Jump to content

Rikshemvärnschefens Insatsövning Gotland 2009


Recommended Posts

Tänkte starta en tråd om insatsövningen som ska gå av stapeln på Gotland i början på september.

 

Fick lite info om övningen på vårt uppstartmöte i helgen. Västmanlands insatskompani skall skicka en pluton. Vilka övriga grupper som ska dit var mer osäkert, det kanske finns någon här som vet mer?

Sen ska det komma en pluton från norge och en från Danmark. Den danska putonen är enligt rykte just ni i Afganistan...

 

Övningen skall pågår torsdag-söndag. Tilltransport m.m. under torsdag, skarpskjutning på Tofta under fredag, något moment i Visby på lördagen och hemåt under söndagen.

Link to comment
Share on other sites

Övningen skall pågår torsdag-söndag. Tilltransport m.m. under torsdag, skarpskjutning på Tofta under fredag, något moment i Visby på lördagen och hemåt under söndagen.

Det låter trevligt.

Tycker dock det är synd att dom blåser så mycket tid på att transportera på dagtid.

Vore mycket bättre om dom kör transport dit på onsdagkvällen och hemresan på söndagen.

Så får dom en hel dag extra..fast det kanske blir för dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Finns det möjlighet för dom som är intresserade att få vara med??

Vet vi något mer om när denna övningen går av stapeln och lite om dess innehåll??

 

Kan då förmedla vidare detta till resten av min pluton (Skaraborgsgruppen>Kåkinds HV Bat> Kåkinds Insats) för dom som är intresserade.

Link to comment
Share on other sites

Finns det möjlighet för dom som är intresserade att få vara med??

Vet vi något mer om när denna övningen går av stapeln och lite om dess innehåll??

 

Kan då förmedla vidare detta till resten av min pluton (Skaraborgsgruppen>Kåkinds HV Bat> Kåkinds Insats) för dom som är intresserade.

 

Inte för att lägga sordi på engagemang men deltagandet i denna typ av evenemang gör upp i dialog mellan Rikshemvärnsavdelningen och utbildningsgrupperna (som pekar på "sin kandidat" inom komp/plut).

 

Sedan kan det diskuteras i det taktiska/politiska i att förlägga detta till Gotland.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan det diskuteras i det taktiska/politiska i att förlägga detta till Gotland.

Dom har väl ett rätt framgångsrikt hemvärn där om man ska tro diverse artiklar.

Och det är väl lättare att förlägga det där än norrut?

Stockholm och Göteborg har haft? Även Malmö tror jag?

Så valen minskar väl ifall dom vill ha variation och slippa norrländska mygg? ;)

Link to comment
Share on other sites

Den i särklass mest kända händelsen i Gotlands historia är den danske kungen Valdemar Atterdags invasion 1361 då bönderna besegrades i flera slag och Visby brandskattades.

 

Hmm en Dansk pluton, undrar om dom blir B-styrkan och det är dom vi skall försvara Visby från :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu är det klart att en norsk pluton kommer, men de danska har inte lämnat definitivt besked ännu (ej med som B-sida om de kommer :baskerPa: ). Förutom dessa är det tre plutoner från fastlandet och en från Gotland som ska delta. Det tilkommer även en stab/trosspluton från Gotland.

 

Övningens grovplanering är klar men den kommer att finslipas en del. Som det ser ut nu så kommer det att starta med skjutning på torsdagen på Tofta skjutfält för att därefter övergå till urban övningsterräng dvs. Visby.

 

Den tredje plutonen som kommer från fastlandet har jag fått hört ska vara från Kalmar och Kronobergsgruppen.

 

Mvh Jocha

Edited by Jocha
Link to comment
Share on other sites

Övningens grovplanering är klar men den kommer att finslipas en del. Som det ser ut nu så kommer det att starta med skjutning på torsdagen på Tofta skjutfält för att därefter övergå till urban övningsterräng dvs. Visby.

 

Vet du om det kommer vara något moment med B-styrka?

Link to comment
Share on other sites

kommer sgt keno att delta?

 

 

Jag både tror och hoppas att det blir en bra övning.

Vi har bra befäl i plutons/komp ledning.

Vi Gotlänningar gillar övningar med mycket action i. Jag hoppas det blir fullt upp.

Vi har fått information om att vi ska ta ledigt från jobben både torsdag och fredag. Så jag antar att övningen börjar redan på torsdag.

 

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite ny info om övningen! Valda delar ur info från övningsledningen.

 

Ur Gotlandsgruppen 1 kompaniledning + 1 insatspluton

Ur U/V-gruppen 1 insatspluton

Ur Bohusdalsgruppen 1 insatspluton

Ur Blekingegruppen 1 insatspluton+ stridsbåtar

Från Danmark 1 pluton (är i dag i Afganistan)

Från Norge 1 pluton( det är en stor pluton ca 80man)

 

Totalt 6 plutoner och 1 kompaniledning.

 

På fredagen genomförs en skarpskjutningsövning på Toftaskjutfält in till senare delen av eftermiddagen.

Därefter påbörjas den igentliga övningen som då sträcker sig från fredag ca 1600 till lördag ca 1700.

Efter övningsslut utbryter någon form av allmän förbrödring och minglig under lördagskvällen.

Under söndagen sker vård och utvärdering. Samt återtransport.

 

 

Dag för dag

 

Torsdag

Ankomst Gotland

Inkvartering

 

Fredag

Skarpskjutning 10-16

I planen nu, kommer vi att genomföra metodövning rensning av rum, i kulisser.

Tagande av tg med understöd mellan grupper.

Tagande av tg med understöd samt rensande av byggnad i pluton.

 

 

Under skarpskjutningen är tanken att hundarna bedriver egen övning under ledning av den norska enhetens hundtjänst befäl.

 

Efter skarpskjutningen kommer plutonen att lösaptera och påbörja övningen i och omkring Visby.

 

Hela övningen är under fredsläge.

Gör vi saker rätt skall vi inte behöva skjuta någonting, mer än något enstaka skott ev.

Läget bygger på utskeppning av förband från Visby hamn och uppgiften är att skydda denna utskeppning samt infrastrukturen i och omkring Visby.

Det finns oroselement i området vilka försöker förhindra tidigare nämnda utskeppning.

Varje pluton kommer att få ett objekt som de svarar för skydd och bevakning av. Dessutom kommer plutonerna att ha beredduppgifter av QRFtyp.

 

Lördag

Kompaniet kommer att genomföra genomsök/rensning av objekt samt skydda dessa objekt , kompaniet kommer att agera på 2 täter där U/V-gruppen bildar tät med norrmän och danskar.

Varje pluton kommer att få sina objekt och samverkan mellan plutoner kommer att behöva ske för att knyta i hop enheternas skydd av respektive objekt.

Från de nya objekten kommer sedan en anfallsrörelse ske för att ta och rensa objekt i och omkring hamnen.

Fortsatt skydd och bevakning av nya objekt ( bla genomnsök av båt med hundarna) i hamnen intill övningen avslutas.

 

Kväll: någon form av förbrödring och erfarenhetsutbyte.

 

Söndag

Vård och utvärdering.

 

 

Ser ut att kunna bli en helt OK övning!!!!

Edited by Fk Satan
Plockat lite med hänvisning till §14
Link to comment
Share on other sites

Kulisserna har börjat komma upp. Såg på dessa i lördags. Tror det kommer upp mer. Just nu är de hela, vi skall bedriva skarpskjutning där i närtid. Så vi får göra en kvalitétskontroll då :rockon:

Det finns gott om plats att utnyttja alla vapen inom HV vid det området. Allt hänger bara på tillgång på vapen antar jag.

 

Inne i Visby lär det inte bli så mycket panga tyvärr. Finns bara ett fåtal områden där man kan skjuta lite. Men det blir nog inga "Blackhawk Down" strider. Vid piren i hamnen går det att panga på ordentligt, där finns det inga civila (vi har ju säkerligen spärrat av hela inre hamnen).

 

Blir det lika bra tryck vid hamnen som vi hade under vår bataljonsövning då kommer det bli riktigt skoj.

 

Ser fram emot övningen, har vi bara tur med vädret så blir det kanon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kulisserna har börjat komma upp. Såg på dessa i lördags. Tror det kommer upp mer. Just nu är de hela, vi skall bedriva skarpskjutning där i närtid. Så vi får göra en kvalitétskontroll då :)

Det finns gott om plats att utnyttja alla vapen inom HV vid det området. Allt hänger bara på tillgång på vapen antar jag.

 

Inne i Visby lär det inte bli så mycket panga tyvärr. Finns bara ett fåtal områden där man kan skjuta lite. Men det blir nog inga "Blackhawk Down" strider. Vid piren i hamnen går det att panga på ordentligt, där finns det inga civila (vi har ju säkerligen spärrat av hela inre hamnen).

 

Blir det lika bra tryck vid hamnen som vi hade under vår bataljonsövning då kommer det bli riktigt skoj.

 

Ser fram emot övningen, har vi bara tur med vädret så blir det kanon.

Har du lyckats få mer info angående övningen?

 

Jag har pratat lite med min kompanichef, men han är osäker på om våran Insatspluton i tredje kompaniet (Austre Kompani) kommer delta. Mycke tråkigt tycker jag om vi inte deltar.

Link to comment
Share on other sites

Enligt den information jag har skall Gotland ha med en insatspluton. Den skall fyllas upp med folk från AT, BT och CT. Alltså bara från Gotlands Insatskompani. Har inte hört att personal från andra kompanier skall delta i i Gotlandsplutonen.

 

De som inte får plats i plutonen från kompaniet kommer fördelas på stab (skydd) och som b-styrka.

 

Den här informationen var det vi fick berättat under senaste övningen med insatskompaniet.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Enligt den information jag har skall Gotland ha med en insatspluton. Den skall fyllas upp med folk från AT, BT och CT. Alltså bara från Gotlands Insatskompani. Har inte hört att personal från andra kompanier skall delta i i Gotlandsplutonen.

 

De som inte får plats i plutonen från kompaniet kommer fördelas på stab (skydd) och som b-styrka.

 

Den här informationen var det vi fick berättat under senaste övningen med insatskompaniet.

Hmm, Då blir de egentligen inte all personal i insatsplutonerna som får möjligheten att delta rent praktiskt i övningen. Kan de va ekomiska skäl till att de inte blir mer än en pluton från Gotland som skall delta?

 

Jag själv tycker att alla insatsplutoner på Gotland borde delta i Rikshemvärnschefens Insatsövning. Även den/dem insatsplutoner som inte tillhör insatskompaniet.

Edited by Raghor
Link to comment
Share on other sites

Så har det inte varit tidigare, så varför skall det vara så nu?

 

Stockholm - en pluton från Stockholm

Göteborg - en pluton från Göteborg

Visserligen, men de är ändå personal som missar övningen. Sen finns de en överhängande risk att de blir samma pluton som återkommer på denna övning varje år. Sett ifrån Gotlands sida och den erfarenhet jag har av Gotlands HV i helhet.

Link to comment
Share on other sites

Med avundsjuka, "dom får men inte vi", kommer ni inte långt.

 

Kanske dags att lyfta problem istället?

De vet jag. Därför tog jag upp detta med min kompanichef. Han är osäker så jag vet inte hur han kommer gå vidare med detta. De är iaf några ur min pluton, även jag själv har gett vårt intresse för insatsövningen till kompanichefen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Kan inte annat än hålla med föregående talare! Vilken övning! Klart bästa som jag någonsin varit med på. Full fart hela tiden, 1 timmes sömn på 2 dygn, realistiska moment, klockrena och duktiga b-styrkor m.m. Gotlandsgruppen och alla andra inblandade i planeringen har gjort ett mycket bra jobb.

 

Sen var det ju inte helt fel att gå som Gruppchef i EB när vi gick genom Östercentrum, nerför Hästgatan, och vidare mot hamnen för att ta Gamla hamnmagasinet.

 

Häftigast var nog när jag och min KSP-skytt understödde ett norskt QRF-team som tog om hand om en misstänkt person på taket på hamnmagasinet. Det var ett moment som SÄKI inte rekomenderar en svensk soldat att utföra om man säger så... Trots lite språkförbistring så gick det bra. Det märktes att de har övat en del på detta.

 

Om det är någon här som var b-styrka mot oss, BT, så vore det skoj att höra hur det upplevdes från er sida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...