beaver_sthlm Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 (edited) Hela idén till mitt förslag började med att jag och en kollega satt av tid på en kurs och diskuterade detta. Varför ska egentligen alla i försvaret ha en M90-uniform. Utifrån våra egna värnplikter (han SSN) (jag LG) kunde vi konstatera att det var många enheter som egentligen inte hade någon användning för M90an. Jag kunde lätt på Livgardet konstatera att musikfolket inte behövde någon M90, eller inte heller pardförbanden. De skulle klara sig på en helgrön, något som skulle ge lite mer status till 90an. På samma sätt hade jag som MP föredragit en svart uniform då vi oftare rörde oss i bebyggda trakter än skog, och självklart även för att särskilja oss från resten.Man ska kunna se på folk vad dom gör genom att kolla på uniformen!! Alm Edited October 17, 2013 by henke Titel och taggar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Och du kan inte särskilja vars folk kommer ifrån idag genom att..tja..titta på märkena på deras kragar och axlar? Istället så skall vi införa tre-fyra (eller fem och sex, kanske alla kvarvarande förband skall ha en helt egen färg på sin uniform som tidigare under vår historia?) olika uniformer, med den då tillhörande logistiska mardrömmen, både för FM LOG att skicka runt dem till rätt förband, och till FMV som måste sköta en massa fler upphandlingar? Nej tyvärr så är min åsikt att din tanke hör hemma i ett annat århundrade (men gör inte LG det...?) Jag ger denna tråd Troll-varning och gör femtio snabba böj-sträck för att jag var dum nog att svara på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 ...På samma sätt hade jag som MP föredragit en svart uniform då vi oftare rörde oss i bebyggda trakter än skog, och självklart även för att särskilja oss från resten. Hmm, militärpoliser i svarta uniformer och dessutom (eftersom LG är ett livförband) silverfärgade gradbeteckningar och förbandsmärken är väl kanske inte helt politiskt korrekt, eller vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 30, 2008 Author Report Share Posted December 30, 2008 ...På samma sätt hade jag som MP föredragit en svart uniform då vi oftare rörde oss i bebyggda trakter än skog, och självklart även för att särskilja oss från resten. Hmm, militärpoliser i svarta uniformer och dessutom (eftersom LG är ett livförband) silverfärgade gradbeteckningar och förbandsmärken är väl kanske inte helt politiskt korrekt, eller vad? Ja för att dra det i det längsta. Som sagt. Det var ett förslag i grunden för ren praktisk anvädning som säkerligen kräver lite modifikation. Nu var det här förslag på fältuniform, inte parad. För det funkar M/Ä bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 status????? jag ser den som skyddskläder precis som en mekanikers overall eller byggares byxor, statusen sitter snarare i huvudbonaden och axelklaffarna struntar fullständigt i om musiksoldater bär m/90 eller grötdräkt /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Nyfiken bara; vad är enligt dig ett stridande förband? eller rättare sagt, vad är inte ett stridande förband? Och vad ska dessa icke-stridande ha istället? motoroverall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 (edited) Ja för att dra det i det längsta. Som sagt. Det var ett förslag i grunden för ren praktisk anvädning som säkerligen kräver lite modifikation. Nu var det här förslag på fältuniform, inte parad. För det funkar M/Ä bra. Nu är det här materielplatsen och inte rätt ställe för att diskutera psykologi och ledarskap, men idén är patenterat förkastlig. Det som gör FM unikt är dess förmåga och nivån i brukandet av dödligt våld i syfte att påtvinga motståndaren vår vilja (och vår vilja är givetvis fred och stabilitet...). I det syftet så är alla med på båten. Oavsett om man är militärpolis, pansarknekt, tross eller flottist. Alla skall stötta den verksamheten och alla skall ha grundläggande förmåga med allra minst sitt personliga eldhandvapen, eller som jag gärna säger "Alla är skyttesoldater när acckar och diesel är slut, masten nedhuggen och växeln sprängd". Erfarenheter från förband som varit i strid är att alla blir påverkade när gödslet träffar fläkten. Stressreaktioner av olika valörer dyker upp och hanteras av de enheter som varit i striden, men också av de som inser att "det kunde varit jag", "det var min polare Xsson på fjärde" och kockarna som lagat maten. I hanteringen av stressen så är en gemensam identitet viktig. Tänk själv när du ryckte in och upplevde den stressen i den miljön och när du skulle bli kompis med polarna på luckan. Då är det bra att alla går och står i samma kläder. En annan vinst av att alla är uniformt klädda är att för utomstående så ser vi farliga ut när vi visar upp en fasad där alla agerar som en och samma organism. I en situation utomlands där de i M90 är de pucklar på motståndaren, vad tror du då kommer att hända med dom som åker omkring i grötstället? Jag vet ju själv att jag hellre jagar trossen och signalister för att de är lättare mål. Att ge sig i kast med närskyddet eller mekskytte är en förbaskat dålig idé. Vi kan inte förvänta oss att motståndaren är dummare än att han vill åt russinen i kakan. Idag så har vi inte så många brigadförband, men funktionerna för dessa och de insatsbataljoner som vi ska använda oss utbildas på alla förband idag, och sen sätts klossarna ihop för själva insatsen. Varför ska de då ha andra kläder? Edited December 30, 2008 by Adeptus Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 30, 2008 Author Report Share Posted December 30, 2008 Som sagt, om ni ser till idén i sig istället för presentationen skulle ni förstå vad jag menar. Men det verkar ganska lönlöst. Jag anser att det inte finns någon respekt för uniformen när i princip vem som helst kan få ut en utan att göra något speciellt. Jag vill ha större skillnader. Trots vad någon annan sa i andra inlägget så menar jag inte att alla ska gå runt i olika kläder. Jag menar att det skulle finnas 2-3 olika uniformer framtaget för de olika arbetsområdena. Jag lyckades med några få alternativ som jag inte alls tycker är allt för främmande. Musiksoldater som oftast annars använder paraduniformer och bara har M90an som en mysuniform. Eller oss, vad fan skulle jag med en M90 till om jag satt i bilar eller i vakten hela dagarna? Om man ska dra allt till absurdum, vilket det verkar som så ska man väl annars sy upp motoroverallerna i M90 också då eller? Det finns ju eller har funnits så det är väl kanon. Samhörighet woho. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Kaserntjänst: M/90 alt motoroverall (vid ex. vård) Fälttjänst: M/90 Parad/Högvakt: M/87 (m/Ä för LG) M/90 bärs ju som bekant mellan 20.00 och 06.00 Varför ändra på ett system som bevisligen funkar skitbra? If it aint broke, why fix it? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Som sagt, om ni ser till idén i sig istället för presentationen skulle ni förstå vad jag menar. Men det verkar ganska lönlöst. Jag anser att det inte finns någon respekt för uniformen när i princip vem som helst kan få ut en utan att göra något speciellt. Jag vill ha större skillnader. Trots vad någon annan sa i andra inlägget så menar jag inte att alla ska gå runt i olika kläder. Jag menar att det skulle finnas 2-3 olika uniformer framtaget för de olika arbetsområdena. Jag lyckades med några få alternativ som jag inte alls tycker är allt för främmande. Musiksoldater som oftast annars använder paraduniformer och bara har M90an som en mysuniform. Eller oss, vad fan skulle jag med en M90 till om jag satt i bilar eller i vakten hela dagarna? Om man ska dra allt till absurdum, vilket det verkar som så ska man väl annars sy upp motoroverallerna i M90 också då eller? Det finns ju eller har funnits så det är väl kanon. Samhörighet woho. Är det månne så att det känns lite tråkigt att erkänna att man bara är en vanlig jäkla basse som alla andra och försöker få upp sin status genom en lite smäckrare uniform??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 (edited) Som sagt, om ni ser till idén i sig istället för presentationen skulle ni förstå vad jag menar. Men det verkar ganska lönlöst. Ja, dåliga ideér brukar kvävas i sin linda. Jag lyckades med några få alternativ som jag inte alls tycker är allt för främmande. Musiksoldater som oftast annars använder paraduniformer och bara har M90an som en mysuniform. Eller oss, vad fan skulle jag med en M90 till om jag satt i bilar eller i vakten hela dagarna?Beror på hur stort mål du vill vara för killarna med andra fältpostnumret. Det är inte bara prickskyttar som letar efter individer med avvikande utrustning, och att göra det lättare för motståndaren är förräderi (allvarligt skämtat ) Om man ska dra allt till absurdum, vilket det verkar som så ska man väl annars sy upp motoroverallerna i M90 också då eller? Det finns ju eller har funnits så det är väl kanon. Motoroverall är något som alla får ut och som alla bör använda. Att göra den i M90 är onödigt dyrt då du förhoppningsvis sabbar kammouflagevärdet när du sliter och skitar ner dig i den. Samhörighet woho. Samhörighet är jätteviktigt. Om du inte känner den med ditt förband i övrigt så har ni ett attitydproblem. Visst är det så att grupperna tävlar sinsemellan under utbildningen, men sen när grupperna ska samarbeta för att piska den andra plutonen så brukar det lösa sig. Samma sak med kompanierna och bataljonen. Lagom till slutövningarna så har soldaterna hittat sin plats i maskineriet och vet att dom behövs för att det ska funka. Elitism är negativt, tävlingsinstinkt är bra. Skillnaden är livsviktig. Att ge övriga funktioner smeknamn som REMF:s (Rear Echelon Mother Fuckers), gnistapor, smörjtroll, bacchisbassar, trossmongon, campsniglar, FOBBITS (En ihopslagning av Forward Operations Base-förkortningen och Tolkiens Hoobits) och bygga upp en fiendebild runt detta är dåligt för hela förbandet. En människa som känner sig utstött gör inget bra jobb, och vi ska inte göra mobbing till en instutition. Edited December 30, 2008 by Adeptus Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Jag menar att det skulle finnas 2-3 olika uniformer framtaget för de olika arbetsområdena. Du menar tex: En grön uniform för skogen, en blå som man kan ha på sjön, en lite stiligare som man kan ha vi ceremoni och inomhustjänst? Nejmen vet du vad: Det finns ju redan! Idag fungerar det ju så att man väljer uniform efter den aktiviteten man ska genomföra, du menar att man ska bära uniform enligt huvudtjänst. Men om musiksoldaterna ska ha markstrid då? Eller skyttesoldaten ska gå högvakt? Ska man inte ha "rätt utrustning vid rätt tillfälle"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Tja. jag förstår din tanke, en mer urban anpassad M90 till SSK förband kanske? Eller nya kasern uniformer, M87an i all ära men den är bara nått att se fin ut i min mening, kanske lite mer som britter och många andra, en snygg uniform och använbar uniform på kasern, må den vara hel grön eller M90 eller nån annan passande färg. eller detta bara till livförbanden, man bär inte M/ä på natten tlx. Finns redan uniformer i UniRfm som kan användas till ändamålet du vill ha. Jag skulle häldre vilja se om nu har några förslag(bilder) som du tycker skulle vara nått. Annars så tycker jag inför M/ä till alla förbanden, här nere fonns det fina husar uniformer att gå högvakt eller dagligt i //SH hjärntvättad paradjägare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Jag kom osökt att tänka på en hastigt ihoprafsad mindre polisstyrka jag råkade hamna i under det glada 90-talet. Ett av våra partier på den ena ytterkanten hade ett improviserat torgmöte som stördes av personer från den andra ytterkanten (känns det bekant...?) Detta var förvisso på den gamla polisuniformens tid, men det fick icke desto mindre till följd att den hastigt improviserade mindre grupp jag hamnade i för att skilja bataljen åt ingick: 1 st konstapel i skinnpaj + vitt koppel och båtmössa, 1 st hundförare i tvådelad blågrå hundföraroverall med keps, 1 st MC-förare i ljusblått skinnställ med MC-hjälmen på, 1 st civil polis, ...samt undertecknad i overall. Vi kände oss onekligen lite grand som gruppen "Village People". Det var bara indianen som fattades... /YMCA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 (edited) Hela idén till mitt förslag började med att jag och en kollega satt av tid på en kurs och diskuterade detta. Varför ska egentligen alla i försvaret ha en M90-uniform. Utifrån våra egna värnplikter (han SSN) (jag LG) kunde vi konstatera att det var många enheter som egentligen inte hade någon användning för M90an. Jag kunde lätt på Livgardet konstatera att musikfolket inte behövde någon M90, eller inte heller pardförbanden. De skulle klara sig på en helgrön, något som skulle ge lite mer status till 90an. På samma sätt hade jag som MP föredragit en svart uniform då vi oftare rörde oss i bebyggda trakter än skog, och självklart även för att särskilja oss från resten.Man ska kunna se på folk vad dom gör genom att kolla på uniformen!! Alm Besynnerligt förslag indeed. Alla har väl behov av m90 i större eller mindre omfattning? Och varför vill du höja statusen på m90? Det finns ju redan tusentals penisförlängare i form av baskrar, jägarbågar m.m. Unicorn: Det verkar som att polismännen var klädda i rätt utrustning för att kunna lösa sina uppgifter? En MC-förare ska väl inte glida runt i hundföraroverall bara för att han befinner sig i närheten av en hundförare? Edited December 30, 2008 by Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 30, 2008 Author Report Share Posted December 30, 2008 Tja.jag förstår din tanke, en mer urban anpassad M90 till SSK förband kanske? Eller nya kasern uniformer, M87an i all ära men den är bara nått att se fin ut i min mening, kanske lite mer som britter och många andra, en snygg uniform och använbar uniform på kasern, må den vara hel grön eller M90 eller nån annan passande färg. eller detta bara till livförbanden, man bär inte M/ä på natten tlx. Finns redan uniformer i UniRfm som kan användas till ändamålet du vill ha. Jag skulle häldre vilja se om nu har några förslag(bilder) som du tycker skulle vara nått. Annars så tycker jag inför M/ä till alla förbanden, här nere fonns det fina husar uniformer att gå högvakt eller dagligt i //SH hjärntvättad paradjägare Ja du verkade inte aktivt försöka misstolka allt jag skrev iaf. Något i den stilen jag tänkt på. Det där med att inte ändra på något som funkar är ju ganska dumt, jag menar utan det får man ju inge utveckling alls. Jag kom idén ur min synvinkel och jag vidhåller att den tradiotionella M90n inte är speciellt välanpassad för min tilltänkta sysselsättning. Är man i fält så är man i m90, är man på kasern kanske man ska bära något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Är man i fält så är man i m90, är man på kasern kanske man ska bära något annat. Jag blir lite nyfiken där. Varför vill du att man inte ska bära M/90 på kasern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Vad är det som är fel med m/90 för kaserntjänst, och vilken typ av uniform skulle lösa problemet? Färgen på den torde väl hur som helst vara helt irrelevant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Tja.jag förstår din tanke, en mer urban anpassad M90 till SSK förband kanske? Eller nya kasern uniformer, M87an i all ära men den är bara nått att se fin ut i min mening, kanske lite mer som britter och många andra, en snygg uniform och använbar uniform på kasern, må den vara hel grön eller M90 eller nån annan passande färg. eller detta bara till livförbanden, man bär inte M/ä på natten tlx. Finns redan uniformer i UniRfm som kan användas till ändamålet du vill ha. Jag skulle häldre vilja se om nu har några förslag(bilder) som du tycker skulle vara nått. Annars så tycker jag inför M/ä till alla förbanden, här nere fonns det fina husar uniformer att gå högvakt eller dagligt i //SH hjärntvättad paradjägare Ja du verkade inte aktivt försöka misstolka allt jag skrev iaf. Något i den stilen jag tänkt på. Det där med att inte ändra på något som funkar är ju ganska dumt, jag menar utan det får man ju inge utveckling alls. Jag kom idén ur min synvinkel och jag vidhåller att den tradiotionella M90n inte är speciellt välanpassad för min tilltänkta sysselsättning. Är man i fält så är man i m90, är man på kasern kanske man ska bära något annat. Kan Du definera vad "min tilltänkta sysselsättning" innebär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Om du menar HV kan jag förstå lite hur du tänker. Rambo-Ronny vill kanske inte bli förknippad med Ragnhild 78år som står och slevar upp ärtsoppa i M90. Dock tycker jag det är rätt att alla har samma uniform. Vi spelar i samma lag. Ett fotbollslag med backar i röd-randigt, mittfältare i röd-prickigt och forwards i helrött hade inte varit vackert. Och verkligen inte funktionellt. Uniformen är till stor del vad fotbollströjan är för fotbollslaget. Psykologi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Det finns en fantastisk uniform framtagen för den som inte vill bära m90 på kasern men samtidigt anser att vardagsdräkt/daglig dräkt inte passar för den aktuella tjänsten: arbetsdräkt m/87. Den finns till och med i två färger: grön och blå. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Unicorn: Det verkar som att polismännen var klädda i rätt utrustning för att kunna lösa sina uppgifter? En MC-förare ska väl inte glida runt i hundföraroverall bara för att han befinner sig i närheten av en hundförare? Jo, visst var de klädda i rätt utrustning. Dock är skillnaden i utseende mellan uniformerna generellt betydligt mindre numera, vilket inte är till nackdel. Vi hade inte ens samma färg på något av plaggen, eller ens samma form på huvudbonaden. Nu var det förvisso improviserat och inget att göra åt, men det känns för mig lite annorlunda att avsiktligt försöka skilja folks uniformer åt när man inte behöver. För egen del räcker det med "Village People" en gång, även om vi skrattade gott åt händelsen. Dock vore det inget större problem även om man valde att införa olika uniformer, tror jag. Som redan påpekats finns det redan ett antal lämpliga uniformer av allehanda slag, de flesta måhända obsoleta. Som kuriosa; Under invasionsförvarets tid var det tvärtom - av säkerhetsskäl skulle man helst inte kunna se vilket förband eller typ av tjänst någon innehade utanför kaserngrindarna. Därför var det oerhört sparsamt med individuella utsmyckningar och märken dåförtiden. Samt definitivt ingen namnbricka utanför grindarna. Det enda som kunde utläsas på fältuniformen var i princip grad och vapenslag, i bästa fall regemente. (Ja, jag vet att vissa hade även pluton...) I dag skulle man nog bli betraktad som paranoid om man ville försvåra kartläggning av våra förband och förmågor. Särskilt eftersom en svensk knappast tiger ens från officiellt högkvartershåll längre vad avser våra förmågor - eller avsaknaden därav... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalleTre Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Motoroverall är något som alla får ut och som alla bör använda. Att göra den i M90 är onödigt dyrt då du förhoppningsvis sabbar kammouflagevärdet när du sliter och skitar ner dig i den. Smått OT: Välkommen till flygvapnet. De motoroveraller som användes under min värnplikt var tillverkade i just m/90-mönster. Mer on topic: OK, jag kan förstå att m/90 kanske känns lite overkill för löjtnant Karl-Erik, 57, rättstjänstbefäl på värnpliktsdetaljen (motsv), men som redan nämnts finns ju där grön arbetsdräkt att ta till. Däremot har jag svårt att se problemet med att som soldat bedriva kaserntjänst iförd m/90. Bekvämare byxor får man faktiskt leta efter, och kombinerad med fältskjorta m/59 eller ylletröja m/87 har man en rätt funkis kombination. Vidare så finns det ju redan idag specialanpassade uniformer för dem som behöver det, åtminstone i viss utsträckning. Jag tänker på m/90P, m/90 A-dyk, m/90L, m/90K, m/90H. Dessutom finns ju de lite mer inofficiella Taiga-varianterna. Vidare så finns det ju diverse specialkläder för de tjänster som kräver särskilda skyddskläder. Givetvis vill väl alla mer eller mindre ha grejer som är specialanpassade för det de sysslar med, men frågan är om den viljan ligger på need-to-have-nivå, eller på nice-to-have-nivå. Det som hör till den förra kategorin tror jag nog att man tillgodoser som det ser ut idag. /Hjerg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Unicorn: Det verkar som att polismännen var klädda i rätt utrustning för att kunna lösa sina uppgifter? En MC-förare ska väl inte glida runt i hundföraroverall bara för att han befinner sig i närheten av en hundförare? Jo, visst var de klädda i rätt utrustning. Dock är skillnaden i utseende mellan uniformerna generellt betydligt mindre numera, vilket inte är till nackdel. Vi hade inte ens samma färg på något av plaggen, eller ens samma form på huvudbonaden. Nu var det förvisso improviserat och inget att göra åt, men det känns för mig lite annorlunda att avsiktligt försöka skilja folks uniformer åt när man inte behöver. För egen del räcker det med "Village People" en gång, även om vi skrattade gott åt händelsen. Jaså, det var så du menade, ber om ursäkt för feltolkningen. Jag håller med dig till fullo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Det har hänt att soldater i Marinen endast har fått ut SSD. Det visade sig väldigt obra när man kastade ut dem i skogen, då blått och grönt inte riktigt smälter samman. Alla soldater måste ha en uniform som de kan verka i, för dem uppgifter som de ska lösa. Soldaterna i kuren som du pratar om. På LG är de militärpoliser, skulle dem ha svart uniform eller något annat? Insatssoldater motsv. är ju dessutom några av de få som löser skarpa uppgifter under sin värnplikt. Det är dem som ska skydda regementet, men dem är inte värda en uniform som är mycket lämplig för deras uppgift? Många soldater flyttar numer striden in i städerna. Hemvärnet har fått specifika order om att satsa på MOUT. Borde inte Hemvärnet ha svarta uniformer också då? Med m/90 så kan man kasta ut alla soldater i striden om det skulle behövas. Med ditt förslag så hindras den möjligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Det har hänt att soldater i Marinen endast har fått ut SSD. Det visade sig väldigt obra när man kastade ut dem i skogen, då blått och grönt inte riktigt smälter samman. Alla soldater måste ha en uniform som de kan verka i, för dem uppgifter som de ska lösa. Anledningen till att vissa sjöförband gör så är för att i en skarp situation kommer vi ändå få bära SSD i skogen. Det är nog ganska sällsynt att soldater i marinen får ut SSD, däremot får sjömän i marinen ut den. Jag har varit i fält ett par veckor i SSD, ser inga större problem, det skulle väl vara dom stora gradbeteckningarna isåfall (gula som verkligen lyser). i mörker är SSDn mer maskerad är m90 för blotta ögat. sen är ssdn mer vatten avstötande med undantag för ssd kängorna som suger i skogen. Sjömän ska vara till sjöss, men går det åt pipan så klarar man sig utmärkt med SSD. Sen är blått betydligt finare än grönt, men det är ju en smaksak, det är en tradition som jag inte ser någon som helst anledning att bryta, kamobehovet finns inte ombord, skulle det finnas behov är det ju bara att ringa förrådet och hämta ut grönt. Jag har betydligt mer problem med att bära M90 ombord på ett normalt fartyg. vapenrocken går för långt ner, över rumpan som man i vissa fall nyttjar som stöd i lejdare. Den är för stor och bökig i trånga utrymmen, saknar för mig schyssta funktioner som kardborre vid handled på ärmen på vapenrocken. kängorna är långsamma att dra på vid skydds och brandlarm, (självfallet vid övriga larm såsom klart skepp. kasst skydd vid en eventuell brand är bara några av nackdelarna med M90n ombord, kan dra upp tiotalet till utan problem. On topic: det är klart att man ska ha kläder som är passande för verksamheten man genomför, men varför införa en massa nya varianter och det pengar och krångel det innebär, tänk bara på tvättbytet. Olsson tillhör 38.komp 4.bataljon och ska därför byta sina rosa kaninöron samt sin svarta sib-dräkt, efter kommer Persson som ska byta sin sambandsuniform, som bara skiljer sig i färgen mot Olsson dräkt. Allt för att utmärka sig själv? basker och förbandstecken duger utmärkt Det är bra som det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 @Dizzy_keys Jag måste ha uttryckt mig dåligt. Jag menar självfallet inte att alla endast ska bära m/90. Självfallet ska sjömän bära SSD, Stridsfordonsbesättningar 90P osv, men jag tycker att alla ska ha en vanlig m/90 att ta till för att lösa uppgifter i terränglådan. En fältjacka och en fältbyxa är ju det viktigaste, och det får väl plats i sjömannens hytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Jag kommer att stödja förslaget när någon övertygar mig om att en värnpliktig MPs ego är viktigare än logistik och effektivitet inom våra insatsförband. MP i svarta uniformer för att utmärka sig i stan Mekskytte och jägare i M90 Och resten i vadå? Ska man inte sättas in i strid om man har fel uniform eller får man en m90 om man tillfälligt får andra uppgifter än tex UHtjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soldierblue Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Förstår tanken. Alla vill vara speciella. Alla vill sticka ut. Men med tanke på tidigare kommentarer och tyckanden. Samt det faktum att alla soldater oavsett musikförband eller MP eller jägare ska kunna sättas in i väpnad strid. Även MP ska kunna lösa en krigsuppgift, såsom försvar av terräng. Svart uniform i skogen på sommaren? Inte helt fel men passar inte M/90 bättre?? Mitt främsta argument för att detta vore fel att genomföra: En försvarsmakt mot uppgiften. Inte enskillda grupper mot upgiften. Slut på mina tyckanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted December 30, 2008 Report Share Posted December 30, 2008 Sist jag kollade gällde detta: 1.2 Klädsel i tjänsten 1.2.1 Anställd militär personal samt till militär tjänstgöring inkallad personal skall under tjänstgöring vid Försvarsmakten bära uniform. Då viss uniformsdräkt anbefalls framgår i kolumnen ”Uniformsplagg” för respektive uniformsdräkt vilka uniformsplagg som ingår i uniformsdräkten och skall bäras. 1.2.2 Förbandschef (motsv) får för särskilt fall, då tjänsten så erfordrar, tillåta att civil klädsel bärs av militär personal. 1.2.3 Anställd militär personal samt till militär tjänstgöring inkallad personal som tjänstgör vid andra myndigheter än Försvarsmakten får bära uniform vid denna tjänstgöring. 1.2.4 Under fälttjänst/tjänst till sjöss/flygtjänst skall stridsuniformer i regel bäras. Under stabs-/kontorstjänst samt vid skolor och besök vid civila inrättningar bör daglig dräkt eller vardagsdräkt med jacka bäras. 1.2.5 Militär personal som tjänstgör i vakt- eller bevakningstjänst inom Försvarsmakten skall bära uniform vid tjänstgöring. 1.2.6 Vid Försvarsmakten anställd civil (tjänstepliktig) personal som tjänstgör i vakt- eller bevakningstjänst skall bära civil tjänstedräkt vid tjänstgöring. Vid Försvarsmakten anställd civil personal som ej avses i första stycket skall på order, respektive får efter tillstånd av militär chef, bära civil tjänstedräkt om tjänsten så kräver, t ex som förare av militära fordon, vid besök vid övningar eller vid Utlandsstyrkan. 1.2.7 Befäl som tjänstgör som truppförare, övningsledare eller instruktör skall bära samma uniformsdräkt som truppen. Befäl som tjänstgör som instruktör eller övningsledare får vid inre tjänst och lektioner (inomhusövningar) bära för tjänsten lämpad arbetsdräkt även om truppen bär stridsuniform eller skyddsbeklädnad. Klädseln skall dock vara sådan att befälet kan uppträda fullt ändamålsenligt då övningen kräver det. 1.2.8 Befäl som tjänstgör som förbandsinstruktör skall bära samma uniformsdräkt som det övade förbandet samt beteckningar för förbandsinstruktör. 1.2.9 Befäl som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer skall bära uniform såvida förbandschef (motsv) vid kursanordnande förband inte har bestämt något annat. 1.2.10 Överdragskläder och skyddskläder (motsv) skall bäras när tjänsten så kräver. 1.2.11 Vid tjänst med trupp utgör gällande beredskapsgrad, verksamhet och väderlek grund för chefs beslut om lättnader i, respektive förstärkning av klädseln. 1. 2.12 Lättnader i klädseln får göras för vissa uniformer enligt respektive kapitel. Vid enskilt uppträdande är – om beredskapsgrad för personligt skydd medger det – följande lättnader i klädseln tillåtna: - Vapenrock/jacka/tröja får läggas av till stridsuniformer, arbetsuniformer, musikuniformer och civila tjänstedräkter om temperatur och/ eller tjänstgöringsförhållanden föranleder detta. Skjorta skall då vara försedd med fastställda tjänstetecken och till byxorna skall fastställt byxbälte bäras. Då vapenrock/jacka/tröja har tagits av får skjorta med kort ärm bäras utan slips och med kragknappen uppknäppt. Skjorta med lång ärm skall alltid bäras med slips, skjortärmarna får vikas upp och skall därvid vikas upp ovanför armbågarna. Hängslen, väst, ärmhållare, grön halsduk av bomull eller yllehalsduk får inte bäras synliga då vapenrocken/jackan/tröjan är avlagd. Grön/blå/vit T-tröja/undertröja som bärs till skjorta med motsvarande färg får synas i halsen när kragknappen på skjortan är uppknäppt. På värmejacka 90 och sjörock 93 får översta knappen vara oknäppt. Kappa får bäras hängande över axlarna till paraddräkt samt till stor och liten mässdräkt. 1.2.13 På skinnjacka skall dragkedjan på blixtlåset vara uppdragen till minst 80 %. 1.2.14 Till skjorta buren under mörkblå ylletröja skall slips bäras (gäller dock ej blå arbetsskjorta). 1.2.15 Civil klädsel får bäras under enskild tjänsteresa om något annat inte har beordrats. Då sådan tjänsteresa företas med allmänna kommunikationer och uniform utnyttjas skall i första hand daglig dräkt eller vardagsdräkt bäras. Om tjänsten omedelbart efter resan kräver stridsuniform (motsv) får fältuniform respektive sjöstridsuniform bäras. 1.2.16 Under färd med trupp får förbandschef (motsv) som anbefallt transporten medge att civil klädsel bärs om tjänsten så medger. 1.2.17 Vid utrikes tjänstgöring/tjänsteresa får uniform endast bäras efter tillstånd av Högkvarteret. 1.2.18 Detaljer som mobiltelefon, personsökare, kniv, nyckelknippa m m får ej bäras synligt till parad-, musik- och sällskapsuniformer samt daglig dräkt. 1.2.19 Internationell tjänstgöring kan genomföras av • utlandsstyrkan • övriga förband och enheter • övrig personal. ”Utlandsstyrkan” definieras som all personal som anställs av Försvarsmakten (SWEDINT) och utför internationell verksamhet utomlands inom ramen för de syften som anges i 1§ andra stycket lagen (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten. Utlandsstyrkan består av • förband för insats utomlands • enskild personal tjänstgörande som observatörer, samverkansofficerare, stabsofficerare, instruktörer för am-/minröjning, civilpoliser m fl som inte ingår i svenska förband. ”Övriga förband och enheter” definieras som förband och enheter som, utan att ingå i utlandsstyrkan, tjänstgör utomlands (”PFP-förband”, minröjningsförband, flottans långresefartyg m fl). ”Övrig personal” som har internationell tjänstgöring är t ex militärattachéer, stabspersonal vid internationella staber, lärare och elever vid utländska skolor, instruktörer vid utländska försvarsmakter m fl. Vid internationell tjänstgöring bärs normalt ordinarie uniformer för respektive försvarsgren. Vissa plagg tillkommer vid tjänstgöring i varmare klimat. Utlandsstyrkans armé-, marin- och flygvapenförband bär respektive försvarsgrens uniformer och tjänstetecken enligt bestämmelserna i detta reglemente samt eventuellt anbefallt internationellt tjänstetecken. Enskild personal i utlandsstyrkan bibehåller ordinarie uniformer och tjänstetecken samt eventuellt anbefallt internationellt tjänstetecken. ur UniRFM 2003. Vari anser du problemet finnas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts