Jump to content
Sign in to follow this  
Ragulin

"Patron UR?"

Recommended Posts

Jag har blivt drillad i att ta ur magasinet till AK4 EFTER det att manöverhandtaget spänts upp och patronen i loppet ejectat. Nu har jag hört att man gjort en tebacks på detta och att magasinet i stället skall plockas ut FÖRE manöverhandtagets manövrerande á la AK5. Stämmer detta? I så fall: Varför kludda till det och behöva avprogammera en pavlovskt betingad reflex? :D

Vart har du fått uppgifterna om ändring ifrån?

Jag har inte hört något om att det ändrats.

The Swede

Hade avrostning och inskolning av nytillkomna igår kväll. Övn.led sa det. Jag har ingen aning om var han fått det ifrån.

Jag har blivt drillad i att ta ur magasinet till AK4 EFTER det att manöverhandtaget spänts upp och patronen i loppet ejectat. Nu har jag hört att man gjort en tebacks på detta och att magasinet i stället skall plockas ut FÖRE manöverhandtagets manövrerande á la AK5. Stämmer detta? I så fall: Varför kludda till det och behöva avprogammera  en pavlovskt betingad reflex?  :D

Jag var på introduktions utbildning för HV i helgen, då fick vi lära oss att ta ut magasinet efter att manöverhandtaget spänts upp.

Jag har blivt drillad i att ta ur magasinet till AK4 EFTER det att manöverhandtaget spänts upp och patronen i loppet ejectat. Nu har jag hört att man gjort en tebacks på detta och att magasinet i stället skall plockas ut FÖRE manöverhandtagets manövrerande á la AK5. Stämmer detta? I så fall: Varför kludda till det och behöva avprogammera  en pavlovskt betingad reflex?  :)

Jag var på introduktions utbildning för HV i helgen, då fick vi lära oss att ta ut magasinet efter att manöverhandtaget spänts upp.

och det är korrekt förfarande! :lol: /:)

Guest Lt. payne

Alltså...

När du hör:PATRON UR!! Gör du följande.

Repetera ordern.

säkra vapnet.

öppna hylsfångaren.

Håll med höger hand för utkastarhålet,var beredd att fånga ev.patron.

Spänn med vänster hand upp mekanismen,haka fast.

Ta ur magasin och stoppa innanför jackan.

Titta och känn efter GENOM magasinsstyrningen att patronläget är tomt.

Stäng hylsfångarpåse.

SLÅ fram manöverhandtaget.

Rikta i ofarlig riktning.

osäkra.

Avfyra.

Säkra vapnet.

Anledningen till att magasinet ska sitta kvar är att det blir ett "hål" mindre som en patron kan ramla ur.Därigenom minskar man risken för att en soldat börjar peka med pipan åt alla möjliga håll om han tappar en patron.

Alla andra sorters patron ur är mot SÄKI.

Läs gärna och lär er SÄKI KAP2,10!!

Lt. payne,snart nybliven Skjutinstruktör. B) B)

(om jag klarar provet på söndag) ;)

Nu får du förklara dig Lt Payne.

SÄKI KAP2,10 säger du.

I vilken del då?

SÄKI-serien består av 16 böcker.

Dessutom kan jag inte påminna mig om att det står i SÄKI hur laddning/patron ur ska gå till.

Det enda jag hittar är vad som gäller när man går från "magasin i" till "ladda" med Ak5. (SÄKI Ehv/Pv sid. 38)

The Swede

Guest Lt. payne

Jag menade att alla bör kunna den textraden,Det var inte kopplat till Vapenhanteringen.

SÄKI G KAP 2,10.

G:et ramlade bort.

OK! Nu blir det förvirrat i alla fall! Är det ngn som är absolut DÖDSSÄKER på att det förfarande Lt Payne beskriver här ovan är det i dag gällande åtgärderna vid "Patron UR!" för Automatkarbin 4 (H&K G3). Dessa åtgärder stämmer nämligen klockrent med de jag blivit till underkastelse piskad att lära mig en gång när Moses låg i vassen. Det är så inihelvete KASS när det står en ö-led och instruktör och säger "Följande gäller..." framför ett gäng FNG:s och sedan gör åt helvete FEL! :huh::((:o

Guest Dedicated

Lt payne, är du helt säker på att hylsfångaren sätts på plats där du beskriver det? Har bestämt för mig att man sätter den på plats först EFTER blindavfyrning och säkring som absolut sista moment.

Det stämmer till fullo det som Lt payne säger.

Det har INTE kommit ut någon ändring av åtgärderna vid patron ur för Ak4.

Fyhr.

Hylsfångaren sätts på innan blindavfyrning.

Enligt SÄKI så skall hylsfångare ALLTID användas, utom vid vakttjänst och eventuell kontrollskjutning av vapen efter eldavbrott.

The Swede

Guest Lt. payne

Det är meningen att man i samma armrörelse först slår fast hylsfångarpåsen och sen manöverhandtaget.på det sättet slipper man onödiga moment.

Skånska DragonGruppen leads the way! B)

Edited by Lt. payne

Guest Dedicated

@the Swede (och alla andra!)

Sold Mtrl från 1992 s.102

mom.7 - Slå manöverhandtaget ur upphakningsläget.

mom.8 - Osäkra, blind avfyra, säkra.

mom. 9 - Fäst hylsfångaren.

@Lt payne.

Så länge inte Skånska Dragongruppen kan klä sig ordentligt tar jag detta ditt uttalande med en STOR nypa salt!

Edited by Fyhr

Men där har du ju momentet tidigare:

2. Ta bort (lossa) hylsfångaren.

Dessutom har grabben på dom bilderna fortfarande hylsfångaren fastsatt - inte en lossad

Och det är bara i den SoldR Mtrl P som jag sett att man ska sätta tillbaka hylsfångaren, tittar man i 83'an och 89'an. I örlogsboken 92 visar dom iprincip bara en bild på ak4:an

Nu är jag inte så bevandrad i ämnet, men för klarhetens skull så är det väl värt att betona att denna ordning inte gäller för AK5?

Där är det ju säkring-magasin ur-upphakning som gäller. Manöverspaken skall sedan ICKE s l å s tillbaka utan släppas efter att ha greppats med den fria handen.

/RP

Två tillägg:

1. Momentet att sätta axelstödet/kolven mot bältet har inte nämnts, dvs vid stående och knästående.

2. Hörselskydd måste bäras vid ladda och patron ur (högvakt och utlandstjänst undantaget)

EDIT: jag börjar bli senil, så jag kollade upp om vad jag har fått lära mig var korrekt, men det var visst inget krav enligt SäkI.

Edited by 106

Tre tillägg:

1. Ladda och patron ur bara får genomföras i liggande eller knästående.

Källa?

SäkI

kommer inte ihåg vilken bok (gissningsvis Grunder) eller kapitel/paragraf.

Jag verkar ha supit bort min CD men regeln har funnits i minst tre år.

EDIT: Fel av mig, det är vad jag har fått lära mig från början och kom ihåg att något om det nämndes i SäkI. Nedanstående är korrekt.

Edited by 106

I SäkI Ehv Pv kap 1 står:

"Kommentar: Liggande eller knästående ställning skall användas vid ladda och patron ur på skjutbana då skjutövningar genomförs i dessa ställningar. Det åligger övningsledaren att härvid ge order om i vilken ställning vapnet skall laddas."

Detta är inte samma sak som att ladda och patron ur endast får genomföras i liggande och knästående. Om någon läst SäkI bättre än jag så blir jag bara glad :)

Möjligt att minnet sviker mig, vilken utgåva har du?

Guest Lt. payne
Tre tillägg:

1. Ladda och patron ur bara får genomföras i liggande eller knästående.

2. Momentet att sätta axelstödet/kolven mot bältet har inte nämnts.

3. Hörselskydd måste bäras vid ladda och patron ur (högvakt och utlandstjänst undantaget)

Kommentar till dina tillägg:

1:Går Högvakten ner i knästående eller liggande ställning på Högvaktsterrassen vid ladda och patron ur?Alltså,stående ladda och patron ur med kolven mot bältet är rätt.

2:Skapar onödiga risker att försöka sätta kolven mot bältet vid liggande ladda och patron ur,vapnet ska ligga på din högra underarm.

3:Rätt med hörselskydden! :)

Så länge inte Skånska Dragongruppen kan klä sig ordentligt tar jag detta ditt uttalande med en STOR nypa salt!

:((

Men det är helt korrekt, hylsfångaren sätts på plats sist.

1:Går Högvakten ner i knästående eller liggande ställning på Högvaktsterrassen vid ladda och patron ur?Alltså,stående ladda och patron ur med kolven mot bältet är rätt.

2:Skapar onödiga risker att försöka sätta kolven mot bältet vid liggande ladda och patron ur,vapnet ska ligga på din högra underarm.

1. Fel av mig. Har åtgärdats i tidigare inlägg.

Anledningen till att jag fått lära mig så tror jag är a) lära sig att allltid inta låga ställningar om man måste fippla med vapnet dvs inte kan verka med det och B) om någon på skjutbanan får något problem och vänder sig mot skjutledaren är risken större vid stående att han vänder hela kroppen och därmed riktar vapnet mot övriga (har sett exempel på detta efter exempelvis vådaskott), det är inte lika lätt att göra i knästående eller liggande.

Men det var ju som ni påpekade inget krav enligt SäkI.

2. Vid liggande ja, men vid knästående och stående minskar ju risken att pipan pekar i helt felaktig riktning. Men jag är van från de flesta andra vapen att man sätter kolven/axelstödet mot bältet och därför känns det mest naturligt.

Alltså...

När du hör:PATRON UR!! Gör du följande.

Repetera ordern.

säkra vapnet.

öppna hylsfångaren.

Håll med höger hand för utkastarhålet,var beredd att fånga ev.patron.

Spänn med vänster hand upp mekanismen,haka fast.

Ta ur magasin och stoppa innanför jackan.

Titta och känn efter GENOM magasinsstyrningen att patronläget är tomt.

Stäng hylsfångarpåse.

SLÅ fram manöverhandtaget.

Rikta i ofarlig riktning.

osäkra.

Avfyra.

Säkra vapnet.

Anledningen till att magasinet ska sitta kvar är att det blir ett "hål" mindre som en patron kan ramla ur.Därigenom minskar man risken för att en soldat börjar peka med pipan åt alla möjliga håll om han tappar en patron.

Alla andra sorters patron ur är mot SÄKI.

Läs gärna och lär er SÄKI KAP2,10!!

Lt. payne,snart nybliven Skjutinstruktör.  B)  B)

(om jag klarar provet på söndag)     ;)

Fundera på följande vis:

Vad är farligast, instruktionen bygger på detta resonemang.

1. Vapnet är osäkrat = säkra.

Vad är nu farligast?

2. Patron finns i patronläget =ta bort patronen ur patronläge.

Vad är nu farligast?

3. Magasinet är i vapnet = ta bort magasinet.

Vad är nu farligast?

4. Det kan finnas ammunition i vapnet = se och känn genom magasinsstyrningen inte genom utkastaröppningen.

Vad är nu farligast?

5. Vapnet är uppspännt = gör blindavfyrning, i ofarlig riktning.

Vad är nu farligast?

6. Vapnet är osäkrat = säkra.

Regeln fungerar på alla vapen dvs. ställ dig frågan: Vad är farligast???

Edited by heiho

Kan du inte repetera Heiho. Jag hängde inte med ;)

Kan du inte repetera Heiho. Jag hängde inte med ;)

Repetera ?! Scrolla uppåt:

Åtgärda det som är farligast först t.ex det föreligger större risk för vådaskott på grund av att vapnet är osäkrat än på grund av att det är patron i patronläget osv :lol:

Edited by heiho