Jump to content

Nationella skyddsstyrkan reformerat Hv


Recommended Posts

I dag lämnade aspiranten till femstjärnig general Syrén in sitt underlag. För "hobby armén" innebär detta att man kan skymta ett embrio till något nytt, en organisation som inte bygger sin grundbult på att man skall per år öva en fjärdedel av vad en menig genomförde på en KFÖ (vart fjärde år).

 

På den gamla onda tiden kunde en krigsplacerad soldat "slippa" göra KFÖ (repmånad) genom att verka som extra hemvärnsman (4 x 20h samma som 80 h KFÖ)

 

Vad vill du se att vi fyller detta nya "förband" med för förmågor och egenskaper

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag lämnade aspiranten till femstjärnig general Syrén in sitt underlag. För "hobby armén" innebär detta att man kan skymta ett embrio till något nytt, en organisation som inte bygger sin grundbult på att man skall per år öva en fjärdedel av vad en menig genomförde på en KFÖ (vart fjärde år).

 

På den gamla onda tiden kunde en krigsplacerad soldat "slippa" göra KFÖ (repmånad) genom att verka som extra hemvärnsman (4 x 20h samma som 80 h KFÖ)

 

Vad vill du se att vi fyller detta nya "förband" med för förmågor och egenskaper

 

"De nationella skyddsstyrkorna ska utveckla kapacitet inom exempelvis fältarbeten. En materiell

förnyelse och utveckling genomförs, främst avseende sambands- och ledningsmateriel,

fordon, materiel för mörkerkapacitet och skydd mot CBRN inklusive begränsade möjligheter

att med delar av förbanden verka i kontaminerad miljö. Därutöver fullföljs utveckling av personlig

utrustning. Förbanden i de nationella skyddsstyrkorna ska vara intraoperabla med övriga

insatsorganisationen.

De nationella skyddsstyrkorna organiseras och tilldelas förstahandsuppgifter regionalt och

lokalt. I befolkningscentra som Stockholm, Göteborg och Malmö rekryteras och organiseras

flera bataljoner. Förbanden ska ha förmåga att verka i miljö som förekommer i aktuell region,

såväl under dagsljus som under mörkerförhållanden."

 

sid 24:

http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/und...ns-underlag.pdf

 

Låter fint, TS9000, Ra180 till HV? Materiel borde finnas och kompetens finns det ute i stugorna.. med TS9000 får NSS fin förmåga att understödja samhället vid naturkatastrofer(Gudrun) men telefonförbindelser mm, samtidigt som ledningsförmågan och interoperabiliteten med "vanliga" armén ökar.

Detdär med mörkerkapacitet och fordon låter också fint.. Nyinköp eller begagnat? Bra GN1'or duger fint...

 

Men det som visar att det äntligen börjar röra på sig i hjärnkontoret hos de som bestämmer är att NSS-förband kommer få tydligt tilldelade förstahandsuppgifter i krig, detta gör att man har en tydlig målbild att jobba mot. Bra där.

 

Andra förmågor som skulle sitta fint om penningpungen tillåter är ju GRK(12cm) och Rb56, kanske en pluton av vardera i varje bataljon. Men det sker väl ungefär samtidigt som MIF vinner SM-guld, dvs aldrig.

Link to comment
Share on other sites

..../ och Rb56, kanske en pluton av vardera i varje bataljon. Men det sker väl ungefär samtidigt som MIF vinner SM-guld, dvs aldrig.

 

OT: Har lämnat in en motion om det...så håll tummarna..

 

//Fjellot

 

Att MIF ska vinna SM-guld?

 

Som stark förespråkare att HV skall läggas ner tycker jag nog ändå att detta är ett bra steg för HV jämfört med tidigare.

Tyvärr så läser jag mellan raderna att Sveriges försvar kommer att bestå av Marinen och Flygvapnet inledningsvis samt av HV. Armén kommer att vara helt upptagen med internationell tjänst. Det är vad åtta bataljoner kommer att kunna prestera om vi ska ha 2000 man i US framöver.

Link to comment
Share on other sites

..../ och Rb56, kanske en pluton av vardera i varje bataljon. Men det sker väl ungefär samtidigt som MIF vinner SM-guld, dvs aldrig.

 

OT: Har lämnat in en motion om det...så håll tummarna..

 

//Fjellot

 

Att MIF ska vinna SM-guld?

 

Som stark förespråkare att HV skall läggas ner tycker jag nog ändå att detta är ett bra steg för HV jämfört med tidigare.

Tyvärr så läser jag mellan raderna att Sveriges försvar kommer att bestå av Marinen och Flygvapnet inledningsvis samt av HV. Armén kommer att vara helt upptagen med internationell tjänst. Det är vad åtta bataljoner kommer att kunna prestera om vi ska ha 2000 man i US framöver.

 

 

Nej, om det skiter sig här hemma så upphör allt vad arbetstidsreglering heter. Och det kommer inte ta 90 dagar att mobilisera R90 förband bara för att det står så på papper. 90 dagar gäller troligtvis bara internationell insats, har gjort hittills iaf. De 2000 gubbarna kommer ju inte att tas bara från manöverbataljonerna, långt därifrån. Du har väl inte glömt att vi även kommer ha 1 jägar, 2 Art, 2 LV och 2 Ing, 2 Log(+lite till) bataljoner som också räknas? Hur kan 17 bataljoner(enkelt räknat) vara så upptagna med att förse US med 2000 man att de absolut inte kan delta vid ett eventuellt angrepp på Sverige? Dessutom är det ju inte sagt att Sverige kommer ha 2000 man i US, bara att man skall ha förmågan..

Link to comment
Share on other sites

det är märkligt att Hv i det nya förslaget minskas, istället för ökas som vore det logiska. Samt att man tror att Hv ska fösörjas med personal ur US hemkomna soldater och från Arméns oliagka register förband. jag tror inte dom är så sugna på HV, direkt efter fulgjort kontrakt/mision. Bätttre vore att permanenta 3 mån GSU UTB till Hv och köra 1 sån i varje UTBGrp.

Link to comment
Share on other sites

det är märkligt att Hv i det nya förslaget minskas, istället för ökas som vore det logiska. Samt att man tror att Hv ska fösörjas med personal ur US hemkomna soldater och från Arméns oliagka register förband. jag tror inte dom är så sugna på HV, direkt efter fulgjort kontrakt/mision. Bätttre vore att permanenta 3 mån GSU UTB till Hv och köra 1 sån i varje UTBGrp.

I verkligheten innebär faktiskt underlaget från ÖB en ökning av HV/NS.

Siffran 22000 är en ökning jämfört med antalet som idag uppfyller kontraktet.

Link to comment
Share on other sites

det är märkligt att Hv i det nya förslaget minskas, istället för ökas som vore det logiska. Samt att man tror att Hv ska fösörjas med personal ur US hemkomna soldater och från Arméns oliagka register förband. jag tror inte dom är så sugna på HV, direkt efter fulgjort kontrakt/mision. Bätttre vore att permanenta 3 mån GSU UTB till Hv och köra 1 sån i varje UTBGrp.

 

Är det inte detta spår som oppositionen försökte styra skutan mot? Att man skulle ha en 3 månaders GSU för att sedan söka sig vidare till eventuell US-tjänst?

 

I min värld är detta vad som krävs för att HV ska klara att ställa upp med begärd numerär, speciellt när lien gått fram över de som inte uppfyllde sina kontrakt. Dagens tillförsel är inte tillräcklig, speciellt inte då storstadsregionerna ska ställa upp med flera bataljoner (hur många Stockholmare gör lumpen iår?).

Link to comment
Share on other sites

..../ och Rb56, kanske en pluton av vardera i varje bataljon. Men det sker väl ungefär samtidigt som MIF vinner SM-guld, dvs aldrig.

 

OT: Har lämnat in en motion om det...så håll tummarna..

 

//Fjellot

 

Att MIF ska vinna SM-guld?

 

Som stark förespråkare att HV skall läggas ner tycker jag nog ändå att detta är ett bra steg för HV jämfört med tidigare.

Tyvärr så läser jag mellan raderna att Sveriges försvar kommer att bestå av Marinen och Flygvapnet inledningsvis samt av HV. Armén kommer att vara helt upptagen med internationell tjänst. Det är vad åtta bataljoner kommer att kunna prestera om vi ska ha 2000 man i US framöver.

 

 

Nej, om det skiter sig här hemma så upphör allt vad arbetstidsreglering heter. Och det kommer inte ta 90 dagar att mobilisera R90 förband bara för att det står så på papper. 90 dagar gäller troligtvis bara internationell insats, har gjort hittills iaf. De 2000 gubbarna kommer ju inte att tas bara från manöverbataljonerna, långt därifrån. Du har väl inte glömt att vi även kommer ha 1 jägar, 2 Art, 2 LV och 2 Ing, 2 Log(+lite till) bataljoner som också räknas? Hur kan 17 bataljoner(enkelt räknat) vara så upptagna med att förse US med 2000 man att de absolut inte kan delta vid ett eventuellt angrepp på Sverige? Dessutom är det ju inte sagt att Sverige kommer ha 2000 man i US, bara att man skall ha förmågan..

 

 

Jäg, LV, Ing mm i all ära men för att kunna försvara måste man kunna genomföra anfallsstrid. Kommer man att kunna det i framtiden? Isf, på hur många fronter?

 

17 bataljoner nämner du. Det är ju ingenting. Det kanske räcker till att kunna försvara Vatikanstaten ett tag...

Det är glasklart att vi inte kommer kunna försvara Sverige med föreslagen kvantitet på förband.

Kvalitén kommer att öka med det behövs även kvantitet för att kunna genomföra anfallsstrid. För ingen tror väl att vi kommer vara förskonade från förluster?

HV kommer att få en viktigare roll i framtiden och det är förvisso bra att göra dem mer kvalitativa, men tyvärr är det för att övriga armén har annat att göra.

 

Manöverbataljonerna, hur mkt strid kommer de att öva?

Link to comment
Share on other sites

Manöverbataljonerna, hur mkt strid kommer de att öva?

 

Antagligen mest i hela försvarsmakten, precis som de gör idag, fast antagligen mer då de kommer vara anställda över en längre tid.

 

Mest inom FM, det behöver inte betyda så mkt.

Problemet är att man måste öva inom de förband som man ska verka i. Ska vi samordna ett anfall med t.e.x 2-3 bataljoner så behöver det övas. När ska man göra det?

Åtta bataljoner alltså. En cykel med fyra steg. Jag tror att två bataljoner kommer att finnas på varje steg.

-2 som förbereder sig för insats, dvs utbilda sig för den specifika missionen, ny mtrl och drilla in nya grupper för även om det är anställd personal kommer det finns stor ----

omsättning bland personalen.

-2 som är under insats.

-2 som är under efterarbete, vård, uttag av ledighet mm.

-2 som kompetensutvecklar sig, övar mm.

 

Vi kommer att få jätteduktiga soldater och befäl, men vi kommer ej att kunna samöva i de storlekar som behövs. Och jag skiter i att vi inte gör det idag heller...

För att slå en motståndare ska man sträva efter styrkeförhållande 3:1. De har de flesta militärer klart för sig. Om vi har en bataljon som går in i norr och en som landstiger i södra Sverige. Vad gör vi då?

Ska vi slå dem med tre bataljoner på respektive ställe? Men vi har förmodligen inte övat att kriga med dessa tre bataljoner... Jag är skeptisk till den nya inriktningen. Att avskaffa vpl är inte bra enl mig.

För det betyder att HV kommer vara avgörande för försvaret av Sveriges integritet....

Link to comment
Share on other sites

I verkligheten innebär faktiskt underlaget från ÖB en ökning av HV/NS.

Siffran 22000 är en ökning jämfört med antalet som idag uppfyller kontraktet.

Och du tror att alla kontraktsuppfyllare gladeligen hoppar till nästa bat för att Hv krymper?

Så att dom får 10mil extra till övningar?

 

Att alla gör sin "tid" är bra, fast jag har svårt att begära att en som nyss gjort 6mån utlandtjänst eller ligger i beredskapsförband måste vara med på 2dagars övningen med grundläggande strid och sjukvård.

Lösa den frågan är något helt annat än att skära ner bataljoner.

 

Det som är FEL med förslaget är att krympa organisation, kostnader mm till 30bat.

Att hemvärnet får helt plötsligt större pengapåse. Tjaa dom fick inget extra bara samma budget men var tvugna att slakta 30bataljoner.

Du kommer fortfarande ha folk som gör mindre tid än vad dom skall göra. För tid är inte lika med kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer fortfarande ha folk som gör mindre tid än vad dom skall göra. För tid är inte lika med kunskap.

 

Halvrätt där, för den enskilde betyder inte tid att han/hon automatiskt blir bättre i sin befattning, men för hv:s del torde enhetens samlade förmåga öka exponentiellt för varje övningstillfälle soldaterna genomför tillsammans.

 

 

Ska bli spännande att se vad framtiden har i sitt sköte för hemvärnet, klart är iaf att namnet ifrågasätts igen.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Men det som visar att det äntligen börjar röra på sig i hjärnkontoret hos de som bestämmer är att NSS-förband kommer få tydligt tilldelade förstahandsuppgifter i krig, detta gör att man har en tydlig målbild att jobba mot. Bra där.

"De nationella skyddsstyrkorna inriktas mot nationella uppgifter som att svara för skydd och

bevakning av skyddsvärda militära objekt (bland annat basområden) och verksamheter, samt

samhällsviktig civil infrastruktur. De nationella skyddsstyrkorna ska dessutom kunna genomföra

ytövervakning och vid behov kunna stödja samhället i övrigt."

 

Vad är nytt med detta, eller rättare sagt tydligare än tidigare målbild?

Det låter mer som en tillbakagång till det gamla konceptet med förbestämda uppgifter på viss plats....typ.

 

Övriga.....dvs, 6000 personer är tänkta att kunna användas för enbart bevakning, och det är ju en

nedgång i ambitionen för dem iaf. En liten nyhet.

 

BU 10/SR......skall bli intressant att ta del av.

Link to comment
Share on other sites

Lite ryktesspridning från "vanligtvis välunderrättad källa" (ta det för vad det är värt) så ger detta oss följande.

 

6000 man i "gammelgardet", avvecklings delar av 20H hemvärnet ger vidlag ca 50 kompanier med 120 man i vardera, vilka upprättas i 10 bataljoner. Kvarstår 30 bataljoner för de Nationella Skydsstyrkorna. 30 bataljoner med 3 kompanier vardera uppbyggda i stort som dagens insatskompanier plus bataljonsfunktioner i ett stabs och understödskompani ger ca 15 000 man. Om man lägger till att 6 av dessa bataljoner ersätter ett insatskompani med ett undkompani så landar man rätt precis på 16 600 soldater.

Link to comment
Share on other sites

Lite ryktesspridning från "vanligtvis välunderrättad källa" (ta det för vad det är värt) så ger detta oss följande.

 

6000 man i "gammelgardet", avvecklings delar av 20H hemvärnet ger vidlag ca 50 kompanier med 120 man i vardera, vilka upprättas i 10 bataljoner. Kvarstår 30 bataljoner för de Nationella Skydsstyrkorna. 30 bataljoner med 3 kompanier vardera uppbyggda i stort som dagens insatskompanier plus bataljonsfunktioner i ett stabs och understödskompani ger ca 15 000 man. Om man lägger till att 6 av dessa bataljoner ersätter ett insatskompani med ett undkompani så landar man rätt precis på 16 600 soldater.

 

Intressant, vad kommer stabs och understödskompanierna ha för förmågor?? Tänker då främst på understödsdelarna.

Och något nytt på fordonsfronten?

Link to comment
Share on other sites

Tror ledningspluton, trosspluton samt ngn form av special förmåga som utvecklad FARB kapacitet, men då gissar jag bara. Gör man som jag hoppas så samlar man koken på batnivå bland annat.

 

Utan att ha en aning.. lednings/understödskomp är ju efterföljare till stab/grk. Ska man gå efter den vokabulären så kan det innebära ledplut, grk, span. Grk känns ju ovanligt/otroligt i dagens läge. Ska man snäppa upp Hv till NSS så är det nog dock "stridseffekts-mässigt" rätt självklart.

Link to comment
Share on other sites

... Gör man som jag hoppas så samlar man koken på batnivå bland annat.

 

Vilka fördelar ser du med att samla koken hos bat? Jag ser nog gärna kompanikok fortsatt, då kompanierna ofta uppträder väldigt utspritt och mattransport skulle bli bökigt.

Link to comment
Share on other sites

... Gör man som jag hoppas så samlar man koken på batnivå bland annat.

 

Vilka fördelar ser du med att samla koken hos bat? Jag ser nog gärna kompanikok fortsatt, då kompanierna ofta uppträder väldigt utspritt och mattransport skulle bli bökigt.

håller med det hade bara blivit bökigt att köra o hämta mat när koket kanske ligger förlagda 6mil bort

plus vill ju inte bli av med mitt insatskompanis eminenta kok

Link to comment
Share on other sites

Norge påsar även i HV i framtiden kanske vore något? ;)

Under den tid jag spenderat i svenska försvaret så har det varit Norge påse och guldburk till 90% dom övriga tio har varit MCD och Fältkök (Fältkök endast 2 gånger under ASÖ05 annars aldrig)

 

Så detta med fältkök är säkert bra men vilka äter från dom? XD

Link to comment
Share on other sites

På Gotland har vi bra käk i vår IP. Men vi får bara bulle till kaffet när "vanliga" HV övar samtidigt..

Påse är helt ok, men jag föredrar riktigt käk.

 

EDIT: Vi har inget eget kok i IP, oftast kommer det från f.d. P18 restaurangen. Gott är det iaf.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Bara jag som inte äter från HV kok? :baskerPa:

Sist jag gjorde det så var det fläskkorv med rotmos, många som blev riktigt risiga i kistan efter det.

 

Har alltid minst en grönpåse och varmvatten i stridspackningen.

Link to comment
Share on other sites

Kok och frystorkat kan gå på ett ut när det gäller kostnad och apsmak, så har det troligen gått till sedan begynnelsen.

 

En nöjd soldat är inte arg,

en soldat som inte är arg är inte ondsint,

snälla soldater är pucktvå,

då blir det inga medaljer för generalen.

 

Lite sömn under usla förhållanden, kass mat och ett regelverk som kräver att soldaten endast bär persedlar som inte helt osannolikt ej delats ut, där har du vinnarkonceptet.

 

Tillbaka till ämnet.

Eftersom logistiken bygger på att kokkedjan iaf inhämtar livsmedel mm från lokala källor, borde det vara rimligt att kompanierna äter catering från bygden och batstaben äter kokmat för att upprätthålla kompetensen på kokgruppen utifall att den skulle behövas i framtiden. Det blir faktiskt billigare, dessutom skapar det en högre rörlighet på kompanierna om kokgruppen förflyttas till bataljonsstaben.

 

Med den utrustning som kokgruppen sitter på går det att laga mat till 500+ personer 3 ggr om dagen utan problem, så varför belamra kompanigrupperingarna med ett kok de inte behöver? Extra förvaringskärl kan dock behöva tillföras.

6+ mils distribution är heller inget problem med de kärl som tilldelats och de går att lasta in i vilket fordon som helst, vad är problemet?

 

Hv ska syssla med sina huvud- och sidouppgifter, inte driva kaffe och bullverksamheter.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Kok och frystorkat kan gå på ett ut när det gäller kostnad och apsmak, så har det troligen gått till sedan begynnelsen.

 

En nöjd soldat är inte arg,

en soldat som inte är arg är inte ondsint,

snälla soldater är pucktvå,

då blir det inga medaljer för generalen.

 

Lite sömn under usla förhållanden, kass mat och ett regelverk som kräver att soldaten endast bär persedlar som inte helt osannolikt ej delats ut, där har du vinnarkonceptet.

 

Tillbaka till ämnet.

Eftersom logistiken bygger på att kokkedjan iaf inhämtar livsmedel mm från lokala källor, borde det vara rimligt att kompanierna äter catering från bygden och batstaben äter kokmat för att upprätthålla kompetensen på kokgruppen utifall att den skulle behövas i framtiden. Det blir faktiskt billigare, dessutom skapar det en högre rörlighet på kompanierna om kokgruppen förflyttas till bataljonsstaben.

 

Med den utrustning som kokgruppen sitter på går det att laga mat till 500+ personer 3 ggr om dagen utan problem, så varför belamra kompanigrupperingarna med ett kok de inte behöver? Extra förvaringskärl kan dock behöva tillföras.

6+ mils distribution är heller inget problem med de kärl som tilldelats och de går att lasta in i vilket fordon som helst, vad är problemet?

 

Hv ska syssla med sina huvud- och sidouppgifter, inte driva kaffe och bullverksamheter.

 

Om nu NSS i stort ska gå mot dagens IP/IK och troligt förbi så vore det nog naturligt att ha kok på bataljonsnivå i stöd-/underhållskompani. Sedan vore ju fint om man likt resterande del av FM tänkte lite skalbarhet så att om tillfället kräver kan sätta upp kompani med mindre stödresurs.

Link to comment
Share on other sites

Koket på kompanierna har alldeles för dålig uthållighet för att kunna verka den tid som finns angiven i P-TOEM fem soldater som ska kunna hålla 130 man med lagad mat 3 gånger/dagligen i 30 dygn är bara en önskedröm.

 

Vet att de stackare som är i koket allt som oftast är först på plats vid varje övning och sist därifrån, därimellan så sliter de häcken av sig så det är inte undra på att det är argsinta ibland. De stackarna måste ju vila sig ibland, tyvärr finns en vanföreställning att koket kan användas som avstjälpningsplats då man inte kan göra tjänst ute på en pluton men det kan inte vara mer fel.

 

Ett alternativ som jag ser det är att man kör igång konteinerkok som finns färdiga o Karlskrona och väntar på att en lastbil med flakväxlare ska komma och rädda dem undan skärbrännaren. Dessa konteinerkok är fullutrustade resturangkök som är mobila, komplett med elverk för att driva diskmaskiner och annan utrustning.

 

Skulle man nu få tag i ett dyligt kok så kan man bemanna dem med en förstärk kokgrupp bestående av 10 kockar och en chef som kan gå i rotation för uthållighetens skull. Dessa kan utan problem hålla 350 man med tre lagade mål mat om dagen samt allt runtomkring lull lull i 30 dygn.

 

Vid ett ev. skarpt läge kommer man nog att försöka samköra kokfaciliterterna med de kommunala skolköken eller annan civil aktör för att tänka på uthålligheten, Kokpersonalen är av vital betydelse för stridsvärdet. Man krigar inte speciellt bra med lös mage och galloperande vätskebrist.

 

II63

 

@Edit: Stavning

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Koket på kompanierna har alldeles för dålig uthållighet för att kunna verka den tid som finns angiven i P-TOEM fem soldater som ska kunna hålla 130 man med lagad mat 3 gånger/dagligen i 30 dygn är bara en önskedröm.

 

TOEM ställer krav på 30 dygns uppgiftslösande och 3 dygns UH-säkerhet. Livsmedelsdelen av det senare kan kompanikok lösa utan större problem.

 

Vid insats skall säkerställas att tre dygns underhållssäkerhet finns vid förbandet. Resterande

underhållssäkerhet skall tillhandahållas av grund- eller insatsorganisationen och

samhället i övrigt.

 

Därefter blir det säkerligen intrång i skolkök motsv som blir aktuellt rätt ofta.

 

Har letat efter närmare detaljer ang. kokets uthållighet, utan att hitta. Kan någon hjälpa till här? Fanns det möjligen mer specat i P-TOEM än i fastställda?

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

TOEM ställer krav på 30 dygns uppgiftslösande och 3 dygns UH-säkerhet. Livsmedelsdelen av det senare kan kompanikok lösa utan större problem.

Nu betyder inte tre dygns uh-säkerhet att koket bara ska kunna laga mat i tre dygn. Utan att ifall underhållskedjan bryts och ni inte får några leveranser, så ska koket ha livsmedel mm för att kunna laga mat i tre dygn till innan man måste lägga ner på grund av råvarubrist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...