Jump to content

Orolig....


Camka

Recommended Posts

På måndag måste min sambo bestämma om han skall åka till Afghanistan i mitten på januari. Jag vill inte att han skall åka :-( men kommer stödja honom vad han än beslutar. Det som oroar mig förutom död och skada är att vårat färhållande är ganska dåligt just nu..... det kanske går helt åt pipan om han åker eller kan det bli bättre av att han åker?

Link to comment
Share on other sites

På måndag måste min sambo bestämma om han skall åka till Afghanistan i mitten på januari. Jag vill inte att han skall åka :-( men kommer stödja honom vad han än beslutar. Det som oroar mig förutom död och skada är att vårat färhållande är ganska dåligt just nu..... det kanske går helt åt pipan om han åker eller kan det bli bättre av att han åker?

 

Jag vill inte vara den som kastar käppen i din sambos missionshjul, men... problem försvinner inte med avstånd, de växer.

 

Jag tror inte att ett förhållande som beskrivs som ganska dåligt överlever en mission. Antingen ser ni till att det blir bra, och då håller det bättre, eller så accepterar ni att det med stor sannolikhet kommer att krascha medan sambon är borta.

Link to comment
Share on other sites

håller med Anders, min erfarenhet är att dom kamrater som haft det skakigt oftast fått det svårare när dom är ute, klart det finns undantag dock. Ni skulle kunna stärkas av saknaden men troligen blir det inte så. Personligen så skulle jag som chef hellre ta med en soldat ut som har det stabilt hemma och kan känna stöd hemifrån än en som får lägga en massa tid på att lappa ihop något som inte funkar så bra över en knastrig telefonlinje. Hellre då stå över den här missionen och lappa och laga och åka nästa gng om antingen ni har det bättre då eller om ni bryter upp så har han haft tid att få lite lugn i själen.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr får jag instämma med tidigare talare.

 

Jag talar dels av egen erfarenhet från relationer under 5 utlandsmissioner samt även av f.d kollegors relationsproblem.

Det är sjukt svårt att föra vettiga diskussioner på distans med hänsyn tagen till tid för telefonsamtal samt av oftast stora skillnader på vad man uppfattar som är viktigt just då.

 

Är det dåligt nu tror jag med stor säkerhet inte attd et blir bättre under tiden.

 

Oavsett så tycker jag att ni skall försöka så långt det går att verkligen diskutera igenom detta NU, inte sedan.

 

Inte så uppmuntrande men i all välmening...

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Finns i min värld (byggd av erf) bara en sak att göra...

Var ärlig mot honom och säg att du är rädd att det ni dag inte kommer att hålla.

Ge honom valet rätt upp och ner..

Stanna hemma och försök reda upp det eller åk iväg..

 

Jag har varit iväg med vad som i alla fall ena parten uppfattade som ett dåligt förhållande..

 

Hon ville inte ta upp det innan utan det exploderade när jag var iväg...

 

 

Slutade med en massa grubblande och SKIT...

Jag kunde inte fokusera på mycket annat än tjänsten och det som fanns hemma..

Slutade med en stf kontogentchef som skickade hem mig tillsammans med en Dansk läkare som stämplade mig med stress symptom och satt mig på första flyg hem för 7 dagar hemma...

DOCK var detta emot nationella svenska regler...

 

Slutade med att vi snackade igenom det...

Konstaterade att jag inte skulle skaffa egen lgh utan vi skulle fortsätta tillsammans i alla fall de månaderna som var kvar på missionen och sedan ta en dag i taget me fokusera på oss.

Detta var dock på den "goda" tiden då du bara hade en leave.

 

Idag... Ca 7 år sednare...

Har vi en gemensam son och firar i vår 10 års jubileum i vår :rolleyes:

 

Dock.. Den skit jag gick igenom och stress som jag kände under kanske 2 veckor innan vill jag INTE att någon skall genomlida så tycker du det minsta om honom fronta det ASAP...

Link to comment
Share on other sites

På måndag måste min sambo bestämma om han skall åka till Afghanistan i mitten på januari. Jag vill inte att han skall åka :D men kommer stödja honom vad han än beslutar. Det som oroar mig förutom död och skada är att vårat färhållande är ganska dåligt just nu..... det kanske går helt åt pipan om han åker eller kan det bli bättre av att han åker?

I kväll skulle han berätta vad han bestämt sig för men än är han inte hemma :( Han tillbringat kvällen med min syster som är 20 år yngre än honom.....Det har han gjort väldigt mycket det senaste halvåret. Hade inte tid att gå ut och äta med mig i helgen men tydligen me henne?????

Link to comment
Share on other sites

På måndag måste min sambo bestämma om han skall åka till Afghanistan i mitten på januari. Jag vill inte att han skall åka :D men kommer stödja honom vad han än beslutar. Det som oroar mig förutom död och skada är att vårat färhållande är ganska dåligt just nu..... det kanske går helt åt pipan om han åker eller kan det bli bättre av att han åker?

I kväll skulle han berätta vad han bestämt sig för men än är han inte hemma :( Han tillbringat kvällen med min syster som är 20 år yngre än honom.....Det har han gjort väldigt mycket det senaste halvåret. Hade inte tid att gå ut och äta med mig i helgen men tydligen me henne?????

 

Camka, jag tror inte att den hjälp du söker just nu finns på detta forum.

 

Mitt råd är att du tar tag i problemet imorgon, med din sambo, och ringer Familjerådgivningen i Gävle.

 

Lycka till.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

På måndag måste min sambo bestämma om han skall åka till Afghanistan i mitten på januari. Jag vill inte att han skall åka :) men kommer stödja honom vad han än beslutar. Det som oroar mig förutom död och skada är att vårat färhållande är ganska dåligt just nu..... det kanske går helt åt pipan om han åker eller kan det bli bättre av att han åker?

I kväll skulle han berätta vad han bestämt sig för men än är han inte hemma :( Han tillbringat kvällen med min syster som är 20 år yngre än honom.....Det har han gjort väldigt mycket det senaste halvåret. Hade inte tid att gå ut och äta med mig i helgen men tydligen me henne?????

 

Camka, jag tror inte att den hjälp du söker just nu finns på detta forum.

Mitt råd är att du tar tag i problemet imorgon, med din sambo, och ringer Familjerådgivningen i Gävle.

 

Lycka till.

 

/Anders

 

Hoppas det ordnar sig

Link to comment
Share on other sites

Ville bara tala om att han beslutade sig för att stanna hemma den här gången pga förhållandet.... skönt. Men de känns som om han vill åka, jag kan inte riktigt förstå de när man har två små barn hemma på 2,5 och 1,5 år.

Link to comment
Share on other sites

Ville bara tala om att han beslutade sig för att stanna hemma den här gången pga förhållandet.... skönt. Men de känns som om han vill åka, jag kan inte riktigt förstå de när man har två små barn hemma på 2,5 och 1,5 år.

Längtan och viljan att åka på mission har ju inget direkt med realism, familj, omvärld och annat och göra. Det är ju bara en del i det hela, det andra är ju sedan faktorer som påverkar beslutet. Bara för att man får barn så måste man ju inte ge upp sina egna drömmar, även om de i realiteten inte går att genomföra (just nu eller nånsin).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...