ERK Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Enligt reglementet får inte hängslen bäras ytterst till uniform. Varför? Är det verkligen så fult? Det är ju egentligen mycket osmidigt att man ska behöva ta av sig hängslena bara för att man vill ta av sig jackan, något jag upplevde ombord när vi hade städning och man ville ventilera lite och NavB började skälla. Finns det något praktiskt syfte, eller är det bara tillräckligt fult i vissa ögon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Jag håller med du, om det nu finns hängslen som tillhör uniformssystemet så borde dessa vara tillåtna att bära även om man tar av sig fältjackan. Det är ju en annan sak om man använder civila hängslen men då kan man ju göra en sån fotnot i bestämmelsen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 En intressant principfråga tycker jag. Bestämmelser som ingen gillar kommer inte att följas och uppluckrar därmed moralen att följa reglementen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 En intressant principfråga tycker jag. Bestämmelser som ingen gillar kommer inte att följas och uppluckrar därmed moralen att följa reglementen. Jösses...nu är vi ju där igen. Menar du att Den Som Bestämmer utvärderar och tar åt sig av vad användaren anser innan reglementen av den här typen skrivs? Eller är vi av samma uppfattning där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 ett ickeproblem i min mening. Bestämmelsen existerar ur ett estetiskt perspektiv. Råder fältlystring (vilket det i min mening borde göra under städning) så gör man som man vill (om det inte är ett säkerhetsproblem, man kan fastna och bli hängande i hängslena). Finns det utomstående närvarande, då åker jacka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Ett ickeproblem i min mening. Bestämmelsen existerar ur ett estetiskt perspektiv. Råder fältlystring (vilket det i min mening borde göra under städning) så gör man som man vill (om det inte är ett säkerhetsproblem, man kan fastna och bli hängande i hängslena). Finns det utomstående närvarande, då åker jacka på. Jag tror att flera med mig upplever det som ett reelt problem. Jag har skaffat mig hängslen som jag hade tänkt använda under Nijmegen-marschen eftersom jag annars får problem med skavsår på höften. Nu blir det väl att tejpa höfterna i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Ett ickeproblem i min mening. Bestämmelsen existerar ur ett estetiskt perspektiv. Råder fältlystring (vilket det i min mening borde göra under städning) så gör man som man vill (om det inte är ett säkerhetsproblem, man kan fastna och bli hängande i hängslena). Finns det utomstående närvarande, då åker jacka på. Jag tror att flera med mig upplever det som ett reelt problem. Jag har skaffat mig hängslen som jag hade tänkt använda under Nijmegen-marschen eftersom jag annars får problem med skavsår på höften. Nu blir det väl att tejpa höfterna i stället. Gör fältlystran som övriga gör! /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Gör fältlystran som övriga gör! Jo, det fungerar ju största delen av tiden. Problemet är ju att man ständigt växlar mellan fältlystran när man går ute bland majsfälten och lite högre grad av uppsnäppthet när man går igenom städerna. Att ta av och på sig hängslena är ju inte riktigt lika smidigt som att dra upp gylfen och byta fältmössan mot baskern. Jag kommer iaf att ha med mig hängslena ner. Om jag sedan använder dem eller inte får vi se. Det beror lite på om kontignentschefen har något att säga om saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted January 19, 2009 Author Report Share Posted January 19, 2009 Jag är med på säkerhetsapsekten i att man kan fastna. Ytterst obra om man fastnar i ett träd under framryckning eller blir hängande i ett svängskott under ett brandlarm. Men det är egentligen inget problem, eftersom man väl så gott som alltid strider med fältjackan på under framryckning i skog? Under ett brandlarm ombord på ett fartyg vill man ju vara flamskyddad, så då åker jackan på fortast möjligt... Det jag reagerar mest på är hur det hela applicerats under min värnplikt. Personer utan hängslen hade fritt fram att lätta på klädseln för det mesta, men de som valde att ha hängslen på sig till sjöarbetsbyxorna fick antingen ta av sig hängslena eller behålla jackan på. Om man inte uttryckligen hade beviljats lättnad i klädseln av ett befäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Jag är med på säkerhetsapsekten i att man kan fastna. Ytterst obra om man fastnar i ett träd under framryckning eller blir hängande i ett svängskott under ett brandlarm. Men det är egentligen inget problem, eftersom man väl så gott som alltid strider med fältjackan på under framryckning i skog? I strid så har man inte bara fältjacka på sig, man har stridsväst på sig också. Och om hängslen kan fastna så kan västen också . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Jo, det fungerar ju största delen av tiden.Problemet är ju att man ständigt växlar mellan fältlystran när man går ute bland majsfälten och lite högre grad av uppsnäppthet när man går igenom städerna. Att ta av och på sig hängslena är ju inte riktigt lika smidigt som att dra upp gylfen och byta fältmössan mot baskern. Jag kommer iaf att ha med mig hängslena ner. Om jag sedan använder dem eller inte får vi se. Det beror lite på om kontignentschefen har något att säga om saken. Börjar gå mot OT nu, men är det inte ett alternativ att bära hängslen under skjortan? Sy i några hällor på insidan av byxorna så borde det gå utmärkt. Eller får du kanske skav av hängslena då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Jo, det fungerar ju största delen av tiden.Problemet är ju att man ständigt växlar mellan fältlystran när man går ute bland majsfälten och lite högre grad av uppsnäppthet när man går igenom städerna. Att ta av och på sig hängslena är ju inte riktigt lika smidigt som att dra upp gylfen och byta fältmössan mot baskern. Jag kommer iaf att ha med mig hängslena ner. Om jag sedan använder dem eller inte får vi se. Det beror lite på om kontignentschefen har något att säga om saken. Börjar gå mot OT nu, men är det inte ett alternativ att bära hängslen under skjortan? Sy i några hällor på insidan av byxorna så borde det gå utmärkt. Eller får du kanske skav av hängslena då? Varför ska man behöva ändra konstruktionen? Då borde dom väl tänkt på det när dom gjorde byxorna istället. Nä, en skrivbordslösning som inte funkar i verkligheten är vad det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Börjar gå mot OT nu, men är det inte ett alternativ att bära hängslen under skjortan? Sy i några hällor på insidan av byxorna så borde det gå utmärkt. Eller får du kanske skav av hängslena då? Hur tänkte du nu? Att jag skulle ha skjortan hängande utanför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 Hur tänkte du nu? Att jag skulle ha skjortan hängande utanför? Inte hängandes utanför (det skulle ju få reglementsryttarna att få ännu mera hjärtklappning). Jag tänkte mer att du kan sy en uppsättning hällor på insidan av byxorna, gärna ett par cm ner från linningen. Då kan du ändå stoppa ner skjortan, den kanske bara blir lite korvig precis ovanför dina hällor. Antingen det, eller få reglementet ändrat. Du kan nog själv räkna ut vilket som är enklast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 OK pajohansson.. hur tänkte du nu Jag har skaffat mig hängslen som jag hade tänkt använda under Nijmegen-marschen eftersom jag annars får problem med skavsår på höften. Nu blir det väl att tejpa höfterna i stället. Detta tolkar jag som att eskil vill undvika skavsår Jag tänkte mer att du kan sy en uppsättning hällor på insidan av byxorna, gärna ett par cm ner från linningen. Då kan du ändå stoppa ner skjortan, den kanske bara blir lite korvig precis ovanför dina hällor. Din lösning(?) på problemet kommer att GE eskil skavsår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted January 19, 2009 Report Share Posted January 19, 2009 OK pajohansson.. hur tänkte du nuDetta tolkar jag som att eskil vill undvika skavsår Din lösning(?) på problemet kommer att GE eskil skavsår Uhm, ehm.. Otur när jag tänker? Iofs kanske man inte behöver spänna åt byxorna lika hårt och slipper lite skav på det sättet, men vid närmare eftertanke så känns det faktiskt inte så smart. Tillbaks till ritbordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Enligt reglementet får inte hängslen bäras ytterst till uniform. Varför? Är det verkligen så fult? Det är ju egentligen mycket osmidigt att man ska behöva ta av sig hängslena bara för att man vill ta av sig jackan, något jag upplevde ombord när vi hade städning och man ville ventilera lite och NavB började skälla. Finns det något praktiskt syfte, eller är det bara tillräckligt fult i vissa ögon? Hände detta i Flottan? Det vapenslag som hejvilt blandar Canada Goose, Boomerang och allehanda civila båtjackor och mössor med uniformspersedlar? (ja herregud ibland önskar jag att jag hade haft bättre tillgång till kamera...) Må vara hänt i stad eller när allmänheten tittar på, men ombord eller under "inre tjänst" ser jag inga som helst problem. I skarpt läge (i skogen/staden) så har man ju också så mycket annat bröte som hänger på kroppen, så argumentet "kan fastna i" underkänns. Ombord kan det vara bra att ha brandskyddsluva och jacka på sig när det börjar regna Kingfish. Men i övrigt...trams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Vad säger reglementet om att bärandet av fältbyxa till M90P? Får den bäras med hängslena synliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 (edited) Vad säger reglementet om att bärandet av fältbyxa till M90P? Får den bäras med hängslena synliga? Reglementet säger: Fältjacka 90P och Fältbyxor 90P är ett för stridsfordonstjänst och fartygstjänst säkerhetsklassat plagg som ej är utbytbart mot övriga fältjackor/fältbyxor Inte tillåtet att blanda 90P-plagg med plag från övriga 90-uniformer alltså... Edited January 21, 2009 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Vad säger reglementet om att bärandet av fältbyxa till M90P? Får den bäras med hängslena synliga? Nej, och det är just det som diskussionen gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Införskaffa 90L är det jag förordar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 och vad hjälper 90L dom som kör strv mm och ska använda 90P? 90L är bra men inte perfekt för alla ju ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Som lösning på eskils problem alltså. Och 90P... i vagn så råder väl fältlystring annat än vid parad? Och om vi har ökat kravet (till att bära jackan på och knäppt vid vagnstjänst) av säkerhetsskäl, då får man leva med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2009 Report Share Posted January 21, 2009 Problemet som jag ser det är inte vid tjänsten i vagnen ty då har jag jackan på mig, alternativt grottar jag runt bland durkar och smörjnipplar och då tar jag av mig jackan alt. på motoroverall. Problemet uppstår t ex. när jag är på mitt befälsrum och ska röra mig inne i kompanibyggnaden eller när jag går till matsalen och inte vill ha ytterkläderna på när jag äter. Jag är nämligen en sån här civiliserad typ som helst tar av mig jackan och mössan när jag äter. Om jag då bär 90P och fältskjorta med krage måste jag montrera av hängslena och stoppa dom i benfickan vilket jag uppfattar som totalt puckat. Den som har gjort bestämelsen har inte en susning om hur vardagen ser ut på ett regemente. Det händer titt som tätt att man tar av sig jackan, även om vissa tidigare kollegor nog gjärna haft den på dygnet runt som det verkade. Ursprungligen var även hängslorna till 90P gröna vilket gjorde att dom inte syndes speciellt mycket mot skjortan, numer är dom svarta. Varför övergår mitt förstånd. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts