Jump to content

Superskrynklig marschkänga.

fältbyxa

Recommended Posts

Vart på kängan sitter problemet?

Kan du lägga upp en bild på vad du menar?

imageshack.us

Allt blå sprutat är skrynkligt.

i stortsett allt läder fån där det tjocka lädret slutar till tå hättan.

smarschkanga90gske4.jpg

PS:

Har ingen kamera

Edited by fältbyxa

Som du ser på bilden så finns det en läderbindsula i läder och en mellansula i plast. När lädersulan blir blöt och sedan torkar så krymper den vilket får till följd att hela sulan böjer sig uppåt vilket kan skrynkla lädret på ovansidan.

Blöt kängan invändigt (fyll med ljummet vatten och töm ut) och låt den sedan torka med ett skoblock eller motsvarande i.

En annan lösning är att gå ett par mil med dem...

En annan lösning är att slänga dem, bränna dem eller skära dem i små-små bitar som du sprider ut på många platser...

Samt köper en civil känga som garanterat är mycket, mycket bättre...

;)

Meh, tycker marschkänga 90 är en bra känga. Visst, jag har bara erfarenhet från FU-u övningarna och marscher med dem civilt. Men jag har aldrig stött på problem med dem. Iofs har en söm spruckit på min vänster känga nu sen senaste övningen men inte mer, inga problem med fötterna alls.

En annan lösning är att slänga dem, bränna dem eller skära dem i små-små bitar som du sprider ut på många platser...

;)

Meh, tycker marschkänga 90 är en bra känga. Visst, jag har bara erfarenhet från FU-u övningarna och marscher med dem civilt. Men jag har aldrig stött på problem med dem. Iofs har en söm spruckit på min vänster känga nu sen senaste övningen men inte mer, inga problem med fötterna alls.

Nu vill jag inte vara den som säger att folk inte får ha en åsikt för att man inte har erfarenhet...men samtidigt så måste jag ju föreslå att personen som startat tråden kollar genom dessa två herrars profiler innan han bestämmer sig för vem han litar på mest.

Jag har inte heller haft några större problem med 90-kängan...men jag VET att den faller ganska platt mot många som man kan köpa för överkomliga priser.

;)

Nu vill jag inte vara den som säger att folk inte får ha en åsikt för att man inte har erfarenhet...men samtidigt så måste jag ju föreslå att personen som startat tråden kollar genom dessa två herrars profiler innan han bestämmer sig för vem han litar på mest.

Jag har inte heller haft några större problem med 90-kängan...men jag VET att den faller ganska platt mot många som man kan köpa för överkomliga priser.

Jo, jo. Klart det finns bättre kängor att köpa, men personligen ser jag känga90 som en helt funktionell känga och ser inga större nödvändigheter o byta ut den mot en annan. Visst, jag är fortfarande ungdom och behöver inte använda mina kängor mer än en helg i månaden lite drygt. Men ändå, de håller ju för en del och är vattentåliga.

Känga 90 är en kompromiss, framtagen för att vara billig och ändå hålla för en genomsnittlig soldat under en genomsnittlig GU, vare sig mer eller mindre. Det innebär att de inte är bra hållbarhetsmässigt, stabilitetsmässigt, ventilationsmässigt/täthetsmässigt, stötdämpningsmässigt eller valfri kängfunktion jämfört med modernare och mer påkostade kängor. Så är det bara.

Jägeriet köper in nya kängor för folk som ska bära tungt och gå långt. Det duger inte känga 90 till har man kommit fram till.

Your weapon was made by the lowest bidder. Det gäller även dina kängor.

/K

;)

Ja precis, du har endast erfarenhet från kängan från inte så många övningar som inte pågår så länge, men förutom att ena kängan gått sönder så är den en bra känga? Hur tänkte du nu? :Malaj:

Man skall absolut inte underskatta känga 90, men man skall heller inte överskatta den. Hur många andra kängor av andra tillverkare har du testat/brukat/använt?

"once you go Meindl/Lowa/Haglöfs/Lundhags you never go känga 90"

:camo:

Skapar "skrynklingen" problem för dig när du använder kängan, få den utbytt. Fick också en något skrynligare vinterkänga för länge sedan.

Då jag inte hade något problem med detta användes de ändå. (detta var i -91 och vi var ej tilldelade M90 systemet så att byta var lite svårt. De var köpta direkt av fabriken)

M90 kängan är ok, inte bäst på nåt men den funkar. Finns bättre kängor såklart men dem får du betala själv.MEN skaffa inläggssulor (se i infon som finns på soldf`s startsida) gör underverk för en billig peng.

Har du inga problem med M90 kängan använd den, som FU-ungdom funkar den säkerligen fint. Skulle jag bära långt, tungt och länge hade jag idag köpt privata kängor. Detta med egna erfarenheter och inte minst andra som har burit tungt, långt och länge.

;)

Ja precis, du har endast erfarenhet från kängan från inte så många övningar som inte pågår så länge, men förutom att ena kängan gått sönder så är den en bra känga? Hur tänkte du nu? :Malaj:

Man skall absolut inte underskatta känga 90, men man skall heller inte överskatta den. Hur många andra kängor av andra tillverkare har du testat/brukat/använt?

"once you go Meindl/Lowa/Haglöfs/Lundhags you never go känga 90"

:camo:

Hmm, jo det lät lite konstigt ser jag nu.

Vänsterkängans söm vid "flärpen" bakpå vid hälen har börjat spricka upp efter att vi var ute och marschade (minns ej hur långt dock), visserligen har jag ett par kängor som är aningen för små för mig och jag hade stålgrå samt de tjockare vita så det kan haft en viss inverkan. Men, kängorna är långt ifrån nya och har använts ett tag så det är klart att de går sönder efter ett tag.

Menade att alla andra gånger jag använt den kängan (under övningar och marscher civilt) så har den varit helt ok, släpper varken in vatten, ger mig skavsår eller något annat problem.

Jag har inte provat så många olika kängor, har tetat två andra (vars märke jag ej minns) under några marscher civilt men kände ingen större skillnad i komfort mot varandra.

Sen skulle jag vilja påstå att jag har fötter för känga90, då många andra i min årskull som är i mitt förbund har fått ordentliga skavsår/klagar på att kängan är obekväm så det kan ju ha en viss inverkan.

Självklart finns det bättre kängor, men jag tycker att känga90 är helt okej att använda och ser ingen större anledning o byta om man inte har problem med den.

Sen kan jag tycka att fältbyxa inte verkar ha ett större behov av en annan känga än 90-kängan, baserat på hans profil.

Säger man att 90-kängan är en bra känga så beror det oftast på att man inte provat andra kängor. Meindl kan jag rekomendera varmt, om man inte är sparsam med pengarna.

Edited by linush

Jag ställer mig frågan huruvida den skrynkliga kängan är ett egentligt problem. Funkar känga att gå i (inom ramen för vad en känga 90 förväntas klara av)? Så länge inte det rör sig om sprickor i lädret eller liknande, så ser jag inget problem. Även om kängan är skrynklig, så kommer den kunna hållas tillräckligt vårdad enligt mantrat "Hel, ren och funktionsduglig".

Sen instämmer jag med dom som inte direkt höjer känga 90 till skyarna. Det finns bättre kängor och även om jag inte har haft några större problem med dryga halvdussinet par 90-kängor jag haft ute under åren, så känner man skillnaden när man börjar knata runt i modernare kängor. Om jag bara skulle behålla en egenköpt sak, så skulle det vara kängorna. Jag är ingen extrem ormätande skogsmulle på långa vägar, men jag har lärt mig att det finns tre saker som man ska ta extra hand om när man är ute och leker comboys och indianer i skogen - Vapnet, magen och fötterna.

vi kanske skall ge en liten bakgrund till marschkänga 90´s ursprung.

den är framtagen under 80-talet, då vi fortfarande hade kalla krigets tänka att klä i stort sett alla medborgare i vapen och skicka ut dem i mörka skogen.

dess förlaga är sportskor/löparskor från 1980-talet, samt ett arv från marschkänga 59, dvs du skulle kunna åka vita blixten med vinterkängorna.

detta gjorde att man massproducerade M90 kängor vid ett par skofabriker i landet.

kalla kriget var ett utmärkt sätt att hålla ner arbetslöshet och lågkonjunkturer, och riksdagen kunde placera fabriker vart de ville, för att hålla medborgare i arbete.

det är få skodon som mår bra av att bäras av ett par generationer värnpliktiga, lämnas in och får bo i torrförråd i okänd tid, för att lämnas ut igen.

visst vi vårdar dem ömt, och förmodligen har vi i m90-kängan en av världens tåligaste kängor.

sedan får man även tänka på att alla mtrl-ansvariga, ju längre ner på skalan du kommer, kanske ej har samma höga tankar om vem som skall tilldelas vad.

beroende på vilket regemente du tillhör i grunden, så kanske inte HV/frivillig org får den bästa tilldelningen av mtrl.

försöker du byta in dina skrynkliga kängor kanske du kommer mötas av oförståelse, samt får lära dig nya uttryck som:

"tilldelad mtrl är tillräcklig mtrl" och klassikern "nej är också service"

du kan fortfarande gå i dina kängor, de släpper inte in floder av vatten och främst: ungdomsverksamheten kanske inte är det mest prioriterade inom din HV-bat.

att sedan tiden har gått förbi 90-kängan som vargas säjer är sant, och att det finns ett flertal bättre "civila" alternativ.

men fortfarande, 90-känga är ett utmärkt skodon för ungdomsverksamhet.

den var utmärkt för den typ av strid den togs fram för under 80-talet också, då vi skulle möta lede fi på en blöt myr, i norrland.

i dagens mer urbana tjänst är den kanske inte det ultimata.

men då det mesta av ungdomsverksamheten fortfarande bedrivs i mörka skogen, funkar den fortfarande helt ok i den verksamheten.

Säger man att 90-kängan är en bra känga så beror det oftast på att man inte provat andra kängor. Meindl kan jag rekomendera varmt, om man inte är sparsam med pengarna.

Tycker det känns som om du inte läste mitt inlägg ovanför dig där, då jag sa att jag provat ett par andra kängor ;-)

Rickard N - håller med dig där :-P

vi kanske skall ge en liten bakgrund till marschkänga 90´s ursprung.

den är framtagen under 80-talet, då vi fortfarande hade kalla krigets tänka att klä i stort sett alla medborgare i vapen och skicka ut dem i mörka skogen.

dess förlaga är sportskor/löparskor från 1980-talet, samt ett arv från marschkänga 59, dvs du skulle kunna åka vita blixten med vinterkängorna.

detta gjorde att man massproducerade M90 kängor vid ett par skofabriker i landet.

kalla kriget var ett utmärkt sätt att hålla ner arbetslöshet och lågkonjunkturer, och riksdagen kunde placera fabriker vart de ville, för att hålla medborgare i arbete.

det är få skodon som mår bra av att bäras av ett par generationer värnpliktiga, lämnas in och får bo i torrförråd i okänd tid, för att lämnas ut igen.

visst vi vårdar dem ömt, och förmodligen har vi i m90-kängan en av världens tåligaste kängor.

sedan får man även tänka på att alla mtrl-ansvariga, ju längre ner på skalan du kommer, kanske ej har samma höga tankar om vem som skall tilldelas vad.

beroende på vilket regemente du tillhör i grunden, så kanske inte HV/frivillig org får den bästa tilldelningen av mtrl.

försöker du byta in dina skrynkliga kängor kanske du kommer mötas av oförståelse, samt får lära dig nya uttryck som:

"tilldelad mtrl är tillräcklig mtrl" och klassikern "nej är också service"

du kan fortfarande gå i dina kängor, de släpper inte in floder av vatten och främst: ungdomsverksamheten kanske inte är det mest prioriterade inom din HV-bat.

att sedan tiden har gått förbi 90-kängan som vargas säjer är sant, och att det finns ett flertal bättre "civila" alternativ.

men fortfarande, 90-känga är ett utmärkt skodon för ungdomsverksamhet.

den var utmärkt för den typ av strid den togs fram för under 80-talet också, då vi skulle möta lede fi på en blöt myr, i norrland.

i dagens mer urbana tjänst är den kanske inte det ultimata.

men då det mesta av ungdomsverksamheten fortfarande bedrivs i mörka skogen, funkar den fortfarande helt ok i den verksamheten.

Jag får väl leva med min skrynkliga känga Då :rolleyes:

Är det någon konstruktionsmässig (förutom den uppenbara) skillnad på marchkängan och stälhättekängan? Vi had den senare på Ing och många ansåg den som snäppet högre. Det var Arbesko som tillverkat dem men jag har provat både Sievi och Arbesko marchkängor och stälhättekängan kändes bättre än de båda.

Tycker det känns som om du inte läste mitt inlägg ovanför dig där, då jag sa att jag provat ett par andra kängor :mellow:

Rickard N - håller med dig där ;-)

Känns som att du inte riktigt läste mitt heller. Läs mitt finstilta från mitt eget citat.