Jump to content

HJÄLP: Märkligt WinXP-problem

Apone

Recommended Posts

Jo, jag är hos svärföräldrarna nu, och de har ett problem med sin XPsp2-maskin: webläsarna och MSN Messenger slutar fungera efter ca 25-30 minuter (har ej ännu klockat exakt tid).

Det går dock att pinga både www-adresser och raka ip-nummer, DC++ och torrents som snurrar, snurrar vidare.

Men webläsarna söker inte ens, utan efter klick på länk så händer precis ingenting.

Lösning hittills är att starta om datorn.

I datorn har de installerat mängder med olika gratisprogram, dessa är avinstallerade och registret är rensat med programmet "RegCure", men likväl verkar något ligga kvar och blockera efter 25-30 min.

Har försökt att se något vettigt via netstats olika växlar, men kan bara notera att port 80 inte är aktiv.

Någon som har något tips på vad mera jag ska kika efter?

kollat virus/malware?

stängt av ev brandvägg? ms egna eller 3:e part?

hittar du några fel i loggarna? höger-klick på den här datorn, hantera, loggboken.

du skulle kunna köra en systemåterställning, start, tillbehör, systemverktyg systemåterställning och återställ datorn till ett tidigare datum då den fungerade.

avinstallera allt skräp och skapa en ny återställnings punkt.

enklaste och tråkigaste är helt enkelt att installera om rubbet, på med ett schyst antivirus, firefox med lite adblock och en brandvägg, skapa en användare med bara användar rättigheter som dina svärföräldrar använder dagligdags eller få dina svärföräldrar att dyrt och heligt lova att inte installera några toolbars.

felsökning i windows är en mardröm med kryptiska felmedellande och pilla i det obegripliga registret är dömt att misslyckas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...