nu efter att man skruvat ihop allt igen lyser fläkten med sin frånvaro även om tempen stigit till 45. Av allt att döma skulle jag nog behöva formatera datorn ochså då lite väl mång processer sysselsätter CPUn mest hela tiden. Hur som helst verkar fläkten vara ok nu iaf - tack för all hjälp allesammans!

/Ringo

Det var egentligen inget fel på fläkten utan dam som du väl var inne på i första inlägget. lev en billig reparation och det brukar man gilla :rockon:

Ifall Ringo har problem med damer är väl inget som hör hemma i den här tråden? :wub:

Ja men visst är det så. Problemet satt i filtret som ser till att man inte surfar på sidor som visar mycket skinn! ;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...