Status quo Posted January 20, 2009 Report Share Posted January 20, 2009 Jag sitter för tillfället med tentaångest.. I morgon har jag en sista tenta på ett alldeles för svårt prov och jag har väldigt svårt med motivationen. Vanligtvis brukar jag plugga ett tag, göra något annat, återgå osv tills jag inte orkar mer, men ibland infinner sig någon sorts ångest som gör att jag inte kan komma över tröskeln. Så för att lätta upp mig själv tänkte jag höra vad ni använder er av för ursäkter att inte göra saker som ni verkligen borde göra? Mina ursäkter (lögner till mig själv) är vanligtvis: Huvudvärk: om än lindring kan jag ljuga för mig själv och påstå att det förhindrar mig från utsatt aktivitet. Annat "viktigare" som ska göras först även fast det är tvåa eller lägre på prioritetslistan. "Jag har slitit så hårt de senaste dagarna", vilket iof är sant men knappast ett giltigt skäl. Konstigt nog hittar jag alltid på en ursäkt som jag inte berättar för andra än mig själv.. vilket egentligen är rätt skumt.. Men jag förutsätter att jag inte är ensam(?) :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Sista natten inför tenta drack jag alltid öl. Möjligen spelade jag CS eller liknande också. Ibland bägge dessa samtidigt.. Motivering? Det jag inte har lärt mig några timmar innan tenta, lär jag inte heller komma ihåg PÅ tentan. Alternativt kommer jag ihåg just det men ingenting annat.. Har du en lång tenta så kan en tupplur mitt i också passa bra för att komma på grejor. Om inte annat så funkar det bra som avlednings- och stressmoment för dina klasskamrater och på så vis sänker du snittet, dvs höjer ditt eget betyg relativt snittet. Glöm inte prasslande godispåsar, väldoftande kaffe och annat som gör tentan lite mysigare just vid din bänk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Jag resonerar ungefär likadant - det man inte kan dagen innan tentan kan man inte heller vid själva tentan och än mindre ett par månader senare. Om inläsningsdagen var dagen innan tentan brukade jag läsa igenom mina anteckningar eller böcker lite snabbt, möjligen skriva någon mindmap eller sammanfattning i punktform över det viktigaste. Aldrig hålla på mer än till 15-16 dagen innan tentan. Under min utbildning har det ofta varit 3-5 inläsningsdagar innan tentorna varpå de första gick åt till riktigt plugg, de senare blev en lediga dagar då allt annat gjordes (städa, mecka med cykeln, handla mat, tvätta, spela spel, gå på bio, läkarbesök...) Har man lite disciplin ställer man en timer på 20 min och tänker att man läser i 20 min och sen får man en paus på 10 min då man för göra vad som helst. Viktigt att man ställer timer på rasten också annars blir det lätt många timmar istället Man kan också boka tvättstugan några timmar. 1 timme läsa - 20 min hänga tvätt - upprepa. Eller ta en godis/klunk öl för varje kapitel du läser eller uppgift du löser. Annars är de vanliga ursäkterna för att inte plugga ganska många... "Har redan haft en väldigt lång dag..." "Behöver unna mig den här halvdagen ledigt..." "Studier är heltidsarbete, jag vill inte jobba övertid och plugga på kvällarna/helgerna också" (vilket är en överlevnadsstrategi som fungerat väldigt bra för den 170%-pluggande tösen) "Jag behöver inte, kan det där ändå..." - En gång lät jag bli att plugga under hela kursen, gick bara på föreläsningarna och tog anteckningar. Fick 75-80% på tentan ändå. "Någon gång ska vara den första för IG också..." "Jag har inte sett det där klippet på YouTube med den jättegulliga katten..." "Äääh, ORKA!" "Jag vill baka chokladpraliner!" "Jag vill hellre träna!" "Jag ska bara..." "Jag borde verkligen städa...!" "Jag vill hellre titta på Teletubbies!" (eller inte...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 "Jag vill baka chokladpraliner!" Ska vi plugga? ------------------------------------ @ Status Quo Något som hjälpte mig enormt när jag studerade var att man först ögnade igenom allt så man hade en koll på materialet. Sen började man plugga med några klasskamrater samtidigt som man hade trevligt tillsammans och förhörde varandra på egna frågor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Jag ljuger inte för mig själv. Jag vet att jag är dålig och gör inga större ursäkter för mitt oorganiserade beteende vid studier (annat än kanske att lova mig själv att bli bättre till nästa gång, vilket verkar vara en långsam, nästintill stillastående process...). Jag resonerar som så att kuggar jag så kuggar jag, det finns alltid en omtenta runt hörnet, och i jämförelse med en massa annan skit man råkat ut för i livet så är en tenta inte speciellt mycket att oja sig över för mig i alla fall. Det är väl därför jag sitter här på SoldF nu istället för att skriva på mitt PM och ändå känner mig rätt lugn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Det finns omtentor - men inga omfester! Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 jag brukar sitta och lyssna på musik, ta det lugnt och ha allmänt mysigt när jag pluggar. Inte för att jag pluggar så mycket (även om jag måste skriva projektarbetet ganska omgående). Min bästa ursäkt måste väl vara typ "Jag kommer endå inte klara skiten, så varför försöka?" Eller " Men den här tråden har jag inte läst på soldf..." "Det går nog bra" Sket i att plugga alls, bläddrade lite i boken innan provet (vi hade ingen genomgång på den kursen), och fick högst i klassen. typ 3 fel eller något, så ibland har man tur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 22, 2009 Author Report Share Posted January 22, 2009 Vanligtvis brukar jag bara läsa lite lätt och sen ordbajsa så mycket som möjligt för att få det att verka genomtänkt om jag är osäker på svaret vilket resulterat i flera mvg i gymnasiet / komvux. Men just den här tentan var ett omprov på omprovet och jävligt svår (kursledaren satt förbannat höga krav) så ångest infann sig snabbt, vilket ledde till än mindre plugg-moral. Men som många andra skrev: Det finns alltid omtentor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 22, 2009 Report Share Posted January 22, 2009 Det finns omtentor - men inga omfester! Och varje fest är en ny fest Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Konstigt nog hittar jag alltid på en ursäkt som jag inte berättar för andra än mig själv.. vilket egentligen är rätt skumt.. Men jag förutsätter att jag inte är ensam(?) :P Giltigt skäl (enligt mig) att inte plugga: Klarar du inte provet när du varit närvarande på lektionstid förtjänar du ett IG. (iofs funkar det bäst på högstadiet och gymnasiet, uppmärksamhet på avsedd tid SKA vara tillräckligt nämligen, jag har aldrig pluggat inför prov och har aldrig bommat nåt prov, hittills i mitt liv ) ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Vanligaste ursäkterna är: "Jag gör det sen" "Kan det där redan (läxläsning)" och "Tar det imorgon" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Det finns omtentor - men inga omfester! Eller omövningar för den delen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.