Jump to content

Personligt vapen i Hemvärnet - Vad tycker ni?


Grenadier

  

348 members have voted

  1. 1. Vilken AK tycker ni hemvärnet skall satsa på?

    • Gör ingenting, AK4B funkar fint!
      46
    • Vidareutveckla AK4!
      63
    • Byt till AK5!
      144
    • Vänta på ny AK!
      98


Recommended Posts

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1428

 

om man läser detta så ska det finnas nästan 40.000 nya AK5C så då bör där finnas sådana till HV med nya försvarsbeslutet

 

Med tanke på det försvaret som kommer att finnas år 2015 någon gång när det bara kommer finnas dryga 10000 kontrakterade soldater så kanske de slänger alla ak5cHV. Den dagen den sorgen. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Jag skiter egentligen om huruvida vi skjuter 7.62 eller 5.56, båda har klara fördelar och klara nackdelar. Det jag KRÄVER av mitt vapen är att jag ska ha förtroende för att jag kan skjuta och träffa skurken med det. Under GU hade jag en relativt färsk AK5, men den ville likförbannat inte skjuta om den vaknat på fel sida. Hade en herul jävla fel på plutonens 5'or, inget som gör enskild och färsk soldat speciellt glad.

 

Nu vet jag att jag aldrig testat min AK4 under liknande förhållanden och jag vet att det finns en jävla massa måndagsex av det stolta järnspettet. Men det jag upplevt själv, i kombination med RPS, gör att jag kommer hålla i min AK4 tills något med en hel galax på kragen skriker "avbryt".

 

Å andra sidan; ge mig en färsk och driftsäker personlig AK5C som inte blivit söndervårdad och misshandlad av Griskarlsson i femton år så kommer jag kanske inte gråta lika hårt. Får vi dessutom ut ett par ksp90, ja vaffan...

 

Dock måste följande lösas först; ordentlig utrustning, ordentligt samband, ordentligt med övningstid etc. Men när vi går över till ett NSS som lever upp till namnet...tja...vars skriver jag på för den där fröscha gröna grejen?

 

 

I klartext:

 

Samma beväpning som FM i stort är att naturligt och gott. Om jag får en AK5C som fungerar kommer jag döpa min förstfödda till Håkan, skit samma vilket kön det här ('Håkana' låter fan inget bra alls).

 

Sönderskjutna AK5A, sminkade eller ej, skulle jag inte ge en burk FM-leverpastej för.

Link to comment
Share on other sites

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1428

 

om man läser detta så ska det finnas nästan 40.000 nya AK5C så då bör där finnas sådana till HV med nya försvarsbeslutet

 

Med tanke på det försvaret som kommer att finnas år 2015 någon gång när det bara kommer finnas dryga 10000 kontrakterade soldater så kanske de slänger alla ak5cHV. Den dagen den sorgen. :baskerPa:

Nu är det ju så att det inte är säkert att värnplikten försvinner. Om socialdemokraterna kommer till makten (som det tyvärr verkar just nu) så blir det en tredubbling av vpl-kullarna. Fp påstår sig vilja skjuta till pengar till försvaret för att kunna bibehålla dagens kvantiteter, och jag tror att Moderaterna kommer ändra sig om försvaret mot förmodan skulle bli en valfråga. Som jag tidigare sagt så kommer de AK5C som finns nu bli ganska rejält uppslitna om 20 år då alla förband kommer ha AK6. Man kommer antagligen ha en stor drös bössor på lager, så att man kommer kunna ersätta de som gått sönder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har läst flera trådar under natten rörande beväpning i FM.

 

Tycker nog att ni som skriver här på forumet, dvs de flesta men dock inte alla, bör omvärdera sitt "tyckande" till ett mer konstruktivt resonemang.

Ska man vara ärlig så finns det många frågor att ställa sig innan man väljer vilken besväpning som Hemvärnet ska ha eller hur FM i framtiden ska köpa sina vapen.

Jag har vid årets slut 20års erfarenhet av FM på olika sätt. Jag har under störe delen av åren haft AK4 som tjänstevapen men även, K-Pist M/45, Gevär M96, Prickskyttegevär M/41, AK5(A), KSP90, KPS 58, Pistol 88 mfl. Jag har använt de flesta eldhandvapen i FM dock inte alla men i diskusionen hur vida vad HV ska ha för personligt vapen så bör det givet vis synkas mot övriga FM.

 

Frågor som måste ställas som man bör svara på innan man diskuterar kaliber mag kapacitet etc.

 

1. Hur ser framtidens strider ut?

2. Var kommer striderna att utspelas? Bebygelse, landsbygd, skog etc.

3. Vilka avstånd kommer marksoldaten att verka på. 0-25m, 25-100m, 100-300m eller över 300m.

 

När dessa frågor är dikuterade och man kommitfram till svar så kommer diskusioner om hur kolvar, kaliber, sikten etc att vara besvarade genom att man har fått fram en behovsspec. ut i från de krav som framtidens strider ställer på Soldaten i både FM och HV.

Link to comment
Share on other sites

nyligen framkom att HV kommer att i framtiden ombeväpnas till AK5, AK4'n utgår. Jag har inte mer information och framförallt ingen tidsaxel men tycker att det är signifikant att en person med insikt säger att AK4'n ska bort, det lät då inte som det var på ett 10-20 årigt spektrum utan att det skulle ske s.a.s i modern tid.

 

Följdaktligen så påstår jag att det är förklaringen till det stora antalet AK5C

 

/b

Link to comment
Share on other sites

nyligen framkom att HV kommer att i framtiden ombeväpnas till AK5, AK4'n utgår. Jag har inte mer information och framförallt ingen tidsaxel men tycker att det är signifikant att en person med insikt säger att AK4'n ska bort, det lät då inte som det var på ett 10-20 årigt spektrum utan att det skulle ske s.a.s i modern tid.

 

Följdaktligen så påstår jag att det är förklaringen till det stora antalet AK5C

 

/b

 

Det är inte vad jag hört!

De siskusioner som förs är som jag tidigare skrivit.

1. Vilka krav kommer framtidens slagfält/strid att ställa på soldaten.

2. Vilken miljö kommer man troligast att verka i och ställer den några speciella krav.

3. Vilket avståd kommer man att använda vapnet på. ( Medel avståndet i krig ligger på ca 25-50m historiskt sett.)

 

Svaren på frågorna har jag inte hört ännu men om man lysnar på diskusionen i sverige och världen så blir det

1. Beväpningen behöver vara lätt med möjlighet att anpassa vapnet efter uppdrag, slagfältet kommer variera mycket men vara till stor del förlagt till bebyggelse.

2. Miljön kommer och har visat sig under senare år vara bebyggelse. Deta ställer krav på ett smidigt vapen med god penetrationsförmåga i betong, Tegel trä.

3. Avstånden som man använder eldhandvapen krymper och har krympt med åren, 80 talet så övades eldöverfall på Sovjetiskaförband från 200-300meter denna era ar förbi vad gäller eldöverfall på det viset.

 

Ombeväpning till AK5 kan kanske ske innan det tas fram ett nyt vapen till samtliga i FM men motståndet är hårt inom HV kan jag lova.

I den nya stridsutbildningen räknar man med att möta en fiende med rejäla kroppsskydd och då fungerar inte 5.56 så bra som 7.62

Troligast är att man ombeväpnar hela FM även hemvärnet till ett modernt eldhandvapen som kan modifieras efter soldatens uppgift men var lika i grunden.

Link to comment
Share on other sites

Enligt en skrivelse som cirkulerar på kvarn är det bestämt men ännu inte klarlagt HUR man kommer

byta ut.

Bär i minne att detta kan ta tid då det är FM vi pratar om, Utb-delen var tydligen under lupp

då en stor del av FrivFM inte har Utb på Ak5 utan endast på Ak4/B.

 

Sen är den rent logistiska delen minst 6mån bara den.

Personligen tror jag att det kan ske tidigast till vintern 09/10.

Link to comment
Share on other sites

Det jag undrar är vad ni tycker om hemvärnets personliga beväpning? Jag ser jag helst att man snarast, gärna iom en ev. omorganisation av HV, inför AK5. Detta dels för att tydligare gör HV till en del av det svenska försvaret, dels för att ge soldaten ett smidigare vapen och mer ammunition i fickorna.

 

Jag är klen och övar för lite så visst skulle Ak5 passa bra för mig men Ak4:an är ett kraftfullt och pålitligt vapen.

 

Det jag skulle bli upprörd över är inte om det blir fel bössa utan om man skrotar och smälter ner Ak4:orna.

De kostar nästan ingenting att ha kvar i befintliga förråd, ammunitionen måste ändå finnas till Ksp-58 och

inom några år är det troligt att de behöver plockas fram igen för att klara av att skjuta igenom nästa generation

kropsskydd och lätta pansarfordon.

 

Så mitt svar är att FM inklusive HV borde använda båda de befintliga vapnen och ta det lungt med förnyelsen

och fortsätta köpa ammunition tills några andra länder har infört nästa vapengeneration så vi då i lugn och ro

kan dra slutsatser och förhandla pris. Det finns många andra utrustningsområden som är mycket viktigare som

mörkerstridsmedel, kommunikation, fordon och understödsvapen. Logistiskt är jag mera orolig för att få fram

el och mat än ammunition förutsatt att det finnas ammunition i förråden så sluta överoptimera logistiken på

sätt som riskerar att försämra flexibiliteten och förmågan.

Link to comment
Share on other sites

Fixa ett ordentligt SAMBAND innan vi byter vapen! Många kompanier är tvingade att använda PMR apparater. Det är helt underkänt på alla sätt och vis.

 

Jag behåller gärna AK4:an tills det kommer en värdig ersättare. Tar det 5 år, jag då får det vara värt det. AK5A är inte en värdig ersättare. AK5C hade fungerat.

Sen tycker jag man kan utrusta insats med AK5C först. Så man kan utvärdera den i något år innan man rullar ut den till resten. Då blir det mindre utbildning och logistik på en gång.

Insats övar nästan bara SIB, med ett smidigare vapen behåller man stridsvärdet längre. Vilket är mer värdefullt än anslagsenergin i längden.

 

Låt 20h fortsätta med AK4, insats gamla AK4B förrådställs tills vidare. RPS flyttas över till nya vapnet. Skarpskytten som skall ut i varje grupp behåller AK4B med förstoringssats till RPS.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Lite mer info om det blackladder tog upp. Beslut om detta bör ha tagits av C RiksHvAvd under dagen. Probelemet är att MSS som är ansvarig för vapensystemen när det gäller markstrid inte har någon som är ansvarig för AK4, ej heller finns det en fastställd instruktörs-instruktörs utbildning till detta. Så det finns inga som får eller kan utbilda instruktörer på AK4. Eftersom denna kompetens är en färskvara och skall förnyas enl MSS-direktiv var 5:e år.

 

Iom att nytt skjutreglemente är på väg in, där inte AK4 finns med. Och det ej heller har ingått i MSS uppdrag att ta fram något sådant. Så innebär det i praktiken att det är skjutförbud på samtliga AK4:or som finns i FM. Dock... Har generalen bett om att få ett undantag hos ÖB fram till 1:a Jan 2010. Samt att ingen får nyutbildas på AK4. Och att personal skyndsamt skall utbildas på AK5A. Dock är det även problem att hitta godkända instruktörer för AK5 ute på utbildningsgrupperna eller i hemvärnet. (enl nya standarden från MSS). Så det blir en stor utbildningsinsats som skall göras från MSS samt vapeninstruktörerna med NYA behörigheterna på AK5 för att utbilda dels truppofficerarna på landets regementen men även instruktörerna vid utbildningsgrupperna.

 

Men förhoppningsvis kan ett fåtal officerare vid utbildningsgrupperna skyndsamt få behörigheter att utbilda nya instruktörer på AK5.

 

En intressant paradox blir alla som ska göra intron... de kommer inte att få någon vapenutbildning som det ser ut i dagsläget pga brist på AK5 instruktörer.

Link to comment
Share on other sites

Men herrejävlar! Håller FM på att göra det igen? Är det ens möjligt att bomma målet så kopiöst?

 

Kommer HV beväpnas med AK5A? Då är 2000 talets största tabbe genomförd. 30000 RPS inköpta i onödan osv osv..

 

******************************

 

EDIT: Jag bestraffar mig med en kebabpizza trots att jag deffar. Jag är en dålig människa. Jag blev upprörd på riktigt!

:):dong: :dong: :dong: :dong: :dong: :dong: :dong: :dong: :dong: :dong:

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Dobberman +1 :Malaj:

Fk_Satan -10 för att han spräckte hela bluffen. :happy:

 

 

I verkligheten skulle ombeväpningen till ak5/ak5c förmodligen kunna var klar lagom till nyåret på flera utbildningsgrupper om bara vapnen fanns.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Kan ju knappast vara svårt och tidskrävande att omutbilda folk från ak4 till ak5 enligt egna erfarenheter. Är dock fortfarande väldigt förvånad av denna ombeväpning då det är så mycket som kommer att komma (och har kommit) till ak4orna. Kortare och inskjutbara kolvar och förstoringssats är ju på ingång. När det kommer fram en officiell-källa och uttalande så börjar jag tro på detta rykte.

Link to comment
Share on other sites

Det stog ju att det var beställt 1000 sikten och 5000 fästen (eller nåt sånt) till FÖRSVARSMAKTEN. Hur många tror du HV kommer få?

 

Kortare och skjutbara kolvar? Ja, till dom som "behöver" det. 500st inskjutbara som går direkt till SKBR (De som då tycker att man borde få ha det på sin egen bössa eftersom SKBR har det kommer ju givetvis få ett Fet-Nej). Sedan 5000st förkortade kolvar som i alla fall jag på 1.90 långa kan se mig någonstans efter. Behövs kortare kolvar till _ALLA_ imo.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser saken på samma sätt son de två senaste talarna i tråden.

Om det saknas officiella utsagor på området så krävs det minst 3 olika oberoende uppgifts lämnare för att man ska kunna vara något så när säker på att man har korrekata uppgifter.

Kan inte se att så är fallet i denna tråd. Enligt underrättelsetjänstens grunder så är tre oberoende källor minimum..... Upp till bevis för er som har uppgifter om rykten etc.

Sen kan vi alla tro på det som ryktas!

Link to comment
Share on other sites

@Yohn: kolla datumet när 'ryktet' skapades.... :unsure:

Jag är fullt medveten om det. :lala: Men bara för att det är första april så betyder det inte att man ska låsa sig in i en bubbla och inte ta in någon information alls. Dessutom så har detta rykte cirkulerat före 1 april iom att HV ska bli NS.

 

Är det ett sant rykte?

Är det ett första april skämt?

Är det ett faktum?

 

Vem vet, när jag får ak5an slängd framför mej så kanske jag börjar tro på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Gammal tråd som sparkas till liv igen. Efter helgens utbildning skjutinstruktörer i det nya skyttereglementet har jag totalt ändrat uppfattning när det kommer till min kära ak4b.

Skall vi nu utbildas efter det nya reglementet är ak4b helt fel vapen, detta med tanke på kolvens längd och vapnets tyngd. Jag är ak4 kramare men det är nu bara at inse att det är inte konstruerat för hur vi skall skjuta med det i dag och framöver.

 

Skall vi behålla ak4b till 2020 kommer vi i 10 år att utbildas i en skjutteknik som ak4 absolut inte funkar som. Det blir helt fel och mkt svårt att motivera för soldaterna att använda den nya tekniken.

 

Det enda som talar för ak4 med det nya reglementet är att rekylen hanteras bättre och blir således av mindre betydelse än tidigare jämfört med 5,56.

AK5C (som jag aldrig hållit i) är kanske inte heller den optimal framöver, men nog bör den vara bättre än 4an.

Skall 4an behållas i 10 år till måste vi ha en kortare eller helst en justerbar kolv. Den behövs i så fall snarast!

 

Nej, låt varje grupp ha en ak4b men med det gamla OR som skarpskyttevapen, lägg resten i nåt bergrum. Ge oss ak5c och så fort NATO har bestämmt sig för en ny kaliber, satsa på det. Jag vill faktisk hellre byta ut fyran nu och vänta lite längre på annan utrustning som vi behöver såsom samband och mörkermtrl. Detta är tvärt om vad jag ansåg för ett år sedan..

Link to comment
Share on other sites

Gammal tråd som sparkas till liv igen. Efter helgens utbildning skjutinstruktörer i det nya skyttereglementet har jag totalt ändrat uppfattning när det kommer till min kära ak4b.

Skall vi nu utbildas efter det nya reglementet är ak4b helt fel vapen, detta med tanke på kolvens längd och vapnets tyngd. Jag är ak4 kramare men det är nu bara at inse att det är inte konstruerat för hur vi skall skjuta med det i dag och framöver.

 

Skall vi behålla ak4b till 2020 kommer vi i 10 år att utbildas i en skjutteknik som ak4 absolut inte funkar som. Det blir helt fel och mkt svårt att motivera för soldaterna att använda den nya tekniken.

 

Det enda som talar för ak4 med det nya reglementet är att rekylen hanteras bättre och blir således av mindre betydelse än tidigare jämfört med 5,56.

AK5C (som jag aldrig hållit i) är kanske inte heller den optimal framöver, men nog bör den vara bättre än 4an.

Skall 4an behållas i 10 år till måste vi ha en kortare eller helst en justerbar kolv. Den behövs i så fall snarast!

 

Nej, låt varje grupp ha en ak4b men med det gamla OR som skarpskyttevapen, lägg resten i nåt bergrum. Ge oss ak5c och så fort NATO har bestämmt sig för en ny kaliber, satsa på det. Jag vill faktisk hellre byta ut fyran nu och vänta lite längre på annan utrustning som vi behöver såsom samband och mörkermtrl. Detta är tvärt om vad jag ansåg för ett år sedan..

Välkommen i klubben.

ALLA som följt utvecklingen i skjutteknik de senaste åren borde ha anat att vi inom HV förr eller senare skulle bli hopplöst efter med våra spett.

Antingen sticker någon ut hakan och säger att alla utom Hv är inne på fel spår vad gäller strid med EHV eller så får vi anse att vår utrustning är minst sagt obsolet.

Link to comment
Share on other sites

Gammal tråd som sparkas till liv igen. Efter helgens utbildning skjutinstruktörer i det nya skyttereglementet har jag totalt ändrat uppfattning när det kommer till min kära ak4b.

Skall vi nu utbildas efter det nya reglementet är ak4b helt fel vapen, detta med tanke på kolvens längd och vapnets tyngd. Jag är ak4 kramare men det är nu bara at inse att det är inte konstruerat för hur vi skall skjuta med det i dag och framöver.

 

Skall vi behålla ak4b till 2020 kommer vi i 10 år att utbildas i en skjutteknik som ak4 absolut inte funkar som. Det blir helt fel och mkt svårt att motivera för soldaterna att använda den nya tekniken.

 

Det enda som talar för ak4 med det nya reglementet är att rekylen hanteras bättre och blir således av mindre betydelse än tidigare jämfört med 5,56.

AK5C (som jag aldrig hållit i) är kanske inte heller den optimal framöver, men nog bör den vara bättre än 4an.

Skall 4an behållas i 10 år till måste vi ha en kortare eller helst en justerbar kolv. Den behövs i så fall snarast!

 

Nej, låt varje grupp ha en ak4b men med det gamla OR som skarpskyttevapen, lägg resten i nåt bergrum. Ge oss ak5c och så fort NATO har bestämmt sig för en ny kaliber, satsa på det. Jag vill faktisk hellre byta ut fyran nu och vänta lite längre på annan utrustning som vi behöver såsom samband och mörkermtrl. Detta är tvärt om vad jag ansåg för ett år sedan..

Välkommen i klubben.

ALLA som följt utvecklingen i skjutteknik de senaste åren borde ha anat att vi inom HV förr eller senare skulle bli hopplöst efter med våra spett.

Antingen sticker någon ut hakan och säger att alla utom Hv är inne på fel spår vad gäller strid med EHV eller så får vi anse att vår utrustning är minst sagt obsolet.

MENAR ni att de som nu byter tillbaks från 5.56 till 7.62-bössor för den fantastiska räckvidd och effekt i målet som kalibern presterar har FEL?

 

Puh. Nu hänger jag inte med. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...