Jump to content

fältskjorta med krage eller Fältskjorta m59

Mattsson

Recommended Posts

Dessutom gick fältskjorta m59 ur org 1999. (UnifR 1999)

Nej det gjorde den inte!

I UniR FM 2003 anges på sidan 45, Kapitel 2 Stridsuniformar, punkt 2.1 Fältstridsdräkt, Skjorta: Fältskjorta 90 2) Fältskjorta m/59 får bäras istället för, alternativt tillsammans med, fältskjorta 90

Om fältjacka 90 avtages får endast Fältskjorta m/59 eller skjorta m/93 bäras som yttersta plagg.

Dessutom gick fältskjorta m59 ur org 1999. (UnifR 1999)

Nej det gjorde den inte!

I UniR FM 2003 anges på sidan 45, Kapitel 2 Stridsuniformar, punkt 2.1 Fältstridsdräkt, Skjorta: Fältskjorta 90 2) Fältskjorta m/59 får bäras istället för, alternativt tillsammans med, fältskjorta 90

Om fältjacka 90 avtages får endast Fältskjorta m/59 eller skjorta m/93 bäras som yttersta plagg.

Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel.

Fältskjorta m59 försvann 1999 och ersattes av fältskjorta med krage, dock i dagligt tal så benämns båda som fältskjorta m59 och det som står i UnifR 2003 är ett tryckfel.

Är det någon fysisk skillnad på dem, eller är det bara olika namn på samma skjorta?

Är det någon fysisk skillnad på dem, eller är det bara olika namn på samma skjorta?

Mig veterligt så har den alltid hetat "Fältskjorta med krage". Däremot har den i folkmun kallats för fältskjorta m/59.

Det stämmer att det är olika namn på samma skjorta.

Mig veterligt så har den alltid hetat "Fältskjorta med krage". Däremot har den i folkmun kallats för fältskjorta m/59.

Jag har för mig att i Sold P -92 så benämns plagget som "fältskjorta m59", tyvärr så har jag inte den hemma så jag får återkomma med det.

Jag har för mig att i Sold P -92 så benämns plagget som "fältskjorta m59", tyvärr så har jag inte den hemma så jag får återkomma med det.

Nej, både i Sold Mtrl P 1992 och den äldre 1989 så talas det bara om "skjortor" i de äldre uniformssystemen. För 90-systemet så talas det dock om fältskjorta 90.

För 90-systemet så talas det dock om fältskjorta 90.

OT, men jag tycker det är ett ganska dumt namn på det plagget. Flygförare har en liknande fast utan krage och dragkedja och den har det mer rättvisande namnet Undertröja ff m/93.

När jag ändå är OT kan jag ju passa på att fråga vad skjortan utan krage egentligen heter. Den brukar ju kallas m/55 och jag har sett namn som motorskjorta och kavalleriskjorta, men vad är rätt?

• 2 weeks later...

Under min värnplikt 2002/2003 så hade vi fältskorta med krage med i vårt tvättsystem. Har kvar skjortor hemma sen ungdomstiden. Ungdomar tilldelas iaf inte detta underbara plagg vilket jag tycker är synd. De får fältskjorta 90, vilket inte får bäras som yttersta plagg. Om fältskorta med krage får bäras och det inte råder brist på dem så tycker jag hemvärnsungdomarna borde få med den på sitt utrustningskort.

För övrigt så har den alltid hetat Skorta m/59 för mig :-P

Fältskjortan går alldeles utmärkt att köpa i regmentsshopen på P7 kostar ca. 100:- helt ny.

Finns säkert på flera regshopar.

När är i så fall dessa "nya" fältskjortor tillverkade? Tillverkas de fortfarande?

Fältskjortan går alldeles utmärkt att köpa i regmentsshopen på P7 kostar ca. 100:- helt ny.

Finns säkert på flera regshopar.

När är i så fall dessa "nya" fältskjortor tillverkade? Tillverkas de fortfarande?

De jag köpte sist hösten 08 är tillverkade 2004

fältskjorta m59 är en styggelse ett verkligen fult klädesplagg

Ja, snygg är den inte men f.n så mycket skönare att ha på sig än m/90 tröjan

det kan jag faktiskt inte hålla med om jag tycker 90 skjortan är mycket skönare tycker den transporterar bort fukten hyfsat

Beror ju självklart på vilken verksamhet man bedriver. I fält så är ju fältskjorta m/90 att föredra. Men vid kaserntjänst sommartid är skjorta m krage bra mycket skönare. Speciellt eftersom man inte behöver ha fältjacka 90 på sig hela tiden. Enda vettiga ersättaren till denna skjorta är skorta m/93 enligt min mening. Men beror ju självklart på vilken typ av tjänst.

Tveklöst.

Men jämfört med allting annat i vårt fältuniformssystem ser jag det som en riktig pimpning.

Att ta bort den, som verkar ske med jämna mellanrum är ju vansinne.

det kan jag faktiskt inte hålla med om jag tycker 90 skjortan är mycket skönare tycker den transporterar bort fukten hyfsat

Visst funkar m/90 bättre med tanke på fukttransport, men m/59 anser jag bekvämare vid tjänst som ej är gör soldaten svettig. Personligen gillar jag inte tajta kläder, m/59 transporterar inte fukt så bra, men den upplevs betydligt luftigare och behagligare när den används som yttersta plagg.

Jag håller hårt i mina m/59 skjortor.

Sedan vadå fula? En lagom varm sommardag, utomhustjänst i lugnt tempo, kavla upp ärmarna. Både snyggt och praktiskt. M/90 därimot hamnar i uppgavlat/uppdraget läge i armvecken och upplevs inte behagligt. Men smaken är som baken..

Måste kolla med de av er som kan uniformsreglementet bättre - Fältskjorta 90 är alltså ALLTID totalförbjuden som yttersta plagg? Jag tyckte den vore perfekt att ha under soldatprov sommar då T-shirten blir dyngsur direkt. Är det ett big no no?

*edit* feta fingrar

Edited by BertilXerxes

Visst funkar m/90 bättre med tanke på fukttransport, men m/59 anser jag bekvämare vid tjänst som ej är gör soldaten svettig. Personligen gillar jag inte tajta kläder, m/59 transporterar inte fukt så bra, men den upplevs betydligt luftigare och behagligare när den används som yttersta plagg.

Jag håller hårt i mina m/59 skjortor.

Sedan vadå fula? En lagom varm sommardag, utomhustjänst i lugnt tempo, kavla upp ärmarna. Både snyggt och praktiskt. M/90 därimot hamnar i uppgavlat/uppdraget läge i armvecken och upplevs inte behagligt. Men smaken är som baken..

var det inte därför som 90L införskaffades för att soldaten skulle se snygg och prydlig ut samt vara svalare än fu90

personligen hoppas jag m59 skjortan försvinner bort i glömskans värld tillsammans med alla andra m59 attiraljer och endast visas på museum

Och nu fick jag svar ifrån FMLOG(Vissa uppgifter är borttagna):

Hej Johan

1. Plagget heter "fältskjorta med krage"

2. I samband med att fältuniformssystem 59 avvecklas tas de ingående delarna bortt. Detta genomförs genom slutförbrukning av skjortan. I dagsläget är det i princip enbart yrkes-/reservofficerare som nyttjar skjortan. Tillgången i de mest frekventa storlekarna är idag mycket begränsade.

med vänlig hälsning

Jörgen XXXX

Funktionsföreträdare XXXX FMLOG Försdiv

Och nu fick jag svar ifrån FMLOG(Vissa uppgifter är borttagna):
Hej Johan

1. Plagget heter "fältskjorta med krage"

2. I samband med att fältuniformssystem 59 avvecklas tas de ingående delarna bortt. Detta genomförs genom slutförbrukning av skjortan. I dagsläget är det i princip enbart yrkes-/reservofficerare som nyttjar skjortan. Tillgången i de mest frekventa storlekarna är idag mycket begränsade.

med vänlig hälsning

Jörgen XXXX

Funktionsföreträdare XXXX FMLOG Försdiv

jag säger som fylking äntligen ,O