Jump to content

Personligt vapen i Hemvärnet - Vad tycker ni?


Grenadier

  

348 members have voted

  1. 1. Vilken AK tycker ni hemvärnet skall satsa på?

    • Gör ingenting, AK4B funkar fint!
      46
    • Vidareutveckla AK4!
      63
    • Byt till AK5!
      144
    • Vänta på ny AK!
      98


Recommended Posts

då går ju faktiskt HV att använda också :banghead:

Det är ungefär som att säga att det faktiskt går att använda den amerikanska armén om de ersätter m16 (som enligt många är det ett av de sämsta vapnensystemet i historien.) Tycker synd om dej som drar hv över kanten pga vapensystemet vi använder.

Link to comment
Share on other sites

Röstar på att behålla AK4B och istället lägga pengarna på fler övningar och sedan byta när övriga FM skaffar nytt vapen. Även om det skulle vara trevligt med ett kortare och lättare vapen tror jag att det skulle vara för dyrt att byta till AK5 för stunden om man även avser att byta nästa gång det kommer en ny AK. Risken blir då att armén byter till AK6(?) och Hemvärnet står kvar med sin AK5.

 

 

Min röst föll likadant och av samma skäl. Igår på batmötet fick vi veta att HV under 2009 kommer att få utökad budget med 40% mot 2008, frågan är inte var vi ska få pengar ifrån, utan vad vi lägger pengarna på.

 

Jag är grabbhalva, så AK 5 känns helt enkelt mer naturligt än AK 4, fortfarande. Trots det tycker jag att vi väntar och hoppar på tåget när resten av FM byter. Dessutom, med den nya inriktningen att HV ska stå för det nationella, övriga FM för det internationella, så tror jag inte det blir svårt att övertyga de som sitter på pengarna att vi bör ha samma lika beväpning.

Edited by Junior
Link to comment
Share on other sites

då går ju faktiskt HV att använda också :unsure:

Det är ungefär som att säga att det faktiskt går att använda den amerikanska armén om de ersätter m16 (som enligt många är det ett av de sämsta vapnensystemet i historien.) Tycker synd om dej som drar hv över kanten pga vapensystemet vi använder.

 

Förstår din tankegång, men det är ett missförstånd. Det är sambandssystem och mycket annat jag huvudsakligen syftar på. Hela mitt inlägg är som sagt kraftigt förenklat. Mycket hade varit enklare om man vid t ex samövan med GU-förband kunde amutjämna på samtliga vapensystem. Det är en liten del i den stora bilden.

 

Du behöver inte tycka synd om mig, så illa ställt har jag det inte :rolleyes:

 

 

 

/Edit: Att ha ordet "huvudsakligen" två gånger i samma mening. Skärpning Hr DD!

Edited by Doggydriver
Link to comment
Share on other sites

då går ju faktiskt HV att använda också :rolleyes:

Det är ungefär som att säga att det faktiskt går att använda den amerikanska armén om de ersätter m16 (som enligt många är det ett av de sämsta vapnensystemet i historien.) Tycker synd om dej som drar hv över kanten pga vapensystemet vi använder.

 

Om det hade varit ett av de sämsta vapensystemen i historien hade knappast absoluta huvuddelen av världens specialförband anskaffat vapnet när de begav sig. Och utöver det länder som Holland, Canada m.m.

Edited by NDR
Link to comment
Share on other sites

Känner att det vore smart att eftersträva att ha samma vapen i HV som de nyare generationerna redan kan. Speciellt med alla 5or som förstörs pga. platsbrist osv.

 

Fast så länge man leker med nollad ammo så är det väl okay. Segt bara för mig som inte får börja öva förens jag gått omskolningsutbildning...

Link to comment
Share on other sites

Från underlaget som lämnades idag.

 

"Därutöver fullföljs utveckling av personlig utrustning. Förbanden i de nationella skyddsstyrkorna ska vara intraoperabla med övriga insatsorganisationen."

 

Kan det innebära AK5??? :o

Link to comment
Share on other sites

Från underlaget som lämnades idag.

 

"Därutöver fullföljs utveckling av personlig utrustning. Förbanden i de nationella skyddsstyrkorna ska vara intraoperabla med övriga insatsorganisationen."

 

Kan det innebära AK5??? :o

Det tror jag knappast att det blir, men visst kan man ju drömma lite. Snarare att hemvärnet tilldelas RA180 för att underlätta samband.

Link to comment
Share on other sites

Från underlaget som lämnades idag.

 

"Därutöver fullföljs utveckling av personlig utrustning. Förbanden i de nationella skyddsstyrkorna ska vara intraoperabla med övriga insatsorganisationen."

 

Kan det innebära AK5??? :wacko:

 

Skulle inte förvåna mig om det skulle innebära att hemvärnet får ta över AK5A och AK4B går till skroten. Slipper FM köpa in RPS till den nya organisationen.... :o

 

/

En jävligt bitter Lew

Link to comment
Share on other sites

RiksHvC har ju länge sagt att Nej, HV ska inte ha AK5 som är ett gammalt vapen - vi väntar tills FM beställer nytt system, då ska vi vara med.

I underlaget för försvarsproppen från idag står bla. "Inom materielförsörjningen ambitionssänks eller reduceras bl.a. xxxxxxx -ersättning eldhandvapen."

Kanske dags för Generalen Ekenberg att tänka om?

Link to comment
Share on other sites

Från underlaget som lämnades idag.

 

"Därutöver fullföljs utveckling av personlig utrustning. Förbanden i de nationella skyddsstyrkorna ska vara intraoperabla med övriga insatsorganisationen."

 

Kan det innebära AK5??? :bash:

Det tror jag inte.

Om så vore fallet skulle även Ksp 58B bytas ut mot Ksp 90.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se det här på ett praktiskt plan och ett ideologiskt.

 

Praktiskt

AK4 är lite för lång och tung för mig, samt att min tumme är för kort för att bekvämt nå säkringen, så vill jag personligen ha AK5 som är bättre i storleken för mig. En skjutbar kolv på AK4:an gör inte att säkringen kommer närmare, den gör inte heller vapnet mindre tungt för främre armen vid anläggning. Oavsett vad jag får för tillbehör i form av Picatinny rails, vertikalt handtag eller benstöd med mera kommer AK4:an ändå vara för stor för mig.

 

Om nu AK5 kommer, blir det då med rödpunktssikte eller inte? Jag hade inga problem med att hitta kornet i värnplikten, men frågan är om jag verkligen vill gå tillbaka till gamla järnsikten? Kanske, om jag samtidigt får ett smidigare vapen. ;) Lättare att rengöra är det också...

 

Fler skott per buren vikt och i magasinet talar för 5,56-kalibrigt, men som vissa kommenterat så är 7,62 kanske nödvändigt för att ge ordentlig effekt i målet. Vad målet nu är, terrorister i vanliga kläder eller en fientlig krigsmakt i fordon och med kroppsskydd?

 

 

Ideologiskt

Jag tycker att Hemvärnet inte ska måla in sig i ett hörn och stå där med "ny" beväpning, AK5, när resten av Försvarsmakten får "AK6". Det tåget ska HV med på för att få samma beväpning som resten av försvaret, det ger säkerligen fördelar att ha samma beväpning. Billigare inköp av vapnet, smidigare med utbildning, billigare ammunition och tillbehör är synergieffekter man kan hoppas på.

 

Men hur lång tid tar det innan en AK6 kommer? Tar det 20 år vill jag inte vänta, ge mig då en AK5, strunt samma om det blir A-versionen, C eller D.

 

 

Jag kom inte fram till något svar på frågan i omröstningen och lät därför bli att rösta! :-P

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se det här på ett praktiskt plan och ett ideologiskt.

 

Praktiskt

AK4 är lite för lång och tung för mig, samt att min tumme är för kort för att bekvämt nå säkringen, så vill jag personligen ha AK5 som är bättre i storleken för mig. En skjutbar kolv på AK4:an gör inte att säkringen kommer närmare, den gör inte heller vapnet mindre tungt för främre armen vid anläggning. Oavsett vad jag får för tillbehör i form av Picatinny rails, vertikalt handtag eller benstöd med mera kommer AK4:an ändå vara för stor för mig.

 

Om nu AK5 kommer, blir det då med rödpunktssikte eller inte? Jag hade inga problem med att hitta kornet i värnplikten, men frågan är om jag verkligen vill gå tillbaka till gamla järnsikten? Kanske, om jag samtidigt får ett smidigare vapen. ;) Lättare att rengöra är det också...

 

Fler skott per buren vikt och i magasinet talar för 5,56-kalibrigt, men som vissa kommenterat så är 7,62 kanske nödvändigt för att ge ordentlig effekt i målet. Vad målet nu är, terrorister i vanliga kläder eller en fientlig krigsmakt i fordon och med kroppsskydd?

 

 

Ideologiskt

Jag tycker att Hemvärnet inte ska måla in sig i ett hörn och stå där med "ny" beväpning, AK5, när resten av Försvarsmakten får "AK6". Det tåget ska HV med på för att få samma beväpning som resten av försvaret, det ger säkerligen fördelar att ha samma beväpning. Billigare inköp av vapnet, smidigare med utbildning, billigare ammunition och tillbehör är synergieffekter man kan hoppas på.

 

Men hur lång tid tar det innan en AK6 kommer? Tar det 20 år vill jag inte vänta, ge mig då en AK5, strunt samma om det blir A-versionen, C eller D.

Jag tycker inte att HV ska byta bort AK4B mot AK5A. I värsta fall kan jag tänka mig en blandning av AK5B och AK5C. Om man ska sikta på ett föremål som rör sig i sidled, alternativt ska byta mål är rödpunkt evigheter mycket snabbare.

AK4 är tyngre, och det har färre skott per magasin. Men om bössan är så lång och tung som du påstår kan man väl göra som Iran och göra om det till en Bullpup. Då kanske man till och med kan få 30 skotts magasin och fortfarande ha lättare bössa. I och för sig skulle detta antagligen kosta mer än det smakar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att HV ska byta bort AK4B mot AK5A. I värsta fall kan jag tänka mig en blandning av AK5B och AK5C. Om man ska sikta på ett föremål som rör sig i sidled, alternativt ska byta mål är rödpunkt evigheter mycket snabbare.

AK4 är tyngre, och det har färre skott per magasin. Men om bössan är så lång och tung som du påstår kan man väl göra som Iran och göra om det till en Bullpup. Då kanske man till och med kan få 30 skotts magasin och fortfarande ha lättare bössa. I och för sig skulle detta antagligen kosta mer än det smakar...

 

Ska HV vara interoperabelt med andra delar av FM får nog Ak4 förpassas till Armémuséet.

 

Att göra en större REMO på Ak4 efter RPS-modifieringen är knappast ett alternativ. Bättre att sätta fästen på Ak5A då och nytta HVs befintliga RPS till dessa, Voilá, vi har nu en nästan enhetlig beväpning på förbanden. Duger till en ersättare till Ak5 är framtagen.

Link to comment
Share on other sites

Sker det ett terroristattentat i Sverige lär de med största sannolikhet använda kroppsskydd.

 

Det är mer än dubbelt så mycket stoppingpower i AK4 än AK5. I alla lägen förutom totalt krig väljer jag AK4 framför AK5. Det finns ingen människa som tar en 7.62 i kroppsskyddet och traskar vidare (Källa: FOI's försök på grisar). Du kommer ha jävligt ont, sannolikheten är rätt stor att du t.o.m. dör.

 

Jag anser att HV skall vänta tills FM byter system. Jag hoppas även att nästa system blir kraftigare än 5.56. Men eftersom allting inom FM tar för lång tid så lär vårt nästa vapen bli av lasermodell.

Link to comment
Share on other sites

Vad bra att du är så säker på det. Jag vet att det är ganska många som klarar sig ganska bra efter att ha blivit skjutna i plattan av 7,62...typ som den här killen

 

 

Inhämta lite mer info innan du uttalar dig nästa ggn.

Link to comment
Share on other sites

Sker det ett terroristattentat i Sverige lär de med största sannolikhet använda kroppsskydd.

 

Det är mer än dubbelt så mycket stoppingpower i AK4 än AK5. I alla lägen förutom totalt krig väljer jag AK4 framför AK5. Det finns ingen människa som tar en 7.62 i kroppsskyddet och traskar vidare (Källa: FOI's försök på grisar). Du kommer ha jävligt ont, sannolikheten är rätt stor att du t.o.m. dör.

 

Jag anser att HV skall vänta tills FM byter system. Jag hoppas även att nästa system blir kraftigare än 5.56. Men eftersom allting inom FM tar för lång tid så lär vårt nästa vapen bli av lasermodell.

 

Men INGEN klarar sig från en 12,7-proj i bröstet. Eller huvudet! Ergo, vi skjuter bara i huvudet och tilldelar alla hemvärnsmän varsin 12,7-kalibrig pjäs.

 

Eller, så skiter vi i det... jag håller fast vid mitt tidigare förslag.

 

Jag ser hemskt gärna en källa på ditt påstående om terrorister med kroppsskydd dock, ska bli intressant.

Link to comment
Share on other sites

klart att hv ska samma vapen som försvarsmakten...det är väl det fm strävar efter??personligen så tycker jag att ak5 är ett smidigare vapen och man får med sig mer amm...men den har ju en liten fjuttig kaliber...och det är ju synd...en ak5 med 7.62 cal. hade väl varit det optimala...

Link to comment
Share on other sites

klart att hv ska samma vapen som försvarsmakten...det är väl det fm strävar efter??personligen så tycker jag att ak5 är ett smidigare vapen och man får med sig mer amm...men den har ju en liten fjuttig kaliber...och det är ju synd...en ak5 med 7.62 cal. hade väl varit det optimala...

 

 

Nu hängde jag nog inte med riktigt. En Ak5 i 7,62mm? Medför inte detta att vi:

 

1) får med oss mindre am åter igen (något du anger som en fördel med Ak5)?

2) Lägger ner en massa pengar på att utveckla ett vapen som motsvarar en Ak4'a mer eller mindre (Kraftigare kaliber = ett vapen med tyngre och kraftigare delar = ett tyngre vapen)?

3) Eller är det en modifierad Ak4'a som väger mindre/är smidigare du vill ha? (Drar egna slutsatser utifrån ditt förslag, därför frågetecknen)

Link to comment
Share on other sites

Ska HV vara interoperabelt med andra delar av FM får nog Ak4 förpassas till Armémuséet.

 

Varför? Ser inga som helst problem i samarbetet mellan HV och övriga försvarsmakten bara för att HV använder Ak4. Enda argumentet kanske kan vara logistik men det faller också, 7,62 används överallt i FM, KSP 58, PSG 90 mm..

 

Om man nu måste gå över till 5,56 i HV så är väl en sminkad Ak5A ett ok alternativ. Sätt på en skena och ett RPS bara.

Link to comment
Share on other sites

Vapen i HV kan man dryfta tills istiden är över oss igen..kommer det att hjälpa? Påverkar våra åsikter FM´s val?

Att hitta på konstalationer som passar en själv bäst är ju en smula naivt då enhetsvapnet skall passa "en soldat", och ingen ser likadan ut.

 

Självklart måste vi tycka men tycker att Vapen kontra HV kontra FM är en never-ending story som det aldrig kommer något gott ur.

 

Lite Basker-diskussion över detta ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, som så många andra skrivit kan jag inte tänka mig att byta bort AK4B mot AK5A. Det gäller under alla fältmässiga förhållanden som inte innebär perfekt solljus. Något jag blev varse under mörkerskjutningen i FBU:s regi här om veckan. I en upplyst inomhusbana på 50 m liggande sätter jag åtta träffar inom 20 mm med AK5A. I skogen utan ljus och rödpunkt satte jag knappt hälften på tavlan. Ge mig ett rödpunktssikte på AK5 kan jag ge resultat.

Link to comment
Share on other sites

Vapen i HV kan man dryfta tills istiden är över oss igen..kommer det att hjälpa? Påverkar våra åsikter FM´s val?

Att hitta på konstalationer som passar en själv bäst är ju en smula naivt då enhetsvapnet skall passa "en soldat", och ingen ser likadan ut.

 

Självklart måste vi tycka men tycker att Vapen kontra HV kontra FM är en never-ending story som det aldrig kommer något gott ur.

 

Lite Basker-diskussion över detta ?

håller med...men det är ju kul att hör andras åsikter ...undrar om någon över huvudtaget har hört någon konkret om hur det blir för vapen för hv?...ak4 dör ju mnån gång...

Link to comment
Share on other sites

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1428

 

om man läser detta så ska det finnas nästan 40.000 nya AK5C så då bör där finnas sådana till HV med nya försvarsbeslutet

låter ju bra ju....men när???...det är väl den stora frågan...prövtiden för hv`s rödpunkt sikten går väl snart ut???och då blir det ju bara att sätta dom på en AK5C???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...