coq noir Posted January 3, 2009 Report Share Posted January 3, 2009 hej Jag rycker in på karlskrona marinbas om ca:1 vecka för värnpliktstjänstgöring och har i den sanna termen ångest över hur de andra vpl och befälen kommer bemötta detta. Jag har sökt och inte hittat ngn tråd. Det enda som finns är en om transvestiter, vilket jag inte är. Jag är transsexuell och äter det andra könetshormoner. dvs pre-op transsexuell kvinna. Jag vet mkt väl om att det är samma kläder för bägge könen under vpl och är inte på något sätt rädd för lumpen i sig, utan mer på hur FM kommer bemötta detta. Har negativa erfarenheter från detta, har tidigare varit ungdom, men slutade pga bristande intresse och intollerans från såväl befäl som andra... vad har ni för erfarenheter, vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 3, 2009 Report Share Posted January 3, 2009 Har du kollat in HoFs hemsida? Annars så kan du ringa till personen som är ansvarig för de förtroendevalda på regementet, denne kommer att hjälpa dig rätt vart man ska vända sig om man har problem. Tag även och prata med garnisonens personalvårdskonsulent som är ett riktigt bra stöd om det skulle bli för tungt. Prata även med dina kamrater om din situation och om vad det innebär att vara transsexuell. Och om du skulle stöta på patrull så prata med dina chefer, har du problem med dina chefer så prata med dennes chefer. Det är bara dumt att bara "gilla läget" i sådana situationer, du kommer bara må sämre i längden. Och dåliga attityder kommer bara att frodas om man inte är med att motverkar dom direkt. Och var öppen och våga syns, kom ihåg att fördomar bygger på okunskap och rädsla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted January 3, 2009 Report Share Posted January 3, 2009 http://www.alexandra.st/ Läs här! Har du frågor och funderingar är jag säker på att hon inte har något emot att du mäjlar henne och ställer frågor. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Bäst för dig att du är öppen. Jag hade inte velat ha en stridskamrat som smög med en sån sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eaglet Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Jag tror stenhårt på att du ska vara öppen och ärlig med det. Okunskap leder bara till fördomar. Samtidigt så tror jag inte att du ska göra en stor grej av det, det kan också slå fel. Var bara dig själv så kommer det säkert gå bra! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 "Okunskap leder bara till fördomar." - definitivt. Dock tror jag tyvärr det ändå kommer bli svårt för dig. Transsexuella är ovanligt, och för övriga kommer det nog bli svårt att gå från noll till hundra och helt plötsligt bo ihop med en transexuell person, vilket de kanske inte ens stött på innan! Sen är det tyvärr inte den mest gynsamma miljön heller där majoriteten är grabbar som ska vara macho. Håll ut i början, det kommer ge sig med tiden! btw. jag tror jag sett nån mer här på forumet som rycker in samtidigt som dig i samma befattning.. om det möjligtvis är under användarnamnet "sjöbevakaren" .. kolla upp det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Hej coq noir, starkt att du vågar dela med dig av dina fråga och funderingar med oss! Jag känner och känner till ett antal människor som av olika anledningar, problem eller situationer har haft ångest över att vara den man är eller på annat sätt visa sitt rätta jag i det militära. Det är aldrig lätt att sticka ut ur mängden, men det jag har lärt mig av att lyssna på deras historier är att det finns en minsta gemensamma nämnare: Att våga ta mod till sig och upplysa sina kamrater och sina befäl om din situation och vem du är. Ärlighet och öppenhet är oerhört viktigt och mycket enklare i längden än att på något vis försöka mörka, dölja och smyga. Att vara rak, öppen och ärlig med dig själv inför dina kamrater och befäl kommer förhoppningsvis leda till att du möts av den respekt som alla människor förtjänar oavsett vem man är. Kanske en sådan öppenhet även kan hjälpa dig att hitta ännu mer självsäkerhet och ytterliggare styrka i att våga vara den du är. imint och Mattsson har varit vänliga att tipsa om två länkar som kanske kan ge lite mer kött på benen och tveka inte att ställa fler frågor här om det skulle behövas! /s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Jag kan endast hålla med övriga inlägg i tråden. Till syvene och sist bör det handla om vem du är som person, inte vilka kromosomer du har eller skulle velat ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Tänk på att ha lite självdistans, du bör väl inte första dagarna eller veckan prata öppet då det säkerligen kan ta fel vändning då alla är lite stingsliga och ingen känner ingen. Men det är ingen fara du märker själv när det är rätt tillfälle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 4, 2009 Report Share Posted January 4, 2009 Var detta något du nämnde på mönstringen när du pratade med psykologen? Vad sa han/hon i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted January 5, 2009 Report Share Posted January 5, 2009 Får man fråga vad det innebär att du käkar hormonerna. I vilket läge är du? Hur har det påverkat tin kropp, och hur kommer det påverka din kropp under din tjänstgöring? /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coq noir Posted January 11, 2009 Author Report Share Posted January 11, 2009 det innebär att jag nu mkt väl går som kvinna och under tjänstgöringenstid kommer jag att förlora dom sista manliga dragen. psykologen sa inte så mkt, men gav mig en kram och önskade lycka till i livet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted January 15, 2009 Report Share Posted January 15, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coq noir Posted February 28, 2009 Author Report Share Posted February 28, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 28, 2009 Report Share Posted February 28, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. Det var tråkigt att det inte fungerade, Killar i lumpenålder är tyvärr ganska ofta väldigt.... enkelspåriga... med allt av vad det innebär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 28, 2009 Report Share Posted February 28, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. Det var tråkigt att det inte fungerade, Killar i lumpenålder är tyvärr ganska ofta väldigt.... enkelspåriga... med allt av vad det innebär. ....och året de muckar ska de iväg på Utlandstänst, så många som möjligt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted February 28, 2009 Report Share Posted February 28, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. Det var tråkigt att det inte fungerade, Killar i lumpenålder är tyvärr ganska ofta väldigt.... enkelspåriga... med allt av vad det innebär. ....och året de muckar ska de iväg på Utlandstänst, så många som möjligt...... 20-åringar ska väl ändå vara så pass mogna att de ska klara av det? Jag stör mig extremt mycket på allas åldersfixeringar, det handlar väl ändå om den personliga mognaden? Sen finns det länder som skickar ännu yngre soldater utomlands. T.ex. storbritanien, åldersgränsen för att gå med i försvaret ligger på 16, efter GU skickas de iväg. Så vi har det ganska bra här hemma. /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 28, 2009 Report Share Posted February 28, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. Tråkigt att det inte funkade, önskar att jag var förvånad men visst var det så att dom som var ljudliga förespråkare för att du inte skulle vara kvar avskiljdes från utbildningen? /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GurraG Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 (edited) Tycker inte om när folk använder argumenten "pojkstreck", omognad eller dyligt. Tycker man ska ha stake att bemöta alla med respekt och oavsett vem det är och vad andra tycker, och att inte göra det finns ett inget försvar till, oavsett ålder eller mognad! Tråkig att det blivit så som det blivit. Beklagligt. /GurraG Edited March 3, 2009 by GurraG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUK Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Hur tycker du det har funkat hittils? det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. Det var tråkigt att det inte fungerade, Killar i lumpenålder är tyvärr ganska ofta väldigt.... enkelspåriga... med allt av vad det innebär. ....och året de muckar ska de iväg på Utlandstänst, så många som möjligt...... 20-åringar ska väl ändå vara så pass mogna att de ska klara av det? Jag stör mig extremt mycket på allas åldersfixeringar, det handlar väl ändå om den personliga mognaden? Sen finns det länder som skickar ännu yngre soldater utomlands. T.ex. storbritanien, åldersgränsen för att gå med i försvaret ligger på 16, efter GU skickas de iväg. Så vi har det ganska bra här hemma. /Nyllet Väldigt trist att det blir så här. Hur ska soldaterna kunna bemöta folk utomlands som representanter för Sverige när de inte ens kan ge alla samma respekt på hemmaplan? Vi i Sverige har ju varit väldigt stolta över att vi har en lite större åldersmix än andra länder och därmed ansett att våra soldater i utlandsstyrkan är mer livserfarna och mogna. Nu är jag inte ens 25 fyllda, men jag tycker ändå att jag har blivit bra mycket mer mogen under de senaste åren jämfört med i lumpen. Nu vet jag inte hur det gick till i det här fallet, men jag hoppas att det klargjordes för de "ljudliga förespråkarna" att deras uppfattning inte delas av försvarsmakten. Kanske borde värnplikten inledas med ett moment där de nyinrykta får lära sig att bemöta människor lika, oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Min reflektion är att det kanske känns konstigt att börja lumpen med någon man ser som man, och när det är klart är personen en kvinna. Men jag håller med de kloka råden, och hoppas verkligen det går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Då gör vi så att vi återgår till det ämne som Coq Noir faktiskt, glädjande nog, valde att dela med oss här på forumet. Således behandlas våra värnpliktigas möjlighet att genomföra insatser utomlands direkt efter muck i annan tråd. Om vår svarta tupp så önskar vore det intressant att få ta del av vad det de facto var som gick snett även om vi givetvis har full förståelse för om du inte vill det. I nuläget sträcker ju sig informationen till det stora problemet med lumpen är att det iprincip är en massa testosteron fyllda 19åringar som vet nada som livet. det blev för mkt skit så jag är inte kvar för jag mådde för dåligt. som alla sedan valt att tolka på sitt egna lilla sätt. Rokare /BG -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted March 6, 2009 Report Share Posted March 6, 2009 Kanske borde värnplikten inledas med ett moment där de nyinrykta får lära sig att bemöta människor lika, oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning etc. Nej det är föräldrarnas, skolans, samhällets etc uppgift. Försvaret har ett helt annat uppfostrans ansvar. Vad som accepteras och inte visar ett duktigt befäl genom sitt eget agerande. För övrigt skulle jag vara väldigt intresserad av hur exakt dessa testosteron fyllda 19-åringar utan livs erfarenhet fick coq noir att hoppa av. Fast jag har förståelse om det inte vill delas med. Är även intresserad av hur man kan avgöra snabbt om någon saknar livserfarenhet. För alla dessa 19-åringar har väl inte haft några svårigheter alls under sina liv? Dom föddes den dagen de hade inryck. Missta inte ungdom för oerfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts