Jump to content

10 år att återta förmågan


Recommended Posts

Inom försvaret heter det så vackert att vi har nedrustat för att inom 10 år kunna återta förmågan. Frågan är vilken förmåga, och till vilket pris.

 

Om det ska vara förmågan att försvara Sverige från väpnat angrepp av Ryssarna, så tvekar jag på att det är möjligt att återta förmågan vi hade under tidigt 90-tal. I sådanna fall skulle det vara under samma omständigheter som under andra världskriget, det vill säga att närmre 80% av alla skattemedel går till försvaret, och att man därtill kommer ställa till med ett så kallat försvarslån.

 

Vet någon hur man hade tänkt sig med denna formuleringen, och om den ens följs?

Link to comment
Share on other sites

Inom försvaret heter det så vackert att vi har nedrustat för att inom 10 år kunna återta förmågan.

 

 

"Inom försvaret"? Var inom försvaret?

 

Jag tror att du har råkat ut för individer som gärna hänger kvar i det politiker lovade under 90-talet för att kunna känna gott samvete när man lade ner förband. Då pratades det om en "anpassningsdoktrin" som syftade till att kunna minska eller växa i volym beroende på det säkerhetspolitiska läget, det nämndes också att en tioårsperiod var en rimlig tid för att kunna förutspå nyuppkomna hot och växa för att möta dessa. Men alla med lite vett innanför pannbenet förstår ju att en sådan insikt och framförhållning är omöjlig, det enda som fortsatte var nedläggningar, och idag har "anpassningsdoktrinen" tack och lov skyfflats längst bak i arkivskåpen, förhoppningsvis för att aldrig mer återkomma.

 

Att man idag planerar för en upprustning på 10 års sikt och har en beredskap för detta är alltså varken realistiskt eller gällande. Den planeringen som sker idag är att skapa ett antal stridsgrupper som skall vara direkt greppbara, ur befintlig organisationsstruktur.

 

Om man skulle se din frågeställning rent hypotetisk så anser jag att den fortfarande är alldeles för omfattande och invecklad på så många olika plan att du nog aldrig kommer att få något bra svar.

 

Till sist vill jag minnas att just detta ämne har avhandlats ett antal gånger i olika trådar runt om på forumet, gärna i samband med olika försvarsbeslutstrådar.

 

/s

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...