Jump to content

Grå arbetskraft

Recommended Posts

Vi fick hjälpa till att röja skog för nya E-14. Som ett led i vår motorsågsutblidning...

Det var en av de farligare stunderna under min värnplikt! :D

10 väringar med motorsågar och en ovetande skog... :thumbs:

Det var bland det finaste jag varit med om! :angry:

Vi blev drabbade två gånger, men den första gången var det vårt eget fel. Vi var ute och tränade reträtt från o-plats och råkade skjuta sönder ett dass som stod precis bakom en av de tänkta fi. En dags skytte med AK5 (automateld) och dasset rasade av sig själv. Vi fick rensa upp efter oss, vilket var ett riktigt skitgöra, jag säger bara sönderskjutna bajstunnor... Därefter fick vi bygga upp ett nytt dass.

Den andra gången var precis innan muck, då fick gå och rensa en lång brant på skräp (fanns inget) och stora grenar. Allt bara för att vi inte hade någon annan uppgift kvar att lösa. Totalt omotiverat, det var bara "Plocka upp allt som ser störande ut. Punkt slut!" Vi fick även sortera kartor över så gott som hela vårat avlånga land, vilket tog tre dagar.

Vi blev även utsatta av grå bestraffning några gånger, bland annat när hemvärnet lånade våra Kulspruta 58´or och sköt en hel dag. Gissa vilka som göra rent dem? Just det! Det var "bra träning", synd att vi bara finvårdade allt varje torsdagsnatt/fredagmorgon när vi kom hem efter en vecka i fält och även en hel del grovvård ute i fält.

Vi fick plocka skräp på ett skjutfält i två dagar. Ganska tråkigt. Men jag upptäckte en grej när jag gick där och plockade.

Detta märkte jag. Svarta skalbaggar gillar av någon anledning att krypa ner i gammla fullbumpor som blivit vattenfyllda. Detta vatten skall man INTE lukta på. =)