Jump to content

Bandvagn m/48 - Studebaker M29

jeep_tom

Recommended Posts

Vilka finns det här på forumet som har kunskap, sysslar med, eller kanske äger en M29 Studebaker vessla/vesslor? Svensk Beteckning Bandvagn M/48.

Vore kul att få utöka bekantskapskretsen med fler som sysslar med dessa fordon så. För att kunna utbyta idéer, kunskap, eller byta delar och motsvarande. Själv har jag 2st. den gröna har jag jobbet med i dryga ett år och den skall ut på sin första provtur inom några dagar. Och den röda köpte jag nyligen, och den skall fixas till lite så fort den första kommer ut ur garaget :rolleyes: '

515977_2zpm6b.jpg

521403_lby4ll.jpg

Jag vet faktiskt inte om de härstammar från svenska armén eller norge. Har inte fått fram någon infomation som skulle berätta detta i nuläget så, men jag skall kolla på det lite framöver kanske :unsure:

För övrigt så har jag lagt upp video på en av de första provturerna med den gröna vesslan nu som jag renoverat i ett års tid :mellow:http://www.garaget.org/video/voh4jphtq7ve

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dina Weasels kommer säkerligen från Norge för om jag inte minns fel så tog Terräng och Military Truck Center hem en drös av både Weasel och Waterweasel för ca 15-20 år sedan. Tror nog alla var målade i camo vit grund med grönt mönster. Har du bytt band någon gång? Stålvajrarna i banden rostar tydligen och då går banden av/bandkrängning. ;-)

• 2 weeks later...

Banden på den gröna har jag totalrenoverat, och banden på den röda skall renoveras inom kort. Den röda har nu den så kallade "ottsjölänken" vilken var en vanlig metod att laga banden med. Det är en form sv stållänk. Fungerar säkert jätte bra när det är nytt, men sedan tuggar metallen upp sig själv och banden får ut sig. Till följs av detta stämmer inte kuggindelningen mot drivhjulet, och så kuggar det över, sliter mycket, och så går bandet av.

Att dock renovera med att bulta transportband som jag gjort på den första fungerar riktigt fint. Dock är bandet dyrt, kostar ca 10 tusen i maknadspris för det bandet jag användt mig av. Dock håller det bra. Jag har kört många mil med den nu på skoterleder mm. Kört i skogen, bergsklättrat. Och över 65km/h samt sladdat på isen. Hitills har jag inte märkt några problem. Så det skall bli en liknande bandrenovering på den röda även så =)

Försök göra någon av dina Weasels original, de är ju faktiskt "krigare" från 2:a världskriget och förtjänar en lugn och skön ålderdom.

Behöver du hjälp med hur de ska märkas upp med stjärnor och så, då är det bara att PM:a mig.

:D

• 15 years later...

Bollegården/Bolleberget i Bollnäs hade en för länge sedan, med kapelltak och värme för att ytbearbeta och göra två parallella skidspår. Jag körde de smidiga och lätta "pistmaskinen" med glädje! Undrar var den tog vägen? // Hazze