hvungdom Posted January 29, 2009 Report Share Posted January 29, 2009 Innehar svenska polisen några hagelvapen? Eller är det bara jänkarna som gillar sådant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted January 29, 2009 Report Share Posted January 29, 2009 (edited) Ja, det finns hagelvapen av ett fåtal modeller, varav den äldsta är Remington 870 som köptes in under 80-talet i huvudsyfte att lägga gas. Den fanns/finns med både fast och vikkolv. Andra modeller har prövats av Piketen och Nationella Insatsstyrkan. Svensk polis använder i princip inte hagelvapen med slug/buckshot mot människor som amerikansk polis - utan den huvudsakliga användningen är olika ammunitionstyper mot dörrar och föremål. Under en period efter Kpist m/45BT ("Tårgaskonverterad Kpist") lade man som sagt tårgas med nämnda Remington 870. Tack och lov byttes den mot den betydligt effektivare 40 mm HK69. Det gick nämligen åt dussinet hagelpatroner för att gasfylla en pyttelägenhet. Eller, aerosolfylla, är det väl bäst att säga, då "tårgas" inte är någon gas. Annars lär väl någon MÖP-kemist anmärka på detta synnerligen livsavgörande faktum. Edited January 29, 2009 by Unicorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted January 30, 2009 Author Report Share Posted January 30, 2009 Av vilken anledning använder inte polisen hagel mot människor då? Är det för okontrollerbart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 30, 2009 Report Share Posted January 30, 2009 (edited) Av vilken anledning använder inte polisen hagel mot människor då? Är det för okontrollerbart? Svenska polisens huvudsyfte är inte att skjuta ihjäl folk. Du kan ju se vilket rabalder det orsakar genom att läsa tidningarna om den senaste utanför Trelleborg. Hur som helst så är det en utmärkt bra idé, att inte skjuta folk med hagelbrakare, för det är på de avstånd som det oftast handlar om betydligt mer o-bra än pistol. I tråden om polisens nya am. så står det att 77% av skjutningarna inträffar på avstånd under 3 meter. Finns det inte en del hagelvapen avsedda för avfångning av djur? Har för mig jag läste på ett annat forum om att det fanns en tynande flora jaktvapen. /martinator Edited January 30, 2009 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted January 30, 2009 Author Report Share Posted January 30, 2009 Vad har gjort att jänkarna tillåter hagel? Är det deras annorlunda "brottskultur" som kräver rejälare pjäser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted January 30, 2009 Report Share Posted January 30, 2009 (edited) Jag tänker inte ge mig in på någon avhandling i frågan, men kastar ut några snabba svar i lunchbruset... Hagelammunition är inte alls så olämplig att använda mot människor som man kan tro - i vissa begränsade situationer. Om man inte har känsla för hagelammunitionens egenskaper kan det sluta rätt illa. Och det vore politiskt självmord att föreslå användandet av hagelammunition mot människor i Sverige. Om jag oberoende av den politiska inkorrektheten väljer två tekniska för- respektive nackdelar med att använda klassisk polisiär "00 buckshot", d v s 9 st runda kulor med 8,6 mm diameter per hagelpatron: Fördelar; * En kraftig chockverkan - ett skott i benhöjd räcker i princip alltid för att få stopp på en person. * Projektilerna tappar snabbt energi, vilket är till fördel dels inom tättbebyggt område - dels för det förhoppningsvis träffade benet. Nackdelar; * Begränsad praktisk "lucka" där det i Sverige skulle gå att motivera användning, ungefär mellan 15-25 m avstånd från målet lite beroende på piplängd, ev choke, ammunition m m. För nära blir verkan för stor så att benet nära på pulvriseras, för långt bort blir spridningen på projektilerna för stor så att man oavsiktligt kan träffa personen både i fötterna och huvudet med samma skott - eller med bara en av de nio kulorna, och tappa effekten. * Hagel har en benägenhet att rikoschettera, snarast studsa, mot vissa material, vilket förvisso kan vara både en tillgång och en belastning beroende på situation. Hagel skulle således ur svensk synvinkel vara av störst nytta i en nischad belägringssituation. Uppgiften går dock att lösa på andra sätt, varför det vore svårt att motivera användandet av ett vaepn som kräver rätt mycket rutin på kombinationen av det egna vapnet, ammunitionen och dess varierande egenskaper vid olika avstånd. MP 5 är lättare. Verkan är i princip avståndoberoende - och det gäller bara att träffa, vilket inte skall vara helt omöjligt för en tränad konstapel i just specificerade situation. Det för Sverige enda tänkbara användningsområdet för hagelgeväret mot människor är således t e x med s k "Bean Bags", d v s en slags "distansbatong" som tillfälligt kan oskadliggöra en angripare och förhoppningsvis endast lämna blåmärken efter sig. Det är dock sällan aktuellt mot brottslingar eller psykiskt sjuka beväpnade med skjutvapen. Risken är för stor att skottet inte har avsedd effekt, och kan bara vara ett alternativ när polispersonalen inte är ögonblickligt "nåbara" av den som skall omhändertas/gripas. Det kräver också förberedelser och att uppsäkring sker av personal beväpnad med "riktiga" vapen. Ang USA kan jag bara spekulera i att vapentraditionen och deras oerhörda tillgång på vapen överallt kan motivera att man som polis löper en större risk att bli "outgunned", och att man därför har en betydligt större förståelse för att polisen i vissa fall måste ha rätt att ta till en våldsnivå som är nära 100% dödlig. Den insikten finns i Sverige endast i lagstiftningen och internt inom polisen, men knappast i politiken, media eller det allmänna rättsmedvetandet. Edited January 30, 2009 by Unicorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 @Unicorn Remington 870 är inte det äldsta hagelvapnet i tjänst. Det finns fortfarande kvar jaktvapen från 60talet, både hagel(sida vid sida) samt .30-06 för avlivning av vilt. Helt korrekt att man hellre nyttjar HK MZP A1 40mm för att lägga tårgas/CS istället för dito kal12. Remington 870 används numera till bla dörrforcering, avlivning av vilt. Man nyttjar hellre en 870 med slug i bebyggelse än en .30-06 då den har bra mycket längre Dmax. I USA nyttjas Less Lethal i större grad än här hemma, och då gärna i kal12(hagelvapen). Dock syns det inte alltid utanpå vapnet vad det är för ammunition i. Remington har tagit fram en förstock/pumpgrepp och en kolv i fluorescerande orange färg enkom för Less Lethal för att man inte skall ta fel, vilket har hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 I USA nyttjas Less Lethal i större grad än här hemma, och då gärna i kal12(hagelvapen). Dock syns det inte alltid utanpå vapnet vad det är för ammunition i. Remington har tagit fram en förstock/pumpgrepp och en kolv i fluorescerande orange färg enkom för Less Lethal för att man inte skall ta fel, vilket har hänt. Los Angeles polisen har, om jag inte missminner mig, illgröna kolvar, handgrepp och främre handskydd på sina less-lethal hagelbössor. Detta för att särskilja dem från vanliga vapen. Enligt en polis jag talat med från Texas var det nu vanligare att poliserna ( i allafall där han jobbade) hade någon form av automatkarbin med sig och inte bara hagelgeväret. Detta för att få ett vapen med längre räckvidd än hagelgevär samt lättare att träffa med på avstånd, samt (självklart) som han uttryckte "We need more firepower until back-up arrives". Enligt honom var det populäraste vapnet en (vanligen inköpt för egna pengar) fullkittad M4 karbin. I stockholm har vi, vad jag vet, inga jaktvapen som används. Om ett djur är skadat rings en viltvårdare in som spårar och avlivar djuret. Vi kan med andra ord avliva djur med ett telefonsamtal. Hagelgevär i vanlig verksamhet fyller ingen funktion tycker jag, otympligt och inte särskilt effektivt. Bättre vore då om vanliga konstaplar kunde få en snabbare tillgång till andra förstärkningsvapen såsom MP5 eller någon form av AK. Fast det är en annan fråga som debatterats i andra trådar, och som med största sannolikhet aldrig kommer inträffa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 When civilians need help they call the police, when the police needs help they call SWAT? ;) Nej men ideen med att ha ett "tyngre" vapen i polis patrullerna är väl bra då dagens kriminela blir allt mer välbeväpnade och även krimminela lägger till med förstärkningsvästar mm. När karbiner och andra tyngre vapen samt kropsskydd som klarar 7.62AP börjar dyka upp i gäng krigen, så vill man som polis troligen inte stå där med en Pistol och 3-4magasin (vet inte hur många dom har) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 @Unicorn Remington 870 är inte det äldsta hagelvapnet i tjänst. Det finns fortfarande kvar jaktvapen från 60talet, både hagel(sida vid sida) samt .30-06 för avlivning av vilt. Jaktvapen räknas väl inte som vapen överhuvudtaget?... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 When civilians need help they call the police, when the police needs help they call SWAT? ;) Nej men ideen med att ha ett "tyngre" vapen i polis patrullerna är väl bra då dagens kriminela blir allt mer välbeväpnade och även krimminela lägger till med förstärkningsvästar mm. När karbiner och andra tyngre vapen samt kropsskydd som klarar 7.62AP börjar dyka upp i gäng krigen, så vill man som polis troligen inte stå där med en Pistol och 3-4magasin (vet inte hur många dom har) Angående swat så har vi liknade styrkor i landet av varierande kvalite. De kan givetvis inte vara överallt. De som har mest erfarenhet av sittuationer är piketstyrkorna i storstäderna. Sedan kommer insatsstyrkan som har en mer bredd i vad de kan användas till. Jag tänker inte skriva vilka jag anser vara bäst det är som för er med kustjägare och fjälljägare eller rent av ssg. Vanliga poliser kan inte jämt vänta på swat och "frysa läget". Så visst skulle det vara bra med minst en Ak5dp till varje polis om de fick utbildning därefter. Undrar vad Svensson skulle tycka då när polisen ser så militäriska ut i sina mörkblå uniformer. Såg förresten att de som skulle jaga sjöpirater skulle utrustas med batong och pepparsprej. Inför kravallerna i Göteborg fick inte de tränade poliserna sättas in utan de skulle skydda delegaterna. De trodde allt skulle lösa sig med poliser i blå skjortor som gick runt med kasperdockor och prata med demonstranterna. Vi vet alla hur det gick. Det kanske skulle vara något för militären att köpa in kasperdockor i stället för all utrustning. Om vi alla tog fram våra kvinnliga sidor så skulle det vara fred på jorden och inga vapen behövs inte en ett hagelgevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted March 25, 2009 Report Share Posted March 25, 2009 (edited) Angående swat så har vi liknade styrkor i landet av varierande kvalite. De kan givetvis inte vara överallt. De som har mest erfarenhet av sittuationer är piketstyrkorna i storstäderna. Sedan kommer insatsstyrkan som har en mer bredd i vad de kan användas till. Jag tänker inte skriva vilka jag anser vara bäst det är som för er med kustjägare och fjälljägare eller rent av ssg. Vanliga poliser kan inte jämt vänta på swat och "frysa läget". Så visst skulle det vara bra med minst en Ak5dp till varje polis om de fick utbildning därefter. Undrar vad Svensson skulle tycka då när polisen ser så militäriska ut i sina mörkblå uniformer. Såg förresten att de som skulle jaga sjöpirater skulle utrustas med batong och pepparsprej. Inför kravallerna i Göteborg fick inte de tränade poliserna sättas in utan de skulle skydda delegaterna. De trodde allt skulle lösa sig med poliser i blå skjortor som gick runt med kasperdockor och prata med demonstranterna. Vi vet alla hur det gick. Det kanske skulle vara något för militären att köpa in kasperdockor i stället för all utrustning. Om vi alla tog fram våra kvinnliga sidor så skulle det vara fred på jorden och inga vapen behövs inte en ett hagelgevär. Att jämföra piketenheterna med NI är inte riktigt rättvist. Nationella insatsstyrkan är mer inriktade på bekämpning av terroraktioner, medan piketen är mer inriktad på insatser i farliga situationer, typ farlig husransakan m.m. NI är en extremt kompetent styrka, större delen av arbetstiden läggs på träningar och övningar av allehanda slag. De dyker, pangar PSG, flyger helikopter m.m. EDIT: Det finns en hel del Poliser i yttretjänst ute i landet som har piketutbildning, Polisen är väl rustad för farligare uppdrag. AK till varje polis är nog mer av en onödig kostnad. Lägg pengarna på att lära om unga kriminella i tidig ålder istället. Edited March 25, 2009 by Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted March 25, 2009 Report Share Posted March 25, 2009 ...topic? (ledtråd: Forumsdel Kasunen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted March 25, 2009 Report Share Posted March 25, 2009 Angående swat så har vi liknade styrkor i landet av varierande kvalite. De kan givetvis inte vara överallt. De som har mest erfarenhet av sittuationer är piketstyrkorna i storstäderna. Sedan kommer insatsstyrkan som har en mer bredd i vad de kan användas till. Jag tänker inte skriva vilka jag anser vara bäst det är som för er med kustjägare och fjälljägare eller rent av ssg. Vanliga poliser kan inte jämt vänta på swat och "frysa läget". Så visst skulle det vara bra med minst en Ak5dp till varje polis om de fick utbildning därefter. Undrar vad Svensson skulle tycka då när polisen ser så militäriska ut i sina mörkblå uniformer. Såg förresten att de som skulle jaga sjöpirater skulle utrustas med batong och pepparsprej. Inför kravallerna i Göteborg fick inte de tränade poliserna sättas in utan de skulle skydda delegaterna. De trodde allt skulle lösa sig med poliser i blå skjortor som gick runt med kasperdockor och prata med demonstranterna. Vi vet alla hur det gick. Det kanske skulle vara något för militären att köpa in kasperdockor i stället för all utrustning. Om vi alla tog fram våra kvinnliga sidor så skulle det vara fred på jorden och inga vapen behövs inte en ett hagelgevär. Att jämföra piketenheterna med NI är inte riktigt rättvist. Nationella insatsstyrkan är mer inriktade på bekämpning av terroraktioner, medan piketen är mer inriktad på insatser i farliga situationer, typ farlig husransakan m.m. NI är en extremt kompetent styrka, större delen av arbetstiden läggs på träningar och övningar av allehanda slag. De dyker, pangar PSG, flyger helikopter m.m. EDIT: Det finns en hel del Poliser i yttretjänst ute i landet som har piketutbildning, Polisen är väl rustad för farligare uppdrag. AK till varje polis är nog mer av en onödig kostnad. Lägg pengarna på att lära om unga kriminella i tidig ålder istället. Du läste mitt svar för seriöst och jag skrev att jag inte ville jämföra olika grupper. Det var olyckligt att skriva "sedan" kommer NI som har mer bredd. Men det är lika med militären. SSG vill nog inte jämnföras med jägarförbanden. Men frågan var om hagelgevär. Har NI hagelgevär och i så fall vad, eller är det hemligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted March 26, 2009 Report Share Posted March 26, 2009 @Madman NI har garanterat hagelgevär. Vilket märke eller modell vet dom själva och ett fåtal andra. I övrigt har ingen annan behovet av att veta det. Likadant är det med användningsområdet. De som har behov av att veta vet, och de som inte vet har inte behovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miranda Posted March 26, 2009 Report Share Posted March 26, 2009 @Madman NI har garanterat hagelgevär. Vilket märke eller modell vet dom själva och ett fåtal andra. I övrigt har ingen annan behovet av att veta det. Likadant är det med användningsområdet. De som har behov av att veta vet, och de som inte vet har inte behovet. Nifelhel anser tydligen att det är en uppgift som måste skyddas, att det finns ett intresse att veta är ju klarlagt eftersom tråden startades men varför skulle något sådant vara "hemligt"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted March 26, 2009 Report Share Posted March 26, 2009 (edited) Nifelhel anser tydligen att det är en uppgift som måste skyddas,att det finns ett intresse att veta är ju klarlagt eftersom tråden startades men varför skulle något sådant vara "hemligt"? Därför att NI vill ha det så av polistaktiska skäl (i stort sett samma skäl som vi inte diskuterar SSG:s utrustning). Hur konstigt kan det vara? Edited March 26, 2009 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 Ang USA kan jag bara spekulera i att vapentraditionen och deras oerhörda tillgång på vapen överallt kan motivera att man som polis löper en större risk att bli "outgunned", och att man därför har en betydligt större förståelse för att polisen i vissa fall måste ha rätt att ta till en våldsnivå som är nära 100% dödlig. Den insikten finns i Sverige endast i lagstiftningen och internt inom polisen, men knappast i politiken, media eller det allmänna rättsmedvetandet. I USA nyttjas Less Lethal i större grad än här hemma, och då gärna i kal12(hagelvapen). Dock syns det inte alltid utanpå vapnet vad det är för ammunition i. Remington har tagit fram en förstock/pumpgrepp och en kolv i fluorescerande orange färg enkom för Less Lethal för att man inte skall ta fel, vilket har hänt. Los Angeles polisen har, om jag inte missminner mig, illgröna kolvar, handgrepp och främre handskydd på sina less-lethal hagelbössor. Detta för att särskilja dem från vanliga vapen. Alla som någon gång har hört "mantelrörelsen" från ett hagelgäver vet att ljudet är relativt högt. Under ett studiebesök min far fick göra hos polisen i Baltimore (ca 10 år sen) så följde han med på patrull en kväll. Då de kommer fram till ett barslagsmål med uppemot 10pers i en lokal stegar den ena polisen bara in i lokalen med ett illorange hagelgevär i handen och utför en ljudlig mantelrörelse i luften. Effekten verkar direkt och samtliga i lokalen slutar slåss och blir helt knäpptysta. Nu vet jag inte om det bara är en oavsiktlig bonus ifrån ovan nämnda men förklaringen min far fick på frågan varför vapnet var såpass illfärgat var för att det just skulle synas bättre. De flesta bråk brukade trubba av rätt snabbt så fort man tog fram geväret. Ang. NI:s användande av hagelgevär så finns det en bild man lätt hittar här på nätet som det inte verkar vara något hyschhysch om, länk finns om klartecken från BG ges. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 Ang. NI:s användande av hagelgevär så finns det en bild man lätt hittar här på nätet som det inte verkar vara något hyschhysch om, länk finns om klartecken från BG ges. Det finns lätthittade bilder på SSG med beväpning också, men inte diskuterar vi dem för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 Jag var tvungen att kolla upp det där. Och ni har rätt i att information om deras olika vapen alternativ är lite hysch-hysch. Men de har i princip det de vill ha. /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted March 27, 2009 Report Share Posted March 27, 2009 @Miranda Jag vet att det är uppgifter som inte hör hemma på nätet. Anledningen till att vi inte ska diskutera det är av bla polistaktiska skäl som Yxa anger ovan. Hade det varit allmänna uppgifter så hade vi kunnat läsa allt om NI via polisen.se. Det må så vara att det finns bilder osv på andra forum och hemsidor, men här på detta forum hör det inte hemma och det är den linjen vi kör på. Accepterar du inte det går det bra att ta upp det med C Matrielverket, The Swede. /Nifelhel - blågul -------------------- REGLER @Halldén Tack men nej tack, inga bilder! Mekanimsrörelse med pumphagelgevär är något som de flesta har sett/hört via Hollywoods många actionfilmer. Vill man veta NI beväpning så går det bra att kontakta Rikskriminalpolisens informationscentrum RKC(Rikskommunikationscentralen) Telefon: 08-401 98 00 E-mail: [email protected] Förvänta er dock inga uttömmande svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted March 28, 2009 Report Share Posted March 28, 2009 Enkelt uttryckt: NI har den beväpning de anser sig behöva för den specifika uppgift som ska lösas... precis som Nyllet sa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 28, 2009 Report Share Posted March 28, 2009 (edited) OT: Såg förresten att de som skulle jaga sjöpirater skulle utrustas med batong och pepparsprej vilket de flesta som gör utlandstjänst blir, efter utbildning och avlagt teoretiskt prov. batong har även HV´s skyddsvakter utbildning på. det som skulle höja mina ögonbryn lite är väl om man satsar på utbildning i expanderbar batong, vilket för just en insats av detta slag vore bra. lägre profil än gummiklubba vit iaf slut OT. Edited March 28, 2009 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted March 29, 2009 Author Report Share Posted March 29, 2009 @Miranda Jag vet att det är uppgifter som inte hör hemma på nätet. Anledningen till att vi inte ska diskutera det är av bla polistaktiska skäl som Yxa anger ovan. Hade det varit allmänna uppgifter så hade vi kunnat läsa allt om NI via polisen.se. Det må så vara att det finns bilder osv på andra forum och hemsidor, men här på detta forum hör det inte hemma och det är den linjen vi kör på. Accepterar du inte det går det bra att ta upp det med C Matrielverket, The Swede. /Nifelhel - blågul -------------------- REGLER @Halldén Tack men nej tack, inga bilder! Mekanimsrörelse med pumphagelgevär är något som de flesta har sett/hört via Hollywoods många actionfilmer. Vill man veta NI beväpning så går det bra att kontakta Rikskriminalpolisens informationscentrum RKC(Rikskommunikationscentralen) Telefon: 08-401 98 00 E-mail: [email protected] Förvänta er dock inga uttömmande svar. Så vi får inte diskutera detta mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 (edited) Så vi får inte diskutera detta mer? Inte NI:s beväpning, polisens hagelbössor i övrigt torde väl vara ok även om det känns besvarat. Edited March 29, 2009 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted March 29, 2009 Author Report Share Posted March 29, 2009 Så det är olagligt att diskutera ssg och ni:s beväpning :S Nu fattar jag noll här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Inte enligt svensk lag men enligt forumsreglerna är det olämpligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Typ denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Så det är olagligt att diskutera ssg och ni:s beväpning :S Nu fattar jag noll här. Nej, det är inte olagligt att diskutera dessa ämnen. Vi vill dock inte bidraga till att känslig information om försvarets specialförband motsv. ELLER polisens insatsenheter sprids på detta forum. Som Nifelhel sa tidigare, de som behöver veta vet och de som inte vet behöver inte veta. Jag har full förståelse för att folk är intresserade men i detta fallet får ni söka er info någon annanstans. Frågor på detta? The Swede C Materielverket -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted April 1, 2009 Report Share Posted April 1, 2009 Ang USA kan jag bara spekulera i att vapentraditionen och deras oerhörda tillgång på vapen överallt kan motivera att man som polis löper en större risk att bli "outgunned", och att man därför har en betydligt större förståelse för att polisen i vissa fall måste ha rätt att ta till en våldsnivå som är nära 100% dödlig. Den insikten finns i Sverige endast i lagstiftningen och internt inom polisen, men knappast i politiken, media eller det allmänna rättsmedvetandet. I USA nyttjas Less Lethal i större grad än här hemma, och då gärna i kal12(hagelvapen). Dock syns det inte alltid utanpå vapnet vad det är för ammunition i. Remington har tagit fram en förstock/pumpgrepp och en kolv i fluorescerande orange färg enkom för Less Lethal för att man inte skall ta fel, vilket har hänt. Los Angeles polisen har, om jag inte missminner mig, illgröna kolvar, handgrepp och främre handskydd på sina less-lethal hagelbössor. Detta för att särskilja dem från vanliga vapen. Alla som någon gång har hört "mantelrörelsen" från ett hagelgäver vet att ljudet är relativt högt. Under ett studiebesök min far fick göra hos polisen i Baltimore (ca 10 år sen) så följde han med på patrull en kväll. Då de kommer fram till ett barslagsmål med uppemot 10pers i en lokal stegar den ena polisen bara in i lokalen med ett illorange hagelgevär i handen och utför en ljudlig mantelrörelse i luften. Effekten verkar direkt och samtliga i lokalen slutar slåss och blir helt knäpptysta. Nu vet jag inte om det bara är en oavsiktlig bonus ifrån ovan nämnda men förklaringen min far fick på frågan varför vapnet var såpass illfärgat var för att det just skulle synas bättre. De flesta bråk brukade trubba av rätt snabbt så fort man tog fram geväret. Ang. NI:s användande av hagelgevär så finns det en bild man lätt hittar här på nätet som det inte verkar vara något hyschhysch om, länk finns om klartecken från BG ges. De flesta amerikanska polismyndigheter som målar sina hagelgevär neonfärgade gör så för att just de exemplaren endast skall användas för "less lethal"-ammunition i form av bean bags, distansbatonger. Detta för att inte av misstag blanda skarp och "less lethal"-ammunition. Jag kan tänka mig att det lätt når avsedd effekt att göra mantelrörelse med en "orange" hagelbrakare om folk känner till detta eftersom det är betydligt mer sannolikt att polisen sätter en fruktansvärt smärtande bean bag i magen på en i ett krogslagsmål än att han blåser av en 00 buckshot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts