Jump to content

HMS Småland

40mm

Recommended Posts

Hej !

Jag är här för första gången i forumet.

Hittade sidan av en slump och fick se en gammal tråd om jagaren HMS Småland. Trevligt att så många har intresse av jagaren.

Själv gjorde jag "lumpen" på HMS Småland 1960 - 1061 efter grundutbildning i Pinan, på battaljon Sparre i Karlskrona.

Inryckningen var upplaggd som en mobiliseringsövning så man hamnade i ett tält i skogen där man fick utrustning och ärtsoppa.

Sedan bussades man till Karlskrona. Vid varje plats i bussen fanns en ksp (utan ammunition, vi var ju "kaniner").

På nyårsafton 1960 kom jag till jagaren Småland, som då låg på Galärvarvet i Stockholm.

Jag tillhörde styrbords vakt och min bunk var i mäss C, längst akterut bakom stora lysraketstället.

Min drabbningsstation var aktra 40mm akan om babord där jag var laddare. Beredskapskanon var aktra 40mm om styrbord.

Jag minns vistelsen på jagaren Småland som en mycket trevlig tid. Bra befäl och kamratskap.

1970, åkte jag in på repmånad (Det var den tiden då försvaret hade gått om pengar). Vilket jag gjorde på jagaren HMS Hälsingland.

Örlogshälsningar

444 Friberg

40mm

Kul att höra någon berätta. Har du tid lust och ork så fyll gärna på med mer, alltid intresant att höra folk berätta hur det var innan man själv låg inne. Ska till Småland till helgen med min gudson. Kan lova att att jag kommer titta extra mycket på hur mäss C ser ut och studera den aktra kanonen lite extra den här gången :surprise:

beredskapskanon innebär?

Morfar var riktare på nån dubbel-40, men på Halland, detta var strax efter kriget. Var tydligen en mer avslappnande tjänst än att svepa minor eller frakta malm till Tyskland under kriget..

Edited by Proto

Morfar var riktare på nån dubbel-40, men på Halland, detta var strax efter kriget. Var tydligen en mer avslappnande tjänst än att svepa minor eller frakta malm till Tyskland under kriget..

Mig veterligen har aldrig jagarna av Halland-klassen haft någon dubbelpipig 40 mm (endast 6 st enkla). Däremot så fanns det ett 57 mm pansrat dubbeltorn i B-position för om brygghuset.

/Per

Mig veterligen har aldrig jagarna av Halland-klassen haft någon dubbelpipig 40 mm (endast 6 st enkla). Däremot så fanns det ett 57 mm pansrat dubbeltorn i B-position för om brygghuset.

/Per

Hmm, kommer jag ihåg så fel, eller morfar. Svårt att fråga han nu. Halland/Småland var statsjagare? Småland ligger i Göteborg idag? Menar det var Halland han sa han låg på. Detta var 1946, möjligen 1947.

/Per

Hmm, kommer jag ihåg så fel, eller morfar. Svårt att fråga han nu. Halland/Småland var statsjagare? Småland ligger i Göteborg idag? Menar det var Halland han sa han låg på. Detta var 1946, möjligen 1947.

Nej, stadsjagarna var uppkallade efter städer - därav namnet! Småland ligger mkt riktigt i Gbg, hon tillhör Gbg:s maritima centrum. Och Halland leverades först 1955...

Edited by PB-Syte

Fanns det inte en föregångare med det namnet också?

Jodå, två stycken! Ett skepp sjösatt 1682 och en galär sjösatt 1749. Dessutom finns det ju som bekant en efterträdare - ubåten HMS Halland !

En beredskapskanon är som namnet antyder en kanon som hålls i beredskap för att kunna brukas med mkt kort varsel - dvs att pjäsen är klargjord för skjutning, ammunition finns i beredskapsfacken för att snabbt kunna ladda pjäsen, och det finns personal i vaktkvarteret som är avdelade för att bemanna pjäsen vid behov... :navy:

Edited by PB-Syte

/Per

Nej, stadsjagarna var uppkallade efter städer - därav namnet! Småland ligger mkt riktigt i Gbg, hon tillhör Gbg:s maritima centrum. Och Halland leverades först 1955...

Ok, tack! Får kolla med mormor, hon kanske minns bättre. Jämrans, jag var så säker på detta..

En beredskapskanon är som namnet antyder en kanon som hålls i beredskap för att kunna brukas med mkt kort varsel - dvs att pjäsen är klargjord för skjutning, ammunition finns i beredskapsfacken för att snabbt kunna ladda pjäsen, och det finns personal i vaktkvarteret som är avdelade för att bemanna pjäsen vid behov... :navy:

Men inte var väl bara en 40 mm pjäs på ena fartygssidan i beredskap på en Hallandsjagare? Man tycker ju att en pjäs på varje sida vore ett minimum...

Sen har jag en fråga till om Hallandsjagarna som jag alltid funderat på. Kunde samtliga sex 40 mm pjäser (tre på varje sida) kopplas till den centrala eldledningen, eller var det bara vissa av 40 mm pjäserna?

/Per

Edited by Perman

• 7 months later...
En beredskapskanon är som namnet antyder en kanon som hålls i beredskap för att kunna brukas med mkt kort varsel - dvs att pjäsen är klargjord för skjutning, ammunition finns i beredskapsfacken för att snabbt kunna ladda pjäsen, och det finns personal i vaktkvarteret som är avdelade för att bemanna pjäsen vid behov... :)

Men inte var väl bara en 40 mm pjäs på ena fartygssidan i beredskap på en Hallandsjagare? Man tycker ju att en pjäs på varje sida vore ett minimum...

Sen har jag en fråga till om Hallandsjagarna som jag alltid funderat på. Kunde samtliga sex 40 mm pjäser (tre på varje sida) kopplas till den centrala eldledningen, eller var det bara vissa av 40 mm pjäserna?

/Per

Hej

Halland's två aktre 40mm pjäser styrdes från en aktra centralen (Arte 726), de två midskepps och de två förliga styrdes från den övre centralen (Arte 62). I den övre centralen fanns ett enkelt vred (knapp) där man kunde välja om man skulle styra det förliga 12 cm-tornet eller 40 mm pjäserna. Den dubbla 57'an styrdes alltid därifrån

Det var några år sedan men jag hoppas jag kommer ihåg rätt.

/N-E