Jump to content

Vilken modell blir Sveriges nästa regeringsflygplan?

kerran

Recommended Posts

Tjena

Idag läste jag att USAs regering skickat ut en Request For Proposal för framtidens Air Force One.

Nuvarande 2 flygplan som baseras på B747-200B levererades 1990 och USAF vill ersätta dessa under nästa årtionde.

De börjar bli gamla och dyra att underhålla eftersom många flygbolag pensionerat sina B747-100/200/300 ersatt de med olika versioner av A330, A340 och B777.

http://www.airliners.net/aviation-forums/m...ad.main/101219/

Svenska flygvapnet använder Gulfstream 4 för regerings transporter. Den första levererades väl för 15 år sedan och börjar så smått bli gammal. En ersättare kanske blir aktuell för FMV att upphandla inom de närmaste 5 åren?

Vilka modeller tror ni kan bli aktuella som nästa svenska regeringsflygplan?

Jag tror en Vip version av Airbus A318, A319 eller en Boeing BBJ som baseras på B737-700 kommer vara modeller FMV kommer titta noga på. Samtliga är större än nuvarande Gulfstream. De har också längre räckvidd, tillräcklig för att klara Stockholm Arlanda-Bangkok/Tokyo/Los Angeles non-stop.

Jag tror en vip version av A318 har stört chans att hitta till svenska flygvapnet. Den byggs nämligen i Europa av Airbus.

Franska flygvapnet har under 2008 beställt Airbus A330-200 som nästa presidentplan och Tyska flygvapnet Airbus A340-300. Dessa widebody modeller tror jag dock är alldeles för stora för att FMV ens ska överväga de åt svenska flygvapnet. A330 har MTOW på 233 ton och A340-300 har MTOW på 275 ton.

Jag tror att vi kommer att behålla våra G-IV i minst femton år till.

Men om vi mot förmodan skulle känna ett behov av att byta upp oss så skulle jag satsa på Bombardier Challenger 850 eller Dassault Falcon 7X

15 år är väl ingen gigantisk ålder för ett flygplan ? Ijuförsig hänger ju ålder ihop rätt mycket med underhåll. Hur mycket körs dessa regeringens Golfstream egentligen och hur ligger flygtimmarna kontra vad en G-IV brukar köra under sin livstid ? Att ens titta på A318 verkar väldigt overkill, en A318 tar ca 100passagerar en G-IV 15-19. Ijuförsig lite lust storleksenhet men 5ggr så stort verkar inte helt vettigt. Dessutom är det väl väldigt sällan som regeringens G-IV körs full med passagerar ? Misstänker att det snarare handlar om ett snitt på 3-4 personer i snitt än de 15-19 som planet kan ta.

Jag tror inte heller att Flygvapnet kommer att byta ut regeringsplanen inom den närmsta framtiden. Och när det nu blir aktuellt med nya så blir det förmodligen ett par nya små affärsjetar. Den enda motiveringen jag kan se till att köpa något större är om vi skulle hitta något plan som är kompatibelt mellan VIP och personaltransport. Detta för att kunna flyga vår utlandsbaserade personal själv istället för att chartra ett plan.

En liten parantes om Luftwaffes A343 s är att detta är kärror som tidigare flugit för Lufthansa. Vi kanske skulle göra likadant från SAS, fast då med två MD s. :)

//lhenning

Edited by lhenning

En Airbus A318 elite som är Airbus minsta business jet tar inga hundra passagere.

Det gör den vanliga flygbolags versionen A318 med en kabin i två klass utförande.

Enligt Airbus själva tar A318 elite mellan 14 och 18 passagerare beroende på vilken kabin layout VIP kunden väljer.

OM valet står mellan Boeings BBJ 1 och A318 elite skulle valet av Elite dessutom vara en stark politisk signal nere i Bryssel om EUs betydelse för Sverige.

En Boeing BBJ 1 skulle sända motsvarande signaler till Obama adinistationen i Washington DC.

Boeings Business 1 baseras på den populära civila Boeing 737-700.

Även Boeings nuvarande awacs, Wedgetail baseras på 737-700

En stor konverterbar VIP/ trupp transport kärra är nog uteslutet.

Då är det mer realistiskt att satsa på en egen stor tanker kärra tex tanker versionen av Airbus A330 eller Boeing 767, inredd med 250-350 stolar för trupp transport. Bägge har också en räckvidd på ca 12 000km.

Öva lufttankning med Gripen på daglig basis så förarna blir lika duktiga på lufttanka som att landa och när det behövs, flyga trupper utomlands.

Om man tittar på rgeringsplanets nuvarande utnyttjande tror jag att Gulfstream är ett ganska optimal kärra

Detta då den har en GOD räckvidd men också en bra kompromiss i mellanmjölkens land...

Jag misstänker att Bryssel är en MYCKET vanligare destination för den istället för Tokyo/los angees.

Jag tror också att det är viktigare hur kostnaden för att lyft 2-3 personer plus admin pers (2 livvakter och 2-3 ytterligare) är istället för 15-20 pers...

Men det är bara min gissning...

Vad skall vi med en stor lufttanknigskärra??

Vi har ju herkar för det... Bättre att köpa fler sådana i så fall??

Skall vi ha ett jetdrivet transportplan som onte heter C17 tror jag man skulle satsa på lämplig kärra för att kunna flyga Utlandststyrkan och därtill ha stora lastdörrar så man enkelt kan modda dem till Cargo.

Därtill en inredning för sjv tp av fler än 2-4 patienter (nivån ovanför vad befintliga Hercules containers tar).

Vad skall vi med en stor lufttanknigskärra??

Vi har ju herkar för det... Bättre att köpa fler sådana i så fall??

Att lufttanka m h a Tp84 funkar till nöds, men att träna lufttankning me'rom funkar obra:

- låg hastighet som gör precisionsflygning svår (skälet till att de flesta andra tankar Jet :happy:

- propellrarna ger onödigt störd luft

- tankning kräver certifiering >> listigt att träna på de tankers man behöver vara bra på

• 3 weeks later...
Min tanke till regeringsflyg som jag tror är realistiskt, tyvärr kanske?

*BILD PÅ FLYGBILJETT*

Det är faktiskt en variant som använts i många år, det är inte alltid kungafamiljen eller politiker reser med kronans flygplan. Man kan nog inte räkna med att de åker turistklass eller Ryanair när de reser civilt så kostnaden lär ju skilja sig lite från när vi vanliga dödliga åker på semester. På den tiden FV hade Tp 101 sades det att om det var fler än fyra FM-anställda som skulle på tjänsteresa så var det billigare att åka Tp 101 än civilt. Undrar vad kostnaderna för Tp 100, Tp 102 och numer avvecklade Tp 103 är jämfört med civila alternativ. Det vore också intressant att veta om kabinstorleken på Tp 102 är rätt, om man underutnyttjar den eller kanske till och med skulle behöva större flygplan.

En variant hade förstås varit att köpa in tjänsten från civila taxiflygbolag vid behov, det finns t ex en ganska ny G550 (GV-SP) civilregistrerad i Sverige liksom en uppsjö Citation, Beechjet, Falcon mfl.

Regeringens Gulfstream är väl en begagnad direktörskärra som köptes från sprittillverkaren Seagrams om jag minns rätt?

Svar ja köptes väl in som en addon när man köpte in signalspaningskärrorna och man fick den till rätt pris.

Den andra VIP-kärran köptes in när vi hade ordförandeskapet i EU. Den skulle enligt ursprungsplanerna sålts efter det, men blev kvar.

• 3 weeks later...
De är Sveriges svar på Air Force One och det var bara intressant att veta om bägge bägge ser lika ut på insidan.

Vad har en flyg maskinist för roll i ett litet modernt affärsjet som Gulfstream 4?

När de flyger med statsministern ombord, har de något annat callsign då än swedforce + reg? Tex. swedforce one :rockon:

Vad har en flyg maskinist för roll i ett litet modernt affärsjet som Gulfstream 4?

Ingen alls eftersom man har en tvåmansbesättning, däremot kan man vid behov ha en färdmek. Vad en sådan gör borde inte vara allt för svårt att lista ut.

De är Sveriges svar på Air Force One och det var bara intressant att veta om bägge bägge ser lika ut på insidan.

När de flyger med statsministern ombord, har de något annat callsign då än swedforce + reg? Tex. swedforce one :)

Kallas den inte Swedic 001. Har för mig att jag hört det på flygradion. Men det är nog en individ och det flyttas nog inte om de använder flygplan 002

När de flyger med statsministern ombord, har de något annat callsign då än swedforce + reg? Tex. swedforce one :)

Kallas den inte Swedic 001. Har för mig att jag hört det på flygradion. Men det är nog en individ och det flyttas nog inte om de använder flygplan 002

Anropssignal för transportplanen är Swedeforce + fennummer, 001 är alltså Tp 100A (den som används för Open Skies flygningar). Flightnumret är SVF + fennumret.

När de flyger med statsministern ombord, har de något annat callsign då än swedforce + reg? Tex. swedforce one :baskerKav:

Anropssignal för transportplanen är Swedeforce + fennummer, 001 är alltså Tp 100A (den som används för Open Skies flygningar). Flightnumret är SVF + fennumret.

Stopp hej hallå.... Ja det var ett band som sjöng det för en massa år sedan.

Det du säger är att den kärra som spenderats gabska mycket på att vip utrusta Byggts om till Open skie kärra?? Det innebär att dte finns ingen VIP utrustad TP100 ??

Varför gjorde man så istället för att bygga om någon av de andra 340;orna??

• 1 month later...

Några små rättelser och klarlägganden:

Callsign på T102 A/ C: Sweforce 21/ 24 (oavsett passagerare).

Besättningen på en Tp102 är En befällhavare, En styrman, en färdtekniker och en flygvärdinna.

Värdinna kan tas bort om flygningen anses "farlig" dvs. platsen där man landar. Då sköter flygteknikern

serveringsjobbet. Då endast kallmat.

Tp 102A (Swedforce 21): 13 passagarar platser

Tp 102C (Swedforce 24): 12 passagerar plaser

Inredningen är i stort lika, lite olika uppställning av fåtöljer och soffor, därför de olika passagerar antalen,

samt så går 21:an i teak och beiget läder medan 24:an går i ett mörkare träslag och grått läder.

Snitt på antal passagarare er flygning: ca 7-8 st ink. personskydd och "hantlangare"

Lt Håkan Karlsson

Logistic officer

F7 Transportflyg Div. TSFE/ FOB Bromma

(TSFE = Transport och Special Flygs Enheten,

FOB = Främre Operations Bas)

Då har du väl räknat bort ett säte för F/A?

Följande står i FOM-B Aircraft 102 v2.09:

1.1.2 Passenger (crew) seating configurations

The approved seating configuration is the same as the numbers of seats in

each aircraft.

1.1.2.1 FPL102001/Tp102A

Flight-deck: 2 pilot seats and one jump-seat normally occupied by F/E

Cabin: 14 passenger seats. No 13 normally occupied by F/A

...

1.1.2.3 FPL102004/Tp102C

Cabin: 13 passenger seats. No 13 normally occupied by F/A.

Seat in galley is only for in flight rest.

1.1.2.4 Miscellaneous

It is recommended to limit the number of passengers to 8 when performing

long-haul flights. This is because it is recommended that the passengers use

seatbelt while sleeping and to ensure that the aisle always is free.

Då har du väl räknat bort ett säte för F/A?

Följande står i FOM-B Aircraft 102 v2.09:

1.1.2 Passenger (crew) seating configurations

The approved seating configuration is the same as the numbers of seats in

each aircraft.

1.1.2.1 FPL102001/Tp102A

Cabin: 14 passenger seats. No 13 normally occupied by F/A

...

1.1.2.3 FPL102004/Tp102C

Cabin: 13 passenger seats. No 13 normally occupied by F/A.

Seat in galley is only for in flight rest.

1.1.2.4 Miscellaneous

It is recommended to limit the number of passengers to 8 when performing

long-haul flights. This is because it is recommended that the passengers use

seatbelt while sleeping and to ensure that the aisle always is free.

Om du med F/A (fligt Attendent?) menar C/A = Cabin Attendent så har jag inte räknat

bort detta säte, då detta inte räknas in i i dom 12/ 13, dock har färdteknikern ett eget säte,

Jumpsit, bakom/ mellan befälhavaren/ styrman. Detta kan fällas ihop när passagerarna går

i/ ur fpl.

C/A har en liknade "stol" i galleyt men den används extremt sällan då den saknar ryggstöd mm.