Jump to content

Märkliga symptom efter träning?

Apone

Recommended Posts

Ok, hustrun har börjat träna lite på ett gym med diverse träningsmaskiner, löpband och boxing för ca 2 veckor sedan (3 lågintensiva pass på 2v).

Efter tisdagens (denna vecka) boxningspass började dessa symptom uppträda:

- Klåda i händer & fötter

- Rodnad i händer & fötter

- Röda prickar i händer och fötter

- Periodisk klåda i övrigt

- Olustkänsla i kroppen

Någon som känner igen dessa symptom och kan ge en halvkvalificerad gissning?

Nästan som en lindrig allergichock, men efter vanlig träning?

Vårdguiden gav inget bra svar utan rekommenderar som vanligt att vi ska "åka till akuten", men där lär vi mest bli sittande i väntrummet..

:baskerPa:

Jag får sådär när jag haft hockeyskydden på mig en hel dag utan att lufta ordentligt. Svettallergi typ :baskerPa:

För min del löses det genom att lufta ordentligt och byta underställ ofta.

Jag hade i ert fall sett till att torka av redskapen ordentligt innan man använder dem (de brukar vara rätt snuskiga) och se till att ha helt rena strumpor på sig. (Dvs inte dem man haft på jobbet hela dagen eller liknande)

Jag hade samma symtom för ett par år sedan, med klåda och utslag på ryggen och benen.

Gick till läkaren och fick diagnosen "värme urtikarie" (osäker på stavningen). Det är helt enkelt värme utslag, av samma typ som nässelutslag.

Enda tipset jag fick var att ha luftig klädsel vid träning och annars när man kan bli svettig.

Hoppas att det går över snart för hustrun din för jag vet hur j*igt det kan klia. Tipsa henne om att spola lite för varmt vatten på ställena där det kliar, om det är samma som jag hade så är den upplevelsen är nästan lika bra som i sängen... :)

• 3 weeks later...

Brukade också få liknande symtom tidigare. Kan väl kallas svetteksem. Löste detta genom att som ovan talare redan skrivit hålla mig ren innan träning. Brukade få det dagen efter jag brottats och spec. om jag varit lite slarvig vid duschen och duschat snabbt. När jag fick det gik det över genom att snabbt tvätta den delen som kliade (för mig vaderna) med kallt vatten....

Annars är hydrokortison väldigt bra om man får t.ex. eksem p.g.a. värme eller fukt.

Du bör inte upprepa behandling med vattenbaserad kortison alltför många gånger. Antihistamin är kroppseget och kan tas förebyggande.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...