Jump to content

Befattning: Hemvärnet

Guest Guest_Larsa_*

Recommended Posts

Guest Guest_Larsa_*

Hej, efter ett par år ifrån det gröna har jag till slut fåt tummen ur och sökt mig till Hemvärnet. Jag lumpade som plutch på gamla I2 i Kristinehamn. Med min skyttebakgrund och befälsbakgrund tänkte jag att kanske stf plutch hade passat mig i Hemvärnet. Lite tillbaka till mina gamla rötter.

Mina frågor:

*Vilka arbetsuppgifter har en en stf plutch i Hemvärnet? både i fält och vilka "skrivbordsuppgifter" har man.

*hur är en Hvpluton organiserad, grupper, vapen osv.

*Hur mycket utbildning får man?

Ja det är de frågor jag kan komma på nu.

Hej, efter ett par år ifrån det gröna har jag till slut fåt tummen ur och sökt mig till Hemvärnet. Jag lumpade som plutch på gamla I2 i Kristinehamn. Med min skyttebakgrund och befälsbakgrund tänkte jag att kanske stf plutch hade passat mig i Hemvärnet. Lite tillbaka till mina gamla rötter.

Mina frågor:

*Vilka arbetsuppgifter har en en stf plutch i Hemvärnet? både i fält och vilka "skrivbordsuppgifter" har man.

Arbetsuppgifter är olika beroende på chefer, utbildningsgrupper med mera.

Dom flesta plutonschefer är med i striden eller mkt nära striden. Räkna inte med något skrivbord där iaf.

Du har tjaa 3-4grupper (normalt på pappret oftast) och dessa förfogar över Ak4B, ksp58, pskott, grg, och pistol88 (är det tänkt att hundförarna skall ha) samt psg90.

Minmateriel kan tillföras eller finnas typ försvarsladdning 21 och motsvarighet för fordon.

Vissa insatsplutoner har GRT till Ak4B. Samt Bv206 som transport resurs.

Marint hemvärn har båt stridsbåt 90H eller annan lösning.

Minns jag rätt är det 2x10dagars utbildning som går via HvSS?

Mina frågor:

Arbetsuppgifter är olika beroende på chefer, utbildningsgrupper med mera.

Dom flesta plutonschefer är med i striden eller mkt nära striden. Räkna inte med något skrivbord där iaf.

Du har tjaa 3-4grupper (normalt på pappret oftast) och dessa förfogar över Ak4B, ksp58, pskott, grg, och pistol88 (är det tänkt att hundförarna skall ha) samt psg90.

Minmateriel kan tillföras eller finnas typ försvarsladdning 21 och motsvarighet för fordon.

Vissa insatsplutoner har GRT till Ak4B. Samt Bv206 som transport resurs.

Marint hemvärn har båt stridsbåt 90H eller annan lösning.

Minns jag rätt är det 2x10dagars utbildning som går via HvSS?

tillhör man insatspluton är det ytterliga 2veckor att se fram mot på HVSS

• 2 weeks later...
Guest Guest_Larsa_*

Bumpar, inga fler svar?!

Bumpar, inga fler svar?!

Tillsammans med PlutCh kan du räkna med en hel del möten med kompaniledning, listvård (PLIS m.m.), ringa och jaga människor (såväl grupch som soldater), förhoppningsvis dra i lite rekryteringsarbete, befälsmöten med DUC.

Kan tillägga att en GU-tjänst som plutch inte nödvändigtvis betyder att man går in som stfplutch direkt, fins oftast någon på den platsen som tycker sig vara fullgod. Enklare torde vara att gå in som grupch/stf grupch och på den vägen 'klättra' uppåt i leden. I min erfarenhet så är just HV nedlusat med fd befäl (eftersom det oftast är de om saknar firman). Min grupp har t.ex två sergeanter, en 1'a sergeant och en fänrik. Granngruppen har ännu fler stjärnor och streck (plutonen kan väl snarast sammanfattas som en mindre galax).

Så: Hör av dig med ditt lokala HV, vad har de för behov/brister och vart kan din kompetens passa in.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...