Jump to content

gruppchef

Guest PHP

Recommended Posts

Låt oss säga att jag är gruppchef för 5-8 soldater. Vi har alla varit inne lika länga och jag har alltså inget "försprång". Jag fungerar dock ändå som gruppchef.

Räknas det som ordervägran om en av soldaterna "under" mig inte lyder? Är det samma sak som om jag själv inte skulle lyda ett annat befäl av högra grad?

Inte alla gruppchefer får försteg (d.v.s. rycker in tidigare)

Men det räknas lika väl som ordervägran, du är deras chef! Sedan får man väl försöka vara lite smidig i gruppen, annars kommer nog stämningen att bli lite tuff. Man ska trots allt leva tillsammans ett tag. En Gruppchef-kollega i min plut anmälde en soldat som somnat på eldposten, det blev ju sådär poppis.. som tur var så blev det ett ganska lindrigt straff, då det var under "civila" förhållanden. (vi hade lånat ut vår kasern, och sov i tält på kasernområdet. Killen hade dessutom haft anledning att vara ute länge den natten. SLUT, inga frågor! )

Som Gruppchef kan det vara svårt att få samma respekt från sold som KB får. Det går mycket väl att anmäla sold. som skiter i vad man säger till dem.

Jag håller med Ing angående att som gruppchef måste man vara smidig. Den typ av ledarstil som måste användas som gruppchef skiljer sig nog en del från tex KB. Jag tror att man måste verkligen få förtroendet från sina soldater som grupp i större utsträckning än KB som på sätt och vis har ett mera formellt ledarskap. Jag tror att grpch befattningarna är bland de svåraste befattningar rent ledarmässigt och relationsmässigt. Oavsett vad man gör så får man skit, antingen från sin grupp (som man skall leva med ett tag, tom ett helt krig) eller från sin plutch. Jag tycker grpch gör ett bra jobb.

En bra chef tycker jag kännetecknar en person som är en i gänget normalt och som ,när det gäller, har förmågan att ställa sig upp och leda verksamheten.

Som värnpliktig chef/YO/RO har man systemet bakom ryggen. Att behöva utnyttja systemet för att nå ledarskapsmål skulle jag personligen se som ett misslyckande och placera mig i lådan för ickeledare.

Några ledord enligt mig:

a) Var rättvis: Använd inte "Pettersson" till skitgörat bara för att han aldrig säger nej. Detta är den bekväma vägen. Undvik den och fördela ut skitjobb jämt över gruppen.

B) Var en föregångsman: Bara för att du är chef behöver du inte utnyttja dina förmåner. Tag skitpassen på eldposten ibland, sov närmast tältöppningen ibland. Variera dig. Låt stf ta finliret med postlistan medan du och "Karlsson" går på vedpatrull till skenbasen 1 km bort.

c) Ta in förslag: från gruppen inför större uppgifter. Skapa ett beslutsunderlag. Fördela ordet bland soldaterna.Anmäl när du fått in nog med förslag. "Nog med förslag!" Fatta beslut: "Då gör vi på följande sätt!"

d) Styr upp: greppet om lojaliteten när det är som djävligast. Samla gruppen, prata om hur du upplever det och beskriv ditt problem. Lyssna. Kan du ändra på något i ditt ledarskap som gruppen framför?

e) Behåll: enskilda soldaters misstag inom gruppen. Det är gruppen du kämpar för, inom ramen för plutonen. Att skvallra på "Pettersson" för att han var stupfull när han kom in på luckan föregående natt är en dödssynd.

f) Delegera ansvar: Sträva efter att alla soldater skall ha ansvar för någonting. På det viset behåller du skärpan i enheten. Även under pannbensaktiviteter. En tänkande soldat inom ramen för sin uppgift är guld värd.

g) Orientera: Sprid blixtsnabbt ut all ny information inom gruppen ex under förflyttning. Plutonchefen kan vara en "Ickeledare". Kräv information. Orientera gruppen.

h) Feedback: Lär dig att berömma goda insatser och konstruktivt kritisera dåliga. Begär feedback från dina soldater. Kräv öppenhet inom gruppen.

i) Pinkrevir: Sprid ditt goda ledarskap genom att bekämpa pinkrevir inom grupper i plutonen. Hjälp varandra när ni är klara med gruppens uppgift.

Casca

Måste säga att det var en mycket bra sammanfattning av Casca! Du fick nog med allt det viktiga.

Framförallt punkten med att vara föregångsman är viktig och då främst i början när soldaterna ryckt in, det intryck de får av dig då kommer bestå resten av vpl:en.

En annan viktig sak är att kunna erkänna när man gjort fel, fel gör man och ska göra, det är dom man lär av. Skyll aldrig ifrån dig, du har som Gruppchef ansvaret för hela gruppen, inklusive deras felaktigheter.

Casca sammanfattade det jäkligt bra och det gäller ju alla typer av chefer. En bra och viktig sak jag fick lära mig på GBS var: "Chef i krig, kamrat i fred" och det tycker jag säger en hel del om gruppchefens roll.

Mycket bra beskrivning!

Får aldrig säga jag kan/vet inte.

Då tappar soldaterna förtroende.

Man får bli anpassningsbar.

Tänk på att soldaterna vänder sig till dig för vägledning och information. (liten papppa).

Mvh

Vlad

Mycket bra beskrivning!

Får aldrig säga jag kan/vet inte.

Då tappar soldaterna förtroende.

Man får bli anpassningsbar.

Tänk på att soldaterna vänder sig till dig för vägledning och information. (liten papppa).

Mvh

Vlad

Lite reflektioner på ditt inlägg Vlad:

Kan man inte så kan man inte och ska givetvis tala om detta. Ärlighet är bland det viktigaste för gruppdynamiken.

Hur många har inte yrat omkring med en Kompanichef/Plutonchef i bäckmörker som tagit ut fel kompassriktning?

Anpassningsbar tycker jag är ett bra ordval. Lär dig stridsleda, att fastna i en plan som ändå aldrig håller i slutänden är livsfarligt. Agera i högre chefs anda. (Beslut i stort)

j) Använd: den bästa kompetensen i din enhet för bästa lösande av uppgiften. Det finns inget utrymme för stönighet och självhävdelsebehov i din enhetsanda. Att använda "Pettersson" som amatör/elit orienterar för orientering eller stöd för din orientering skapar respekt. (exempel, det finns många andra detaljområden individer kan behärska bättre, än dig som chef)

Casca

Fasen det är ju klockrent det som Casca säger, jag sällar mig till de övriga (som en skock får) av beundrare. Nu gäller det bara att omsätta alltihop i praktiken vilket inte är samma sak. Pettersson kanske inte agerar som tänkt vad händer då? Inte för att förtala eller på något annat sätt tala nedsättande, för casca har till punkt och pricka rätt i alla avseenden, men det är ingen lätt sak att omsätta det i praktiken. Tag till er tipsen (jag har hängt upp dom på väggen, pkt a-j) och gör ert bästa, längre än så kan ni inte komma.

En händelse i min pluton

Soldat sköter sitt, dricker ur ett glas, diskar glaset och ställer undan. Gruppchef beodrar honom att diska upp övriga slarvers disk. Han vägrar. Gruppchefen skvallrar för Löjtnant. Löjtnant ber honom lyda gruppchefen. Han vägrar. Han får en veckas löneavdrag.

Annan händelse i min pluton

Två stridskåta gruppchefer lämnar sin grupp som ska vänta bakom en kulle. De springer fram och går på en larmmina. När de kommer tillbaka så är inte gruppen kvar. Gruppen utgick från att minan dödade skiten ur gruppcheferna och agerade på egen hand. Efteråt får gruppen skäll för att de inte gjort som deras gruppchefer sa.

Hur många har inte yrat omkring med en Kompanichef/Plutonchef i bäckmörker som tagit ut fel kompassriktning?

Det skönaste man varit med om var när en KJ-furir som var vår instruktör under GSU:n skulle leda en grupp av oss genom skogarna för att göra ett eldöverfall mot en annan förläggning, samtliga har goggels, han leder gruppen helt vilse, de går i en timme. Till slut ser de några tält och öppnar eld. Visar sig vara eget tält. De tillbakarycker, rakt in i egen larmmina.

Rätt kul.

Nu gäller det bara att omsätta alltihop i praktiken vilket inte är samma sak. Pettersson kanske inte agerar som tänkt vad händer då?

Roligt att du gillar min filosofi.

Det finns inga sanningar i ledarskap, allt beror på omständigheterna.

Saknar man ledaregenskaper i stort kan det vara svårt.

Kommentarer till LD gruppchefer:

Viktigt att inte hamna i ordervägran, men när det har börjat dra åt det hållet har jag attackerat samvetet på soldaten. Be 1 gång, vid tveksamhet hos vederbörande hade jag diskat själv. Hur denna Gruppchef grundat sitt ledarskap framgår ju inte.

Att båda gruppcheferna drar iväg från gruppen samtidigt verkar konstigt. Borde vara ett elementärt ämne på befälsskolan.

@LD

Nu var du riktigt rolig!!! :rolleyes::)

"Till slut ser de några tält och öppnar eld. Visar sig vara eget tält. De tillbakarycker, rakt in i egen larmmina."

Detta var bland det roligaste jag läst på detta forum!! :D

Tack LD! Du gjorde just min dag mycket lättare!!

Lite av problemet är att man eg. inte har någon ledarskapsutbildning. Det är verkligen ingen som talat om för en hur man ska göra för att leda en grupp! Vi hade i princip GSU och lite till, sedan kom det 10 gubbar som man skulle "ta hand om". Tror jag hört att KB får viss ledarskopsutbildning. Någon som vet något mer om om det?

Soldat sköter sitt, dricker ur ett glas, diskar glaset och ställer undan. Gruppchef beodrar honom att diska upp övriga slarvers disk. Han vägrar. Gruppchefen skvallrar för Löjtnant. Löjtnant ber honom lyda gruppchefen. Han vägrar. Han får en veckas löneavdrag.

Annan händelse i min pluton

Två stridskåta gruppchefer lämnar sin grupp som ska vänta bakom en kulle. De springer fram och går på en larmmina. När de kommer tillbaka så är inte gruppen kvar. Gruppen utgick från att minan dödade skiten ur gruppcheferna och agerade på egen hand. Efteråt får gruppen skäll för att de inte gjort som deras gruppchefer sa.

Det skönaste man varit med om var när en KJ-furir som var vår instruktör under GSU:n skulle leda en grupp av oss genom skogarna för att göra ett eldöverfall mot en annan förläggning, samtliga har goggels, han leder gruppen helt vilse, de går i en timme. Till slut ser de några tält och öppnar eld. Visar sig vara eget tält. De tillbakarycker, rakt in i egen larmmina.

Rätt kul.

Om dessa händelser inträffar, vad ska man då göra om menig under ett så korkat gruppbefäl?  Jag menar om gruppchefen är död så är det ju inte så att man bara står kvar i väntan på att han ska återuppstå från de döda och ge vidare order. Vad händer med gruppchefen? Blir han degraderad?

/Tobias

KB får ju ledarskapsutbildning då de är placerade i plutoner, i grupper och så har de grupp, tropp och plutonchef som byts hela tiden. Så de får ju prova på praktiskt ledarskap. Vidare har de även teoretiskt.

I min pluton var alla 10 månaders, både GB och de meniga. Och GB fick ett par timmars samtal under GSU:n med en löjtnant om gruppsykologi. Det var väl egentligen allt. Med resultat därefter..  

Om dessa händelser inträffar, vad ska man då göra om menig under ett så korkat gruppbefäl?  Jag menar om gruppchefen är död så är det ju inte så att man bara står kvar i väntan på att han ska återuppstå från de döda och ge vidare order. Vad händer med gruppchefen? Blir han degraderad?

/Tobias

Den gången var det en övning inom vår plutonen som hölls av reservofficerselever. En tropp låg vid en ladugård. Den andra troppen (min) skulle framrycka och bedriva spaning.. spaningen skulle resultera i ett eldöverfall. Gruppcheferna sprang fram för att "spana" och sprang rätt in i en mina, när larmminan gick av så var det 13 man från den fientliga troppen som upptäckte dem och sköt på dem. De var med andra ord stendöda enligt oss, inte enligt dem själva tydligen.

Problemet när sådant händer och det bara återstår soldater är att soldaterna inte får utbildning i att agera själv. Så det blev lite halvlamt, men efter lite polsk riksdag så beslöts det iaf att man skulle skjuta lite på fi och så skulle man schappa. För att skjuta på dem så var man tvungna att lämna platsen bakom kullen. De återuppståndna gruppcheferna kom tillbaks och det var inte en jävel där de lämnat dem.

Reservofficerseleverna tyckte vi hade agerat mot våra gruppchefers order, för inte dör man väl av en mina och beskjutning av 13 man heller.

De hade väl själv varit gruppchefer i lumpen och kände väl sympati för dem. Det är ju i stort sett samma sak med övriga officerare och dyl. En menig kan nog inte vänta sig mycket sympati, hur rätt han än har.

I mitt fall var det precis så, bara 10-månaders soldater.

Det funkade sisådär, skulle nog ha velat legat inne före soldaterna för att uppnå den psykologiska effekten "han har varit här längre, han vet bäst".

Angående ledarskapsutbildning så hade jag 10 timmar teori med ett skriftligt prov.

Innehöll allehanda akademiska läror, Mazlows behovspyramid, Hertzberg tvåfaktorteori och några till som jag inte kommer ihåg.

Plus lite moraliska och kluriga scenarion vi skulle tänka ut lösningar till.

Men jag kan inte direkt säga att jag hade någon nytta av det. ???

De hade väl själv varit gruppchefer i lumpen och kände väl sympati för dem. Det är ju i stort sett samma sak med övriga officerare och dyl. En menig kan nog inte vänta sig mycket sympati, hur rätt han än har.

Nu är du ute och generaliserar igen LD.

Bara för att du råkat ut för befäl som hade den inställningen så innebär inte det att det är så i hela FM.

Jag har inte råkat ut för den synen på meniga soldater som du målar upp och min erfarenhet är betydligt större än din.

Håll dig till sakfrågor och sluta att generalisera på det sättet du gör.

The Swede

Swede.. å andra sidan är min erfarenhet mer färsk än din. Jag snackar om grundutbildning under detta seklet.. inte HV eller FN-tjänst där alla redan är färdigutbildade.

Framförallt under grundutbildning och i synnerhet om alla är 10 månaders som i vårt fall så lär det nog vara så att befälen daltar med gruppcheferna och backar upp dem för att de ska få den auktoritet som de inte får på ett naturligt sätt med ett försteg. Givetvis ställs det dock också lite högre krav på dem då också.

Snälla LD.

Läs inläggen innan du svarar på dom.

Jag opponerade mig mot att du menade att en menig soldat inte skulle kunna räkna med sympati.

Att man daltade med gruppcheferna på din pluton innebär inte att det är praxis inom försvaret.

The Swede

Angående det här med att KB skulle få mycket respekt är ju värt att nämna att P4, LV6 samt ett antal KB på T2 rycker in antingen samtidigt som PB alt GB eller några veckor tidigare. I vårt ryckte i alla fall KB in två veckor innan blivande laddare/skyttar på vagnarna vilket ju inte gav något större respektförhållande. Förutom i vagnen under strid då kanske. När soldaterna har muckat går KB ledarskaps- och taktikutbildning. Totalt vansinne enligt min mening. Har man klarat av att leda en grupp i tio månader är det rätt löjligt att komma med utbildningen efteråt. Tur att efterstegsmodellen är på väg bort.

de enda som hölls bakom ryggen lite enligt min uppfattning var KB eleverna, fick känslan av att officerarna var lite "rädda" att 15 månaders jobb skulle bli onödan så att säga.

Sen LD, alla vet att man inte kritiserar ett befäl inför hans soldater, kanske dina GB fick sin del av kritiken när du inte hörde?

Mina fem öre när det gäller ledarskap, som jag fått lära mig genom erfarenhet (vilket ibland kändes tungt!). Casca har förmodligen redan nämnt en del av det jag skriver.

1. Våga ta obekväma (och ibland drastiska) beslut! För en del är det en självklarhet att kunna vara stenhård och kylig när det krävs, för andra är det kanske inte så. Om man umgås med ett gäng under en längre period är det väldigt lätt hänt att man blir allt för "familjär" och "polare" med de man ska leda. Oftast gör detta inte så värst mycket normalt sett, men det kan uppstå situationer då man som chef måste kunna sätta gränser och rent utav vara "taskig" eller "dryg".

2. Lyssna på dina kollegor och utbyt erfarenheter! Det finns säkert andra chefer på din nivå (antingen GB eller PB/KB om vi snackar om försvaret) som kanske hittar bra lösningar på saker och ting, som du själv inte funderat på tidigare. Det gäller allt från praktiska detaljer till personliga relationer och gruppsykologi. Du kan kanske även bidra till att dina kollegor förkovras...

3. Lyssna på dina överordnade! Bilda dig en tydlig bild av hur din närmaste chef är och vad han/hon uppskattar hos en ledare, samt vilka mål som finns uppsatta. Det handlar inte om att ställa sig in, utan om att man inte ska tappa sikte på sin uppgift samtidigt som man sköter sina omedelbara uppgifter inom gruppen (eller motsvarande). Man ska heller inte vara rädd för att våga visa vad man har för goda egenskaper som chef för sina överordnade. Det är väldigt lätt att hitta negativa sidor hos en person; se till att dina chefer ser de positiva sidorna också.

4. Lyssna på dina underordnade! Var lyhörd och öppen för förslag. Låt även dina underordnade komma med kritik och red ut eventuella missförstånd och/eller friktion inom gruppen (eller motsvarande). Detta ska dock ske under ordnade former! Helst på en bestämd tid då man kan sätta sig ned tillsammans och diskutera öppet. Lägg inte locket på känslorna. En orsak till varför det måste ske under "ordnade" former, är att underordnade inte ska slänga ur sig kritik vid olämpliga tillfällen. Det är viktigt att man låter alla komma till tals. Finns alltid människor i en grupp (eller motsvarande) som är introverta, och då kanske det krävs att man tar sig mer tid med de individerna för att få fram deras önskemål etc. Tystlåtna människor kan ha minst lika mycket på hjärtat som gapiga individer!

5. Skapa gärna en gemytlig stämning inom gruppen, men se till att alla vet vad som gäller och vem som bestämmer när det väl gäller!

6. Var vaksam på gruppen (el. motsv.) och håll koll på hur dina underordnade uppför sig gentemot varandra. Tolerera ingen mobbing eller pennalism!

7. Se till att alla känner sig delaktiga i besluten som tas! Man ska inte knäcka äggen för att göra en omelett. Man ska få äggen till att vilja knäcka sig själva för att aspirera till att bli omeletter! ;)

Detta var mina, kanske inte fullt så enkla så de låter, råd om hur man kan bli en bättre ledare.

Hälsningar, Foxtrot Lima

• 3 months later...
KB får ju ledarskapsutbildning då de är placerade i plutoner, i grupper och så har de grupp, tropp och plutonchef som byts hela tiden. Så de får ju prova på praktiskt ledarskap. Vidare har de även teoretiskt.

Så bra att man är medlem i FBU-U så att man har en gnutta TU och ledarskap när man nu rycker in :D (om man nu gör det) :sneaky2

Jag har nu börjat läsa psykologi A kursen på gymnasiet.

Tror ni att jag kan ha nytta av den i en ev. händelse av vpl och högre befattning? (Gruppchef och uppåt)

Eller är det för ytligt med en kurs som bara heter psykologi?

Den avd. är ju ganska så STOR ;)

Så, vad tror ni?

Personlig reflexion:

Allt ledarskap skall utgå från att gruppen är inte till för ledaren, ledaren är till för gruppen!

Tänker man på det så brukar man lyckas i sitt ledarskap är min erfarenhet!

Bara ett snabbt svar/tillägg till fö strv 122...

Vad gäller KB eftersteg på T2 så är de oftast inte truppförande utan "specialister" inom ngt område... Det innebär ju att de eg. inte "behöver" samma respekt men det brukar å andra sidan ändå inte vara ngt problem...

På P4 så ändras ju inryckningsmodellen fr.o.m årsskiftet, första förstegskullen rycker in i januari...

jag ska in som gruppchef.. och vet inte när eller om jag ska in före  resten av gruppen, men vad jag har "planerat" och rekommendera er som också ska bli gruppchef är att dra dit så tidigt som möjligt så när gruppen kommer så ger du "order" om var dom ska anmäla sig, hämta grejer med mera, ta reda på vad sakerna ligger.. detta är små saker men om det absolut första dom ser är en trevlig kille som berättar vad allt ligger så har man öppnat upp för en bra "tillit".. och av alla tips Casa sa så "gillar" jag bäst att man ska ta på sig det svåra själv.. självfallet inte alltid.. sen tror jag att det kan hjälpa att läsa lite pyskologi.. men främst tror jag att för att bli en bra gruppchef så måste man kunna se en grupp.. vilka känslor som finns med mera, upptäcka konflikter innan dom blossar upp..

slutligen, som min far sa att någon snubbe sagt (härlig källa va? )

"gruppchef är lätt att bli, svårt att vara..ÖB är svårt att bli,  lätt att vara"