Jump to content

Tips på lumpentjänst som kan passa mig.

Recommended Posts

Hej alla. Mitt första inlägg =).

Tänkte bara be om lite råd inför den stundande mönstringen. Jag har funderat på vilken tjänst man ska ta och söka men jag kommer inte fram till något svar. Så jag frågar er om hjälp då det värkar som ni har koll på det där.

Jag har testat vissa moment på mönstringen när jag var på ett öppethus på ett regemente det va nu ca 0,5 år sedan. Då fick jag följande värden styrka 9 och på konditionen fick jag 8. Jag har också testat att springa 10km och det gjorde jag på 41min.

Jag e nu 192cm lång och väger 85kg. Är jag för lång för att få plats i en Strv?

Jag har inga synfel alergier eller allvarliga sjukdommar.

Så nu till frågan var tror ni jag skulle passa in i FM.

Rent styrkemässigt verkar det som att du skulle passa lite överallt.

Det viktiga är dock ditt psyke.

De hårdare befattningarna inom FM (olika former av jägartj. t.ex.) ställer höga krav på att man är psykiskt stabil och har en stark vilja att klara av uppgifterna.

Du nämner stridsvagnstjänst i ditt inlägg, jag tror inte att det är något större problem för dig att få plats i en Strv 121 eller 122.

Själv är jag 195 cm/ 117 kg och grundutbildad som pansarskyttegruppchef.

Vissa pansarfordon är dock trängre än Strv121/122 så det går inte att säga generellt om man får plats eller inte.

Strf90 tycker jag verkade ganska trång i tornet (Skytt/Vagnchef) men som förare eller pansarskyttesoldat borde det inte vara något större problem.

Mitt råd är nog att fundera lite på vad du tycker verkar intressant och sen satsa på det.

Det finns många tjänster inom FM som är intressanta och krävande men som många inte känner till.

Själv visste jag inte om att det fanns dykare inom ingenjörtrupperna innan jag började jobba på Ing2 i juni (skäms lite) ???

The Swede

Mitt psyke e det nog inget fel på. Jag klarar stressande moment bra och det fick jag svar på när jag och några kamrater kom som andra bil till en svår trafik olycka med 3döda och en kille med spräckt skalle som fortfarande levde. Har alldrig sett så mycket blod i hela mitt liv.

Guest Swanen

Linus...med den styrkan, kondtion mm ska du kunna bli precis vad du vill...det är bara att välja, fast du måste klara dataprovet också, men det är nog inga probs =|

Du är knappast för lång för att sditta i en pbv, strf90 lr strv121-122...hade du varit i typ Ryssland hade varit för lång, deras vagnar är lite myasko

GL på din mönstring

Om du är intresserad av dykning kan du även söka som rekdykare på Ing2.

Dom utbildas för att rekognocera brolägen, vattendjup etc.

Dom ska även kunna röja OXA under vattnet.

Detta året utbildas 7+1 på 3:e kompaniet på Ing2.

Om det utbildas några på Ing bat i Boden vet jag inte.

The Swede

• BlåGul -1

När jag låg inne så utbildades det dykare även på Ingbat/I19. Verkar vara en ganska rolig tjänst, iaf. när de får dyka. Efter att deras dykutb. var klar verkade det inte som om de gjorde så väldigt mycket (lät på dem som att de mest gled omkring, och de verkade nöjda med det :D ), utan jobbade som rek-grp.

Rekommenderar nog att ta en tjänst i boden om det går, snö, is och kyla är ganska skoj att få träffa på, och dykning under is.. tja... fräckt.

Nej tack dykare på ett ING förband värkar nog inte va något för mig. Jag e nog lite för krigisk för att passa på ett ING förband =). Men det växer nog bort med tiden får vi hoppas.  Är det någon som har gjort sin GUFJS och kan berätta hur det va. Och vad som skiljer FJS från KJS. Jag har bara haft kontakt med KJ innan genom FBU:u och dom KJ vi träffade ängnade sig mest åt att skrika, skrika och åter skrika och såklart en massa "BÖJ! STRÄCK! BÖJ! STRÄCK! BÖJ! STRÄCK! GUNGA! GUNGA!!!!!! BÖJ! STRÄCK! BÖJ! STRÄCK!" ja ni fattar vad jag menar =)

192 och stridsvagn går ju, men det kommer bli många blåmärken och du ska ju definitivt inte vara skytt, helst inte heller förare. Vagnchef och laddare är nog bäst i så fall men då befattningarna ofta inte fastslås förrän man kommit till förbandet är det ju ett litet risktagande, visserligen vet ju befälen om att man inte kan ha en 192 cm lång skytt men ändå...

Guest Sudden

Shit asså!

Du är troligtvis 17 el. 18 år...och är 1.95, väger 85 kg.

Har bra kondis och styrka. Verkar ha mycket bra psyke också du har ju varit med om en "kris" situation.

Jag tror att du skulle passa bra som Jägare eller Amf:are.

Har du bra ledarskapsförmåga oxå kan du nog få en rätt bra tjänst.

• BlåGul -1
Om du gillar mygg, bromsar, Ag 90, minor och skidåkning med feta pulkor kan du ju alltid pröva jägare på K4. :)

Jag som tyckte det lät som en mix mellan ingplut. och amröj i Boden!!  ;)

Guest Greven

Din "krigiska instinkt" kan verka emot dig. Min erfarenhet att många av de riktigt duktiga soldater jag stött på varit ganska ointresserade innan dom drog på sig uniformen.

Har du rätt inställning och psyke skulle jag rekomendera FJS. Mycket ligga och trycka, fast spaning osv. Men eftersom du verkar vara ute efter action av "storma kullen modell" kanske du skall söka dig till KJ i stället.

Ligg lågt med din FBU bakgrund så skall det nog ordna sig.

Våran FBU instruktör sa följande till oss. "När ni mönstrar säg inget om att ni varit med i FBU-u och under själva värnplikten ska ni hålla käften och absolut inte säga något som, så där gjorde vi inte i FBU". När man tänker efter så är det nog ganska klokt =).

Våran FBU instruktör sa följande till oss. "När ni mönstrar säg inget om att ni varit med i FBU-u och under själva värnplikten ska ni hålla käften och absolut inte säga något som, så där gjorde vi inte i FBU". När man tänker efter så är det nog ganska klokt =).

Och jag som kom till mönstringen med ett diplom från en vinterkurs på K4 (fick inget för sommarkursen på I 19/Ingbat).

:0

Sen hade jag kryssat i alla rutor i papprena till mönstringen om att jag var intresserad av att bli roff osv.

Beroende på vilken inskrivningsförrättare man har är det nog snarare en fördel att visa att man både är förberedd och motiverad.

Det kan ju inte heller skada om man kan informera psykologen om att man har prövat på militärlivet och trivts.

Sen, under GU gäller ju troligen (har inte testat själv ännu) att knipa käft och göra som man blir instruerad.

Men de gånger man inte blir instruerad tror jag nog man kan ha viss nytta av att ha deltagit ungdomsverksamhet. Men det är klart, om man är helt blåst så hjälper det kanske inte ändå... :)

Det här med FBU-u måste man kunna hantera på rätt sätt. Vad din intr. menar är att du inte ska vara stor i käften för att du vet mer än dina kamrater i lumpen. Du måste alltså inta en ÖDMJUK hållning, det kommer du ruggigt långt på.

Tro mig jag VET. Hade både DÅLIGA exempel och bra exempel unde min tid i lumpen.

Danne

• henke changed the title to Tips på lumpentjänst som kan passa mig.