Jump to content

Nationella skyddsstyrkan reformerat Hv


Recommended Posts

Jag hoppas jag inte missat något men betalningen kan man väl ställa vid sidan av kontrakterad tid?

 

Dvs du har dagsersättning alla tillfällen du tjänstgör vid förbandet men du anses inte fylla kontraktet annat än genom verksamhet som bär mot uppgiften?

Dvs man undantar tester och baskrav, jag anser det vara helt rimligt att man inte räknar en utvärdering till kontraktstiden.

Kan man det? Visst kan man besluta sig för att det skall vara så, men kommer det att fungera? Alltså, ställer

personalen upp på detta? Det är ett väldigt stort problem för många att när man lockas in i Hemvärnet heter det att

.....Du behöver bara tjänstgöra 20-60 timmar för att leva upp till ditt kontrakt, men när man väl är inne i verksamheten

visar det sig ganska snart att det inte är riktigt sant. Har hört folk som mer eller mindra ombetts fara och flyga om de

inte ställer upp i tid och otid(utöver sina kontarkterade timmar).

 

Förklara för familj och arbetsgivare, som en gång gav sin välsignelse, att det inte räcker med att leva upp till

sitt kontrakt......man måste tjänstgöra ytterligare antal timmar för att anses vara lojal mot sitt förband.

 

Nu när man ev. skall avtala om dagar så kan jag se risken för att problemet kommer att förvärras.

-Du skall göra en KFÖ à X dagar per år för att leva upp till ditt kontrakt.

Utöver detta kommer folk förväntas/måste delta i ytterligare aktiviteter under resten av året, annars fungerar det inte.

 

Många äkta hälfter och arbetsgivare kommer att undra hur man räknar i FM, men det har man iof undrat länge. :D

 

Jag köper det kanske, men gör huvuddelen av Hemvärnets personal det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag köper det kanske, men gör huvuddelen av Hemvärnets personal det?

Man får väl anta att huvuddelen av morgondagens hv gör det....

 

Jag instämmer i ditt tidigare resonemang kring definitionen vassare, dvs inte nödvändigtvis tyngre med grk, robot och tunga fordon utan ett förband med tydligt avgränsade uppgifter som övas och utrustas för att bli riktigt bra på just det man är satt att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper det kanske, men gör huvuddelen av Hemvärnets personal det?

Man får väl anta att huvuddelen av morgondagens hv gör det....

 

Jag instämmer i ditt tidigare resonemang kring definitionen vassare, dvs inte nödvändigtvis tyngre med grk, robot och tunga fordon utan ett förband med tydligt avgränsade uppgifter som övas och utrustas för att bli riktigt bra på just det man är satt att göra.

 

 

Jag hoppas att jag har förstått er fel nu men diskuterar ni att det förekommer ej uttalade eller avtalsgrundade skyldighets tankegångar inom Hv?. Om så är fallet så är nog min erfarenhet från arbetslivet och föreningsvärden att det brukar spricka ganska fort. Har själv så sent som med min förra arbetsgivare (Sveriges största säkerhetsföretag) haft chefer med åsikten att man stod i skuld till företaget utöver vad som står i anställningskontraktet. Ställer man sig inte i givakt och kastar allt och alla man har i sitt liv bara för att chefen ringer för X-tusende gången och säger att nu är det kris, så är man inte lojal mot organisationen. Dessa chefer gräver sin egen mycket tomma grav. Ska man bara har personer som ser sitt bidrag till Hv som ett kall i livet så kommer organisationen bli mycket bantad!

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Ska tjänstgjöringstiden utökas måste detta göras på vardagar - allt blir enklare vid eventuell övning med/mot GU förband. Sen kan man fråga sig varför tex mars månad ska var knöka full och sen ska man vara utan övninstillfällen till oktober... 2 dagar i månaden, då får man kontinuitet. Detta kostar pengar och faller därför direkt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Varför inte krigsplacera officerare i GRO som idag inte har någon krigsplacering, där finns idag många bat-, kompch och andra "proffessionellt" utbildade som idag är tillgängliga. Detta skall läsas i samband med att man minskar på antalet bataljoner.

Det kanske skulle vara ett sätt att minska det fria tolkandet av TOEM som tidigare nämnts och ett sätt att höja acceptansen och statusen av de nationella skyddstyrkorna bland övriga FM. Alltså förändra inifrån så att det blir mindre vi och dom än vad det är idag (för det är det idag!). Jag menar inte alla "äldre" överblivna, det finns många i olika ålderslägen.

Jag vet att det sker idag, fast i en mycket begränsad form och tar gärna del av erfarenheter från er som har erfarenhet av detta. Men jag menar på riktigt stor bredd så att det får genomslag i hela organisationen, får man in många tror jag att man på sikt får in en stor attitydförändring.

 

/Kaparn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Varför inte krigsplacera officerare i GRO som idag inte har någon krigsplacering, där finns idag många bat-, kompch och andra "proffessionellt" utbildade som idag är tillgängliga.

 

 

Finns det verkligen ett sånt överskott? Är det inte just truppförande folk som det är brist på?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte krigsplacera officerare i GRO som idag inte har någon krigsplacering, där finns idag många bat-, kompch och andra "proffessionellt" utbildade som idag är tillgängliga.

 

 

Finns det verkligen ett sånt överskott? Är det inte just truppförande folk som det är brist på?

 

 

Ja det finns ett överskott. De arbetar i det som kallas stödorganisationen. De finns naturligtvis i huvudsak i garnisonsstäder (de få som finns kvar). Det gör att det blir mest förband kring garnisonsstäder skulle komma ifråga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...