Guest Erik Svensson Posted January 2, 2009 Report Share Posted January 2, 2009 Hejsan. Vilka krav är det för att bli CBRN-Soldat? Vad ska man ha på styrka och konditionstestet? Är det ett plus att man har gått naturvetenskapliga linjen på gymnasiet? En fråga angåeden cykeltestet: Hur länge ska man cykla? Tills man inte orkar mer, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted January 2, 2009 Report Share Posted January 2, 2009 Hejsan. Vilka krav är det för att bli CBRN-Soldat? Vad ska man ha på styrka och konditionstestet? Är det ett plus att man har gått naturvetenskapliga linjen på gymnasiet? En fråga angåeden cykeltestet: Hur länge ska man cykla? Tills man inte orkar mer, eller? Vad som är officiella kraven på CBRN-sold vet jag inte. Men det bästa är bara att försöka få så högt som möjligt. Du skall cykla till du inte orkar, alt. du blir tillsagd att sluta av en sköterska. Tänk på att får du 7 på allt så har du möjlighet att söka in till alla tjänster, men konkurrensen är hård. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted January 2, 2009 Report Share Posted January 2, 2009 Om det du menar är NBC/CBRN-befäl / Skyddgruppbefäl vid Totalförsvarets skyddscentrum är det, sist jag kollade, ett krav att man genomfört Naturvetenskapligt program vid gymnasiet. Men mer information står ju om du söker på www.lumpen.nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 2, 2009 Report Share Posted January 2, 2009 Vilka krav är det för att bli CBRN-Soldat? Vad ska man ha på styrka och konditionstestet? Är det ett plus att man har gått naturvetenskapliga linjen på gymnasiet? En fråga angåeden cykeltestet: Hur länge ska man cykla? Tills man inte orkar mer, eller? Inte helt hundra på detta men tror mig minnas detta från anslagstavlan: JS900 Skyddsman: Inskrivningsprov: 4 Styrka: 2 Kondition: 4 Syn: C + fullgott färgseende JS800 Skyddsgruppsbefäl: Inskrivningsprov: 6 Styrka: 4 Kondition: 5 Syn: C + fullgott färgseende Det är inte bara ett plus att man gått NV, det är ett krav eftersom man läser kurser på universitetsnivå under utbildningstiden som har NV-programmet som förkunskapskrav. Cykla så länge du orkar enligt de instruktioner du får. Det blir härligt tungt efter ett tag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Svensson Posted January 3, 2009 Report Share Posted January 3, 2009 En fråga till: När är det egentligen som man ska mönstra? Jag fyller 17 i april, och har i nuläget taskig kondis. Men inom ett år så har jag nog lyckats förbättrat den. Ska börja på gym och simma nu när skolan börjar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 3, 2009 Report Share Posted January 3, 2009 Du lär få information i god tid innan det är dags. Absolut senast en månad innan måste de kalla en men sannolikt får du dina papper långt tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Svensson Posted January 5, 2009 Report Share Posted January 5, 2009 När ska värnplikten avskaffas förresten? Och kommer alla att få en möjlighet att mönstra? Om jag nu inte skulle klara mönstringen så kan jag väl ändå jobba som forskare på Totalförsvarets skyddscentrum? Typ analysera andra länders biologiska, kemiska och nukleära vapensystem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Värnplikten försvinner med stor sannolikhet om bara ett eller ett par år. Såvida du inte har några större åkommor som framkommer i pappren som du ska fylla i åt pliktverket så är det troligt att du får mönstra. När värnplikten inte tillämpas längre så verkar det som att man fortfarande ska mönstra, fast med en kortare process. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Hejsan. Vilka krav är det för att bli CBRN-Soldat? Vad ska man ha på styrka och konditionstestet? Är det ett plus att man har gått naturvetenskapliga linjen på gymnasiet? En fråga angåeden cykeltestet: Hur länge ska man cykla? Tills man inte orkar mer, eller? Det finns en del olika typer av tjänster vid SkyddC. Dels är det det som kallades för CBRN-befäl, som nu har bytt namn och kommer att byta namn igen. Detta med befäl kommer att försvinna. CBRN-befälens roll i högre staber kommer att förändras och det ska in en CBRN-officer tillsamman med CBRN-soldat(soldater) som har CBRN-befälsutbildningen. Bara för att man uppfyller minimikravet för att bli antagen till CBRN-befälutbildningen är det inte säkert att man blir antagen. De brukar ha intervjuer etc med de som söker dessa befattningar för att slutligen avgöra vilka som får gå denna utbildning. Ja viss del av utbildningen innehåller universitetskurser. Men vad jag minns är inte kravet här att ha läst Natur på gymnasiet för att gå de/den kursen. Men det är ett stort plus. Utöver detta finns det tjänster på sanneringsgrupper, ledningsgrupper, rekoniseringsgrupper och underhållsgrupper. Kravet här är inte att ha läst natur eller liknande på gymnasiet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Svensson Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Bär CBRN-soldater vapen, typ Ak-5c? Sedan så undrar jag om officerare och andra befäl bär pistol? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Bär CBRN-soldater vapen, typ Ak-5c? Sedan så undrar jag om officerare och andra befäl bär pistol? ja de bär vapen som är anpassade efter aktuell uppgift och hotbild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.