Jump to content

Stridsfordon 90 på Livgardet

Mortax

Recommended Posts

När vi inryckande vpl 09 var på infohelg på LG så fick vi gå runt och kolla på fordon, vapen och övrig materiel.

Det fanns en massa PBVs bla. som används i VPL utbildningen. Det stod även 1 st stridsfordon 90 på "uppvisningsområdet".

Finns det fler Stf90 på LG?

Vilka får köra dessa/denna pärla?

Såvitt jag vet så ingår den inte i vpl utbildningen men jag kan ha fel..

F.ö. så är det bara 13 dagar kvar till inryck på LG för mig.

Ruggit peppad. :angry:

Mjo det finns fler.

Vet inte hur det är organiserat nuförtiden men när jag gjorde lumpen där fanns det ett Stf90-kompani med en hel drös fordon.

Självklart tillhör alla stf90 utbildningen av dess bemanning samt stridsgrupperna som åker dem. Men om du inte ligger på ett sådant komp lär du bara få se de på håll.

Edited by Baldric

Har för mig nu att det inte utbildas något strf90 kompani, och den vagn du såg var troligtvis en strf90C som har stått där i ett par år, såvida vagnen inte var framkörd flr att just visas upp.

Ha så kul på Gardet

Det Strf90 som LG har används till att ubtilda befäl, utbilda stridsfordonstransport att lasta strf90 och som uppvisningsobjekt.

Gardesbataljonen rullar fortfarande runt i PBV, bandvagnar och diverse hjulfordon.

• 1 month later...

Det som rullas på LG är pbv 302 bland värnpliktiga, Patgb 203 bland US samt ett strf90 som dom använde vid utbildningen av liberia missionen har jag för mig. Har väl antagligen fått stått kvar. Så var det 2007 och 2008. Så det borde vara så att det blir 302 för 09s kull också.

MP använder sig av Sprintrar.

På LG används Patriorna av US.

Jo, det vet jag.

Men undrar bara om det bara var försök, eller Photoshoppat.

Kom precis på att till NBG (tror jag det var) så fanns ett MP-kompani. Kan det ha vart till dom, eller hade dom skitbilen dom också?

• 1 month later...
MP för några år sedan åkte Patria. Tror det var i början av 2000. För mig att en kompis sa att 2006 var den sista kullen som åkte dom

Livgardet målade sina 302:or i "stadskammo" med grå färg i mönstret, finns det även 203:or eller annat som fått denna målning?

Utb. året 05-06 var de sista MP som hade patrior.

Tanken var att Galten skulle ersätta dessa 2007. Utb. året 07-08 fick galtar, fast dessa blev sedan förflyttade till NBG (har även för mig att MP08 fick några).

Tanken var väl från början att bristen på galt skulle täckas av GW. Men det blev som sagt Sprinter och vita passater. Stort antal hyrbilar tas varje år in också för att täcka främst Livskv. behov.