Mattsson Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 Dessutom gick fältskjorta m59 ur org 1999. (UnifR 1999) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Sigurd Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Dessutom gick fältskjorta m59 ur org 1999. (UnifR 1999) Nej det gjorde den inte! I UniR FM 2003 anges på sidan 45, Kapitel 2 Stridsuniformar, punkt 2.1 Fältstridsdräkt, Skjorta: Fältskjorta 90 2) Fältskjorta m/59 får bäras istället för, alternativt tillsammans med, fältskjorta 90 Om fältjacka 90 avtages får endast Fältskjorta m/59 eller skjorta m/93 bäras som yttersta plagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Dessutom gick fältskjorta m59 ur org 1999. (UnifR 1999) Nej det gjorde den inte! I UniR FM 2003 anges på sidan 45, Kapitel 2 Stridsuniformar, punkt 2.1 Fältstridsdräkt, Skjorta: Fältskjorta 90 2) Fältskjorta m/59 får bäras istället för, alternativt tillsammans med, fältskjorta 90 Om fältjacka 90 avtages får endast Fältskjorta m/59 eller skjorta m/93 bäras som yttersta plagg. Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel. Är det någon fysisk skillnad på dem, eller är det bara olika namn på samma skjorta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel. Är det någon fysisk skillnad på dem, eller är det bara olika namn på samma skjorta? Mig veterligt så har den alltid hetat "Fältskjorta med krage". Däremot har den i folkmun kallats för fältskjorta m/59. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel. Är det någon fysisk skillnad på dem, eller är det bara olika namn på samma skjorta? Det stämmer att det är olika namn på samma skjorta. Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel. Är det någon fysisk skillnad på dem, eller är det bara olika namn på samma skjorta? Mig veterligt så har den alltid hetat "Fältskjorta med krage". Däremot har den i folkmun kallats för fältskjorta m/59. Jag har för mig att i Sold P -92 så benämns plagget som "fältskjorta m59", tyvärr så har jag inte den hemma så jag får återkomma med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Jag har för mig att i Sold P -92 så benämns plagget som "fältskjorta m59", tyvärr så har jag inte den hemma så jag får återkomma med det. Nej, både i Sold Mtrl P 1992 och den äldre 1989 så talas det bara om "skjortor" i de äldre uniformssystemen. För 90-systemet så talas det dock om fältskjorta 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Då delar vi tråden om hur man får ser ut i Hv och skapar en ny tråd och den ligger i mtrl-platsen Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 För 90-systemet så talas det dock om fältskjorta 90. OT, men jag tycker det är ett ganska dumt namn på det plagget. Flygförare har en liknande fast utan krage och dragkedja och den har det mer rättvisande namnet Undertröja ff m/93. När jag ändå är OT kan jag ju passa på att fråga vad skjortan utan krage egentligen heter. Den brukar ju kallas m/55 och jag har sett namn som motorskjorta och kavalleriskjorta, men vad är rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Fältskjorta m/55 (M7320-201000-8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Fältskjorta m/55 (M7320-201000-8) Det är ett helt annat djur som bor i en helt annan tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted January 30, 2009 Report Share Posted January 30, 2009 Fältskjorta m krage delas ut till oss beväringar på P4, så nog finns den kvar, även om t.ex. F17 inte har dem längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soni Posted February 4, 2009 Report Share Posted February 4, 2009 Vilken tur ni har då, den är ju klockren, synd att den utgått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haberget Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Under min värnplikt 2002/2003 så hade vi fältskorta med krage med i vårt tvättsystem. Har kvar skjortor hemma sen ungdomstiden. Ungdomar tilldelas iaf inte detta underbara plagg vilket jag tycker är synd. De får fältskjorta 90, vilket inte får bäras som yttersta plagg. Om fältskorta med krage får bäras och det inte råder brist på dem så tycker jag hemvärnsungdomarna borde få med den på sitt utrustningskort. För övrigt så har den alltid hetat Skorta m/59 för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Fältskjortan går alldeles utmärkt att köpa i regmentsshopen på P7 kostar ca. 100:- helt ny. Finns säkert på flera regshopar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Fältskjortan går alldeles utmärkt att köpa i regmentsshopen på P7 kostar ca. 100:- helt ny.Finns säkert på flera regshopar. När är i så fall dessa "nya" fältskjortor tillverkade? Tillverkas de fortfarande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Fältskjortan går alldeles utmärkt att köpa i regmentsshopen på P7 kostar ca. 100:- helt ny.Finns säkert på flera regshopar. När är i så fall dessa "nya" fältskjortor tillverkade? Tillverkas de fortfarande? De jag köpte sist hösten 08 är tillverkade 2004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg Ja, snygg är den inte men f.n så mycket skönare att ha på sig än m/90 tröjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg Ja, snygg är den inte men f.n så mycket skönare att ha på sig än m/90 tröjan det kan jag faktiskt inte hålla med om jag tycker 90 skjortan är mycket skönare tycker den transporterar bort fukten hyfsat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haberget Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Beror ju självklart på vilken verksamhet man bedriver. I fält så är ju fältskjorta m/90 att föredra. Men vid kaserntjänst sommartid är skjorta m krage bra mycket skönare. Speciellt eftersom man inte behöver ha fältjacka 90 på sig hela tiden. Enda vettiga ersättaren till denna skjorta är skorta m/93 enligt min mening. Men beror ju självklart på vilken typ av tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg Tveklöst. Men jämfört med allting annat i vårt fältuniformssystem ser jag det som en riktig pimpning. Att ta bort den, som verkar ske med jämna mellanrum är ju vansinne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Neej, m590an är ju det mest gedigna plagget som finns i vårt system! Borde dock vara reglementerat att endast ha uppkavlade ärmar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg Ja, snygg är den inte men f.n så mycket skönare att ha på sig än m/90 tröjan det kan jag faktiskt inte hålla med om jag tycker 90 skjortan är mycket skönare tycker den transporterar bort fukten hyfsat Visst funkar m/90 bättre med tanke på fukttransport, men m/59 anser jag bekvämare vid tjänst som ej är gör soldaten svettig. Personligen gillar jag inte tajta kläder, m/59 transporterar inte fukt så bra, men den upplevs betydligt luftigare och behagligare när den används som yttersta plagg. Jag håller hårt i mina m/59 skjortor. Sedan vadå fula? En lagom varm sommardag, utomhustjänst i lugnt tempo, kavla upp ärmarna. Både snyggt och praktiskt. M/90 därimot hamnar i uppgavlat/uppdraget läge i armvecken och upplevs inte behagligt. Men smaken är som baken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 (edited) Måste kolla med de av er som kan uniformsreglementet bättre - Fältskjorta 90 är alltså ALLTID totalförbjuden som yttersta plagg? Jag tyckte den vore perfekt att ha under soldatprov sommar då T-shirten blir dyngsur direkt. Är det ett big no no? *edit* feta fingrar Edited February 8, 2009 by BertilXerxes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Under soldatprov så kan fältlystran beordras varvid fältskjorta 90 kan bäras ytterst. När man närmar sig folk så ska chefen beordra "fältlystran upphör" och fältjacka påtagas. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 12, 2009 Author Report Share Posted February 12, 2009 Nu har jag skickat ett mail till FMLOG om plagget har utgått eller om den finns kvar i org, samt vad den officiella benämningen är på den. Så kanske vi kan få tyst på sådanahär knäppskallar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg Ja, snygg är den inte men f.n så mycket skönare att ha på sig än m/90 tröjan det kan jag faktiskt inte hålla med om jag tycker 90 skjortan är mycket skönare tycker den transporterar bort fukten hyfsat Visst funkar m/90 bättre med tanke på fukttransport, men m/59 anser jag bekvämare vid tjänst som ej är gör soldaten svettig. Personligen gillar jag inte tajta kläder, m/59 transporterar inte fukt så bra, men den upplevs betydligt luftigare och behagligare när den används som yttersta plagg. Jag håller hårt i mina m/59 skjortor. Sedan vadå fula? En lagom varm sommardag, utomhustjänst i lugnt tempo, kavla upp ärmarna. Både snyggt och praktiskt. M/90 därimot hamnar i uppgavlat/uppdraget läge i armvecken och upplevs inte behagligt. Men smaken är som baken.. var det inte därför som 90L införskaffades för att soldaten skulle se snygg och prydlig ut samt vara svalare än fu90 personligen hoppas jag m59 skjortan försvinner bort i glömskans värld tillsammans med alla andra m59 attiraljer och endast visas på museum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 12, 2009 Author Report Share Posted February 12, 2009 Och nu fick jag svar ifrån FMLOG(Vissa uppgifter är borttagna): Hej Johan 1. Plagget heter "fältskjorta med krage" 2. I samband med att fältuniformssystem 59 avvecklas tas de ingående delarna bortt. Detta genomförs genom slutförbrukning av skjortan. I dagsläget är det i princip enbart yrkes-/reservofficerare som nyttjar skjortan. Tillgången i de mest frekventa storlekarna är idag mycket begränsade. med vänlig hälsning Jörgen XXXX Funktionsföreträdare XXXX FMLOG Försdiv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Och nu fick jag svar ifrån FMLOG(Vissa uppgifter är borttagna): Hej Johan 1. Plagget heter "fältskjorta med krage" 2. I samband med att fältuniformssystem 59 avvecklas tas de ingående delarna bortt. Detta genomförs genom slutförbrukning av skjortan. I dagsläget är det i princip enbart yrkes-/reservofficerare som nyttjar skjortan. Tillgången i de mest frekventa storlekarna är idag mycket begränsade. med vänlig hälsning Jörgen XXXX Funktionsföreträdare XXXX FMLOG Försdiv jag säger som fylking äntligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts