Avery Posted December 31, 2008 Report Share Posted December 31, 2008 Hej, har nyligen genomfört värnplikten och jag är lite sugen på Hemvärnet. Har läst lite på hemvärnet.se och tror att en Insatspluton är det som passar mig bäst, hur ofta är det "verksamhet"? Har jag förstått det rätt om jag säger att det inte är allt för ofta om det inte händer nått särskilt i samhället? Fick höra det nämligen. Gjorde värnplikten på Ing 2 nu under 2008 som Ingengör, sysslade en hel del med rent skytte, sprängning, fältarbeten osv. Vad är kraven för att gå med i en insatspluton? Både fysiskt och av tidigare utbildning. Har sneglat lite på både Eksjös och Nässjös insatsplutoner. Hur fungerar det med andra tjänster? Går det bra att åka på utlandstjänst och liknande om man är med i Hv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted December 31, 2008 Report Share Posted December 31, 2008 De flesta Insatsplutoner har övning en helg i månaden, kan vara en dag, två dagar, eller hel helg. Sen är det verksamhet några kvällar i månaden ochså. Självklart inga problem med utlandstjänst, räknas som godkänt HV kontrakt numera. Lättast är nog om du skriver vart du bor här, eller att du går in på hemsidorna för det förband du är intresserad av. Eksjös och Nässjös insatsplutoner. http://hemvarnet.se/ikl_norra_smaland/?act...s&ossid=606 http://hemvarnet.se/ikl_norra_smaland/?act...s&ossid=607 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted December 31, 2008 Report Share Posted December 31, 2008 Kommer man direkt ifrån GU och vill in i Hv så passar insatspluton dig bra, mer utbildningstid att hålla kunskaperna i liv med. Vilken insatspluton du hamnar i från början spelar mindre roll, du kan alltid byta. Precis som olika förband så kan plutonerna skilja sig åt, bara att prova och se. Själv så är jag med i en insatspluton åtta mil bort från hemorten, lite extra restid men det är det värt. För övrigt kan jag rekomendera insatsplutonen i Falköping, stött på en mycket kompetent plutonsledning i den plutonen. Vad det gäller tidsutag på respektive pluton så kan det skilja sig, men inte så mycket. En lärdom efter sex år i Hv är att mycket utbildningstid resulterar att personalen (kanske) omsätts en högre grad. I insatspluton har du krav att medverka 60 timmar/år som soldat, men tideräkningen kan te sig konstig. Det riktiga utfallet blir cirka 4 helger/år - MINST. Ofta erbjuds betydligt mer utbildningstid, så du behöver inte vara orolig. Fysiken är det väll ingenting en 20-åring behöver grubbla på? "Hänger man med, så får man vara med" är måttot. Vid utlandstjänst så har du bara ett uppehåll från Hv, du behöver inte tänka på att bli utesluten eller något sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avery Posted December 31, 2008 Author Report Share Posted December 31, 2008 (edited) Ok, ja jag bor i Jönköping så Eksjö/Nässjö är nära plus att jag gjorde värnplikten där, det kanske är lite utav ett plus det med. Vad brukar man syssla med i en insatspluton? Tror mig ha läst nånstans att det är lite SIB, Närskydd och sådant. Hur pass bra stämmer det? Annars så duger det med lite hederlig "skogstjänst" om man säger så. *Edit* Läste lite om 31 och 32 insatspluton och kollade lite på deras verksamhet. Vill bara hålla mina kunskaper från lumpen vid liv, saknar allt redan. Edited December 31, 2008 by Avery Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Vad brukar man syssla med i en insatspluton? Tror mig ha läst nånstans att det är lite SIB, Närskydd och sådant. Hur pass bra stämmer det? Annars så duger det med lite hederlig "skogstjänst" om man säger så. Vad man sysslar med är även det varierande, det finns inriktningar men mycket är upp till plutonsledningen och bataljonens utbildningssektion. Vad man skall kunna kan du läsa om här: TOEM 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Ok, ja jag bor i Jönköping så Eksjö/Nässjö är nära plus att jag gjorde värnplikten där, det kanske är lite utav ett plus det med.Vad brukar man syssla med i en insatspluton? Tror mig ha läst nånstans att det är lite SIB, Närskydd och sådant. Hur pass bra stämmer det? Annars så duger det med lite hederlig "skogstjänst" om man säger så. *Edit* Läste lite om 31 och 32 insatspluton och kollade lite på deras verksamhet. Vill bara hålla mina kunskaper från lumpen vid liv, saknar allt redan. Du har en IP i Jönköping också. Åtminstone när jag var med i den var det ett gött gäng, hur det ser ut nu, något år senare, vet jag dock inte. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avery Posted January 1, 2009 Author Report Share Posted January 1, 2009 När jag sökte på hemvärnet.se hittade jag ingen IP i Jönköping. Vad händer när man anmält intresse osv? Blir det hembesök och sedan får man komma och gå nån utbildning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUK Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 (edited) När jag sökte på hemvärnet.se hittade jag ingen IP i Jönköping. Vad händer när man anmält intresse osv? Blir det hembesök och sedan får man komma och gå nån utbildning? För mig hände detta: Efter anmält intresse ringde ett befäl upp och bokade in tid för intervju. Väl där diskuterade vi olika tjänster, han ville gärna ha mig som signalist men jag ville helst vara skytt. Efter intervjun var avklarad fick jag vänta ett bra tag (några månader) tills det var introutbildning. Det var en helg för att fräscha upp kunskaper inom skyddsvakt, lära sig AK4, skjutprov, bli tilldelad mtrl och lite annat. Efter detta så var det klart att deltaga i övningarna. Tror att hembesök kommer göras om du vill hemförvara vapnet. Edit: http://hemvarnet.se/jonkoping/jonkoping_ip...90&export=0 Edited January 1, 2009 by LUK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Har du anmält intresse redan? normalt så anmäler man sig, dina uppgifter gås igenom av en handläggare på respektive utb grupp. Du kontrolleras i polisens straffregister och även MUST (Militära Underättelse och SäkerhetsTjänsten) kontrollerar att du inte har något fuffens för dig eller våldsdåd i registret, efter att allt detta är kontrollerat så går man igenom lite papper med plutonchefen (om ni inte redan gjort det under kontrollperioden). Efter att du har blivit godkännd av polisen, MUST och är inskriven så får du gå en introduktionsutbildning där man i princip får lite info om vad man ska syssla med osv, du får även ut ditt personliga vapen. Hur lång tid allt detta tar beror lite på vilken tid på året du anmälde dig och hur mycket organisationen har att göra, men räkna med att bara Polisen, och MUST tar några månader på sig att kontrollera dig och sen beroende på när ni har introduktionsutbildningen (vanligen 2 gr per år) så måste du ju vänta tills den innan du får hämta ut utrustning och vapen. För mig tog det ungefär 10 månader att bli kontrollerad osv men då antar jag att MUST och Polisen inte ville jobba på sommaren så du får vara beredd på att det kanske tar lite tid. beroende på om du ska ha vapnet hemma så kommer någon och kontrollerar detta, kravet då är att du ska bo i i ett bo med minst 3 rum annars förvaras ditt vapen centralt. Lokala avvikelser kan förekomma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avery Posted January 1, 2009 Author Report Share Posted January 1, 2009 Ok, detta var mycket och bra information, visste inte att man fortfarande fick förvara vapnen hemma. Är lite orolig för just hembesök då, måste nog rensa upp en hel del då, bor hemma fortfarande och är lite allmännt MÖP så det ser väl inte så bra ut i rummet om det kommer befäl på besök kanske. Har dock ett godkännt vapenskåp hemma redan. Ska genast anmäla mitt intresse, ska man ringa till NSG eller till direkt berörd Hv Plut? Är väl bäst att göra det redan nu så har man något kul att vänta på. Tackar alla som bidragit med information i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Ring till Utbildningsgruppen så ditt ärende kommer igång direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avery Posted January 1, 2009 Author Report Share Posted January 1, 2009 Sökte på hemvärnet.se men hittade inget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Sökte på hemvärnet.se men hittade inget? Norra smålandsgruppen Läs hela texten på den här sidan och klicka sedan på "Klicka Här" i mitten av texten och skriv in dina uppgifter. efter detta kan du mycket väl även ringa till utb gruppen, tele nummret står längst ned på sidan. vart du vill hamna kan du skriva som meddelande där du skriver dina uppgifter alternativt prata med den som svara när du ringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Jag anmälde intresse på www.soldat.nu som är hemvärnets rekryteringskontor. Blev uppringd inom en vecka, fick skriva på en del papper på ett plutonsmöte och hämtade utrustningen några veckor senare, följt av introduktionsutbildning efter ytterligare någon vecka. Skriv att du vill ha mer information om tillgängliga insatsplutoner. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 (edited) Mitt förslag är att du kontaktar den pluton du är intresserad av, går troligen mycket snabbare den vägen om plutonchefen är lite driftig. Edited January 1, 2009 by Fk Satan om vapenförvaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Då släpper vi detta med vapen. hänvisning till§14 Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts