Jump to content

Recommended Posts

Något nytt mörkersikte behövs väl inte? GN117 är flashigt och modernt, det behövs bara fler.

Fast du kanske syftar på något annat?

2Sharp petnoga: G-117 är korrekt, GN-117 är talspråk. GN-1 är en annan sak.

G-117 samt MONOVAR tycker jag är inte alls omodernt på något sätt, en GN-1 som är pigg tycker jag också är klart dugligt/bra. Slitna GN-1 är dock rätt skabbiga...

2Sharp petnoga[/i]: G-117 är korrekt, GN-117 är talspråk. GN-1 är en annan sak.

G-117 samt MONOVAR tycker jag är inte alls omodernt på något sätt, en GN-1 som är pigg tycker jag också är klart dugligt/bra. Slitna GN-1 är dock rätt skabbiga...

Lite roligt. Satt och funderade om jag skulle ta med N'et eller inte, men efter att ha sett "GN-117" så mycket här så mycket så trodde jag rent av att det var den rätta benämningen, men det var det ju uppenbarligen inte :happy:

Är G-117 och "MONOVAR" två olika saker? Vad är skillnaden?

Någonting man kan sätta på hjälmen... OCH på vapnet... OCH på huvudet... OCH faktiskt se någonting med är imo way to go.

2Sharp petnoga[/i]: G-117 är korrekt, GN-117 är talspråk. GN-1 är en annan sak.

Lite roligt. Satt och funderade om jag skulle ta med N'et eller inte, men efter att ha sett "GN-117" så mycket här så mycket så trodde jag rent av att det var den rätta benämningen, men det var det ju uppenbarligen inte :happy:

Är G-117 och "MONOVAR" två olika saker? Vad är skillnaden?

Någonting man kan sätta på hjälmen... OCH på vapnet... OCH på huvudet... OCH faktiskt se någonting med är imo way to go.

(min fetstil, min uppfattning är att G-117 uppfyller samtliga dessa krav, och gör det bra.

G-117 är väl namnet på både Monovar och Mono-T. Som ser likadana ut utvändigt.

Skillnaden mellan dem är att den ena stänger av sig när den riktas mot förmycket ljus.

Det har du nog helt rätt i.... det är också min uppfattning att det är vad som skjiljer dem åt. Jag tror att Mono/T har ett nyare rör. Lite osäker... :)

Finns säkert nya modifikationer som kullkastar alt jag någonsin kunnat om G-117...

Tackar för picsen Kul att se montaget på kspen .

Flera som har bilder eller news just shoot .

:baskerPa:

Samma montage på Ak5C, notera att du får skruva bort det bakre riktmedlet på ksp'n för att få plats med montaget.

De första fästena hade en för svag fjäder vilket möjliggjorde att bildförstärkaren lite enkelt kunde glida ur sitt fäste för att armen som låste den pressades in av valfri kroppsdel eller utrustning.

Min uppfattning var att det senare kom ut fästen med betydligt stabilare fjädring som löste(?), minskade risken för detta. Rent spontant hade jag nog snarare haft en låsbar arm.

Jag tyckte det fungerade bra, både att växla mellan att bära på huvudet/vapnet samt att verka med vapnet i mörker, med eller utan laserpek.

Mono/T har nyare rör än Monovar men Mono/T stänger inte av sig själv vid bländning vilket gör Monovar till en bättre bildförstärkare i min värld. Att det sedan är nyare bildrör i Mono/T är inte hela världen..

Generation 2 vs generation 3. Eller hur? Det jobbigaste med Monovar är ju att främre gluggen ger lite fish-eye känsla :)

can man mounta monovar med en standard 30mm mount? tex aimpoint twist mount?

Spontant utan att ha kontrollmätt säger mina fingrar nej, tuben är för tjock...

Eh, googlade på ITL Mini N/SEAS och om jag förstod rätt är tuben 40 mm.

• 2 years later...

Nu händer det lite på bildförstärkarfronten..

"Following the award of a supply contract from the Swedish Defence Materiel Administration FMV for its newest version of the Modular Night Vision Monocular – model NX-122 in December 2010, Theon Sensors received the first follow on order for 4,500 monoculars. This order is in addition of the 160 pieces that are scheduled for delivery by the end of 2011.

The follow on order was awarded following the successful conclusion of the Critical Design Review of the new light weight version of the Theon Sensors monocular. Deliveries will take place in 2012 with additional options expected to be activated for deliveries in 2013-2014."

http://www.theon.com/new/fmv-option-activation/

Så hittills 4660 nya bildförstärkare inköpta med option på fler..

Presentation av prylen:

http://www.theon.com/wp-content/uploads/2010/09/NX-122A.pdf

• 2 years later...

Nu har ju Mono12(G125) kommit ut på bredden och använts ett tag. Och som vanligt när det införs ny materiel uppdagas vissa problemområden. Med Mono12 är problemen främst att hjälmfästet är för klent samt att imskyddsfiltret inte håller måttet. Detta åtgärdas nu genom att dessa saker byts ut på samtliga bildförstärkare. Hur det nya hjälmfästet ser ut vet jag inte men imskydsfiltret skall enligt uppgift bytas ut mot ett filter av cellulousatyp som är beprövat med Mono och Monovar. Med dessa ändringar går Mono12 från ett riktigt bra system till ett riktigt riktigt bra system..

I övrigt så moddas Mörkerriktmedel Ak5 till Mörkerriktmedel 13. Modden går i huvudsak ut på att problemet med att lågeffektslasern sänder på för hög effekt löses.. Ytterligare 8000 mörkerriktmedel köps in(lev höst 2014). Optioner på att köpa in fler finns. Detta för att "alla" soldater skall ha Mono12 + Mörkerriktmedel vilket ger stora synergieffekter. I detta fall är 1+1 mer än 2..

Materielprojekt som är strukna jämfört med föregående års plan
  • Mörkerstridsutrustning soldat vilket är en fortsatt anskaffning av materiel. Den första batchen ligger dock kvar enligt plan. Denna strukna batch omfattade 1000 st av vardera bildförstärkare, laserpekare/vapenlampa samt satser märkutrustning IR. Den förstnämnda batchen omfattade 1500 av varje produkt. Den strukna anskaffningen var planerade att anskaffas 2016 med leverans 2017-2019 till en bedömd kostnad av max 105 miljoner kronor.
  • Mörkerstridsutrustning grupp/pluton vilket är en fortsatt anskaffning av materiel. Den första batchen ligger dock kvar enligt plan. Denna strukna batch omfattade
    • 200 st lätta IRV-sikten
    • 200 st medeltunga IRV-sikten
    • 60 st IRV-obsutr.
    • 150 st skottställningsutrustningar
    • 3 omgångar prov & försök materiel.
      • Den strukna anskaffningen var planerade att anskaffas 2018 med leverans 2019-2021 till en bedömd kostnad av max 325 miljoner kronor.

Källa: http://navyskipper.blogspot.se/2013/10/fm-materielanskaffning-del-2-armen.html?spref=fb

Det går bra nu

• 1 year later...

Modifiering av MONO12 är fortlöpande och leverans pågående. Har man en icke-modifierad MONO12 ute kommer dessa lämnas in för mod efterhand. Exakta siffror okänt.

Bildförstärkare på vapen relativt ovanligt iaf på burna system. Särskilt om soldaten är utrustad med mörkerriktmedel utöver bildförstärkaren.

Någon som vet hur det har gått med modifieringen av mono 12?

Vilka bildförstärkare finns i firman nu och hur många av varje?

Hur vanligt är det med bildförstärkare på vapen?

Vi är ju rätt så överens just nu om att modifieringen av Mono 12-tillbehören går på tok för långsamt. Men jag är inte odelat missnöjd över hur man lanserade Mono 12 på förbanden. Materielen var tillgänglig snabbt för utbildning, och sen blev det lite learning by burning men grekerna har varit väldigt hjälpsamma.

Sen har det ju gått bättre och bättre ju mer prylarna använts.

Fråga nummer två: på tok för många sorter och för få exemplar av dom. Bättre svar än så borde du inte få :happy:

Ang. bildförstärkare på vapnen: Firman har lärt sig väldigt många nya konster de senaste åren och nackdelen med laserpek/mörkerriktmedel är att dom sänder aktivt. Vår motståndare lär ha motsvarande prylar som vi och då syns lasern på väldigt långa avstånd.

Lösningen på detta är då att jobba med vapenmonterade bildförstärkare från stridsställningen och samtidigt eldöppnande.

Vissa vapen i sin tur kan inte nyttja laserpek/mörkerriktmedel och då blir vapenfästet det enda alternativet.

Edited by Adeptus Bellum

Jag har endast använt Mono/T.

Vad är skillnaden mellan den och Mono 12? Lättare och bättre "bildkvalitet"?

Övrigt: Vad är bakgrund till bildförstärkarnas "konstiga" namn? Vad står egentligen Mono, GN och så vidare för?

Typ ja, lättare och bättre. Säkert billigare också... ;)

Mono, det är ju en enkeltub, dvs mono, GN-1 är tillverkarens, Simrad, benämning. Samma med KDN benämningen på bildförstärkaren till Ak5B som nu [skall] nyttjas på Psg90B.