Jump to content

HJÄLP: Synkronisera filer över internet

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Jag är på jakt efter ett program eller tjänst där man enkelt kan synkronisera filer mellan datorer.

Följande är min krav spec:

- Jag vill kunna välja hela mappar, enstaka filer efter lite regöer, tex: mapp/*.ext och mapp/xxyy*.* osv

- Lagra på nätet, helst på egen server (FTP) eller att man hyr ett lagringsutrymme.

- SSL-krypterad överföring

- Helst lokalt krypterat mha klienten innan den skickas upp på servern.

- Placera filerna på samma sökväg de kom ifrån eller styra det själv. ( ex fil från[DATOR1] f:\mapp1\fil.xt - [Dator2] e:\mpp1\fil.ext)

- Automatisk synk.

Jag har tittat på följande men de funkar inte riktigt som ovan

Diino.se

Har klient, har ssl, men man synkar bara en enstaka huvudmapp och har inget stöd för sökvägar, osv.

Dropbox

www.getdropbox.com

Funkar på både linux, Windows och mac. Riktigt ballt, men även här drar man filerna till en speciell mapp som sedan synkas/laddas upp

Versionshantering, stöd för borttagna filer, delta värdes-överföring så det går riktigt fort.

Bredbandsblaget Box

Saknar funktioner för att kunna välja ut vilka filer man vill få upp.

Har inte ännu testat Storegate eller de andra på denna review http://online-storage-service-review.toptenreviews.com/

Varför duger inte de ovan?

- Jag har filer lite här och där på datorn jag vill kunna synka mellan datorerna.

- Jag vill inte behöva flytta in hela min katalogstruktur in i DELADEMAPPEN för att det ska funka. jag vill markera en specifik mapp i en befintlig struktur och att bara vissa filtyper i den eller specifik fil i den synkas. Ungefär som man gör med en backup.

Syftet med de tjänster jag sett hittills är att dela foton, mp3or med kompisar och synka över nåt dokument man jobbar på just nu mellan datorer. Eller helt enkelt ta backup på tex "mina dokument".

Det är inte det jag är ute efter här.

Program

AisBackup som jag redan har installerat finns funktionerna men har ingen kopplad tjänst till det. I synkjobb läget har den heller inte stöd för att skicka till en FTP. Det funkat troligen med en USB-sticka som lagring. Vilket jag skall testa.

Vet ni något program som funkar bra för ovan beskrivning?

Varför behöver du synka sådana saker? Iom att du skrev mp3 är det rätt mycket som ska synkas, vilket tar massa tid och suger bandbredd. Vet inte hur mycket du har men säg att du (på lagligt vis :rolleyes: ) tankar ner en eller flera filmer som du sedan måste ladda upp en gång och ladda ner en gång för varje ny dator du synkar med.. Tänk bara hur det blir när du, gud förbjude, formaterar om en dator.

Mitt råd är nog att lägga upp en webserver och skriva en website (eller köra med sftp om du inte orkar koda) där du kommer åt dina filer enkelt från vilken browser som helst. Gratis så länge du själv hostar server (förutsätter att du har bredband).

Jag har själv en webserver där jag lagrar allt joks som jag skriver eller slangar.

Du slipper synkroniseringen och kommer åt dina filer från alla prylar med en webläsare.

(Om det inte passar kan du alltid ta en kik här: Wikipedia: File synchronization)

• Forumsledning

@Baldric

Tack för tipsen, men det är altså inte en online storage i egentlig mening jag är ute efter. Det finns massor av sådana för Mp3or, fotoalbum, osv i upp till hundratals gigabyte för några tior till hundralappar i månaden. Se de jag listade i första inlägget.

Det är inte så stor volym jag är ute efter utan själva internetlagringen är bara ett sätt att föra över filerna. (för att slippa plugga in en USB sticka, ange lösenord, dra igång synk, flytta över, skriva lösenord, synka igen)

Det jag tänkt synka är bla en krypterad lösenordsfil som ett lösenordsprogrammet använder och ligger i c:\program files\APPName\filename

Lite andra inställningar och id-filer som applikationer nyttjar. Dokument och sparade filer. Så för min del rör det sig inte alls om filmer och musik.

För Bokmärken nyttjar jag redan Zinkmo som funkade bra tills FireFox3 kom... De har inte gjort någon version för den ännu. :mellow:

För foton hemma synkar jag dem med AllWaySync då jag kan delat ut foto-mappen i hemnätverket., det funkar. Det är en sökväg och kan synkas då och då när datorerna ändå oftast är på samma plats.

@MDN

Rsync verkar bra, tyvärr för Linux....Cygwin är ju inte så jättekul

Men jag hittade denna som är ett grafiskt skal för Windows runt RSync och lite moddat

http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

Syftet med de tjänster jag sett hittills är att dela foton, mp3or med kompisar och synka över nåt dokument man jobbar på just nu mellan datorer.

Ah :mellow: läste ju självklart ovanstående som att du ville synka sådant.

Nån speciell anledning btw till att du vill kryptera innehållet innan du synkar det via en SSL som trots allt normalt är svårt att knäcka? Det är ju en process som tar lite tid.

@MDN

Rsync verkar bra, tyvärr för Linux....Cygwin är ju inte så jättekul

Men jag hittade denna som är ett grafiskt skal för Windows runt RSync och lite moddat

http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

Rsync är två olika saker; Dels ett protokoll för att synkronisera filer, dels ett program som implemeterar det protokollet.

Nån speciell anledning btw till att du vill kryptera innehållet innan du synkar det via en SSL som trots allt normalt är svårt att knäcka? Det är ju en process som tar lite tid.

Normalsvårt att knäcka? Hur lång tid tar det för dig att knäcka 256-bitars AES? Jag skulle inte klara det under min livstid med de datorresurser som jag har tillgång till...

Normalsvårt att knäcka? Hur lång tid tar det för dig att knäcka 256-bitars AES? Jag skulle inte klara det under min livstid med de datorresurser som jag har tillgång till...

Vet inte riktigt vad det är för datorresurser du har och varför du tror att SSL alltid använder 256bitar AES. SSL kan använda en hel drös olika krypteringsmetoder och det är upp till var och en att bestämma. Även om man väljer att köra med 256bit AES kan det gå att bryta om du knäcker den asym krypteringen.

Men oavsett, iom att det är en blågul som startat tråden är det nog bäst att hålla sig till topic ist. ;)

(btw normalsvårt och normalt svårt är olika, särskrivning kan göra lustiga saker)

Vet inte riktigt vad det är för datorresurser du har och varför du tror att SSL alltid använder 256bitar AES. SSL kan använda en hel drös olika krypteringsmetoder och det är upp till var och en att bestämma. Även om man väljer att köra med 256bit AES kan det gå att bryta om du knäcker den asym krypteringen.

SSL förhandlar fram det starkaste kryptot som stöds av båda sidor. Och nej, det behöver inte alltid vara just AES-256, även om det är vanligast numera. Det finns många spännande krypton med olika nyckellängd att välja på.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med 'den asym krypteringen'. EAS/3DES/RC4/Camellia m.fl. som SSL bygger på är symetriska krypton. Menar du att man skulle försöka knäcka RSA/DSA nyckeln som används för authentifiering? Den är ju minst 1024 bitar lång.

Edit: För diskussionens skull så kan vi anta att jag har obegränsad tillgång till Lenngren- eller SBC-klustret.

Självklart pratar jag om authentication, vilket är asymetrisk kryptering med hjälp av RSA, Diff.Hellm eller andra liknande asymetriska algoritmer.

Men ang knäcka RSA har du helt rätt. Där blir det nog knivigt..

A related-key attack can break up to 9 rounds of 256-bit AES. A chosen-plaintext attack can break 8 rounds of 192- and 256-bit AES, and 7 rounds of 128-bit AES. (Ferguson et al, 2000).

Men återigen Eskil.. hela ditt ot-utbrott började med att du skrev ihop. Den enda som skrev normalsvårt var du..

• Forumsledning

Hittade denna artikel

http://en.wikipedia.org/wiki/File_synchronization

Kollade in Microsoft SyncToy 2.0 som är gratis. Tyvärr innebär det att man på det lokala nätet måste ha shares.

Kan funka men jag tycker delade mappar ofta är problem. (Officeprogrammen blir jättesega när de försöker leta på mappade enheter som inte finns just nu tillgängliga, mappade enheter börjar inte funka förän man manuellt öppnat dem en gång i utforskaren, osv)

http://www.microsoft.com/DownLoads/details...;displaylang=en

Deltacopysom jag skrev om tidigare kräver en server och en klientinstallation.

Ang krypteringen

SSL är fint för överföringen, men om jag lagrar på någon annans filtjänst/ftp etc vill jag att de inte skall ha tillgång till mitt innehåll. Vem vet vad firman man lagrar hos hittar på och de som kanske knäcker deras tjänst, konkursar, osv. Då måste det vara krypterat. Har jag egen server är obra ifall det ligger där öppet om någon råkar knäcka sig in i den. Så även om överföringen av filerna sker skyddat innebär inte det att de inte måste skyddas väl på plats på lagringplaten.

Prövandet går vidare.

Foxmarks verkar intressant. Zinkmo hade dock fördelen med att stödja både IE och FF.

Ang krypteringen

SSL är fint för överföringen, men om jag lagrar på någon annans filtjänst/ftp etc vill jag att de inte skall ha tillgång till mitt innehåll. Vem vet vad firman man lagrar hos hittar på och de som kanske knäcker deras tjänst, konkursar, osv. Då måste det vara krypterat. Har jag egen server är obra ifall det ligger där öppet om någon råkar knäcka sig in i den. Så även om överföringen av filerna sker skyddat innebär inte det att de inte måste skyddas väl på plats på lagringplaten.

Ah i see..

• Forumsledning

Inte alls. Jag har ett jättebra backupsystem i AISBackup.

Det finns även fina funktioner där för synkning, men tyvärr bara med deladenhet, nätverksplats, ej kopplad till nätbaserad lagringstjänst typ FTP, osv.

Grejen är att de flesta nätlagringar stödjer en specifik mapp som synkas, kanske Mina Dokument eller i de flesta fall en av applikationen utsedd/skapad mapp.

Man jag vill gärna synka några systemfiler, tex xml listan på konton i FileZilla, Passwordfilen i PasswordKeeper, mina id-filer för Domino, osv.

De ligger helst på sina respektive sökvägar i tex c:\program files\FileZilla, osv. INte på skrivbordet i "SyncMapp".

• Forumsledning

AISBackup funkade inte bra för att synka på detta vis. Det skulle kanske gjort det om jag gjorde som så att jag mappade upp datorernas hela hela enheter på varaandra och dela ut så att de kunde skriva över hela enheten direkt. Det förutsätter också att bägge datorerna är på vid synktillfället och inte som jag önskade, att mellanlagra på en server.

SYNCBACK - Precis det jag letade efter

Istället hittade jag programmet SyncBack.

http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Det finns i 3 versioner, SyncBackFREE, SyncBackSE, SyncBackPro.

Det mesta jag önskade fanns faktiskt i FREE, men det var lite vad gällde versionskonflikter osv som var bättre i normalversionen.

Väldigt kraftfullt och MÅNGA inställningar.

Har kört nu så att datorerna synkar till en delad mapp på en server i nätverket och det ser ut att funka väldigt bra.

Det finns även stöd för FTP.

Det enda jag saknar är att för att kryptera/sätta lösenord måste man välja att zippa. OCh då finns bara två alternativ antingen varje fil individuellt eller HELA synkjobbet. Att zippa individuellt tog väldigt lång tid då vissa av mina mappar för webbutveckling innehåller tusentals små ikoner eller andra grafiska element.

Jag hade gärna sett att man zippade per mapp eller 100 filer eller 50 MB per zip.

Kort sagt är detta program precis det jag letade efter och några timmars pill fick det att synka bara just de filer jag vill få över.

För att synka en desktop med laptop finns en hel del filer i "Mina Dokument" och skrivbord som inte skall över.

T.e.x: Ini-filer, ikoner till program som bara finns på den ena, sparade inställningar för program, osv.

Provat Syncback nu i år och kan bara säga att det funkar mycket bra. Nu är filerna ganska uppdaterade på samtliga ställen

Dock vet jag inte om jag är blind eller... Men jag vill kunna synka filerna när jag stänger av datorn också. Men har inte fått till det :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...