Guest Krigsreporter Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Har suttit och läst en hel del om Robert Capa http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=8647 (för er som inte vet vem det är) och då jag har ett stort intresse för både fotografi och militärhistoria så har min dröm numera blivit att bli krigsfotograf. Jag frågade om råde på fotosidan som hänvisade mig hit och till mil.se. Jag vet inte alls vilken väg man ska gå. Är det bara att ta med sig kameran och dra ner till en krigsskådeplats? Capa fick ju vara med vid hemliga operationer och det får man väl knappast som frilansare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Har suttit och läst en hel del om Robert Capa http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=8647 (för er som inte vet vem det är) och då jag har ett stort intresse för både fotografi och militärhistoria så har min dröm numera blivit att bli krigsfotograf. Jag frågade om råde på fotosidan som hänvisade mig hit och till mil.se. Jag vet inte alls vilken väg man ska gå. Är det bara att ta med sig kameran och dra ner till en krigsskådeplats? Capa fick ju vara med vid hemliga operationer och det får man väl knappast som frilansare. så vitt jag vet så är inte sverige i krig just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Har suttit och läst en hel del om Robert Capa http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=8647 (för er som inte vet vem det är) och då jag har ett stort intresse för både fotografi och militärhistoria så har min dröm numera blivit att bli krigsfotograf. Jag frågade om råde på fotosidan som hänvisade mig hit och till mil.se. Jag vet inte alls vilken väg man ska gå. Är det bara att ta med sig kameran och dra ner till en krigsskådeplats? Capa fick ju vara med vid hemliga operationer och det får man väl knappast som frilansare. så vitt jag vet så är inte sverige i krig just nu. vad är det som säger att det måste vara ett svenskt krig? som privatperson kan du väl resa vart du vill och kan få visum till. Numera går det reguljärflyg till Bagdad sen är det bara att kolla vilket håll folk springer åt och själv gå i motsats riktning Men vill du följa med något lands styrkor på plats ut så är det en helt annan sak. I Sverige sköts alla sådan uppdrag av enheten combat camera och det är väl den enklaste vägen att gå för att få tips och råd, jag vet att dom tom sökte personal för ett tag sedan. Vill du istället följa med tex ett förband från USA i Irak skulle jag gissa att ett bra ställe att börja är att ta kontakt med USA's ambassad och be om råd. Men det finns andra på det här forumet som har mycket bättre koll så du kommer säkert kunna få ännu bättre råd. snöat in på USA men gissar att gången är liknade för alla du kan även prova: U.S. Army Public Affairs Media Relations Division Office of the Chief of Public Affairs 1500 Army Pentagon Washington, DC 20310-1500 Phone: 703.692.2000 men frågan är som sagt, ska du åka själv och plåta eller vill du vara anställd? /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 att prata med diverse nyhetsbolag kan nog också vara en väg att gå... blir du riktigt duktig kanske National Geographic hör av sig ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Gott tips är att bli j*vligt van backpacker-turist. Åk ut och res och fota dina backpacker äventyr. Detta ger dig en hel erfarenhet för mer problematiska resemål. Samt att detta är lite mer säkra resmål än att åka direkt till en krigszon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Krigsreporter Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Tack för svaren hittills. Bra råd att kontakta amerikanska ambassaden och kanske några nyhetsbyråer. Jag vet inte, de kanske har svårt att få tag på galningar som vill åka ner till en krigszon frivilligt för att fota och rapportera. Drömmen vore ju att följa Capas fotspår att följa de amerikanska trupperna. Kanske låter löjligt, men det är mer hollywood över det hela och jag gissar även att det är där pengarna finns? Nu handlar i och för sig detta inte bara om pengar för mig, utan en uppriktig passion. Det är även ett bra råd att jag bör få lite resvana. Har inte rest så värst mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Pengar får du av de stora nyhetsbolagen och de avlönar erkända journalister och fotografer och av någon anledning så är det såna som får åka med som embedded oftast. Det finns i huvudsak två vägar: 1. Börja jobba åt ett nyhetsföretag eller en bildbyrå och bevaka konflikter åt dem. 2. Frilansa och sälj dina jobb åt de som är beredda att betala. I bägge fallen så måste du dokumentera sånt som säljer, glöm inte det. Om du har riktigt driv så kanske du ska försöka ta kontakt med Johanna Hildebrandt för att få några kontakter? /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fråga Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Jag är nyfiken på om det finns några större summor att tjäna som krigsfotograf om man säljer sina bilder till nyhetstidningar och liknande. Kanske kan man starta en egen sida med militärnyheter från krigsskådeplatser där man bloggar till och med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Jag är nyfiken på om det finns några större summor att tjäna som krigsfotograf om man säljer sina bilder till nyhetstidningar och liknande. Kanske kan man starta en egen sida med militärnyheter från krigsskådeplatser där man bloggar till och med. Nu vet jag inte var någonstans på vägen mot fullfjädrad fotoreporter du är men betänk att "olika krigsskådeplatser" kan betyda olika kontinenter och att det inte är säkert att du är på plats för att ta bilden som säljer bara för att du befinner dig i vare sig Baghdad eller Hindu Kush. Börja med att skapa ekonomiska föerutsättningar för att bevaka en plats och sedan jobba dig därifrån Det tar tid att få till bar fågelbilder och de är ju ofta på samma plats hela tiden, ställ det i relation att ta bilder på en händelse du inte vet var den händer eller när. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 Jag är nyfiken på om det finns några större summor att tjäna som krigsfotograf om man säljer sina bilder till nyhetstidningar och liknande. Kanske kan man starta en egen sida med militärnyheter från krigsskådeplatser där man bloggar till och med. De stora pengarna tjänar man om man lyckas ta 'den' bilden. Bilden som alla tidningar och nyhetsbyråer vill ha och som kanske till och med hamnar i historieböckerna. Exempel på sådana bilder är: * Flaggresningen på Iwo Jima * Nguyen Ngoc Loan avrättar en fånge * En naken och skrikande Phan Thi Kim Phuc * Death of a loyalist soldier * Stridsvagnarna på Himelska fridens torg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 23, 2009 Forumsledning Report Share Posted May 23, 2009 Jag är nyfiken på om det finns några större summor att tjäna som krigsfotograf om man säljer sina bilder till nyhetstidningar och liknande. Kanske kan man starta en egen sida med militärnyheter från krigsskådeplatser där man bloggar till och med. För det första anser jag att du borde söka mer erfarenhet och information på foto-forum motsv. De kommer kunna ge dig mycket mer tips än här. En krigsfotograf (civil) har väldigt lite med de militära enheterna att göra utöver att de får följa med ibland, vilket ofta är kravet ur ett journalistiskt perspektiv. Men du kanske är på sådana foto-forum också, vad vet jag. Mina erfarenheter är iaf att du tjänar inledningsvis inte mer än någon annan fotograf, du lever under bisarra förhållanden och man lever i under ständigt hot. I vissa länder finns det ingen respekt för någon än mindre av de som springer omkring med 'färgglada' västar och en kamera i handen (se bild nedan). Fotografer är lite som konstnärer idag. Är du känd kan du ta mer betalt och även om du tog en sjuhelsikes bild så kommer det förmodligen inte bli så mycket pengar av den. Konkurrensen är stenhård, du är i regel aldrig ensam fotograf på plats. De som kostar minst och är tillräckligt bra är de som publiceras. Vid tävlingar är det nästan tvärtom, du betalar för vilka bilder du vill visa. Din förmåga att förhandla bör ofta vara större än att kunna hantera en kamera. Det handlar nämligen oftast att vara på rätt plats på rätt tid för att få bilden, inte att ha bästa kameran och veta hur man trycker på knappen. Och för att hamna på rätt plats innebär det ofta att du ska övertala någon att få komma in/följa med/stanna kvar. Ibland har man tur, och givetvis måste man ha ett bildsinne för att veta vilket perspektiv som ska berätta en historia. För faktum är att du är inte där för att plåta häftiga bilder. Du är där för att berätta en historia. Dessutom bör du kunna skriva, då varje bild i regel skall innehålla en kort berättelse om var/när/hur (metadata). Söker man jobb för en tidning så bör man kunna skriva artiklar också. Vilka bilder som kan visa nivån är ju gabska subjektivt men det finns ett stort gäng med bilder som många anser episka. Nu är de Eskil visar några av de största i historien, dock kanske ändå lite out-of-date, och istället kanske man ska titta på dagens krig och de bilder som publiceras i dagens tidningar. För det är också något som förändrats, vad är etiskt och moraliskt att visa i en tidning idag. Skulle en avrättning publiceras i en större tidning idag? troligen inte. Idag bär ju dessutom mer eller mindre alla en kamera, så var det ju inte under t.ex. WWII. Kanske ska säga det också, att om man nu tar den där riktigt riktigt känslosamma bilden som verkligen påverkar tittaren så betyder det inte att den kommer publiceras pga. etiska regler osv. ingen publicering = inget betalt, men däremot kanske man kan öka på sitt kändisskap. Så för att poängtera det Krook säger; det gäller att veta vad man ska plåta om man bara vill tjäna pengar. Åter till bilder från vår tid, här är några exempel. (alla är Pulitzer finalister under 2000-talet) Street in Monrovia - Carolyn Cole Caught in crossfire - David Leeson Wounded Japanese photographer - Adrees Latif U.S. soldiers take cover - Jim MacMillan AP Baghdad - John Moore AP Jewish settler challenges - Oded Balilty Någon som kan gissa hur många som blev publicerade i tidningar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fridhem Posted May 28, 2009 Report Share Posted May 28, 2009 Skulle trådskaparen vilja skicka iväg ett mail till mig på [email protected] ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kämpe Posted April 11, 2010 Report Share Posted April 11, 2010 Någon som vet om Capa var den enda som lyckades fota från själva invasionsögonblicket på Omaha Beach? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 11, 2010 Report Share Posted April 11, 2010 Någon som vet om Capa var den enda som lyckades fota från själva invasionsögonblicket på Omaha Beach? Nej men i princip alla hans bilder förstördes av en klantig labassistent som satte värmen för högt i negtorken bara 11 bilder räddadesoch desssa har ju blivit historia... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Jag vet att jag postar i en gammal tråd, men det kanske kan vara till nytta ändå. Om du ska åka som frilans och jobba som krigsfotograf bör du tänka på att i princip inga försäkringar gäller om man åker till konflikt- eller krigszoner. Blir du skadad kan det bli vansinnigt kostsamt. Man kan teckna tilläggsförsäkringar för sånt, men de premierna ligger ofta runt tusenlappen per dag. Det är med andra ord en jäkla massa pengar man ska ligga ute med, och då är det inte ens säkert att man får en enda bild såld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreign Embassy Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Kanske också ska nämnas att man kan närma sig kriget lite i taget. Många berömda krigsfoton är ju tagna "runtomkring" slagfältet snarare än mitt i krevaderna. Har man den rätta inlevelsen och djupa kunskaper kan man åstadkomma mycket i periferin, medan en tekniskt skicklig fotograf utan de egenskaperna kan ta snygga men ointressanta bilder i värsta krutröken. Robert Capa var visserligen ofta med långt fram, men när han sa "om du inte har fått en bra bild har du inte varit tillräckligt nära" (citerat i Oliver Stones "Salvador") menade han nära motivet snarare än faran. Så när han trampade på den där minan i Indokina hade han kommit tillräckligt nära på fel sätt. (Och nuförtiden är ju reportrar och fotografer lovligt byte i många konflikter. Som om inte alla andra faror och obehag räckte. En motsägelse: Man måste ha massor av sunt förnuft för att överleva i branschen, men har inget alls om man valt den.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swagger Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Ett tips om du vill läsa mer om livet som fotograf i krisområden, läs om Kevin Carter och de andra i "The Bang-Bang Club". Finns tonvis med intressant läsning på den världsvida webben! Hur som helst - Lycka till! /Q Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.