Jump to content

Väktarutbildning i Boden


tinhead

Recommended Posts

Enligt lokaltidningen så ska Väktarskolan dra igång väktarutbildning i byggnader på gamla Ing3 i boden.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4334777

 

Det konstiga med detta är antalet??

1500-3000personer om året! skall utbildas enligt artikeln.

Vilket får mig att fundera om det är så att dom ska utbilda militär personal eftersom dom placerar skolan nära I19?

Istället för att placera skolan nära till flygplats/större vägar mm?

Även värt att notera att han inte sökt bidrag vilket är väldigt ovanligt vid etablering i Boden.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte rekomendera denna utbildning till någon!

 

Dåligt upplägg rakt igenom och deras utbildning ger dig inte möjlighet att börja på ett bevakningsföretag utan en kompliterande utbildning på ett visst antal timmar. Denna komplitering genomförs då vid Bevakningsbranchens egna skola BYA.Väktarskolan, som faktiskt har en mycket givande utbildning om man genomför både VU1+VU2 där.

 

Och kan på rak arm säga att det inte finns ett behov av 1500-3000 väktare bland företagen i dagsläget, 800-900 låter lite rimligare.

Hoppas av hela mitt hjärta att Försvarsmakten inte väljer deras utbildning framför BYA´s.

Dock vet jag av erfarenhet att det i enstaka fall redan har hänt runt om förbanden i landet, och deras utbildning ger inte samma civila meritvärde när man väl har muckat.

Mina fem½ ören.

 

//A, Väktare & Skyddsvakt.

Link to comment
Share on other sites

Jag muckade i sommras 08 som insatsgruppchef på I19, vi fick väktarutbildning som "present" av FM innan muck å den sköttes av Väktarskolan AB från Stockholm (dom flög dit upp). Nu jobbar jag som väktare på G4S i skövde sen oktober och har inte haft några problem. Visst dom har sagt att jag kan komma behöva gå någon kompletterande utbildnig, det saknades några timmar juridik på något som dom inte lärde ut. Annars har allt fungerat väldigt bra.

 

Nu ska jag inte säga tt dom är JÄTTEBRA väktarskolan för jag har inget å jämföra med och jag kan inte allt. För mig så har det dock löst sig väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Åh! en kollega från g4 :rolleyes:

 

Men jag har haft kontakt med båda. och kan säga att skillnaden är enorm! det kommer du märka sedan när du går den kompletterande utbildningen och när du går fort.bildningar i framtiden.

 

 

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Enligt lokaltidningen så ska Väktarskolan dra igång väktarutbildning i byggnader på gamla Ing3 i boden.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4334777

 

Det konstiga med detta är antalet??

1500-3000personer om året! skall utbildas enligt artikeln.

Vilket får mig att fundera om det är så att dom ska utbilda militär personal eftersom dom placerar skolan nära I19?

Istället för att placera skolan nära till flygplats/större vägar mm?

Även värt att notera att han inte sökt bidrag vilket är väldigt ovanligt vid etablering i Boden.

 

Skolan kommer placeras där för att det helt enkelt var det billigaste alternativet. Dom som går väktarkursen kommer att få tillgång till logi under utbildningstiden. Ett alternativ som i stockholmtrakten skulle bli alldeles för dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Skolan kommer placeras där för att det helt enkelt var det billigaste alternativet. Dom som går väktarkursen kommer att få tillgång till logi under utbildningstiden. Ett alternativ som i stockholmtrakten skulle bli alldeles för dyrt.

Det är ändå 1500-3000personer om året som ska transporteras eller ta sig dit.

Iofs finns det tåg och flyg samt buss till boden.

Men det är "knöligt" att ta sig dit.

Det finns antagligen liknande lokaler söderut som inte befinner sig just i stockholm?

Som då genererar större upptagning samt närmare till arbetsplatserna?

 

Dom har dessutom varit enligt tidigare svar en del av vpl "bonuspaket" och utbildat.

 

Kontentan är att jag fortfarande upplever denna etablering som konstig. Det blir inte mindre konstigt med udda historik kring bolaget och att "branshen" utbildar själva på annat håll??

Link to comment
Share on other sites

Ja, BYA eller Väktarskolan AB

vad ska man säga, klyven till bådas upplägg.

Bya är likt systembolaget ett monopol, man får inte enligt dem inte utbilda sig hos nån annan.

Väktarskolan AB känns seriöst, men lite mera som en lekskola.

 

Men så länge en utbildning följer länsstyrelsens riktlinjer och är godkänd så är det okey.

 

Har gått VU1 VU2 samt Skyddsvakt genom BYA

ASP batong genom väktarskolan AB

Link to comment
Share on other sites

Ja, BYA eller Väktarskolan AB

vad ska man säga, klyven till bådas upplägg.

Bya är likt systembolaget ett monopol, man får inte enligt dem inte utbilda sig hos nån annan.

Väktarskolan AB känns seriöst, men lite mera som en lekskola.

 

Men så länge en utbildning följer länsstyrelsens riktlinjer och är godkänd så är det okey.

 

Har gått VU1 VU2 samt Skyddsvakt genom BYA

ASP batong genom väktarskolan AB

 

Ett företag som har som affärsidé att låta privatpersoner betala för en utbildning som de får gratis vid anställning tycker inte jag verkar vara seriöst.

Link to comment
Share on other sites

Ja, BYA eller Väktarskolan AB

vad ska man säga, klyven till bådas upplägg.

Bya är likt systembolaget ett monopol, man får inte enligt dem inte utbilda sig hos nån annan.

Väktarskolan AB känns seriöst, men lite mera som en lekskola.

 

Men så länge en utbildning följer länsstyrelsens riktlinjer och är godkänd så är det okey.

 

Har gått VU1 VU2 samt Skyddsvakt genom BYA

ASP batong genom väktarskolan AB

 

Ett företag som har som affärsidé att låta privatpersoner betala för en utbildning som de får gratis vid anställning tycker inte jag verkar vara seriöst.

 

 

Om affärsidén är seriös eller inte låter jag vara osagt, tänkte mera på deras utbildning.

Man kan jhu utbilda sig privat till svettsare eller rörläggare. Så varför inte?

Link to comment
Share on other sites

Ett företag som har som affärsidé att låta privatpersoner betala för en utbildning som de får gratis vid anställning tycker inte jag verkar vara seriöst.

 

Många Väktarbolag ser gärna att de sökande redan Har VU1 osv innan anställning. Om jag inte hade min VU1 innan spå hade jag nästan garanterat inte fått jobbet. Detta är ju bara för att dom ska spara pengar, kostar ju både pengar till utbildningen, lönen, resa, logi, ni kan räkna ut då att det är mycket billigare att vänta några dagar å då ta dom som har VU1 osv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...