Jump to content

Tygmärke, hjälp sökes

Guest SuperArmySoldiers

Recommended Posts

Guest SuperArmySoldiers

Hittade ett tygmärke som jag inte känner igen. Är det nån som sett en sån här förut, och vad innebär det?

752891543if7.jpg

För er som kanske inte ser det så bra, så är det en missil högst upp med de två orden "VU" och "PU".

Ser ut att vara tygmärken för en pansarbrigads pansarvärnsbataljon med anropssignal Viktor Urban (VU) och närmare bestämt denna bataljons stabskompani (PU).

Någon bättre vetande får gärna rätta eller ge tillägg. Göta Lejon?

Snabb fråga.

Får man bära något av flottans utbildningstecken (Ubåtshajarna alt. Ytstridsmärket) till Fältuniform 90?

Tygmärket dvs.

Mvh

Filip.

Snabb fråga.

Får man bära något av flottans utbildningstecken (Ubåtshajarna alt. Ytstridsmärket) till Fältuniform 90?

Tygmärket dvs.

Det borde man få. Samma regler för utbildningstecken gäller för både fältjacka90 och sjöarbetsjacka93.

Största frågan där är väl om tygmärket för ubåtshajarna får användas av samtliga som fått hajarna, eller bara de som fått guldhajarna. Har alltid utgått från att nuvarande endast får bäras som substitut för guldhajarna. I så fall kommer det någonsin komma en variant som substitut för bronshajarna ? Någon som vet ?

@eskil ehm njae samma regler är det väl ändå inte, på FU90 så lär väl hajarna placeras på höger arm och inte på bröstet som är standard. Eller har jag totalt missat någon ?

Guest Spiggen
Största frågan där är väl om tygmärket för ubåtshajarna får användas av samtliga som fått hajarna, eller bara de som fått guldhajarna. Har alltid utgått från att nuvarande endast får bäras som substitut för guldhajarna. I så fall kommer det någonsin komma en variant som substitut för bronshajarna ? Någon som vet ?

@eskil ehm njae samma regler är det väl ändå inte, på FU90 så lär väl hajarna placeras på höger arm och inte på bröstet som är standard. Eller har jag totalt missat någon ?

Tjena tjena. Tygmärke för bronshajarna finns. Däremot så kan det vara svårt att se skillnad på de båda textilmärkena.

En polare som lumpade i Göteborg hade sett en officer i FU90 med hajarna på bröstet, men som du säger så ska det nog placeras på höger ärm.

Spiggen.

Guest Spiggen
Hoppla hoppla, Någon som kan bekräfta att det finns en tygvarianten av bronshajarna ? Har bara sätt varianten för guld. Någon som har en bild där man kan se skillnaden ?

Haha, JAG kan bekräfta det:). Har tyvärr ingen kamera eller bild till hands. Ska se vad jag kan fixa:)

Öhum, nej. Naturligtvis så ska de sitta på höger ärm på fältjackan. I min trångsynthet så fick jag för mig att de satt på höger ärm på sjöarbetsjackan också...

Snabb fråga.

Tygmärket dvs.

Det borde man få. Samma regler för utbildningstecken gäller för både fältjacka90 och sjöarbetsjacka93.

För Ytstridsmärket står det i dokumentet där märket och kraven för att erhålla det fastställts finns det även bärandebestämmelser. Där står det uttryckligen att Ytstridsmärket inte bärs till fältuniform.

Sen att det inte hindrade samma folk som till stora delar var med om att ta fram både märket och bestämmelser att ett par år senare kuta runt med den på 90L (!) på bröstet (!!) i metallvarianten (!!!). :)

Öhum, nej. Naturligtvis så ska de sitta på höger ärm på fältjackan. I min trångsynthet så fick jag för mig att de satt på höger ärm på sjöarbetsjackan också...

Enligt UniBest 2009 ska textilmärket sitta på samma plats (30 mm under ärmsömmen) på både fältjacka 90 (L, P, H, Adyk, TR BE och TR) och sjöarbetsjacka 93.

• 2 weeks later...

Enligt UniBest 2009 ska textilmärket sitta på samma plats (30 mm under ärmsömmen) på både fältjacka 90 (L, P, H, Adyk, TR BE och TR) och sjöarbetsjacka 93.

så på bröstets vänstra sida under eller över namnbrickshållare är alltså IG? :uuh::baskerHV::bash:

• 5 years later...
Guest Guest

Hittade ett tygmärke som jag inte känner igen. Är det nån som sett en sån här förut, och vad innebär det?

752891543if7.jpg

För er som kanske inte ser det så bra, så är det en missil högst upp med de två orden "VU" och "PU".

Kommer från P10 och från 4.mekpvkomp/10.Mekpvbat 1992/93.

Guest Rolle B Sundberg

Det märke du söker är som du säger och från P10 och ifrån 4.Mekpvkomp/10.Mekpvbat 1992/93.Sent svar visserligen,bara 5 år.Har flera nya av det märke du söker,vill du höra av dig så kontakta Rolle B Sundberg på Facebook,synd att jag inte kunde bifoga det här inne.file:///Users/bengt/Pictures/iPhoto%20Library/Originals/2011/22%20maj%202011_12/p10_vu_pu.jpg Kopiera + klistra in och öppna det någon annanstans

Märket du söker efter har jag ett antal helt nya från P10 och är från 3.Mekpvkomp/10.Mekpvbat och utbildades 1992/93 som du skriver.Nu är det ju bara 5 år sedan du skrev här,men är du intresserad av 1 st märke,kontakta mig här inne eller på Facebook under mitt namn Rolle B Sundberg,det är GRATIS om du söker efter det än.

Tack för ordet boys

Rolle

• 3 months later...

Hej,

Jag undrar vad värdet på kustjägarnas treudd kan tänkas vara.

Skickar en länk på bild:

http://samlingar.maritima.se/marketstore/servlet/export/ExportFile?RECORDID=FOREMAL_0061737_1&POS=1&TYPE=SCREEN

/Andreas

0 sek?

Det finns ingen som behöver en utan att ha förtjänat sin egen.

Och ingen som förtjänat sin egen skulle sälja den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...