Jump to content

Varför är vissa nya bilar gröna?

32LvTropp

Recommended Posts

God fortsättning på det nya året.

Min fråga gäller vissa nya fordon i till exempel utlandsstyrkorna.

Dessa fordon är inte mönstermålade utan helgröna, varför?

Och vilken grön kulör är de målade i? är det försvarets 326M eller är det något som tillverkaren själv har blandat till?

Länk till exempel: http://web.comhem.se/~u18337636/mi-gw270.jpg

Grunden är att fordonen målas gröna och sen mönstermålas på förband.

Det enda undantaget jag vet är strv 122 som målades i trefärg på fabrik.

I utlandsstyrkan är fordonen i regel enfärgade, vita, gröna eller sandfärgade beroende på när och var.

Undantaget var i Bosnien på BA05 när man gick över från FN till NATO och vagnarna mönstermålades men det blev snabbt bakåt på det och man fick måla om dom helgröna.

Det är inte lika krigiskt nämligen.

The Swede :tveka:

Grunden är att fordonen målas gröna och sen mönstermålas på förband.

Det enda undantaget jag vet är strv 122 som målades i trefärg på fabrik.

I utlandsstyrkan är fordonen i regel enfärgade, vita, gröna eller sandfärgade beroende på när och var.

Undantaget var i Bosnien på BA05 när man gick över från FN till NATO och vagnarna mönstermålades men det blev snabbt bakåt på det och man fick måla om dom helgröna.

The Swede :eeh:

Förutom eod:s robotvagn och sjv vagnarna var alla sisu mönstermålade tom BA99 - under ombyggnationen av vagnarna som följde under efter detta så blev dom helgröna.

Så det blev troligtvis bakåt på bakåt, i sann militär anda

Tack för svaren, då återstår frågan om kulör, är det 326M?

326M är det inte så ofta, M är den matta maskeringsfärgen, basen är istället 326H på de flesta fordon.

Vissa fordon som tex GW270 har motsvarande NATO-kulör (NATO RAL????), mest pga att det är billigare att ta den kulör som används i produktionslinan hos leverantören. (dyrt att ställa om måleriet för ett fåtal fordon)

/W

Fast Geländewagen och Land Cruiser fick fortsätta vara mönstermålade. Än idag är ju en del av de bilar som överlevt mönstermålade.

Vad jag däremot inte riktigt förstår är varför en del sjukvårdsbandvagnar har en helkonstig grön nyans, ungefär som vissa VW-bussar. Att de fick blank färg tror jag på något sätt hängde ihop med att underhållet blev lättare och så tror jag den skyddade bättre mot mögel. Men den gröna nyansen borde ju gått att få någorlunda rätt, alternativt kunde man valt en helt annan färg.

Fast Geländewagen och Land Cruiser fick fortsätta vara mönstermålade. Än idag är ju en del av de bilar som överlevt mönstermålade.

Vad jag däremot inte riktigt förstår är varför en del sjukvårdsbandvagnar har en helkonstig grön nyans, ungefär som vissa VW-bussar. Att de fick blank färg tror jag på något sätt hängde ihop med att underhållet blev lättare och så tror jag den skyddade bättre mot mögel. Men den gröna nyansen borde ju gått att få någorlunda rätt, alternativt kunde man valt en helt annan färg.

Det stämmer att det har att göra med underhållet på vagnen, den nya färgen suger inte åt sig vatten på samma sätt som den gamla och det minskar risken för mögelskador.

http://www.ambulansforum.se/PAM/artiklar/bandvagn.shtml

Men allvarligt talat, är det verkligen ett problem? Hat aldrig hört talas om en bandvagn som möglat.

Jag har sett plastbåtar som har börjat mögla, så bandvagnar kan säkerligen också mögla.

Mögel är bara första steget i den biologiska nerbrytningsprocessen. Efter mögel kommer lavor och sedan mossor. En mossig bandvagn skulle iofs vara 'naturligt maskerad', men hållfastheten blir ju lidande...

Jag har sett bilder på en CV90 som möglat i förråd i Östersund. Och då pratar jag inte mjukdelar som säten och mattor utan insidan på bakdörren bl.a som blivit "hårig". Vagnen hade inte varit torrluftad under förrådsställning.

Där ser man, det hade jag ingen aning om. Fast det känns som nånting man borde kunna undvika genom att använda rätt material i fordonen.

Har själv en SAAB 900 som stått avställd ute i två år nu, utan tillstymmelse till mögel någonstans.

Möller

Du hittar nog möggel i din SAAB om du letar lite tro mig, och även om du inte ser möglet just nu så finns den där och så har den ju som du säger stått ute i 2 år, ställ den inomhus och stäng igen alla dörrar och fönster ist :unsure:

Vad är rätt material? vad jag vet så finns det nästan inget som är ordentligt mögelfritt material och att Strf 90 möglar är ingen ovanlighet, då den är gjord av stål så blir det ju en del kondens inuti när man kör vagnarna in och ut ur garage samt naturliga temeperaturväxlingar.

torrluften till Strf90 leds ju inte heller in i själva vagnen utan du kopplar bara in luft i facken på sidorna, i Libera hade man vissa problem med fuktskador inuti vagnarna och vissa avhjälpte det med att göra hål i mynningskyddet för att därefter koppla in torrluft så att luft kom in i vagnsutrymmet.