coolhand Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 En polare inom HV funderar pa att skottställa en AK4B rödpunktsikte. Principen ar att ha en blindpatron som sänder ut en hyfsad synlig röd laserstråle och där man då sen skottställer rödpunkten på det man ser laserstrålen. Teorin ar enkel. Ett vitt pappmål med en svart ring runt. Avstånd 30 eller 100 meter. Sen laserpatron i...och sen ser du till att rödpunkten sammafaller med laserpunkten. Hur funkar det i praktiken? Bra eller dåligt? Nagon erfarenhet? Om det ar bra, nagra rad om vilken patron att kopa? Jag hittat två länkar.... http://www.siktx.com/bestallning.php artikel 7002 med kostnad 385 kr eller http://www.skanejakt.se/58e7fb61-f0f4-4c2b...ce4c390-29.html med kostnad 529 kr Sa summa sumarum... Tror ni metoden är bra precisionsmässigt? Tror ni det ar nagon storre skillnad pa de tva patronerna eller borde alternativet som kostar 385kr funka bra i en AK4B ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 Inte dyrt för en liten och smart pryl. Däremot skottställer du då endast pipan i förhållande till siktet. Ögat kommer fortfarande titta med samma rätt/fel som du haft tidigare. I en perfekt syn/värld skulle du få det exakt, jag tror dock att du kan få det relativt lätt att grovställa siktet. Finliret blir som alltid 3-skotts serier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 (edited) Inte dyrt för en liten och smart pryl. Däremot skottställer du då endast pipan i förhållande till siktet. Ögat kommer fortfarande titta med samma rätt/fel som du haft tidigare. I en perfekt syn/värld skulle du få det exakt, jag tror dock att du kan få det relativt lätt att grovställa siktet. Finliret blir som alltid 3-skotts serier. hur menar du nu här man tittar ju genom siktet på samma vis som om man sköt med ammo resultatet blir samma förutom kulbanan som skiljer sig på olika avstånd Edited December 20, 2008 by joppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 absolut, jag tycker dom fungerar bra, en fördel är att man enkelt kan kontrollera skottställningen, efter att man skjutit in vapnet så provar man mot en vägg på ett känt avstånd, man markerar på lämpligt sätt var laserpunkten är i förhållande till rödunkten. Den informarmationen kan man sen alltid ha med sig och innan man går ut på ett mission kan hela gruppen snabbt och enkelt kontrollera att skottställningen är rätt. Det är ju till viss del individuellt tex så kan någon föredra att punkt och träff sammanstrålar på 100 m medans någon annan vill att det ska sammanfalla på 250m, vet man bara att för mig så ska laserpunkten vara tex 3,5cm under rödpunkten på 10 m för att skjuta hål i hål på 100m så finns det massor av sätt att kolla det. Samtidigt så ger det er ett verktyg som underlättar vid skottställning av nya sikten, jag har varit med om fall där rödpunkten har varit så off att man inte träffar tavlan på 15 m och då kan man redan innan första skottet går se till att alla är inom tavlans ram. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 Troligen en trevlig pryl att ha, men egentligen onödig. Har fått lära mig att grundinställning utförs genom att titta genom själva pipan och siktet. Blir troligen inte lika noggrant som med laserdito men billigare och det har funkat för mig och övriga i min närhet som fått ut AK4B. Men nu är jag OT igen, sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 (edited) Enligt den lokala utbildningsgruppens huvudinstruktör ligger vinsten med laserpatronen framförallt i den tid som går åt till att grundskottställa vapnen. Rent praktiskt innebär det att jag kan eliminera treskottskyttet på 30meter helt och börja på 100meter, används efter laserin"skjutningen" en 100m akustisk bana tjänas det enormt med tid på att markera också. Alltså kan mer krut sedan användas vid fältmässiga skjutningar, detta samtidigt som skytten under sina första skjutpass hinner skjuta mer. Flera eldöppnanden med ett korrekt skottställt vapen innebär oftast även att jag som instruktör kan ge en bättre feedback på skyttet. M a o ger laserpatronen i slutändan mer pang och utbildning för pengarna, YMMV. En laserpatron kostar ca 6oo sek?(plus/minus några hundralappar) och drivs med utbytbara batterier, en patron i 7.62N kostar idag runt 3.50-4.50 sek. @proto Alla har inte riktigt samma förutsättningar till att på ett korrekt sätt ställa in vapnet med er metod men bra tanke. Edited December 20, 2008 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 20, 2008 Author Report Share Posted December 20, 2008 Kul med bra info. Keep it coming Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wpnstech Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 Här kommer mina erfarenheter. Generellt kan man nog säga att när det gäller sådana här hjälpmedel så får man vad man betalar för - tyvärr... FM har/har haft några olika varianter på laserbaserade nollställningsutrustningar. Den första jag kom i kontakt med för några år sedan var "patronmodellen" - jag har för mig att den kallas 5,56MM LASERPEK SKST på FM språk. (Denna häller för närvarande på att skrotas). Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag tyckte att den var mer eller mindre oanvändbar. Varför då? Gemensamt för de typer jag testat är att dom kräver en hel del handpåläggning innan man kan få ut nån effekt ur dom. Det här beror på att själva lasern måste "skottställas" före användning. Det går till som så att utrustningen monteras. Därefter tänder man lasern och roterar den. Troligtvis kommer då laserpunkten att beskriva en cirkel, och detta måste justeras bort så att laserpunkten ligger stilla även om själva utrustningen roteras ett helt varv. På "patronmodellen" är detta extremt svårt att göra eftersom den måste tas ur vapnet så fort jag skall göra en justering. Det är omständligt, tidskrävande och blir sällan helt bra... Den andra typen som jag tycker är betydligt bättre är den som monteras i mynningen på vapnet. Den är lättare att hantera och det är mycket enklare att göra grundjusteringen som jag beskrev innan. Så vad är då problemet med dessa? De allra flesta komersiella utrustningar säljs med argumenetet att dom kan användas till en massa kalibrar. Ofta från .22 till .50 cal. Och som alla vet så hittar man något som kan en massa saker så betyder det oftast att den inte är riktigt bra på något. Problemet med dessa är att för att kunna användas till olika kalibrar har man ett system med utbytbara (plast)hylsor som skall passa i loppet. Tanken är god men passningen är "sådär". Har man bestämt sig för att exempelvis bara använda utrustningen till 7,62mm och låter bli att byta kaliberpassningarna, så funkar det ändå tillfredställande. Mina slutsatser; 1. Satsa på en laser boresighter som monteras i mynningen. 2. Undvik att använda till olika kalibrar (så lite skruvande som möjligt). 3. Var mycket nogrann vid nollställning av utrustningen. 4. Tänk på att ditt vapen inte är skottställt efter att ha använt en sådan här manick - finjusteringen måste göras på gammalt hederligt sätt... Slutligen; Montera bort flamdämpare innan nollställning med denna typ av boresighter! ... och sedan tycker jag ni skall läsa Proto's inlägg tidigare. Att titta genom loppet för att göra en nollstälning funkar alldeles utmärkt! Det kräver en del träning men är betydligt billigare och blir nästan lika bra. /O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 20, 2008 Report Share Posted December 20, 2008 Eller så kan man skita i att använda denna oerhört komplicerade mojäng och istället skjuta in så som det är tänkt i den nya PEK:en. Börja på nära håll, när man kommer upp på 100 meter återstår bara finjusterande. Inga skott skjuts med avsikten att endast skjuta in vapnet, utan man gör det samtidigt som man övar en massa andra grejer. Det enda vettiga användningsområde jag ser för en sån här pryl är möjligheten att kunna nollställa en laserpek i mörker på ett vapen som inte är försett med RPS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Har använt en model av laser boresight. Mycket bra verktyg för att skottställa vapnet grovt (så skotten träffar hyfsat i tavlan) men sedan måste man finjustera på gamla hederliga sättet. min gamla laser var en enkel laserpekare för 200 kr som jag själv modat och satt i ptr läget när jag behövde grovinställa riktmedlen i ett vapen så riktade jag in den mot en vägg på runt 5-10 m avstånd och sedan justera in riktmedlet så den sammanföll med laserpunkten, behöver inte vara särskilt mer avancerad än så. Keep it simple Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Vill tillägga att med "titta genom pipan" metoden har utförts på 100m, handgreppen är ju enkla för att demontea kolv, fälla ned underbeslag och plocka ut mekanismen. Så detta går fort. Har absolut ingen erfarenhet av sådana här bore sights, men som det verkar här med universallösningar och då i plast blir jag skeptisk. Är själv bil entusiast och kallar mig "hobbymekanikerwannabe". Sådana här universallösningar funkar som regel dårligt, speciellt när de börjar bli slitna. Och med erfarenhet från den gröna verksamheten är att saker blir slitna fort, ersättningsutrustning saknas eller ta tid att få fram.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Eller så kan man skita i att använda denna oerhört komplicerade mojäng Komplicerad? Det är en laserpekare i form av en hylsa som sätts i patronläget, hur är det komplicerat? Det är ett enormt bra sätt att grovställa siktet, man spar både massor med tid och ammunition, det ger mer tid på övningarna till vettigare saker, och för en jägare så är det skönt att kunna spara den ammunitionen som används till skottställning varje år och kunna utnyttja den till annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Eller så kan man skita i att använda denna oerhört komplicerade mojäng Komplicerad? Det är en laserpekare i form av en hylsa som sätts i patronläget, hur är det komplicerat? Det är ett enormt bra sätt att grovställa siktet, man spar både massor med tid och ammunition, det ger mer tid på övningarna till vettigare saker, och för en jägare så är det skönt att kunna spara den ammunitionen som används till skottställning varje år och kunna utnyttja den till annat. Om man får tro tidigare inlägg så verkr det inte bara vara att "slänga in" laserpatronen i patronläget för att få detta att funka. Om man som jägare inte kan bekosta 10-20ptr för inskjutning skall man nog inte jaga. Redan idag skjuter alldeles för många jägare alldeles för lite. Mend et är en annan diskution. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wpnstech Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Eller så kan man skita i att använda denna oerhört komplicerade mojäng och istället skjuta in så som det är tänkt i den nya PEK:en. Börja på nära håll, när man kommer upp på 100 meter återstår bara finjusterande. Inga skott skjuts med avsikten att endast skjuta in vapnet, utan man gör det samtidigt som man övar en massa andra grejer. Det enda vettiga användningsområde jag ser för en sån här pryl är möjligheten att kunna nollställa en laserpek i mörker på ett vapen som inte är försett med RPS. Hmm - huruvida nya PEK'en är guds svar på alla problem återstår nog att se... Förövrigt så försvinner begreppet PEK - det heter numera skjutreglemente. Själv kan jag nog se betydligt fler tillfällen då en laser boresight kan underlätta och spara tid än vid nollställning av en laserpek. Det är ju trots allt inte alltid man har så gott om tid på sig att man kan skjuta igenom ett antal "pek"-övningar för att skottställa sitt vapen. ...förresten så skulle man mycket väl isåfall kunna nollställa "laserpek i mörker" på samma sätt, eller? Nu vet jag ju att man av säkerhetsskäl skall ha nollställt laserpek innan man börjar skjuta/öva... Vad jag vill säga med detta är att jag tycker det är lite onödigt att generalisera. Och vad gäller skottställning. Det bästa man kan göra är att grundligt lära sig hur sitt vapen och sitt riktmedel fungerar. Kan man det kan man också skottställa siktet (öppna, rp- ,kikarsikte eller nästan vilket sikte som helst) på 10-30min och 10-30patroner! /O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Hmm - huruvida nya PEK'en är guds svar på alla problem återstår nog att se... Förövrigt så försvinner begreppet PEK - det heter numera skjutreglemente. [OT]Nja, ska man vara noga så var även "PEK" ett skjutreglemente. Nämligen SkjutR A PEK... Däremot så kommer man knappast att göra ett nytt gemensamt skjutreglemente för pansarskott, eldhandvapen och kulsprutor, så på så sätt så försvinner PEKen. Men jag misstänker att den grundläggande skjututbildningen kommer att kallas för "PEK" under överskådlig tid även om allt färre kommer att veta vad det egentligen betyder. Ungefär som att SAAB gick från en förkortning till ett namn... [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 (edited) Precis som Berg skriver är det inget krångel utan det handlar om att stoppa in en patronliknande pryl i patronläget som fungerar precis som en laserpenna. Som andra också skrivit krävs fortfarande finlir efter den grundinställning, men nu vet man i alla fall att det inte är siktet som är boven när skytten missar målet. JTS: Förlåt, snöade in på trådens koppling till hemvärnet. Du vet den där frivilligrörelsen där den enskilde skytten vid grundutbildning efter ca 1h på skjutbanan och 1-2 askar am helst skall ha skjutit in vapnet samt klarat av baskraven för att anses behärska vapnet i tillfyllest omfattning. Detta oavsett om eleven har tidigare erfarenhet av skytte i någon som helst form eller realistisk fysisk förmåga att hantera vapnet ifråga. Laserpekare...jojo. Proto: Att nollställa grg eller ak4:or är inte svårt om man vet vad man gör. Ladda eller montera isär vapnet, vad tar längst tid? Tror vi alla kan enas om att valet av metod för grundinställning beror på de begränsande parametrarna. Skottbänk och finammunition borde vara bland de bättre valen om begränsningar saknas. Edited December 21, 2008 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 22, 2008 Report Share Posted December 22, 2008 JTS: Förlåt, snöade in på trådens koppling till hemvärnet. Du vet den där frivilligrörelsen där den enskilde skytten vid grundutbildning efter ca 1h på skjutbanan och 1-2 askar am helst skall ha skjutit in vapnet samt klarat av baskraven för att anses behärska vapnet i tillfyllest omfattning. Detta oavsett om eleven har tidigare erfarenhet av skytte i någon som helst form eller realistisk fysisk förmåga att hantera vapnet ifråga. Laserpekare...jojo. Jo jag har stött på den rörelsen då och då. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om det du tar upp som exempel. Du har helt rätt, är vi inte proffsigare än så så kan det kvitta med laserpatroner och annat skit. Det blir mest ett dyrt självmord av allt i hopa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 22, 2008 Report Share Posted December 22, 2008 (edited) Eller så kan man skita i att använda denna oerhört komplicerade mojäng och istället skjuta in så som det är tänkt i den nya PEK:en. Börja på nära håll, när man kommer upp på 100 meter återstår bara finjusterande. Inga skott skjuts med avsikten att endast skjuta in vapnet, utan man gör det samtidigt som man övar en massa andra grejer. Det enda vettiga användningsområde jag ser för en sån här pryl är möjligheten att kunna nollställa en laserpek i mörker på ett vapen som inte är försett med RPS. Hmm - huruvida nya PEK'en är guds svar på alla problem återstår nog att se... Förövrigt så försvinner begreppet PEK - det heter numera skjutreglemente. Själv kan jag nog se betydligt fler tillfällen då en laser boresight kan underlätta och spara tid än vid nollställning av en laserpek. Det är ju trots allt inte alltid man har så gott om tid på sig att man kan skjuta igenom ett antal "pek"-övningar för att skottställa sitt vapen. ...förresten så skulle man mycket väl isåfall kunna nollställa "laserpek i mörker" på samma sätt, eller? Nu vet jag ju att man av säkerhetsskäl skall ha nollställt laserpek innan man börjar skjuta/öva... Vad jag vill säga med detta är att jag tycker det är lite onödigt att generalisera. Och vad gäller skottställning. Det bästa man kan göra är att grundligt lära sig hur sitt vapen och sitt riktmedel fungerar. Kan man det kan man också skottställa siktet (öppna, rp- ,kikarsikte eller nästan vilket sikte som helst) på 10-30min och 10-30patroner! /O Den nya skjututbildningen är säkert inte lösningen på alla våra rutiga och randiga problem-men den är väldigt bra och väl anpassad till dagens förutsättningar. Vad gäller skottställning/inskjutning så är det min uppfattning att det görs vid ett tillfälle, nämligen under utbildningen. Allt annat blir kontrollskjutningar, där man kontrollerar att vapnet har behållit sin skottställning. Man kan exempelvis inleda varje skjutpass med en till två serier kontrollskjutning. Har man inte tid till detta (om man exempelvis får ut ett nytt vapen i ett insatsområde) så kan man med fördel göra en komprimerad variant av de första övningarna, där man börjar skjuta på 30 meter och skruvar grovt för att avsluta med någon serie på 100 för att finskruva enligt det du skrev i slutet. Jag ser inte var tidsvinsten görs, man måste ju oavsett laser eller inte skjuta med sitt vapen? Hur menar du med laserpek i mörker? På samma sätt som vad? Jag hänger inte riktigt med där. Edited December 22, 2008 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 22, 2008 Report Share Posted December 22, 2008 Jag ser inte var tidsvinsten görs, man måste ju oavsett laser eller inte skjuta med sitt vapen? Hur menar du med laserpek i mörker? På samma sätt som vad? Jag hänger inte riktigt med där. Vissa vapen är väldigt "skelögda" vid första serierna, dock är det ett fåtal 1 på 80 eller mer troligtvis? Dom flesta tillfällen så anordnas det inte skytte vid 30m då det är kanske 1 eller 2 av 10-20 på skjutvallen som har "nya" vapen. Där sker tidsvinsten ifall man skulle använda en laserpek genom pipan. Då den äldre tekniken med att sikta genom pipa och upp igenom siktet utan att röra vapnet märkvärt är rätt tidsödande syssla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 23, 2008 Report Share Posted December 23, 2008 Jag ser inte var tidsvinsten görs, man måste ju oavsett laser eller inte skjuta med sitt vapen? Hur menar du med laserpek i mörker? På samma sätt som vad? Jag hänger inte riktigt med där. Vissa vapen är väldigt "skelögda" vid första serierna, dock är det ett fåtal 1 på 80 eller mer troligtvis? Dom flesta tillfällen så anordnas det inte skytte vid 30m då det är kanske 1 eller 2 av 10-20 på skjutvallen som har "nya" vapen. Där sker tidsvinsten ifall man skulle använda en laserpek genom pipan. Då den äldre tekniken med att sikta genom pipa och upp igenom siktet utan att röra vapnet märkvärt är rätt tidsödande syssla. Ok. Jag har ingen erfarenhet av inskjutning med AK4B, men jag har varit med om inskjutning av ett hundratal AK5C. Där har det aldrig varit såna oerhörda skelögdheter som det verkar vara på AK4B. Det är ju ett tips att lägga in skytte på 30 meter, för dom som inte behöver skottställa blir det kontrollskjutning istället. På vilket avstånd ser man boresight-punkten i dagsljus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 23, 2008 Report Share Posted December 23, 2008 Det har hänt att man missat tavlan från 30 meter med ak4b vad jag föstått, där kan ju onekligen laserpatronen vara nyttig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted December 23, 2008 Report Share Posted December 23, 2008 Det har hänt att man missat tavlan från 30 meter med ak4b vad jag föstått, där kan ju onekligen laserpatronen vara nyttig. Det var mer eller mindre standard med 1-2 m fel i sida på 100 m i början , vilket borde bli *räknar* öhh lagom fel ;) på 30 m.. siktena var ju "skottställda" från fabrik, tyvärr var ju inte skenorna det hade man då haft några "boresight" tillhands så skulle man kunnat göra en grovjustering så att iaf punkten var i samma kvarter som laserpunkten, sedan kunde man skjutit ett par serier på 30m inte som det blev nu med X serier där en del fick gissa sig till hur mycket de skulle skruva och åt vilket håll.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 23, 2008 Report Share Posted December 23, 2008 Om man inte har ett laser bore sight till handa och behöver hitta träffpunkten så kan man enkelt göra det på följande sätt. Markera en punkt i vallen som skytten siktar på. En observatör håller koll på nerslaget i förhållande till riktpunkten och siktet justeras utefter observatörens eldreglering. När man sen ligger i rätt härad gör man finjustering mot tavlan. På så vis behöver man inte skruva på ren gissning. I situationen ovan kan jag se nyttan av ett laser bore sight men vid normal inskjutning ser jag inte behovet. Som ett extra verktyg för skjutledaren ja, men inte som normalförfarande vid inskjutning. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Ok. Jag har ingen erfarenhet av inskjutning med AK4B, men jag har varit med om inskjutning av ett hundratal AK5C. Där har det aldrig varit såna oerhörda skelögdheter som det verkar vara på AK4B.Det är ju ett tips att lägga in skytte på 30 meter, för dom som inte behöver skottställa blir det kontrollskjutning istället. Jag vet inte varför, en teori är att skenorna i förhållande till pipan har haft en liten diff och då när rödpunktssiktet lagts till så blir det en större diff åt samma håll. (siktet har använts och varit ett litet tag på förrådet innan det lämnats ut till en ny soldat kankse?) Vilket kan resultera i väldigt skelögda vapen. Men det är bara en teori. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Ok. Jag har ingen erfarenhet av inskjutning med AK4B, men jag har varit med om inskjutning av ett hundratal AK5C. Där har det aldrig varit såna oerhörda skelögdheter som det verkar vara på AK4B.Det är ju ett tips att lägga in skytte på 30 meter, för dom som inte behöver skottställa blir det kontrollskjutning istället. Jag vet inte varför, en teori är att skenorna i förhållande till pipan har haft en liten diff och då när rödpunktssiktet lagts till så blir det en större diff åt samma håll. (siktet har använts och varit ett litet tag på förrådet innan det lämnats ut till en ny soldat kankse?) Vilket kan resultera i väldigt skelögda vapen. Men det är bara en teori. Kan ju vara förrådet som fixar lite jobb till sig själva. "nej, men behöver ni en TILL ask 7.62?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Ok. Jag har ingen erfarenhet av inskjutning med AK4B, men jag har varit med om inskjutning av ett hundratal AK5C. Där har det aldrig varit såna oerhörda skelögdheter som det verkar vara på AK4B. Av 24 AK5C på min pluton, var rödpunkten på 3 vapen så skelögda att det inte ens blev tavelträff på fullstor tavla på 30m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Ok. Jag har ingen erfarenhet av inskjutning med AK4B, men jag har varit med om inskjutning av ett hundratal AK5C. Där har det aldrig varit såna oerhörda skelögdheter som det verkar vara på AK4B. Av 24 AK5C på min pluton, var rödpunkten på 3 vapen så skelögda att det inte ens blev tavelträff på fullstor tavla på 30m. Det kan ju vara så att rödpunktssiktena tidigare suttit på/varit nollställt till en ak4B, ksp 90 eller annat vapen. När de kommer nya från fabrik så skall de enligt uppgift vara nollställda till ak4B. Har bara sett tillverkningen av ak5C och där har man en speciell mätstation för kontroll av monteringen av skenan som är mycket noggrann så det bör inte vara fel på vapnen. Ta nu och fira jul i stället och släpp tankarna på nollställning av vapen God Jul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VBK Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Ok. Jag har ingen erfarenhet av inskjutning med AK4B, men jag har varit med om inskjutning av ett hundratal AK5C. Där har det aldrig varit såna oerhörda skelögdheter som det verkar vara på AK4B. Av 24 AK5C på min pluton, var rödpunkten på 3 vapen så skelögda att det inte ens blev tavelträff på fullstor tavla på 30m. Det kan ju vara så att rödpunktssiktena tidigare suttit på/varit nollställt till en ak4B, ksp 90 eller annat vapen. När de kommer nya från fabrik så skall de enligt uppgift vara nollställda till ak4B. Har bara sett tillverkningen av ak5C och där har man en speciell mätstation för kontroll av monteringen av skenan som är mycket noggrann så det bör inte vara fel på vapnen. Ta nu och fira jul i stället och släpp tankarna på nollställning av vapen God Jul! Har råkat ut för ett antal RPS ur kartong som behövt upp till 25 klick inställning innan dom ens kommit in på tavlan. Träffar inte ens tavlan på 30m. Om detta beror på siktet eller railen har ingen betydelse eftersom skjutledaren är tvungen att lägga huvuddelen av skjuttiden på skottställning av dessa vapen. Sen att RPS är skottstälda vid tillverkning må så vara men skenan på AK4B är "aftermarket" och är enligt mig i många fall inte till fullo. Att skottställa med obsevatör på en miljöbana är inte det lättaste då gummiduken sväljer det mesta av anslaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 24, 2008 Report Share Posted December 24, 2008 Att skottställa med obsevatör på en miljöbana är inte det lättaste då gummiduken sväljer det mesta av anslaget. Ja just fan, man har ju sån skit nu. Tänkte inte på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persson_Insats Posted December 27, 2008 Report Share Posted December 27, 2008 Kan bara instämma i att vissa ak4b var rejält skelögda vid leverans. Min bertil missade så grovt att jag inte fick träff i hel tavla på 10 meter. lägg därtill att vi saknade skjutvall att observera mot (inskjutning på Marma skjutfält). så nog kan jag se nyttan av nämnda hjälpmedel, även om det troligen inte är något som alla behöver använda så kan det nog köpa värdefull övningstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts