Jump to content

Mässing till hylsor?

hvungdom

Recommended Posts

Vad är det som gör just legeringen mässing till vinnaren när det gäller hylsor?

Enkelt svar: En avvägning mellan pris och egenskaper.

Alla hylsor tillverkas inte i mässing. Framför allt öststatsammunition har ofta hylsor av stål som är lackade för att inte rosta. Även hylsor av aluminium förekommer.

Mässing har ganska låg friktion vilket gör att en mässingshylsa lättare kan matas in och ut ur patronlägen och motsv. En annan viktig egenskap är att den inte spricker när den deformeras.

Alla hylsor tillverkas inte i mässing. Framför allt öststatsammunition har ofta hylsor av stål som är lackade för att inte rosta. Även hylsor av aluminium förekommer.

Mässing har ganska låg friktion vilket gör att en mässingshylsa lättare kan matas in och ut ur patronlägen och motsv. En annan viktig egenskap är att den inte spricker när den deformeras.

Utan att veta något specifikt om patronhylsor, men med ingenjörsintuition, har jag trott att mässing är lagom mjukt, så att det dels är lätt att tillverka och ladda hylsorna, dels tätar bra genom att hylsan expanderar mot patronläget vid avfyrning. Är det rätt eller fel?

Utan att veta något specifikt om patronhylsor, men med ingenjörsintuition, har jag trott att mässing är lagom mjukt, så att det dels är lätt att tillverka och ladda hylsorna, dels tätar bra genom att hylsan expanderar mot patronläget vid avfyrning. Är det rätt eller fel?

Jag delar nog den uppfattningen också.. samt även att det är ett lämpligt mtrl som för ur värmen från patronläget. (dvs att det snabbt tar upp värmen och för med sig mycket värmeenergi när tomhylsan lämnar vapnet. Då jämfört med andra metaller)

Men nu är det nog mer fysik än praktiskt bruk och det har väl kanske inte riktigt varit mitt fokus :banghead:

Edited by 2Sharp

Det är rätt. Att det är mjukt spelar inte så stor roll, det är att det inte spricker när den deformeras som är det viktiga.

Hylsan tätar mot patronläget, det stämmer, men när man har skjutit så ska den ut därifrån också. Då är det bra att mässing glider bra mot andra metaller. Det är därför man använder den i manteln på kulorna också.

vår svenska am. är ganska lyxig jämfört med andra länders. i tchad ville ungj*vlarna bara plocka våra för de gav mer per kilo...

Mässing är ju lite ädlare än stål, och ju ädlare desta mer ledande. bra om man vill kunna skjuta fler bulor innan det blir för varmt om pipan...

det är min teori! :-D

Man kanske skulle ta och tömma pungen i egen ficka och sälja hylsorna :unsure:

Mja... det ger inte så mycket i sättet dom ligger. Är det rent mässing, så kostar det mycket mer. Just därför elektriker ofta sitter och skalar överblivna kablar på rasten.

vår svenska am. är ganska lyxig jämfört med andra länders. i tchad ville ungj*vlarna bara plocka våra för de gav mer per kilo...

Mässing är ju lite ädlare än stål, och ju ädlare desta mer ledande. bra om man vill kunna skjuta fler bulor innan det blir för varmt om pipan...

det är min teori! :-D

I Kosovo är det väl åtskilliga familjer som drygar ut inkomsten med att samla ihop mässingen som skjuts upp vid alla skjutbanor.

Även i Sverige samlas väl mässingen ihop för att återvinnas, för i tiden laddades väl hylorna om till lösplugg (lumpenrykte)?

/

Lew, som spenderat åtskilliga GSU-timmar med att samla ihop hylsor i Kusträsk

Man kanske skulle ta och tömma pungen i egen ficka och sälja hylsorna >:-(

Mja... det ger inte så mycket i sättet dom ligger. Är det rent mässing, så kostar det mycket mer. Just därför elektriker ofta sitter och skalar överblivna kablar på rasten.

Så det är inte "ren mässing" i hylsorna?

Finns ju bland annat en tändhatt samt krutrester....

Jo tomhylsor räknas som "ren" mässing. Och i kablar är det väl ändå oftast koppar?

@903Lew

Jo visst laddade man om tomhylsor till lös am. Dock vågar jag inte svara på om man gör det idag. Sannolikt gör man inte det för att de flesta tomhylsor blir allt för skadade.

Man kanske skulle ta och tömma pungen i egen ficka och sälja hylsorna >:-(

Så det är inte "ren mässing" i hylsorna?

Finns ju bland annat en tändhatt samt krutrester....

Jo tomhylsor räknas som "ren" mässing. Och i kablar är det väl ändå oftast koppar?

@903Lew

Jo visst laddade man om tomhylsor till lös am. Dock vågar jag inte svara på om man gör det idag. Sannolikt gör man inte det för att de flesta tomhylsor blir allt för skadade.

Okej. antog att det var för mycket skit i hylsan för att den skulle räknas som "ren". Och visst är det koppar i de flesta kablar, men gjorde mer det som en jämförelse, då "ren" koppar ger ca 30 kr (om jag minns rätt) kg, medan oren är nere på ca 9...

• 2 months later...

priset på mässing varierar stort i och med svängiga världsmarknaden för främst koppar. nu kan jag tänka mig priset för MÄ-skrot ligger på 15-20 spänn medan förra året vid den här tiden låg skrotpriset på runt 32kr/kg för större mängder (därav de många metallstölderna förra året...) Det finns masor med olika MÄ-legeringar där skillnaden oftast ligger i mängd koppar, mängd zink och ev blyinnehåll, avzinkningshärdat osv.

Vad som används i hylsor vet jag faktiskt inte men säkerligen inte nån avancerat legering då kvalitén kan variera som ni vet... Fördelen med MÄ är att den går att ombearbeta/smälta ner om och om igen utan att dess egenskaper försämras nämnvärt. fördelen är ett segt lättanvänt materiel nackdelen är stöttåligeten och att den ärgar vid långvarig väta.

mvh micke

Man kanske skulle ta och tömma pungen i egen ficka och sälja hylsorna :worthy:

OT

Aluminium förekommer välldigt ofta när vi pratar om grövre kablar.

• 5 weeks later...

Amerikanerna har börjat tänka i nya banor när det gäller hylsor. Pga mässingens vikt och pris (har tydligen blivit dyrt) funderar amrisarna på att byta mtrl för att göra soldaternas utrustning lättare. Detta, kombinerat med andra saker ska göra att soldaterna, så att säga, "...will kick some TALEBAN ASS! [Gawdamnit, kick som gawdamn ass, sumbitch]". Armén håller på att ta fram en ny plate carrier (-20 pounds), de ska börja göra ksp58 av titan (-7 pounds), en ny tksp är i pipelinen (ska bli lätt satan) och slutligen ska de börja göra hylsorna till bössorna av rostfritt stål.

Tydligen ska det sista, enligt Defensetech, spara 20 procent av vikten per kula (om det är 20% hylsvikt eller 20% totalvikt är oklart). Dessutom är stål för tillfället billigare än mässing och troligtvis finns det någon amerikansk gruva i Appalacherna som behöver sparka ut lite stål (eller kommer kanske LKAB få sparka igång ett nytt skaft?).

Nu, det jag undrar över är om det är helt oproblematiskt att byta material bara sådär. Stål är ju som bekant hårdare än mässing, kan detta skada patronlägen eller någon annan del av byssen? Kommer våra amerikanske vänners vapen överhetta ännu snabbare nu? Kommer det kanske inte märkas alls?

Länk till artikeln: http://www.defensetech.org/archives/004841.html

OT: En ksp i titan låter förvisso otroligt dyr, men visst satanas är det Space Age! Vad det är som ska göras i titan i denna M240L är oklart. Pipa? Låda? Manöverhandtag? För jag gissar att det inte är den sönderfallande länken som ska göras i (den svindyra) titanen. Rolig idé; då våra ryska vänners ubåtar för ett par år sedan höggs upp, skulle detta titan kunna smältas om för att bli amerikansk/belgisk kulspruta?

Nu, det jag undrar över är om det är helt oproblematiskt att byta material bara sådär. Stål är ju som bekant hårdare än mässing, kan detta skada patronlägen eller någon annan del av byssen? Kommer våra amerikanske vänners vapen överhetta ännu snabbare nu? Kommer det kanske inte märkas alls?

Titanlegeringar används friskt i flygmotorer speciellt där det ställs hårda krav på värmebeständighet mm.

Jag gissar lite på mekanism låda och pipa...vilket är typ hela vapnet, eller så väntar vi å ser...

Stål har använts ett tag som material till hylsor. Viggen har haft det bland annat.

Nackdelen är att det rostar, så hylsorna får någon form av skyddslack...

Det är ju synd att dom inte vill gå direkt på hylslösa patroner..då det ändå låter som ett projekt som kommer ta lite tid

att verkställa...

-----

opps om man googlar får man veta =)

http://procnet.pica.army.mil/FBO/SrcSgt/W1...N-09-X-0297.htm

Edited by tinhead

OT: Vad det är som ska göras i titan i denna M240L är oklart. Pipa? Låda? Manöverhandtag?
Det är inte bara titan som gör den lättare utan även andra mtrl och omdesign: Titanium receiver, redesigned barrel assembly withrecontoured outer dimensions, titanium carrying handle, and lighter weight gashousing, plastic buttstock and pistol grip/trigger frame assembly composed of a metal/polymerhybrid.