Jump to content

Recommended Posts

Varför görs Värmerocken i så små storlekar?

 

Därför att det finns små soldater??

 

Har aldrig upplevt att dom skulle vara mindre i storlek jämfört med övriga 90 systemet, samma storlek i alla typer av plagg passar lika bra/illa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu menade jag inte små dvärgar som springer runt. Jag menade varför görs den bara i små storlekar. Går till 95kg sen slutar dom där. Är det tänkt som så. Ah du väger över 95 kilo. Allt ditt fett kommmer värma dig?

Link to comment
Share on other sites

Nu menade jag inte små dvärgar som springer runt. Jag menade varför görs den bara i små storlekar. Går till 95kg sen slutar dom där. Är det tänkt som så. Ah du väger över 95 kilo. Allt ditt fett kommmer värma dig?

Har för mig att jag burit värmejacka som är i 115-kg klassen. Men jackorna är ju så stora så de täcker upp många kilon över den angivna vikten.

 

När jag ryckte in vägde jag 107 kg på 185 cm. Jag kunde iaf bära min värmejacka över uniformen plus värmetröja, kroppsskydd och stridsväst.

Edited by Munken_swe
Link to comment
Share on other sites

Nu menade jag inte små dvärgar som springer runt. Jag menade varför görs den bara i små storlekar. Går till 95kg sen slutar dom där. Är det tänkt som så. Ah du väger över 95 kilo. Allt ditt fett kommmer värma dig?

 

Kanske dags att fundera på hur du skriver dina frågor i trådarna?? Storlekar ÖVER 95 kg måste väl anses som stora? Din fråga borde istället ha lytt "Varför tillverkas inte värmejackan i större storlekar?"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kardborre gäller min fråga.

M90/L och M90 TP jackorna som lämnas ut kommer tydligen numera med färdigsydd kardborre på ärmarna.

Är det tillåtet på andra plagg som FU90 vapenrock, M90/P osv.

 

Vad vilka regler gäller?

Det förekommer även på 90 Tropik och 90 Tropik BE.

Reglerna torde inte vara hindret eftersom det inte görs skillnad på det sättet (mellan modellerna) utan det ska bara vara att få sytt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Använder den här tråden för att yppa min fråga.

Det finns/fanns två olika men ganska lika värmejackor tidigare, varav den ena (äldre) numera inte omnämns i unibest alltså så antar jag att den inte finns/används/delas ut längre.

Äldre:
M7360-010000

Med fodrad/tjock luva och 50/50 polyester och bomull i yttertyget.

Nyare:

M7360-020000

Med tunn luva utan foder och 65/35 polyester och bomull i yttertyget.

 

men någonstans under tiden så försvann den äldre och ersattes helt av nr 2, varför?

För att den tjocka luvan var otymplig?

 

Jag fick ut den äldre modellen 2003, kanske av misstag för jag har för mig att nästan alla andra fick ut den nyare jackan varpå jag efter ett tag bytte in min och fick den nya ist, men sen dessa har jag inte sett den äldre.

har någon egna reflektioner eller historik om de två modellerna?

Link to comment
Share on other sites

Jag såg varianten med tjocka luvan under min vistelse på I19 2013/14. Det var en rekryt som hade fått ut den från förrådet, varpå en fänrik lade beslag på den illa kvickt. Såg senare under vintern ett flertal befäl som lyckats lägga beslag på denna variant. Vet inte hur det ser ut i övriga riket, men i norr finns det iaf några exemplar i cirkulation. Det är allt jag vet.

 

Edit: stavfel

Edited by Källberg
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en värmejacka med fodrad luva, men iom att de har olika M-nummer och att just den jackans m-nummer inte finns med i vare sig UniR FM 2003 eller Unibest 09 så antar jag att den inte (i regel) "finns" kvar.

Den jag har tänker jag aldrig släppa :happy: gillar den.

Link to comment
Share on other sites

Jag "köpte" min värmejacka m/90 (med fodrad huva, samt byxor!) för sex säckar sågad och huggen ved, på den gamla onda tiden då grå bestraffningar var i sin ordning. (Alternativet var "löneavdrag" och permissionsförbud, samt nesan att mer offentligt erkänna att jag gjort lite galet och inte kunna lösa "problem" på ett smidigt sätt på plutonen...) När jag sent omsider fick ut en värmejacka genom Hv hade den en tunn huva, på sin höjd knappt vindskyddande.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett gammal myt att CA (Sagrén förstås) under Nordanvind knallade tätt inpå en svårt komatös vaktpost som väl inbäddad i sköna vindrocken med tjockhuva inte noterade något av sin omgivning. Efterdyningarna sades vara att CA förnjöd användningen av tjockhuvan. Trams tror jag och sätter mina slantar på att det vare ren ekonomisk snålhet eller FMLOGs ondska som tog bort luvan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag undersökt UniBest09, UniR FM 2003 och UniR A 1993 och ingenstans står något om värmejackan med fodrad luva.

Jag lägger ner försöken att få reda på info om den och konstaterar att jackan är lika mystiskt som att den inte finns med någonstans, jag har en jacka med foderluva som får följa mig i graven.

Link to comment
Share on other sites

Må så vara, men det lustiga är att den inte finns med någonstans alls, trots det så verkar den finnas i systemet lite då och då eftersom folk fortfarande får ut den ibland.

Men som jag förstår så har den aldrig funnits ute på bred front så frågan är om det är en förlaga som snabbt omändrades till och ersattes med ofodrad kuva ochbatt man sen inte gjort någon skillnad på att de har olika m-nummer.

Link to comment
Share on other sites

Apropå luvan så enligt SoldR Mtrl P så ska man vid behov använda luvan under hjälmen. Kanske inte gick så bra med den äldre, fodrade luvan?

Det kanske förklarar varför m/90-hjälmen är gigantostor, även i medium-storlek... Jag tror på Lt P och håller ekonomi (och ev FMLog:s ondska) som mest troligt.

Link to comment
Share on other sites

Luva = mössa
Huva = huvudöverdrag som normalt sitter fast i tröja eller jacka.

 

/Språkpolisen

 

När jag gjorde GU så fick alla ut den med tjocka huvan. 15 år senare så fick alla ut den med tunn huva.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag vill bara rätta de första som svarade på det här inlägget.

 

De heter

M/90 Fält Tr Gr

M/90 Fält Tr Be

 

och inte bara

M/90 Fält Tr

M/90 Fält Tr Be

 

Gr = Grön

Be = Beige (som även sades då)

 

Jag har äger en Tr Gr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...