Jump to content

Tungt beväpnad hemvärnsman greps


Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Intressant att läsa blogginläggen...

 

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.6849849

 

Som jag tolkar det var mannen jägare och hade jaktvapen hemma. Här är återigen en vinkling man kan göra "Jägare med hemvärnskontrakt" eller "hemvärnsman med flera vapen" Båda vinklingarna är korrekta. Men SvD har sedan tidigare ett horn i sidan på FM så det är inte så konstigt att de väljer denna vinkel. Troligen kommer övriga media att välja denna vinkel också. Om de tar upp nyheten.

 

Jag oroar mig mer för bloggvärldens spridning av falskheter och dumheter än etablerade medier. Eftersom det media skriver ofta är mer eller mindre sant. I bloggvärlden behöver de inte skriva sanningar. Jmf bloggen här ovan.

Link to comment
Share on other sites

Då har ännu en Hv-man hängts ut..

 

Jag undrar hur försvaret kommer att ta på detta nu.. Kommer man att ta in rätten för alla Hv-män att förvara sina vapen hemma? :mellow:

 

Är det inte redan så?? Att alla vapen skall centralförvaras.. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Då har ännu en Hv-man hängts ut..

 

Jag undrar hur försvaret kommer att ta på detta nu.. Kommer man att ta in rätten för alla Hv-män att förvara sina vapen hemma? :mellow:

 

Är det inte redan så?? Att alla vapen skall centralförvaras.. :banghead:

 

Hmmm...... Var i artikeln framgår det att det är fråga om militära vapen???

Link to comment
Share on other sites

Det framgår inte alls i artikeln att det är militära vapen.. Men försvaret kan ju ändå få för sig att ta i med hårdhanskarna..

 

Vad jag vet så har all Hv-personal sina vapen hemma, men man har något slags lås vars nyckel man lämnar till sin kompanichef eller något i den stilen :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta med vinklingen "hemvärnsman" är att enligt pressansvarig på Livgardet är all materiel tillhörande hv nu tillbaka till FM. INGET av den materielen var med/på mannen under gripandet.

 

Med andra ord: Varför inte skriva att tungt beväpnad snickare/elektriker/bankkamrér/korpenspelare i fotboll gripen för........osv.

 

Är det ett krav från media att man har ett horn i sidan till FM för att få jobba där?

Link to comment
Share on other sites

Med andra ord: Varför inte skriva att tungt beväpnad snickare/elektriker/bankkamrér/korpenspelare i fotboll gripen för........osv.

För att ingen av de ovanstående är så stereotyp som hemvärnsmannen.

 

Sant, men stereotyper är bara halva sanningar.

 

Min poäng är samma som fler försökt få fram, vad har hv med hans agerande att göra? På vilket sätt har hans medverkande i hv möjliggjort hans betteende?

 

Hur hans arbetssituation och/eller sociala situation ser ut är troligtvis av oändligt större betydelse för hans psykiska problem, och torde därför få större utrymme i artikeln.

 

Mig själv t.ex.

Om jag går ut på en "shooting spree". Ska man då använda rubriken "HV-man gick bärsärk", jag gör trots allt >60 h/år i hv. Eller kan mitt agerande bero på att jag jobbar som högstadielärare med en arbetsvecka på 50 h (får betalt för 45) och 53 elever som inte verkar bry sig om sin skolgång? Något som kan vara rätt frusterande, tro mig. Förutsättningen är förstås att jag INTE använder mig av hv tilldelat materiel.

 

Liten fundering bara.....

Link to comment
Share on other sites

http://www.sr.se/Kronoberg/nyheter/artikel...artikel=2590291

Dagens andra, Återigen är det tillhörigheten i Hv som tas upp på rubrikplats.

 

exakt VAD i denna händelse gör att det är viktigt att påpeka att mannen var hemvärnsman?

"Den tungt beväpnade" kan jag ha en liiiiten förståelse för, men detta är ju bara larvigt

Edited by rhdf
Link to comment
Share on other sites

"Den tungt beväpnade"

"Den tungt beväpnade" är ju relativt som fan. Det vet svd. De verkar nästan som att svd vill få folk att tro att han kom dit med full stridsutrustning och med akn i högsta hugg. Mannen kan ju faktiskt ha kommit dit med praktiskt taget vad som helst och vara tungt beväpnad. Det är sorgligt att se media förstärka stereotypen av hv-personal på det sättet de gör. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

http://www.sr.se/Kronoberg/nyheter/artikel...artikel=2590291

Dagens andra, Återigen är det tillhörigheten i Hv som tas upp på rubrikplats.

 

exakt VAD i denna händelse gör att det är viktigt att påpeka att mannen var hemvärnsman?

"Den tungt beväpnade" kan jag ha en liiiiten förståelse för, men detta är ju bara larvigt

 

Håller med dig. I det fallet är det fullkomligt obegripligt vad som gör det frestande för journalisten att kalla mordbrännaren för Hemvärnsman. Kan det vara så enkelt så att personen inte har något annat utmärkande kännetecken? Arbetslös, inte jägare, inte kommunalpolitiker?

 

Jag blir så trött...

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant för media eftersom det medför ett väldigt stort ansvar att tilldelas tjänstevapen att förvara i hemmet och att tillhöra en organisation som får använda våld i sin tjänsteutövning. En sådan person som begår ett brott genererar ju då två nyheter i en. Dels brottet i sig men även nyheten att en betrodd person visat sig missbruka förtroendet.

Inget konstigt alltså, och helt relevant för media i mina ögon. En polis, militär eller hemvärnsman skall gå att lita på och vara laglydig.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rätt i. Hade det varit en polis hade saken blåsts upp än mer, förstås och helt förståeligt.

 

Troligen kommer detta mediefenomen bli vanligare och vanligare då kontakten med Hemvärnet blir mer sällsynt för det stora flertalet. Annat var det för 15 år sedan då i princip alla över 47 var med i Hv (eller Civilförsvaret) och nyhetsvärdet i "Hemvärnsman" då var lika med noll.

 

Spåkulan visar följande rubriker:

 

"Hemvärnsman tagen för fortkörning utanför dagis"

 

"Hemvärnsman otrogen på lyxkryssning"

 

"Hemvärnsmännen i din kommun - vi har hela listan"

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

En polis, militär eller hemvärnsman skall gå att lita på och vara laglydig.

Men då kanske man skall säkerställa att hemvärnsmannen verkligen ÄR hemvärnsman.

När det gäller mordbrännaren så tillför ju inte hans "hemvärnande" nånting till den i övrigt rätt "ointressanta" nyheten, utan nyheten är ju just att han är/har varit hemvärnsman

Link to comment
Share on other sites

En polis, militär eller hemvärnsman skall gå att lita på och vara laglydig.

Men då kanske man skall säkerställa att hemvärnsmannen verkligen ÄR hemvärnsman.

När det gäller mordbrännaren så tillför ju inte hans "hemvärnande" nånting till den i övrigt rätt "ointressanta" nyheten, utan nyheten är ju just att han är/har varit hemvärnsman

 

Som jag skrev så tillför hans "hemvärnande" förutom brottet i sig även nyheten att en person, betrodd av staten med vapen och rätt att bruka dödligt våld, har visat sig inte kunna hantera det förtroende detta medför. Det är allvarligare om en hemvärnsman blir mordbrännare än om en frimärkssamlare blir det.

Link to comment
Share on other sites

Att man öppet här försöker låtsas som om det regnar när sånt här händer borgar inte direkt för att preventivt arbete för att minska risken för missbruk av tjänstevapen....

 

Självklart är det en nyhet att en hemvärnsamn spårat ur oavsett om det beror på sjukdom eller annat.

Tänk ett steg till, den här killen kunde ha spårat på en övning, hur ointresserade hade ni varit då?

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant för media eftersom det medför ett väldigt stort ansvar att tilldelas tjänstevapen att förvara i hemmet och att tillhöra en organisation som får använda våld i sin tjänsteutövning. En sådan person som begår ett brott genererar ju då två nyheter i en. Dels brottet i sig men även nyheten att en betrodd person visat sig missbruka förtroendet.

Inget konstigt alltså, och helt relevant för media i mina ögon. En polis, militär eller hemvärnsman skall gå att lita på och vara laglydig.

Då tycker jag definitivt man skall peka ut att han är jägare, eftersom dessa får inneha vapen, förvara detta i hemmet OCH har rätt att förvara ammunition hemma.

En hemvärnssoldat får inte inneha eller förvara någon som helst militär ammunition hemma.

Kanske är det på sin plats att generellt utöka kontrollen av vapenlicensinnehavarna?

Edited by larsev
Link to comment
Share on other sites

Det är inte lika intressant att han är jägare, dels för att det finns så många av dom men framförallt för att man som jägare inte har det här med förtroendet från staten jag har nämnt tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Självfallet är det för polisen av intresse huruvida en person äger tillgång till vapen, innan ett gripande. Likväl finns intresse hos allmänheten att känna trygghet i att vissa grupper (blåljus, militär, lärare mm) förvaltar det av samhället givna förtroendet och i vissa fall befogenheter inte missbrukas. Men i detta fall, utan att känna till något mer än vad som står i artikeln, känns det onekligen omotiverat att nämna karlns hemvärnskap.

 

Journalister brukar i andra fall vara försiktiga med att peka ut grupper. Speciellt då brott(et) inte specifikt härrör till kultur/kön/arbete/landskap osv. Här känns det som en stigmatisering av just hemvärnsmän. Utan redovisad koppling till brottet. Men vad vet jag, han hade kanske tuttat på lägenheten iklädd uniform. Och tidigare samma förmiddag hämtat ut sitt vapen ur kasun.

 

Jag har för att bringa klarhet i hur de motiverar rubriken mailat artikelförfattaren och frågat. Så kan man göra, när man undrar saker.

 

/Zacke

 

Edit: Tillägg.

Edited by Fk Zak
Link to comment
Share on other sites

Att man öppet här försöker låtsas som om det regnar när sånt här händer borgar inte direkt för att preventivt arbete för att minska risken för missbruk av tjänstevapen....

 

Självklart är det en nyhet att en hemvärnsamn spårat ur oavsett om det beror på sjukdom eller annat.

Tänk ett steg till, den här killen kunde ha spårat på en övning, hur ointresserade hade ni varit då?

 

Händelserna är allvarliga. Ingen diskussion på den punkten. Ett redan svagt varumärke har idag ytterligare försvagats, men framförallt är det mänsklig tragik bakom rubrikerna.

 

Det jag främst ifrågasätter (och som det blivit en bra diskussion kring) är vad det är som gör att journalister framhäver Hemvärnstillhörighet även när det gäller brott som är fullkomligt orelaterade till soldatsysslan (mordbranden).

 

Det preventiva arbetet mot missbruk av tjänstevapen tycker jag inte har med den diskussionen att göra. Det är inte främst risken för medieexponering som ska vara drivkraften där, utan sunt förnuft och respekt för samhället i stort.

Link to comment
Share on other sites

Det jag främst ifrågasätter (och som det blivit en bra diskussion kring) är vad det är som gör att journalister framhäver Hemvärnstillhörighet även när det gäller brott som är fullkomligt orelaterade till soldatsysslan (mordbranden).

 

Håller du inte med om att det är anmärkningsvärt att en person som av staten har fått fötroende att bruka våld och vara beväpnad visar ett så dåligt omdöme och bristande laglydighet som en mordbrand innebär?

 

Tony Stigssons brott hade ju inget med hans yrke att göra, var det därmed orimligt att det blev så pass mycket medieintresse som det blev kring hans gärningar?

Link to comment
Share on other sites

Det jag främst ifrågasätter (och som det blivit en bra diskussion kring) är vad det är som gör att journalister framhäver Hemvärnstillhörighet även när det gäller brott som är fullkomligt orelaterade till soldatsysslan (mordbranden).

 

Håller du inte med om att det är anmärkningsvärt att en person som av staten har fått fötroende att bruka våld och vara beväpnad visar ett så dåligt omdöme och bristande laglydighet som en mordbrand innebär?

 

Tony Stigssons brott hade ju inget med hans yrke att göra, var det därmed orimligt att det blev så pass mycket medieintresse som det blev kring hans gärningar?

 

Innebär detta att Du tycker att man ska hänga ut samtliga väringar som i fyllan och villan gjort korkade saker? Om nu journalister vill göra en samhällsnytta och förhindra att folk skjuter andra så ska dom kanske tänka lite i just jaktvapen riktningen... för där har man inte gjort några saker för att försvåra användandet av vapen på ett felaktigt sätt, vilket man gjort med kraft inom FM.

Link to comment
Share on other sites

Tony Stigssons brott hade ju inget med hans yrke att göra, var det därmed orimligt att det blev så pass mycket medieintresse som det blev kring hans gärningar?

 

OT:

Tony Stigsson vart bland annat åtalad för vårdslöshet med försvarshemligheter, vilket i högsta grad med hans yrke att göra.

Och senare vart han friad ifrån den åtalspunkten. Men då hade 'drevet' vart igång sedan länge.

Edited by Tjex
Link to comment
Share on other sites

Det jag främst ifrågasätter (och som det blivit en bra diskussion kring) är vad det är som gör att journalister framhäver Hemvärnstillhörighet även när det gäller brott som är fullkomligt orelaterade till soldatsysslan (mordbranden).

 

Håller du inte med om att det är anmärkningsvärt att en person som av staten har fått fötroende att bruka våld och vara beväpnad visar ett så dåligt omdöme och bristande laglydighet som en mordbrand innebär?

 

Tony Stigssons brott hade ju inget med hans yrke att göra, var det därmed orimligt att det blev så pass mycket medieintresse som det blev kring hans gärningar?

 

Visst är det anmärkningsvärt och beklagligt. Är det så anmärkningsvärt och är handlingen relaterad till Hemvärnet så det motiverar rubriksättningen? Nej, det tycker jag inte.

 

Tony Stigsson var bl.a. anklagad för vårdslöshet med hemliga handlingar. Det är i högsta grad relaterat till hans yrke och kunde i värsta fall ha inneburit men för rikets säkerhet. Inte direkt jämförbart i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Huruvida en hemvärnsman är betrodd att använda våld eler inte är irrelevant, då i princip alla män som gjort värnplikt är skyldiga att ställa upp i tid av ofred. Skillnaden är att en hv-man tränar, någorlunda, kontinuerligt på sin uppgift och handhar vapen mer ofta. Och som någon sa, om mannen hade ett vapen hemma OCH hade tillgång till nyckeln OCH hade am, så är det något i kontrollen på övningarna som brustit.

 

Det som blivit så fel i artikeln är att mannens hemvärnande inte på något sätt korrrelerar med handlingen han utfört. Gäller båda fallen.

 

Som jag skrev tidigare skulle det troligtvis vara hugget som stucket om rubriken skulle vara "Hemvärnsman gick bärsärk", eller "Lärare gick bärsärk" om jag gjorde något. Oavsett bakomliggande orsak. Fel enligt mig, då jag anser att ingen ska dömas efter något annat än vad som hänt, dvs det som är relevant.

 

Han som dom grep med skjutvapen, knivar och sprängmedel, var kom de ifrån? (vapnet och sprängmedlet, såklart) Är inte det mer intressant än vad han gör på fritiden med polarna, som förövrigt inte alls fattar hur han kunde göra något sådant. (Får tyvärr ej ange källor på det, tro på det eller förkasta det, erat val)

Link to comment
Share on other sites

Det jag främst ifrågasätter (och som det blivit en bra diskussion kring) är vad det är som gör att journalister framhäver Hemvärnstillhörighet även när det gäller brott som är fullkomligt orelaterade till soldatsysslan (mordbranden).

 

Håller du inte med om att det är anmärkningsvärt att en person som av staten har fått fötroende att bruka våld och vara beväpnad visar ett så dåligt omdöme och bristande laglydighet som en mordbrand innebär?

 

Tony Stigssons brott hade ju inget med hans yrke att göra, var det därmed orimligt att det blev så pass mycket medieintresse som det blev kring hans gärningar?

 

Visst är det anmärkningsvärt och beklagligt. Är det så anmärkningsvärt och är handlingen relaterad till Hemvärnet så det motiverar rubriksättningen? Nej, det tycker jag inte.

 

Tony Stigsson var bl.a. anklagad för vårdslöshet med hemliga handlingar. Det är i högsta grad relaterat till hans yrke och kunde i värsta fall ha inneburit men för rikets säkerhet. Inte direkt jämförbart i mina ögon.

OK hemvärnet är inget yrke, så långt är jag med!

 

Men kopplingen till att hantera vapen och am vårdslöst när du fått förtroende att förvara ett så pass kraftigt vapen som Ak4 hemma är högst anmärkningsvärd!

 

Varför är vi så rädda att hemvärnet skall hamna i dålig dager "bara" för att vi har dålig koll på hur vår personal mår?

 

Själv känner jag att de gånger sådant här händer så kommer organisationen att prövas ordentligt. Det duger inte att dela ut Ak4:or till folk utan riktig kontroll och sen bli förnärmad när sådana här historier blir officiella. Eftersom det händer då och då borde vi istället fråga oss hur vi kan skapa en metod för bättre utvärderinga av både personalen och förbanden för att upptäcka brister som kan leda till att folk tappar fotfästet. Det kan gälla allmänna attityder, kränkande särbehandling eller sviktande psykisk hälsa och sånt blir inte bättre av strutsbeteende!

Link to comment
Share on other sites

Men kopplingen till att hantera vapen och am vårdslöst när du fått förtroende att förvara ett så pass kraftigt vapen som Ak4 hemma är högst anmärkningsvärd!

 

Min kritik mot rubrikerna gällde mordbranden i Kronoberg. Vad gäller mannen som hotade och viftade med vapen i Stockholm har jag inget i stort att invända mot rapporteringen.

Link to comment
Share on other sites

@GC1

 

Tror ingen inte håller med om att vi måste bli bättre på att upptäcka problem hos våra medsoldater innan det går för långt. Det som sticker i ögonen på hv-folk, som mig själv, är att när något riktigt illa händer med en människa, och den människan råkar ha en koppling till FM, dras FM i skiten. I faller med pistolmannen nämns inte att han desperat försökt få kontakt med psykvården, tvärtom står det att de försökt övertala honom. Skitsnack. Om media ska hacka på någon, borde det vara dom, inte en organisation som erbjuder kamratskap och en rolig sysselsättning, om än med en allvarlig underton.

 

(Referens är C info livgardet, vill ni ha nummer så PM:a)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...