Jump to content

Amfibie Basker

Guest PBAMF

Recommended Posts

Hej,

Har hört ryktesvägen att man nu för tiden får baskern efter genomförd GSU

och ett nytt utbildningstecken efter genomförd övnAmf/stridshinderbana/snabbmarsch.

Stämmer detta?

Om så är fallet, hur ser detta nya tyg/metall märke ut?

Får folk som har baskern sen tidigare automatiskt bära det nya märket?

/Nyfiken gammal Amfare

• 3 weeks later...

Efter Soldaterinran blir man tilldelad den amfibiegröna baskern med amfibiekårens baskermärke (Thorleif), detta då baskern har gått från att ha varit ett utbildningstecken till förbandstecken.

Baskermärket:

amfbaskermrkeprototyp2ve.jpg

Detta är dock en av prototyperna men själva bilden illustrerar enligt mig effekten tillsammans med baskern bättre än den här:

amfbaskerm7mb.jpg

Som är den riktiga.

(enda skillnaden är att ankarkättingen byttes ut mot en ankartamp samt nån millimeter i storlek)

Tidigare inlägg om Amfibiekårens baskermärke

Utbildningstecknet (jag vet inte om det var samma som förut) blir man tilldelad om man har klarat övning Amfibie, stridshinderbanan, snabbmarschen och anses allmänt lämpad - i form av Torleif att sy fast på fältuniformen. (artikel från värnpliktsnytt om övning Amfibie 2007)

Utbildningstecknet:

torleif_1.jpg

Huruvida man ska bära de nya märkena om man sen tidigare har genomfört utbildningen fullgott har jag ingen insikt i men jag skulle tro att det inte är några större problem :Malaj:

Mvh

Halldén

Men ska inte det nya utbildningstecknet vara någon form av oval?

Nu talar jag om dagens utbildningsmärke, något nytt har jag inte hört talats om men jag har iofs ingen insyn hos Amf1 :rolleyes:

Det du kanske tänker på är Kustjägarnas utbildningstecken i tyg som de anbringar på fältuniformen?

kj_tyg_1.jpg

Edit: Omformulering

Edited by Halldén

Thorleif + Ellips =

amfibiegx3.jpg

Så ser alltså tecknet ut, det har mig veterligen inte bärandetillstånd (nämns exempelvis inte bland utbildningstecknen i UniBest 09). Det faktumet har dock inte förhindrat Amf1 att dela ut tecknet till de värnpliktiga.

/Ignis

soldfsmileyamf2gy.gif

Edited by Ignis nitidus

Utbildningstecknet:

Stämmer det där? Utbildningstecken ska man ju ha på höger arm, då tittar skölden som är på bilden bakåt. Figurer med huvud ska alltid peka framåt på sköldar.

Stämmer det där? Utbildningstecken ska man ju ha på höger arm, då tittar skölden som är på bilden bakåt. Figurer med huvud ska alltid peka framåt på sköldar.

Det stämmer inte riktigt. Det där är ett förbandsmärke och bärs på vänster ärm. Oftast brukar det sitta en båge ovanför där det står något i stil med 4.AMFBAT eller liknande.

Edited by eskil

Det märket som visas är det gamla. Det togs fram ett märke som var spegelvänt och alltså tittade framåt på höger ärm. Jag har den gamla och han tittar bakåt - och det handlar inte om fanflykt eller dyl. utan det symboliserar att thorleif tycker att det var bättre förr... :navy:

Hej igen,

Tack för intressanta svar.

Undrar också om det till det nya märket (Thorleif + ellips)

finns ett motsvarande metallmärke att ha på m/87?

/PBAMF

Det ska/kommer ett sådant märke. När 07/08 kullen muckade fanns det bara Thorleif + ellipsen. Det var i alla fall en förgylld metall variant under framtagning för att fästa på M/87, men det går inte snabbt i firman.

Dock som Ignis nitidus påpekade har utbtecknen inget bärande tillstånd.

Men vi fick ut ett felaktigt märke innan det riktiga. Samma märke dock med andra nyanser på färgerna.

Som enligt rykten skulle ha ändrats på eget initiativ av någon initiativrik person :unsure:

Ignis nitidus kanske kommer ihåg historian bättre?

Så det finns några hundra "felaktiga" utbtecken. Kanske blir samlarvärde på dom inom något decennium :)

Thorlifskölden ska enligt uppgift återgå som bataljonstecken. Så blir Thorlif i baskertecknet i utbteckenet samt som bataljonstecken. Lite overkill kanske. :Malaj:

/Tjex

Det ska/kommer ett sådant märke. När 07/08 kullen muckade fanns det bara Thorleif + ellipsen. Det var i alla fall en förgylld metall variant under framtagning för att fästa på M/87, men det går inte snabbt i firman.

Dock som Ignis nitidus påpekade har utbtecknen inget bärande tillstånd.

Men vi fick ut ett felaktigt märke innan det riktiga. Samma märke dock med andra nyanser på färgerna.

Som enligt rykten skulle ha ändrats på eget initiativ av någon initiativrik person :unsure:

Ignis nitidus kanske kommer ihåg historian bättre?

Så det finns några hundra "felaktiga" utbtecken. Kanske blir samlarvärde på dom inom något decennium :)

Thorlifskölden ska enligt uppgift återgå som bataljonstecken. Så blir Thorlif i baskertecknet i utbteckenet samt som bataljonstecken. Lite overkill kanske. :Malaj:

/Tjex

Jag är inte helt hundra på alla turer kring det där märket.

Först var det väl en juridisk tvist kring vem som hade rätten till märket, upphovsmannen eller förbandet (jämför med konflikten kring "en svensk tiger").

Därefter/under tiden så beställde förbandet de nya märkena från asien men när de kom fram så såg de inte ut som man ville ha dem, den gröna färgen var alltför ljus och inte "Jägargrön". En ny uppsättning med rätt färg trycktes upp, men det tog ju tid. Till slut delades märket ut till de värnpliktiga i slutet av utbildningen. Vissa hade då redan fått det felaktiga märket tilldelat, och fick därmed 2 märken, så några feltryckta märken kanske dyker upp på tradera som samlarobjekt i framtiden. :baskerHV:

/Ignis

edit: När du skriver att thorleif ska bli bataljonstecken så antar jag att du menar förbandstecken? det vore ju väldigt trevligt om så var fallet.

Edited by Ignis nitidus

Jag är inte helt hundra på alla turer kring det där märket.

Först var det väl en juridisk tvist kring vem som hade rätten till märket, upphovsmannen eller förbandet (jämför med konflikten kring "en svensk tiger").

Därefter/under tiden så beställde förbandet de nya märkena från asien men när de kom fram så såg de inte ut som man ville ha dem, den gröna färgen var alltför ljus och inte "Jägargrön". En ny uppsättning med rätt färg trycktes upp, men det tog ju tid. Till slut delades märket ut till de värnpliktiga i slutet av utbildningen. Vissa hade då redan fått det felaktiga märket tilldelat, och fick därmed 2 märken, så några feltryckta märken kanske dyker upp på tradera som samlarobjekt i framtiden. :)

/Ignis

edit: När du skriver att thorleif ska bli bataljonstecken så antar jag att du menar förbandstecken? det vore ju väldigt trevligt om så var fallet.

Jadu, det var många lustiga turer kring den där tygbiten..

Alla som ingår i amfbat skulle ha Thorleif som förbandstecken.

Var tanken då och antar att den är det än. Men man vet aldrig med FM.

Vilket kompani låg du på Ignis?

/Tjex

Edited by Tjex