Jump to content

Hkp 4 och övrig skrotad flygetyg i Hv


Recommended Posts

Jag postade en topic om Hpk 4 skulle avecklas men låstes för den skulle in här alt in på tråden om Hpk4.

Så jag försöker (igen) här: :((

 

Jag är ganska så seriös med idén om att vissa (!) Insats Plutoner i Sverige skulle kunna införa Hkp 4 och på så sätt utöka sina förmåger. Man pratar hela tiden om idag att man skulle kunna utnyta HV mera idag, FM köper och gör sig av med material, detta skulle vara ett sätt för HV att öka sin beredskap och rörlighet men även sin förmåga att kunna utföra vissa uppgifter och ta till vara på material som redan finns! :clap:

 

Exempel:

Säg att vi inför två (2) st Hpk 4 till varje IP i Kåkinds HV bat, P4 Skövde, det blir totalt Fyra (4) st Hkp 4. Med hänsyn till P4:as geografiska läge kan dessa IP stå i högre beredskap och/även ha förstärkningsberedskap och hjälpa andra bataljoner i väst, öst och även syd sverige. Dom skulle få andra möjligheter som man annars inte skulle ha. Markverkstan i P4 har även varit hotad ett tag, detta skulle ge lite skäll till att ha kvar dom sedan vi kommer att ha 4st hkp 4 i beredskap som skall underhållas osv.

Detta skulle självklart införas på prov till och börja med, sedan får man se. Enda problemet är hur man skall lösa detta ekonomiskt???

 

Som sagt, bara en idé som är ganska god. sedan hur man ska tillämpa det och allt är en annan sak. vad tycker ni? (jag vet redan....jag är en idiot.....men seriöst lek med tanken) :lala:

Edited by Fk Satan
Breddade topicen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har ju svarat på det själv:

Enda problemet är hur man skall lösa detta ekonomiskt???

 

Hade försvarsmakten haft hur mycket pengar som helst så hade de kunnat fylla simbassänger med champagne också, men så mycket pengar har vi inte.

Sedan måste jag vända mig mot nedanstående citat:

Markverkstan i P4 har även varit hotad ett tag, detta skulle ge lite skäll till att ha kvar dom..

 

Varför ska försvarsmakten ha anställda i onödan? Återigen kopplat till ekonomin.

 

Nä! Tillbaka till verkligheten anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Visst håller jag med dig, varför ha onödigt anställda folk och även onödig material/utrustning osv när man kan spara på detta och istället få det man verkligen behöver (som BRA och FLER övningar).

 

Men tanken var god, tänkte till å med på dom små kottarna på P4 markverkstan :clap:

Link to comment
Share on other sites

Enda problemet är hur man skall lösa detta ekonomiskt???

 

Som sagt, bara en idé som är ganska god. sedan hur man ska tillämpa det och allt är en annan sak. vad tycker ni? (jag vet redan....jag är en idiot.....men seriöst lek med tanken) :clap:

Jag ser väl två problem....

 

1. Ekonomin är ett av dom, om man nu bantar FM är kanske inte att tillföra Hv Hkp något som verkar ligga i tidens anda direkt.

 

2. Vilka uppgifter hade du tänkt ge de luftburna hemvärnsförbanden? Eller var det helt enkelt så att man kunde ha två Hv IK i hela sverige om man tillförde dessa 2 Hkp?

Link to comment
Share on other sites

om försvarsmakten skall placera två HKP4 i skövde/skaraborg så infinner sig lite frågor om lokaler.

det är ju inte så att man baxar in en vertolhkp i närmsta stridsfordon garage.

och när man i närheten har minst två fullt operativa flygbaser med verkstäder och hangarer, i samma platta landända, känns det lite overkill att ställa kärrorna i skövde.

 

dessutom om du tänker lite så har de ett par något bättre utbildade "skyddsvakter" som nog står först i kön för att åka HKP, den dagen då skogarna fylls med spetznästa ninjas.

sedan får du också räkna in att det inom en snar framtid kommer att finnas en hel del anställda soldater i skaraborg, och då inte bara reserven i karlsborg.

räkna med att de kommer att vara skyddsvaktsutbildade de också.

räkna sedan med att de blir billigare att bruka för försvaret, då de redan är anställda, och att de kommer att vara prioriterade på alla fordon.

även de som insatsplutonerna trodde sig ha i sin ägo, minns NBG...

 

hur mycket vi än hoppas, så lär inte HVinsats få utföra de eskorter vi hoppas på, i väst.

det finns alltid bättre utbildade anställda inom firman, som kommer att sköta de uppgifterna.

 

det är liksom ingen slump att vi har något som heter "skyddslagen" och en skyddsgrp, och att de båda dök upp nästan samtidigt.

det sambandet behöver man inte vara kärnfysiker för att räkna ut, men kanske däremot klädd i foliehatt.

Link to comment
Share on other sites

Då har vi BG haft funderat lite, samt tagit emot synpunkter från användare som kontaktat oss via PM. Vi har kommit fram till att vi öppnar upp tråden och ser var den leder. Vi har även breddat frågeställningen i topicen. Värt att notera är att det finns flyggrupper i hemvärnet. En fundering för fortsatt diskussion är att kanske förse de med helikopter i stället för deras små flygplan. Eller ska andra intressanta flygsystem överföras till hemvärnet?

 

Fk Satan

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Flyggrupperna är (när de funkar) en lysande resurs. Tyvärr är det väl så att underhåll etc. för de småplan som nyttjas är väsentligt billigare än för helikopter. Men funnes det nog med småhelikopter entusiaster som kan tänkas inlemmas i FM så vore tanken god. Dock lär det inte vara Hkp4 man flyger med då.

 

[edit på grund av särskrivning, "små helikopter entusiaster" var kul, men fel]

Edited by Sleipnir
Link to comment
Share on other sites

iden med HKP i flyggrp i hv är inte så dum.

men dock ej HKP4, som sagt kräver stort utrymme och mycket service.

men om vi kunde få in lite civila hkp för spaning vore det en en bra ide.

 

åtminstone att få med dem till hjälp till civila samhället.

flyg-grp med hkp som hjälper till vid eftersök, skogsbränder och orkaner modell gudrun är guld värda.

 

ett flygetyg som vi hellre borde få in i hv är väl någon form av UVA.

med tanke på de ytor vi förmodas täcka, där vissa skyddsobjekt är hyggligt stora geografiskt, vore det ett bra komplement att ha i systemet.

men det pågår väl ett projekt med livesända bilder via 3g inom flyggrp, som låter lovande.

 

att flytta hv med hkp 4 har prövats och funkar.

var med och gjorde detta 03 under våreld, då vi flög både hkp4 och huey(hkp3?)

iden med att flytta runt hv-insats i landet är väl prövad ett par ggr, men att ha en stående logistik funktion enbart för hv, är nog något vi bra kan drömma om.

i samband med NBG visade de ju sig att försvaret, ville ha tillbaks sina 20 bilar som de "lånat" ut till hv.

transporter kommer alltid vara hv´s stora käpphäst, men förmodligen kommer det som vanligt att lösa sig.

hv´s styrka ligger ju i att det alltid finns någon i ledet som löser uppgiften.

fråga inte hur bara...

Link to comment
Share on other sites

Det man måste komma ihåg med flygande farkoster är att de kräver ett helt annat och mer omfattande underhåll än fordon. Exemplet med Markverkstaden Skövde är talande, vilken kompetens har de fordonsmekanikerna att underhålla helikoptrar egentligen?

 

FFK klarar sig på att det är privata flygplan som hyrs in och där Försvarsmakten inte står för det dagliga underhållet. Vore så fallet så skulle det inte finnas särskilt många flyggrupper inom HV. En liknande lösning med helikoptrar vore kanske tänkbar, men jag misstänker att antalet civila sportflygplan vida överstiger antalet civila helikoptar så rekryteringsbasen torde vara ganska liten.

 

Sedan tillkommer problemet med att uppfylla kraven enligt RML. Hur FFK egentligen gör detta vet jag inte, jag misstänker att det föreligger någon form av undantag med tanke på att det inte är Försvarsmaktens flygplan i grunden. Skulle det vara FMs helikoptrar däremot så kommer man nog inte undan detta, och då blir det återigen dyrt.

 

Så nej, att överföra flygande system till HV tror jag inte på. Däremot borde vilken HV-pluton som helst kunna flygtransporteras, men "någon annan" får då agera chaufför.

Link to comment
Share on other sites

iden med HKP i flyggrp i hv är inte så dum.

men dock ej HKP4, som sagt kräver stort utrymme och mycket service.

men om vi kunde få in lite civila hkp för spaning vore det en en bra ide.

 

åtminstone att få med dem till hjälp till civila samhället.

flyg-grp med hkp som hjälper till vid eftersök, skogsbränder och orkaner modell gudrun är guld värda.

 

ett flygetyg som vi hellre borde få in i hv är väl någon form av UVA.

med tanke på de ytor vi förmodas täcka, där vissa skyddsobjekt är hyggligt stora geografiskt, vore det ett bra komplement att ha i systemet.

men det pågår väl ett projekt med livesända bilder via 3g inom flyggrp, som låter lovande.

 

att flytta hv med hkp 4 har prövats och funkar.

var med och gjorde detta 03 under våreld, då vi flög både hkp4 och huey(hkp3?)

iden med att flytta runt hv-insats i landet är väl prövad ett par ggr, men att ha en stående logistik funktion enbart för hv, är nog något vi bra kan drömma om.

i samband med NBG visade de ju sig att försvaret, ville ha tillbaks sina 20 bilar som de "lånat" ut till hv.

transporter kommer alltid vara hv´s stora käpphäst, men förmodligen kommer det som vanligt att lösa sig.

hv´s styrka ligger ju i att det alltid finns någon i ledet som löser uppgiften.

fråga inte hur bara...

UVA kan vara bra att ha, billigt och effektivt - men att tillföra utrustning för att lösa en uppgift som inte är vår huvuduppgift känns inte riktigt rätt... hellre mer kraft på huvuduppgifterna... vi är soldater i första hand.

Tillförande av helikopter är ett tramsigt förslag, när man åkte från gaten på TAB:en så stod där fler helikoptrar parkerade än vi kan hitta i FM totalt, vi har inte resurser att syssla med annat än medevacflygningar...allt annat kräver aktivt understöd vilket vi inte har... Det är tveksamt om vi överhuvudtaget kan lösa CSAR med helikopter i sverige... åtminsione om Fi skjuter med annat än lösplugg...

Link to comment
Share on other sites

Huvuduppgiften för hemvärnet är skydda och bevaka objekt. ngn form av UVA kan i mina ögon vara en billig och praktisk lösning för hemvärnet när det gäller lösandet av huvuduppgiften. Dessa versioner behöver inte vara allt för fullproppade med avancerad teknik osv.

 

När det gäller hkp förmåga tycker jag att iom att hemvärnet snart tar nästa steg kanske någon form av helikopterburen QRF funktion är att eftersträva. kanske tre stycken troppar utspridda över ytan

Link to comment
Share on other sites

Huvuduppgiften för hemvärnet är skydda och bevaka objekt. ngn form av UVA kan i mina ögon vara en billig och praktisk lösning för hemvärnet när det gäller lösandet av huvuduppgiften. Dessa versioner behöver inte vara allt för fullproppade med avancerad teknik osv.

 

En enkel pryl som man kan skicka runt och få översikt på objekt hade varit toppen, handen på hjärtat så saknar vi folk och i mitt fall även viss fysik för att patrullera längre sträckor... och ska man bevaka ett flyfält så blir det några meter att traska... Allra bäst hade det varit om man inte var helt beroende av speciell presonal för att flyga med tingesten...

Edited by Krille- GB1
Link to comment
Share on other sites

Helikoptrar tror jag är helt lösbart men då i mindre dimension än just Hkp4 som är kanske i det grövsta laget.

 

Ett sätt för att få ner kostnader osv är ju att göra helikoptrarna till civila farkoster men att försvaret då fortfarande betalar reservdelar och visst underhåll men att föreningen som har fått i ansvar att vårda, laga, och sköta om helikoptrarna i första hand ser till att farkosterna är i trim.

 

Dessa "volontärer" i föreningen som ansvarar för helikoptern/trarna arbetar ideelt och mot förhållandevis låg betalning (typ vpl ersättning och någon mer slant) när dessa arbetar på farkosten. (tanken är lite att det ska vara som en fritidsysselsättning där berörda personer inte kräver så mycket av ägarna till koptrarna)

 

Problemet är som jag ser i första hand att få tag i kunnigt driftfolk för helikopterns vardagliga drift och skötsel samt förare.

 

Försvaret får ansvara för att kontrollera förarnas duglighet och kompletterande utb/övn.

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

flyg-grp med hkp som hjälper till vid eftersök, skogsbränder och orkaner modell gudrun är guld värda.

Det kan ju FFK redan göra med småflygplan.

Även om man skulle tillföra hv små och "billiga" helikoptrar så skulle kostnaderna vara mycket högre än för småflygplan. Det kostar helt enkelt mycket mer att underhålla helikoptrar, och stora gamla härken som Hkp 4 är inte ens lönt att tala om.

Link to comment
Share on other sites

UAV i form av indre helikoptrar borde gå att få till. Blir vanligare och vanligare att tex fastighetsmäklare har sådana eller att de hyrs in.

Borde inte bli så våldsamt dyrt underhåll heller. Men det borde inte skickas runt hur som helst, utan med UAV kommer också kompetent personal.

 

Att HV skulle förfoga över egnahelikoptrar och flyg är och förblir en dröm. Likaså mer avancerade fordon än folkabussar.

De pengarna detta skulle kosta behövs bättre till övningar.

 

Även om gärna hade sett strf90 och egna helikoptrar på utrustningslistorna..

 

Men annars vore just helikoptrar en bra ide, om de deltar på samma sätt som flyggrupperna idag. Men om det är ekonomisk lösbart har jag ingen aning om.

 

Bushman, hur många "lyftes in" med helikopter under Våreld? jag deltog själv som "förstärkning" i IP och vill minnas hela vårt IK lyftes (utom fordonsförarna)

men lyftes det in andra kompanier också?

HKP transport är inte så mkt mer avanserat än med tgb, en snabb säkerhetsgenomgång bara, så iväg.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade möjlighet att prova "små" hkp från FFK i 3.SkärgårdsHemvärnsBataljon för ca 4 år sedan och drev ett försök med RiksHvC. Det som var helt oslagbart i skärgården var möjligheten att snabbt lyfta ut observatörer på rätt ställen.

 

Leif

 

Huvuduppgiften för hemvärnet är skydda och bevaka objekt. ngn form av UVA kan i mina ögon vara en billig och praktisk lösning för hemvärnet när det gäller lösandet av huvuduppgiften. Dessa versioner behöver inte vara allt för fullproppade med avancerad teknik osv.

 

När det gäller hkp förmåga tycker jag att iom att hemvärnet snart tar nästa steg kanske någon form av helikopterburen QRF funktion är att eftersträva. kanske tre stycken troppar utspridda över ytan

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra med helikoptrar, frågan är bara hur de skall organiseras och finansieras.

 

Skall det vara samma hkp som används i resten av fm eller skall det hyras in civila?

(Hur fungerar det med de flygplan som används av flygkåren?)

Link to comment
Share on other sites

Bushman, hur många "lyftes in" med helikopter under Våreld? jag deltog själv som "förstärkning" i IP och vill minnas hela vårt IK lyftes (utom fordonsförarna)

men lyftes det in andra kompanier också?

HKP transport är inte så mkt mer avanserat än med tgb, en snabb säkerhetsgenomgång bara, så iväg.

 

hela IK skulle lyftas in var tanken, men pga en snurrig major, flygkåta koklottor och en del busiga förare blev det några fler.

alla grupper hamnade inte rätt pga majorens önskan att kokgrp skulle få åka HKP, så vi fick med fel folk i vår transport, inte vidare bra då vi skulle vara säkringsstyrka...

 

vad gäller små UVA-hkp har saab ett sånt projekt igång.

ca två - tre m långa med GPS styrning.

perfekta för de flesta uppgifter HV kan råka ut för.

 

tyvärr lär vi nog inte se dessa pga den vanligen i hv sammanhang förekommande tanken: "sånt fanns inte under min värnplikt på forsvik, under riddar folke, så då skall inte någon annan få ha det heller"

vilket herr 106 visar ett prov på, varför ha något nytt som underlättar?

 

om man kollar på norrland så finns det numera rätt många civila små robbinsson-hkp ute i bygderna.

det kanske är en dum tanke att rekrytera in dem i FFK?

HV får HKP, hkp-piloten får lite utbildning och mer flygtid via FFK, så kan vi ju inte ha det.

vi måste ju låta dem enbart flyga cessna för så har det alltid varit. :mellow:

 

vad gäller FFK, de funkar utmärkt i fredstid, men är ett arv från kalla kriget.

tanken var att kunna flygspana med små saab safirer och dyl plan, som kunde gå ner och landa på en gräsbana eller en grusväg ute mörka skogen.

jättebra tanke tills man uppfann kluster-bomben.

 

FFK är en underbar resurs att ha för hjälp till civila samhället, och för att ge flygbilder över övn-områden, men i dagens läge med google earth och hitta/eniro.se på nätet så är man lätt utkonkurerade.

och den dagen då vi inte kan använda internet pga lede fi´s aktiviteter, flyger inte FFK heller.

 

@krille- GB1:

visst vi är soldater i HV, men tyvärr så förlitar sig samhället på att vi skall kunna ryka ut och hjälpa till vid väl valda tillfällen.

jag hade gärna sett att nya "FEMA"-myndigheten tar hand om allt sånt, och att hv enbart om striden.

 

vissa områden där HV verkar är stora och svårbevakade.

största delen av hv´s verksamhet är bevakning.

och det enda tillförlitliga sensorsystemet vi har i dag är hunden.

 

men med de UVA som finns i dag så behövs det inga större specialister för att lösa uppgiften.

däremot saknar HV personal i stabsfunktion som vill och främst kan ta åt sig ny teknik på rätt sätt.

med bildandet av HV-undplutoner löser sig nog detta.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

men med de UVA som finns i dag så behövs det inga större specialister för att lösa uppgiften.

däremot saknar HV personal i stabsfunktion som vill och främst kan ta åt sig ny teknik på rätt sätt.

med bildandet av HV-undplutoner löser sig nog detta.

 

Allt det här pratet om flygetyg i HV är ju i sig intressant, men hur har ni tänkt att rent praktiskt lösa det? Jag kanske är ute och cyklar eftersom detta med HV är okänt för mig. MEn som jag har förstått det så är HV en del av FM. Om det är så, så gäller ju även RML(Regler för Militär Luftfart) för eventuell flygande verksamhet i HV, såväl hkp 4 ner till minsta UAV. RML, om jag har förstått den rätt ställer långtgående krav på hur inte bara den flygande delen bedrivs utan även marktjänsten runt omkring. En UAV som används i FM kan se ut som något som förekommer på det lokala modellflygfältet, men där upphör också alla likheter. Det är en omfattande organisation som krävs för att bedriva militär flygverksamhet,en organisation som jag tvivlar starkt på att HV kan skaffa sig inom överskådlig framtid.

Link to comment
Share on other sites

@Iminit uppenbarligen har man löst det på flyggrupperna/FFK så den biten går nog att lösa. Hur man har löst det vet jag inte men någon gigantisk marktjänst kan jag inte säga att det finns/krävs.

 

 

Tunn is här för mig men FFK om jag minns rätt lyder under "luftfartsverksamhet av särskild art" eller något liknande där bla Polis,KBV och FFK petas in. De lyder således inte under RML(?). RML är som Imint säger tämligen omfattande på flera nivåer.

 

 

Jag tycker fortsatt tanken med hkp 4 till HV är helt befängd och fascinerande verklighetsfrånvarande.

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet så gäller fortfarande att UAV bara får användas i avlyst luftrum. Det borde ställa till en del problem för HV i det fallet. Och nej, skjut- och övningsfält är normalt sett inte avlyst luftrum...

 

Inga problem att avlysa luftrummet över ett skjutfält om man så vill för att kunna öva med UAVn.

Link to comment
Share on other sites

@Iminit uppenbarligen har man löst det på flyggrupperna/FFK så den biten går nog att lösa. Hur man har löst det vet jag inte men någon gigantisk marktjänst kan jag inte säga att det finns/krävs.

 

 

Tunn is här för mig men FFK om jag minns rätt lyder under "luftfartsverksamhet av särskild art" eller något liknande där bla Polis,KBV och FFK petas in. De lyder således inte under RML(?). RML är som Imint säger tämligen omfattande på flera nivåer.

 

 

Jag tycker fortsatt tanken med hkp 4 till HV är helt befängd och fascinerande verklighetsfrånvarande.

 

Det kan vara så som Danne säger att det är särskilda regler som gäller för FFK. Då är ju frågan i så fall hur man i krig har tänkt sig att fungera tillsammans med FMs övriga saker som rör sig i lufthavet. FTS (FlygTaktiskStab) avser att leda luftverksamheten med ACO och ATO. Kan FFK ta emot, läsa och agera på den informationen.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra med helikoptrar, frågan är bara hur de skall organiseras och finansieras.

 

Skall det vara samma hkp som används i resten av fm eller skall det hyras in civila?

(Hur fungerar det med de flygplan som används av flygkåren?)

 

Helikopter 4 är ju helt uteslutet, för stort och resurskrävande, men som jag skrev tidigare så är en möjlighet att göra som nedan.

 

"Ett sätt för att få ner kostnader osv är ju att göra helikoptrarna till civila farkoster men att försvaret då fortfarande betalar reservdelar och visst underhåll men att föreningen som har fått i ansvar att vårda, laga, och sköta om helikoptrarna i första hand ser till att farkosterna är i trim."

 

"Dessa "volontärer" i föreningen som ansvarar för helikoptern/trarna arbetar ideelt och mot förhållandevis låg betalning (typ vpl ersättning och någon mer slant) när dessa arbetar på farkosten. (tanken är lite att det ska vara som en fritidsysselsättning där berörda personer inte kräver så mycket av ägarna till koptrarna)"

 

Det man alltså gör är att en förening övertar ansvaret för i det här fallet uttjänta helikoptrar (var min tanke ex Hkp9) liknande det man gör med många HV fordon runt om i sverige, man civilreggar dom och en förening står för underhåll men FM står för reservdelarna.

Tanken är att de flesta ska jobba på frivillig basis eller iaf något liknande avtal.

Hur man gör med piloterna däremot vågar jag inte spekulera i men kanske tilläggsutbildar man redan färdiga piloter till just hkp9.

 

Fullt möjligt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

@Iminit uppenbarligen har man löst det på flyggrupperna/FFK så den biten går nog att lösa. Hur man har löst det vet jag inte men någon gigantisk marktjänst kan jag inte säga att det finns/krävs.

 

 

Tunn is här för mig men FFK om jag minns rätt lyder under "luftfartsverksamhet av särskild art" eller något liknande där bla Polis,KBV och FFK petas in. De lyder således inte under RML(?). RML är som Imint säger tämligen omfattande på flera nivåer.

 

 

Jag tycker fortsatt tanken med hkp 4 till HV är helt befängd och fascinerande verklighetsfrånvarande.

 

äh nu skall du inte vara sån...

tänk dig rekryteringseffekten när de landar brevid varandra, utanför bygdegården i knäckebrötorp, inför nationaldagsfirandet.

och med "HEMVÄRNET DE NATIONELLA SKYDDSTYRKORNA" målat på sidorna, ut väller det medlemmar ur kompanistaben, i M68 och M60. :mellow:

 

eller var jag lite för ironisk nu....

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra med helikoptrar, frågan är bara hur de skall organiseras och finansieras.

 

Skall det vara samma hkp som används i resten av fm eller skall det hyras in civila?

(Hur fungerar det med de flygplan som används av flygkåren?)

 

Helikopter 4 är ju helt uteslutet, för stort och resurskrävande, men som jag skrev tidigare så är en möjlighet att göra som nedan.

 

"Ett sätt för att få ner kostnader osv är ju att göra helikoptrarna till civila farkoster men att försvaret då fortfarande betalar reservdelar och visst underhåll men att föreningen som har fått i ansvar att vårda, laga, och sköta om helikoptrarna i första hand ser till att farkosterna är i trim."

 

"Dessa "volontärer" i föreningen som ansvarar för helikoptern/trarna arbetar ideelt och mot förhållandevis låg betalning (typ vpl ersättning och någon mer slant) när dessa arbetar på farkosten. (tanken är lite att det ska vara som en fritidsysselsättning där berörda personer inte kräver så mycket av ägarna till koptrarna)"

 

Det man alltså gör är att en förening övertar ansvaret för i det här fallet uttjänta helikoptrar (var min tanke ex Hkp9) liknande det man gör med många HV fordon runt om i sverige, man civilreggar dom och en förening står för underhåll men FM står för reservdelarna.

Tanken är att de flesta ska jobba på frivillig basis eller iaf något liknande avtal.

Hur man gör med piloterna däremot vågar jag inte spekulera i men kanske tilläggsutbildar man redan färdiga piloter till just hkp9.

 

Fullt möjligt alternativ.

Min helikopterutbildning sträcker sig till krigsfilmer och några åkturer i superpuma och blackhawk men jag är övertygad om att man inte kan använda en förening med terrängbilar av standardmodell som modell för helikopterförband vare sig vad gäller förvaring, underhåll eller utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Min helikopterutbildning sträcker sig till krigsfilmer och några åkturer i superpuma och blackhawk men jag är övertygad om att man inte kan använda en förening med terrängbilar av standardmodell som modell för helikopterförband vare sig vad gäller förvaring, underhåll eller utbildning.

 

Och varför skulle inte det fungera, det fungerar utmärkt på det flesta flygklubbar runt om i sverige.

 

det var ingen mall utan ett exempel på hur man skulle kunna anamma liknande system även vad gäller flygfarkoster.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...